대형 선박엔진 Maker 는 친환경, 고효율 엔진 개발을 위한 기술경쟁력 강화의 일환으로 엔진 동력을 활용하는 냉각수 펌프의 고효율화를 지속적으로 요구하고 있다. 냉각수 펌프(Engine Cooling Water Pump ; C.W- Pump) 는 엔진, 윤활유, 청수 등을 냉각시키기 위해 냉각수를 순환시키는 펌프이며, 효율 60% 이상을 요구하고 있다. 선박용 냉각수 펌프는 선박 엔진으로 구동되며, 엔진에 내장형으로 설치되는 특성상 설치공간의 제약이 많아 소형 경량 Compact 구조로 설계하여야 하며, 펌프 흡입구의 공간상의 제약으로 ...
대형 선박엔진 Maker 는 친환경, 고효율 엔진 개발을 위한 기술경쟁력 강화의 일환으로 엔진 동력을 활용하는 냉각수 펌프의 고효율화를 지속적으로 요구하고 있다. 냉각수 펌프(Engine Cooling Water Pump ; C.W- Pump) 는 엔진, 윤활유, 청수 등을 냉각시키기 위해 냉각수를 순환시키는 펌프이며, 효율 60% 이상을 요구하고 있다. 선박용 냉각수 펌프는 선박 엔진으로 구동되며, 엔진에 내장형으로 설치되는 특성상 설치공간의 제약이 많아 소형 경량 Compact 구조로 설계하여야 하며, 펌프 흡입구의 공간상의 제약으로 캐비테이션이 발생할 우려가 매우 높아 설계의 자유도가 낮은 특징이 있다. 연구 취지에서 언급된 바와 같이 엔진의 동력을 활용하여 직접 구동되는 엔진 기능부품 중 가장 큰 동력을 사용하는 것이 펌프류(엔진 냉각 펌프류와 윤활 오일 펌프)이다. 본 연구에서는 10,000마력급 대형 선박 엔진용 고효율 냉각수 펌프를 개발하기 위해, 선진제품의 벤치마킹과 Proto.1, 2차 시제품 제작과 성능시험을 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. (1)CFturbo S/W를 활용한 냉각수 펌프의 Impeller, Volute Casing 등 핵심부품의 설계기술을 확보하였다. (2)비속도 37[m, m3/s, rpm]인 중대형 선박 엔진의 냉각수 펌프 효율을 61.7%로 개선하였다. (3)펌프 성능시험기 설계․제작을 통하여 통한 펌프 성능 및 효율에 대한 시험평가 기술 및 Cavitation 관련 시험설비, NPSHre(요구흡입수두) 시험법을 확보하였다.
대형 선박엔진 Maker 는 친환경, 고효율 엔진 개발을 위한 기술경쟁력 강화의 일환으로 엔진 동력을 활용하는 냉각수 펌프의 고효율화를 지속적으로 요구하고 있다. 냉각수 펌프(Engine Cooling Water Pump ; C.W- Pump) 는 엔진, 윤활유, 청수 등을 냉각시키기 위해 냉각수를 순환시키는 펌프이며, 효율 60% 이상을 요구하고 있다. 선박용 냉각수 펌프는 선박 엔진으로 구동되며, 엔진에 내장형으로 설치되는 특성상 설치공간의 제약이 많아 소형 경량 Compact 구조로 설계하여야 하며, 펌프 흡입구의 공간상의 제약으로 캐비테이션이 발생할 우려가 매우 높아 설계의 자유도가 낮은 특징이 있다. 연구 취지에서 언급된 바와 같이 엔진의 동력을 활용하여 직접 구동되는 엔진 기능부품 중 가장 큰 동력을 사용하는 것이 펌프류(엔진 냉각 펌프류와 윤활 오일 펌프)이다. 본 연구에서는 10,000마력급 대형 선박 엔진용 고효율 냉각수 펌프를 개발하기 위해, 선진제품의 벤치마킹과 Proto.1, 2차 시제품 제작과 성능시험을 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. (1)CFturbo S/W를 활용한 냉각수 펌프의 Impeller, Volute Casing 등 핵심부품의 설계기술을 확보하였다. (2)비속도 37[m, m3/s, rpm]인 중대형 선박 엔진의 냉각수 펌프 효율을 61.7%로 개선하였다. (3)펌프 성능시험기 설계․제작을 통하여 통한 펌프 성능 및 효율에 대한 시험평가 기술 및 Cavitation 관련 시험설비, NPSHre(요구흡입수두) 시험법을 확보하였다.
Large ship engine makers continue to demand high efficiency of coolant pumps that utilize engine power as part of their technology competitiveness to develop eco-friendly and high-efficiency engines. The coolant pump (Engine Cooling Water Pump; C.W-Pump) is a pump that circulates coolant to cool...
Large ship engine makers continue to demand high efficiency of coolant pumps that utilize engine power as part of their technology competitiveness to develop eco-friendly and high-efficiency engines. The coolant pump (Engine Cooling Water Pump; C.W-Pump) is a pump that circulates coolant to cool engines, lubricants, and fresh water. It requires more than 60% efficiency.
The vessel coolant pump is driven by a vessel engine and is designed with a small, lightweight compact structure due to high space constraints due to the inherent installation of the engine, and the design freedom is low due to the high possibility of cavitation due to space constraints at the pump inlet. As mentioned in the study, the pump (engine cooling pump and lubricating oil pump) is the largest direct driven engine functional part utilizing engine power.
In this paper, the final goal of the research was to complete the study of the high efficiency coolant pump for the 10,000 horsepower large vessel engine and achieve the goal of the study at 61.7% (more than 50% to 60%). Analysis of the theory and actual differences in Cavitation prevention technology through the analysis of the internal flow field of the pump, which is the core of the technology research of high-efficiency coolant pumps for ship engines, ensured the design accuracy (reliability) technology. The latest specifications software for pump design were used to obtain the Impeller, Pump Casing design, and efficiency improvement techniques. It was possible to secure test assessment technology for the performance and efficiency of the pumps through improvement of the test facilities, and to secure testing facilities and NPSHre (Required Net Positive Suction Head) test methods.
Large ship engine makers continue to demand high efficiency of coolant pumps that utilize engine power as part of their technology competitiveness to develop eco-friendly and high-efficiency engines. The coolant pump (Engine Cooling Water Pump; C.W-Pump) is a pump that circulates coolant to cool engines, lubricants, and fresh water. It requires more than 60% efficiency.
The vessel coolant pump is driven by a vessel engine and is designed with a small, lightweight compact structure due to high space constraints due to the inherent installation of the engine, and the design freedom is low due to the high possibility of cavitation due to space constraints at the pump inlet. As mentioned in the study, the pump (engine cooling pump and lubricating oil pump) is the largest direct driven engine functional part utilizing engine power.
In this paper, the final goal of the research was to complete the study of the high efficiency coolant pump for the 10,000 horsepower large vessel engine and achieve the goal of the study at 61.7% (more than 50% to 60%). Analysis of the theory and actual differences in Cavitation prevention technology through the analysis of the internal flow field of the pump, which is the core of the technology research of high-efficiency coolant pumps for ship engines, ensured the design accuracy (reliability) technology. The latest specifications software for pump design were used to obtain the Impeller, Pump Casing design, and efficiency improvement techniques. It was possible to secure test assessment technology for the performance and efficiency of the pumps through improvement of the test facilities, and to secure testing facilities and NPSHre (Required Net Positive Suction Head) test methods.
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