본 연구는 아웃소싱이 중요한 기업의 전략행동이라 간주하고, 기업의 전략선택이 기업의 아웃소싱 실행과 결정요인에 영향을 주어 기업성과를 달성한다는 맥락을 검정하는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구모형을 실증분석을 실시하였다. 특히 대구/경북지역 기업들이 대부분 특정 기업들의 아웃소싱역할을 담당하고 있는 실정을 감안하여 여기에 국한하여 분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 대구/경북지역 기업들의 아웃소싱은 다양한 분야로 적용되고 있으며, 아웃소싱 성과와 기업성과로 연결되고 있어 중요한 경영전략의 하나로 사용되고 있음이 밝혀졌다. 따라서 지역기업들의 아웃소싱으로 구매자-공급자관계의 중요성이 강조된다. 본 연구에서 밝혀진 사항은 다음과 같다. 첫째, 지역기업은 제품라인 확장전략을 위해 아웃소싱을 이용하는 것이 아니라 생산능력을 보충하기 위한 수단으로 사용하고 있었다. 둘째, 지역기업은 전략 및 경제적요인에 따라 아웃소싱을 결정하고 있었다. 셋째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 실행소싱이 전반적 성과에 영향을 미치고 있었다. 넷째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 지식소싱은 기술적요인과 경제적요인이 성과에 미치는 영향에 있어서 ...
본 연구는 아웃소싱이 중요한 기업의 전략행동이라 간주하고, 기업의 전략선택이 기업의 아웃소싱 실행과 결정요인에 영향을 주어 기업성과를 달성한다는 맥락을 검정하는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구모형을 실증분석을 실시하였다. 특히 대구/경북지역 기업들이 대부분 특정 기업들의 아웃소싱역할을 담당하고 있는 실정을 감안하여 여기에 국한하여 분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 대구/경북지역 기업들의 아웃소싱은 다양한 분야로 적용되고 있으며, 아웃소싱 성과와 기업성과로 연결되고 있어 중요한 경영전략의 하나로 사용되고 있음이 밝혀졌다. 따라서 지역기업들의 아웃소싱으로 구매자-공급자관계의 중요성이 강조된다. 본 연구에서 밝혀진 사항은 다음과 같다. 첫째, 지역기업은 제품라인 확장전략을 위해 아웃소싱을 이용하는 것이 아니라 생산능력을 보충하기 위한 수단으로 사용하고 있었다. 둘째, 지역기업은 전략 및 경제적요인에 따라 아웃소싱을 결정하고 있었다. 셋째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 실행소싱이 전반적 성과에 영향을 미치고 있었다. 넷째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 지식소싱은 기술적요인과 경제적요인이 성과에 미치는 영향에 있어서 매개효과가 있었다. 다섯째, 지역기업의 경영유형에 있어서 분석가형은 가격, 혁신 그리고 품질전략을 사용하고 있었다. 여섯째, 지역기업에 있어서 방어자형 기업이 성과에 있어서 유효한 조절효과가 있었다. 일곱째, 지역기업은 불확실성이 있을 때 전략적 행동을 하는 경향이 있었으며, 비자동차 산업의 기업들은 전략적 행동을 취하고 있었으나, 자동차 산업의 기업들은 전략적 행동을 하지 않고 있었다.
본 연구는 아웃소싱이 중요한 기업의 전략행동이라 간주하고, 기업의 전략선택이 기업의 아웃소싱 실행과 결정요인에 영향을 주어 기업성과를 달성한다는 맥락을 검정하는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구모형을 실증분석을 실시하였다. 특히 대구/경북지역 기업들이 대부분 특정 기업들의 아웃소싱역할을 담당하고 있는 실정을 감안하여 여기에 국한하여 분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 대구/경북지역 기업들의 아웃소싱은 다양한 분야로 적용되고 있으며, 아웃소싱 성과와 기업성과로 연결되고 있어 중요한 경영전략의 하나로 사용되고 있음이 밝혀졌다. 따라서 지역기업들의 아웃소싱으로 구매자-공급자관계의 중요성이 강조된다. 본 연구에서 밝혀진 사항은 다음과 같다. 첫째, 지역기업은 제품라인 확장전략을 위해 아웃소싱을 이용하는 것이 아니라 생산능력을 보충하기 위한 수단으로 사용하고 있었다. 둘째, 지역기업은 전략 및 경제적요인에 따라 아웃소싱을 결정하고 있었다. 셋째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 실행소싱이 전반적 성과에 영향을 미치고 있었다. 넷째, 지역기업에 있어서 능력소싱과 지식소싱은 기술적요인과 경제적요인이 성과에 미치는 영향에 있어서 매개효과가 있었다. 다섯째, 지역기업의 경영유형에 있어서 분석가형은 가격, 혁신 그리고 품질전략을 사용하고 있었다. 여섯째, 지역기업에 있어서 방어자형 기업이 성과에 있어서 유효한 조절효과가 있었다. 일곱째, 지역기업은 불확실성이 있을 때 전략적 행동을 하는 경향이 있었으며, 비자동차 산업의 기업들은 전략적 행동을 취하고 있었으나, 자동차 산업의 기업들은 전략적 행동을 하지 않고 있었다.
The purpose of this study is to test the context of outsourcing as a strategic behavior of an important company and to determine the effect of strategy selection on firm outsourcing performance and determinants. The research model set up for this purpose was analyzed. Especially, Daegu area companie...
The purpose of this study is to test the context of outsourcing as a strategic behavior of an important company and to determine the effect of strategy selection on firm outsourcing performance and determinants. The research model set up for this purpose was analyzed. Especially, Daegu area companies are mainly responsible for the outsourcing of specific companies. As a result of the empirical analysis, outsourcing of companies in Daegu area has been applied to various fields and it is connected with outsourcing performance and company performance, and it is found to be the important management strategies. Therefore, the importance of a buyer-supplier relationship is emphasized by the outsourcing of local companies. The findings of this study are as follows. First, local companies were not using outsourcing to expand their product lines, but rather as a means to supplement production capacity. Second, local companies were deciding on outsourcing based on strategic and economic factors. Third, in local companies, capacity-sourcing and management–sourcing were influencing overall performance. Fourth, capacity-sourcing and knowledge-sourcing have mediating effects on technical and economic factors in regional companies. Fifth, type analyzer of management of local enterprise was using price, innovation and quality strategy. Sixth, type defender of management in regional enterprises have an effective regulatory effect on performance. Seventh, local firms tended to act strategically when there was uncertainty. Non-automotive firms were taking strategic action, but automotive industry companies were not acting strategically.
The purpose of this study is to test the context of outsourcing as a strategic behavior of an important company and to determine the effect of strategy selection on firm outsourcing performance and determinants. The research model set up for this purpose was analyzed. Especially, Daegu area companies are mainly responsible for the outsourcing of specific companies. As a result of the empirical analysis, outsourcing of companies in Daegu area has been applied to various fields and it is connected with outsourcing performance and company performance, and it is found to be the important management strategies. Therefore, the importance of a buyer-supplier relationship is emphasized by the outsourcing of local companies. The findings of this study are as follows. First, local companies were not using outsourcing to expand their product lines, but rather as a means to supplement production capacity. Second, local companies were deciding on outsourcing based on strategic and economic factors. Third, in local companies, capacity-sourcing and management–sourcing were influencing overall performance. Fourth, capacity-sourcing and knowledge-sourcing have mediating effects on technical and economic factors in regional companies. Fifth, type analyzer of management of local enterprise was using price, innovation and quality strategy. Sixth, type defender of management in regional enterprises have an effective regulatory effect on performance. Seventh, local firms tended to act strategically when there was uncertainty. Non-automotive firms were taking strategic action, but automotive industry companies were not acting strategically.
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