사람들은 구체적인 대상뿐 아니라 추상적인 영역에 대해서도 이미지를 가지고 있고 대상을 무엇으로 하느냐에 따라 수많은 이미지가 존재한다. 따라서 본 연구는 대학생에게 형성된 다양한 직업 이미지를 측정할 수 있 고 직업이미지와 진로관련 변인과의 관계를 밝힐 수 있는 인지적·정서적 직업이미지 척도를 각각 개발하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하 기 위해 대학생 선호직업이미지 척도 개발은 다음과 같이 총 5단계로 진 행하였다. 1) 선행 연구 분석을 통한 인지적·정서적 직업이미지 구성개 념 및 구성속성 확인, 2) 개방형 설문 조사 및 ...
사람들은 구체적인 대상뿐 아니라 추상적인 영역에 대해서도 이미지를 가지고 있고 대상을 무엇으로 하느냐에 따라 수많은 이미지가 존재한다. 따라서 본 연구는 대학생에게 형성된 다양한 직업 이미지를 측정할 수 있 고 직업이미지와 진로관련 변인과의 관계를 밝힐 수 있는 인지적·정서적 직업이미지 척도를 각각 개발하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하 기 위해 대학생 선호직업이미지 척도 개발은 다음과 같이 총 5단계로 진 행하였다. 1) 선행 연구 분석을 통한 인지적·정서적 직업이미지 구성개 념 및 구성속성 확인, 2) 개방형 설문 조사 및 내용분석, 3) 전문가 평정, 4) 예비 설문조사, 5) 본 조사 단계로 진행하였다. 연구 각 단계에서는 대 학생들에게 형성된 선호 직업에 관해 공통적으로 형성된 인지적·정서적 직업이미지 속성을 추출하였다. 연구 1단계는 선행 연구를 바탕으로 직업이미지의 구성개념을 확인하고 직업이미지를 정의하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(7개 구성개념, 59 개 구성속성)와 정서적 직업이미지(13개 구성속성)를 확인하였다. 연구 2단계는 초기문항 추출 단계로 대학생 251명을 대상으로 각자 선 호하는 직업에 관해 개방형 설문조사를 실시하였으며 연구자는 개방형 설 문 결과를 바탕으로 내용분석을 실시하였다. 개방형 설문을 통해 각자 선 호하는 직업의 인지적·정서적 직업이미지에 관해 떠오르는 대로 서술하 도록 하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(1,468개), 정서적 직업이미지 (1,518개)의 문항이 도출되었다. 개방형 설문결과에서는 연구자가 연구 1 단계에서 도출한 인지적·정서적 1차 구성개념 및 구성속성을 사전코드목 록으로 활용하여 내용 분석하여 부호화 하였다. 사전코드목록에 적합한 부호화명이 없을 경우에는 새로운 부호화명을 부여하였다. 그 후 같은 부 호화명으로 부여된 문항끼리 분류하여 최종적으로 인지적 직업이미지(8개 구성개념, 137개 구성속성), 정서적 직업이미지(23개 구성개념, 129개 구성 속성)의 2차 구성개념 및 구성속성을 확인하였다. 연구 3단계는 전문가 평정을 3회 진행하였다. 전문가 평정은 연구 2단 계에서 연구자가 실시한 내용분석 결과를 평정하고 비슷한 이미지 속성끼 리 통합, 삭제, 재분류, 추가, 명칭 수정을 진행하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(8개 구성개념, 38개 구성속성)·정서적 직업이미지(48개 구성 속성)의 3차 구성개념 및 구성속성을 도출하였다. 마지막으로 3차 구성속 성을 중심으로 연구자가 문항을 제작하고 전문가평정을 거쳐 인지적 직업 이미지 85문항, 정서적 직업이미지 48문항의 예비 설문 문항을 선정하였 다. 연구 4단계 예비조사는 대학생을 대상으로 각자 선호하는 직업에 대한 이미지를 측정하였으며, 최종적으로 설문지 232부를 분석에 사용하였다. 설문결과에 대해 탐색적 요인분석, 상관분석, 신뢰도 분석을 통해 척도 정제 과정을 거쳤다. 그리하여 최종적으로 인지적 직업이미지 6요인(33문 항), 정서적 직업이미지 5요인(28문항)으로 본 설문지를 구성하였다. 연구 5단계 본 조사는 대학생을 대상으로 각자 선호하는 직업, 간호사 직업에 관한 이미지를 측정하였다. 이때 분석에 활용된 설문지는 500부이 다. 설문결과에 대해 확인적 요인분석을 통해 척도를 정제하여 최종적으 로 인지적·정서적 직업이미지척도를 선정하였다. 이상의 과정을 통해 인 지적 직업이미지는 보상, 업무환경, 직무특성, 대중적 선호, 전문성 5요인 (20문항)으로 구성되었다. 정서적 직업이미지는 만족, 행복, 신뢰, 혼란, 두 려움 5요인(20문항)으로 총 40문항의 대학생 선호직업이미지 척도를 개발 하였다. 대학생 선호직업이미지 척도의 전체 신뢰도는 인지적 직업이미지 20문항의 Cronbach’s α계수는 .861, 정서적 직업이미지 20문항은 .907로 양호한 것으로 확인되었다. 대학생 선호직업이미지 척도의 타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 통한 구성타당도와 결과타당도를 검증하였다. 그 결과 첫째, 수렴타당도, 판별타당도, 적합도를 통해 본 척도의 구성타당도가 검증되었다. 둘째, 간 호사 직업이미지와 직업선호도와의 관계를 선행연구에서 개발된 척도와 함께 비교·분석하였다. 그 결과, 본 연구에서 개발된 대학생 선호직업이 미지척도가 선행연구의 직업이미지 척도에 비해 직업선호도에 더 잘 설명 하는 것으로 나타나 결과타당도가 검증되었다. 본 연구에서 개발한 대학생 선호직업이미지 척도는 기존의 직업이미지 척도와 비교했을 때 다음과 같은 점에서 특징을 갖고 있다. 첫째, 보편적 이고 다양한 직업이미지를 측정할 수 있고 이를 통해 직업 간 이미지를 직접적으로 비교할 수 있다. 둘째, 인지적 직업이미지 뿐만 아니라 정서 적 직업이미지를 측정함으로써 전반적인 직업이미지를 더 정확하고 세부 적으로 측정할 수 있을 것으로 보인다. 셋째, 후속 연구를 통해 다양한 직 업이미지와 진로관련 변인과의 관계를 밝힐 수 있을 것을 기대한다.
사람들은 구체적인 대상뿐 아니라 추상적인 영역에 대해서도 이미지를 가지고 있고 대상을 무엇으로 하느냐에 따라 수많은 이미지가 존재한다. 따라서 본 연구는 대학생에게 형성된 다양한 직업 이미지를 측정할 수 있 고 직업이미지와 진로관련 변인과의 관계를 밝힐 수 있는 인지적·정서적 직업이미지 척도를 각각 개발하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하 기 위해 대학생 선호직업이미지 척도 개발은 다음과 같이 총 5단계로 진 행하였다. 1) 선행 연구 분석을 통한 인지적·정서적 직업이미지 구성개 념 및 구성속성 확인, 2) 개방형 설문 조사 및 내용분석, 3) 전문가 평정, 4) 예비 설문조사, 5) 본 조사 단계로 진행하였다. 연구 각 단계에서는 대 학생들에게 형성된 선호 직업에 관해 공통적으로 형성된 인지적·정서적 직업이미지 속성을 추출하였다. 연구 1단계는 선행 연구를 바탕으로 직업이미지의 구성개념을 확인하고 직업이미지를 정의하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(7개 구성개념, 59 개 구성속성)와 정서적 직업이미지(13개 구성속성)를 확인하였다. 연구 2단계는 초기문항 추출 단계로 대학생 251명을 대상으로 각자 선 호하는 직업에 관해 개방형 설문조사를 실시하였으며 연구자는 개방형 설 문 결과를 바탕으로 내용분석을 실시하였다. 개방형 설문을 통해 각자 선 호하는 직업의 인지적·정서적 직업이미지에 관해 떠오르는 대로 서술하 도록 하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(1,468개), 정서적 직업이미지 (1,518개)의 문항이 도출되었다. 개방형 설문결과에서는 연구자가 연구 1 단계에서 도출한 인지적·정서적 1차 구성개념 및 구성속성을 사전코드목 록으로 활용하여 내용 분석하여 부호화 하였다. 사전코드목록에 적합한 부호화명이 없을 경우에는 새로운 부호화명을 부여하였다. 그 후 같은 부 호화명으로 부여된 문항끼리 분류하여 최종적으로 인지적 직업이미지(8개 구성개념, 137개 구성속성), 정서적 직업이미지(23개 구성개념, 129개 구성 속성)의 2차 구성개념 및 구성속성을 확인하였다. 연구 3단계는 전문가 평정을 3회 진행하였다. 전문가 평정은 연구 2단 계에서 연구자가 실시한 내용분석 결과를 평정하고 비슷한 이미지 속성끼 리 통합, 삭제, 재분류, 추가, 명칭 수정을 진행하였다. 그 결과, 인지적 직업이미지(8개 구성개념, 38개 구성속성)·정서적 직업이미지(48개 구성 속성)의 3차 구성개념 및 구성속성을 도출하였다. 마지막으로 3차 구성속 성을 중심으로 연구자가 문항을 제작하고 전문가평정을 거쳐 인지적 직업 이미지 85문항, 정서적 직업이미지 48문항의 예비 설문 문항을 선정하였 다. 연구 4단계 예비조사는 대학생을 대상으로 각자 선호하는 직업에 대한 이미지를 측정하였으며, 최종적으로 설문지 232부를 분석에 사용하였다. 설문결과에 대해 탐색적 요인분석, 상관분석, 신뢰도 분석을 통해 척도 정제 과정을 거쳤다. 그리하여 최종적으로 인지적 직업이미지 6요인(33문 항), 정서적 직업이미지 5요인(28문항)으로 본 설문지를 구성하였다. 연구 5단계 본 조사는 대학생을 대상으로 각자 선호하는 직업, 간호사 직업에 관한 이미지를 측정하였다. 이때 분석에 활용된 설문지는 500부이 다. 설문결과에 대해 확인적 요인분석을 통해 척도를 정제하여 최종적으 로 인지적·정서적 직업이미지척도를 선정하였다. 이상의 과정을 통해 인 지적 직업이미지는 보상, 업무환경, 직무특성, 대중적 선호, 전문성 5요인 (20문항)으로 구성되었다. 정서적 직업이미지는 만족, 행복, 신뢰, 혼란, 두 려움 5요인(20문항)으로 총 40문항의 대학생 선호직업이미지 척도를 개발 하였다. 대학생 선호직업이미지 척도의 전체 신뢰도는 인지적 직업이미지 20문항의 Cronbach’s α계수는 .861, 정서적 직업이미지 20문항은 .907로 양호한 것으로 확인되었다. 대학생 선호직업이미지 척도의 타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 통한 구성타당도와 결과타당도를 검증하였다. 그 결과 첫째, 수렴타당도, 판별타당도, 적합도를 통해 본 척도의 구성타당도가 검증되었다. 둘째, 간 호사 직업이미지와 직업선호도와의 관계를 선행연구에서 개발된 척도와 함께 비교·분석하였다. 그 결과, 본 연구에서 개발된 대학생 선호직업이 미지척도가 선행연구의 직업이미지 척도에 비해 직업선호도에 더 잘 설명 하는 것으로 나타나 결과타당도가 검증되었다. 본 연구에서 개발한 대학생 선호직업이미지 척도는 기존의 직업이미지 척도와 비교했을 때 다음과 같은 점에서 특징을 갖고 있다. 첫째, 보편적 이고 다양한 직업이미지를 측정할 수 있고 이를 통해 직업 간 이미지를 직접적으로 비교할 수 있다. 둘째, 인지적 직업이미지 뿐만 아니라 정서 적 직업이미지를 측정함으로써 전반적인 직업이미지를 더 정확하고 세부 적으로 측정할 수 있을 것으로 보인다. 셋째, 후속 연구를 통해 다양한 직 업이미지와 진로관련 변인과의 관계를 밝힐 수 있을 것을 기대한다.
The purpose of this study is to develop and validate the occupation image scale which can be applied to measure the images of various jobs and to verify the relationship between the image and the decision making of career choice. This study was performed as following steps, 1) litera...
The purpose of this study is to develop and validate the occupation image scale which can be applied to measure the images of various jobs and to verify the relationship between the image and the decision making of career choice. This study was performed as following steps, 1) literature review, 2) open-ended questionnaire survey of 251 and contents analysis, 3) structured questionnaire survey of 232 for the preliminary research, 4) verification of scale validity and confirmatory factor analysis. At each step, the cognitive and emotional common properties of the personally preferred jobs was obtained by the college survey results. The initial construction concepts and properties which were composed to the cognitive occupation images (7 construction concepts, 59 construction properties) and the affective occupation images (13 construction properties) were derived from the results of the first step. For the second step, the open-ended questionnaire survey of 251 college students was conducted. 1,468 items for the cognitive image measurement and 1,518 items for the affective image measurement were derived from this survey. As a results, 8 construction concepts and 137 properties of the cognitive occupation image and 23 construction concepts and 111 properties of the affective occupation image were organized through the content analysis and coding of the questions. In the third phase, expert’s assessment was carried out to address the items. Consequently, the items were classified as the cognitive occupation image with 8 constitutive concepts and 38 constitutive properties and the affective occupation image with 8 constitutive concepts and 48 constitutive properties. The pre-survey questionnaires were constructed based on the results of the third phase. It included 85 items for measuring cognitive occupation image and 48 items for measuring affective occupational image. The occupation image was assessed for 232 college students for the fourth phase of this study. The results of exploratory factor analysis found 6 factors(33-items) regarding the cognitive image of occupation and 5 factors (28-items) regarding the affective image of occupation. For the final phase, images of preferred occupation and nursing jobs were measured among 500 college students. To develop the image scale of occupation, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were carried out. In addition, item internal consistency coefficients were calculated for the reliability test. All statistical analysis was performed by using SPSS 18 and AMOS 22.0 program. Finally, structural equation modeling were used to verify the relationship among the job image, job preference and outcome expectations. The results of this study are as follows: 1. The cognitive image of occupation came to consist of 5 factors (reward, working environment, job characteristics, common preference, professionalism) and each factor includes 3-5 items and total number of items is 20. The items reliability have shown high consistency coefficients(α=.805~896). The affective image of occupation came to consist of 5 factors (contentment, happiness, trust, confusion, fear) and each factor includes 3-5 items and total number of items is 20. The items reliability have shown high consistency coefficients(α=.822~.878). 2. The developed college preferred occupation image scale have shown reliable results on the conformity verification of the structural model. Additionally, the verification of discriminant validity, convergent validity and consequential validity were performed through the developed structural model. 3. The results of structural equation modeling found the relationships among occupational image of the nursing and preference of job. Occupational image of the nursing had a positive effect on preference of job. Finally, to assess the effectiveness of the developed scale, a comparison was conducted with the existing occupational image scale of the nursing. The developed image scale had more reliable results of measuring the relationship between image and preference of job rather than nurses’occupational image scale. Based on the result, some conclusion of this study can be described: 1. Our developed scale can be used to measure images of different jobs and compare the results. 2. Cognitive and affective image of occupations can be measured simultaneously. 3. The relationship between the occupational image and the relevant parameters can be verified by using the developed scale.
The purpose of this study is to develop and validate the occupation image scale which can be applied to measure the images of various jobs and to verify the relationship between the image and the decision making of career choice. This study was performed as following steps, 1) literature review, 2) open-ended questionnaire survey of 251 and contents analysis, 3) structured questionnaire survey of 232 for the preliminary research, 4) verification of scale validity and confirmatory factor analysis. At each step, the cognitive and emotional common properties of the personally preferred jobs was obtained by the college survey results. The initial construction concepts and properties which were composed to the cognitive occupation images (7 construction concepts, 59 construction properties) and the affective occupation images (13 construction properties) were derived from the results of the first step. For the second step, the open-ended questionnaire survey of 251 college students was conducted. 1,468 items for the cognitive image measurement and 1,518 items for the affective image measurement were derived from this survey. As a results, 8 construction concepts and 137 properties of the cognitive occupation image and 23 construction concepts and 111 properties of the affective occupation image were organized through the content analysis and coding of the questions. In the third phase, expert’s assessment was carried out to address the items. Consequently, the items were classified as the cognitive occupation image with 8 constitutive concepts and 38 constitutive properties and the affective occupation image with 8 constitutive concepts and 48 constitutive properties. The pre-survey questionnaires were constructed based on the results of the third phase. It included 85 items for measuring cognitive occupation image and 48 items for measuring affective occupational image. The occupation image was assessed for 232 college students for the fourth phase of this study. The results of exploratory factor analysis found 6 factors(33-items) regarding the cognitive image of occupation and 5 factors (28-items) regarding the affective image of occupation. For the final phase, images of preferred occupation and nursing jobs were measured among 500 college students. To develop the image scale of occupation, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were carried out. In addition, item internal consistency coefficients were calculated for the reliability test. All statistical analysis was performed by using SPSS 18 and AMOS 22.0 program. Finally, structural equation modeling were used to verify the relationship among the job image, job preference and outcome expectations. The results of this study are as follows: 1. The cognitive image of occupation came to consist of 5 factors (reward, working environment, job characteristics, common preference, professionalism) and each factor includes 3-5 items and total number of items is 20. The items reliability have shown high consistency coefficients(α=.805~896). The affective image of occupation came to consist of 5 factors (contentment, happiness, trust, confusion, fear) and each factor includes 3-5 items and total number of items is 20. The items reliability have shown high consistency coefficients(α=.822~.878). 2. The developed college preferred occupation image scale have shown reliable results on the conformity verification of the structural model. Additionally, the verification of discriminant validity, convergent validity and consequential validity were performed through the developed structural model. 3. The results of structural equation modeling found the relationships among occupational image of the nursing and preference of job. Occupational image of the nursing had a positive effect on preference of job. Finally, to assess the effectiveness of the developed scale, a comparison was conducted with the existing occupational image scale of the nursing. The developed image scale had more reliable results of measuring the relationship between image and preference of job rather than nurses’occupational image scale. Based on the result, some conclusion of this study can be described: 1. Our developed scale can be used to measure images of different jobs and compare the results. 2. Cognitive and affective image of occupations can be measured simultaneously. 3. The relationship between the occupational image and the relevant parameters can be verified by using the developed scale.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.