성장기 청소년의 올바른 신체정렬을 위한 운동 프로그램을 제공하며, 바른 자세를 통해 향상될 수 있는 요소를 파악하여 성장기 청소년의 삶의 질을 향상시키고자 본 연구에서는 성장기 청소년을 대상으로 자세 교정 운동프로그램 적용 전후의 근력, 심폐지구력, 순발력, 유연성의 체력 Test 및 자아정체성의 변화, 생활습관에서의 자세 분석, ...
자세교정 운동프로그램 개발에 관한 연구
김 지 숙 명지대학교 대학원 체육학과 지도교수 박 태 섭
성장기 청소년의 올바른 신체정렬을 위한 운동 프로그램을 제공하며, 바른 자세를 통해 향상될 수 있는 요소를 파악하여 성장기 청소년의 삶의 질을 향상시키고자 본 연구에서는 성장기 청소년을 대상으로 자세 교정 운동프로그램 적용 전후의 근력, 심폐지구력, 순발력, 유연성의 체력 Test 및 자아정체성의 변화, 생활습관에서의 자세 분석, 3차원영상 처리 검사 항목 즉, 척추의 정렬상태, 골반의 정렬상태, 중심축의 불균형, 척추의 회전 및 몸통 비틀림을 분석하여 척추 형태의 변화 상태와 자세의 변화를 살펴보고자 8주간 스트레칭 체조를 적용한 실험군1(7명)과 소도구 코어 운동프로그램을 적용한 실험군2(10명)을 대상으로 주 2회 60분의 그룹운동 및 주 1회의 개인 홈트레이닝의 프로그램을 진행하였다. 자료 처리는 spss 25 통계 프로그램을 사용하여, 측정 및 조사자료의 data check을 위해 기술통계치를 적용하여 자료의 검토가 이루어졌고, 프로그램실시 전,후 그룹 및 등급간의 자세 및 체력평가, 자아정체성의 변화 정도의 차이를 검토하기 위해 반복측정을 통한 분산분석을 적용해 프로그램의 유효성을 검토하였다. 또한 올바른 자세에 영향을 미치는 일상생활습관 자세는 무엇인가를 검토하기 위해 자세 측정변인을 종속변수로 하고 일상생활습관 자세를 독립변수로 한 사전·사후의 다중회귀분석을 실시하였으며, 모든 분석의 통계적 유의수준은 .05로 설정하였다.
본 연구결과에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 척추측만과 척추후만은 그룹 간 유의차가 나타났으며 소도구 코어 그룹이 스트레칭 그룹에 비해 척추의 측만각은 감소하였고 척추의 후만각은 정상의 범위에 가까웠다. 그러므로 척추의 안정화에 있어 소도구 코어 트레이닝은 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, Pelvic 요인 중 Pelvic rotation과 Pelvic torsion을 제외한 나머지 2가지 변인들은 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타나지는 않았지만 사전, 사후 측정 수치의 평균값이 소도구 코어 그룹과 스트레칭 그룹이 비슷하게 줄어들어 자세가 향상되었음을 알 수 있었다. 셋째, 유연성은 스트레칭 그룹에서, 순발력은 소도구 코어 그룹에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(p<.05). 청소년의 건강 체력을 향상시키기 위해 연령별 적합한 접근 방식의 복합 트레이닝에 대한 개발이 필요함을 알 수 있었다. 넷째, 8주간의 일상생활습관 자세 체크리스트 통해 측정 자세에 영향을 미치는 자세 습관의 공헌도를 알아본 결과 보행자세가 척추의 안정화에 영향을 미쳤고, 책상자세가 골반의 안정화에 영향을 미쳤으며, 몸 중심축의 불균형에는 수면자세가, 몸통의 회전 및 비틀림에는 운동습관이 영향을 미치는 것으로 나타났는데 매일 매일 체크리스트를 작성하며 이를 통해 자세에 대해 각성하고 행동으로 실천하는 습관이 무엇보다 중요하다. 다섯째, 8주간 바른 자세 교정 프로그램에 참여한 청소년들의 자아 정체성을 살펴보면 측정 시기 간 자기인식, 자기신체인식, 자기자세인식에서 측정시기의 통계적 유의 차를 나타냈는데(p<.05), 이는 곧 바른 자세와 자아 정체성의 밀접한 관계를 보여준다. 바른 자세를 통해 긍정적인 자아 정체성을 확립하여 신체적 정서적으로 건강하고 올바른 성장이 가능하다고 생각된다. 이상의 결과들로 비추어 볼 때, 비록 짧은 기간이었지만 8주간의 바른 자세 교정 프로그램은 성장기 청소년들에게 여러 가지 측면에서 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그러나 단기간의 트레이닝과 제한된 프로그램, 참여 시간 외의 가외변인을 완벽하게 통제하지 못하였고 개인차를 고려하지 못한 그룹 트레이닝이었던 점 등으로 인해 긍정적인 자세 향상을 판단하기에는 부족하다. 또한 급성장기 청소년이라는 특정 대상은 자세의 정렬이 변화무쌍 하므로 장기간에 걸친 꾸준한 관찰과 비교가 필요하지만 학교와 학원 시간에 쫒기는 아이들에게 공부보다 더 중요한 바른 자세 교정 체조는 뒷전으로 밀릴 수밖에 없는 현실이 아쉬운 연구 기간이었다. 성장기 청소년의 건강하고 올바른 성장을 위한 신체 전반의 바른 정렬은 이러한 단점을 보안하여 복합적이고 다양한 측면의 접근으로 운동 프로그램의 연구가 이루어져야 한다고 사료된다.
성장기 청소년의 올바른 신체정렬을 위한 운동 프로그램을 제공하며, 바른 자세를 통해 향상될 수 있는 요소를 파악하여 성장기 청소년의 삶의 질을 향상시키고자 본 연구에서는 성장기 청소년을 대상으로 자세 교정 운동프로그램 적용 전후의 근력, 심폐지구력, 순발력, 유연성의 체력 Test 및 자아정체성의 변화, 생활습관에서의 자세 분석, 3차원 영상 처리 검사 항목 즉, 척추의 정렬상태, 골반의 정렬상태, 중심축의 불균형, 척추의 회전 및 몸통 비틀림을 분석하여 척추 형태의 변화 상태와 자세의 변화를 살펴보고자 8주간 스트레칭 체조를 적용한 실험군1(7명)과 소도구 코어 운동프로그램을 적용한 실험군2(10명)을 대상으로 주 2회 60분의 그룹운동 및 주 1회의 개인 홈트레이닝의 프로그램을 진행하였다. 자료 처리는 spss 25 통계 프로그램을 사용하여, 측정 및 조사자료의 data check을 위해 기술통계치를 적용하여 자료의 검토가 이루어졌고, 프로그램실시 전,후 그룹 및 등급간의 자세 및 체력평가, 자아정체성의 변화 정도의 차이를 검토하기 위해 반복측정을 통한 분산분석을 적용해 프로그램의 유효성을 검토하였다. 또한 올바른 자세에 영향을 미치는 일상생활습관 자세는 무엇인가를 검토하기 위해 자세 측정변인을 종속변수로 하고 일상생활습관 자세를 독립변수로 한 사전·사후의 다중회귀분석을 실시하였으며, 모든 분석의 통계적 유의수준은 .05로 설정하였다.
본 연구결과에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 척추측만과 척추후만은 그룹 간 유의차가 나타났으며 소도구 코어 그룹이 스트레칭 그룹에 비해 척추의 측만각은 감소하였고 척추의 후만각은 정상의 범위에 가까웠다. 그러므로 척추의 안정화에 있어 소도구 코어 트레이닝은 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, Pelvic 요인 중 Pelvic rotation과 Pelvic torsion을 제외한 나머지 2가지 변인들은 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타나지는 않았지만 사전, 사후 측정 수치의 평균값이 소도구 코어 그룹과 스트레칭 그룹이 비슷하게 줄어들어 자세가 향상되었음을 알 수 있었다. 셋째, 유연성은 스트레칭 그룹에서, 순발력은 소도구 코어 그룹에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다(p<.05). 청소년의 건강 체력을 향상시키기 위해 연령별 적합한 접근 방식의 복합 트레이닝에 대한 개발이 필요함을 알 수 있었다. 넷째, 8주간의 일상생활습관 자세 체크리스트 통해 측정 자세에 영향을 미치는 자세 습관의 공헌도를 알아본 결과 보행자세가 척추의 안정화에 영향을 미쳤고, 책상자세가 골반의 안정화에 영향을 미쳤으며, 몸 중심축의 불균형에는 수면자세가, 몸통의 회전 및 비틀림에는 운동습관이 영향을 미치는 것으로 나타났는데 매일 매일 체크리스트를 작성하며 이를 통해 자세에 대해 각성하고 행동으로 실천하는 습관이 무엇보다 중요하다. 다섯째, 8주간 바른 자세 교정 프로그램에 참여한 청소년들의 자아 정체성을 살펴보면 측정 시기 간 자기인식, 자기신체인식, 자기자세인식에서 측정시기의 통계적 유의 차를 나타냈는데(p<.05), 이는 곧 바른 자세와 자아 정체성의 밀접한 관계를 보여준다. 바른 자세를 통해 긍정적인 자아 정체성을 확립하여 신체적 정서적으로 건강하고 올바른 성장이 가능하다고 생각된다. 이상의 결과들로 비추어 볼 때, 비록 짧은 기간이었지만 8주간의 바른 자세 교정 프로그램은 성장기 청소년들에게 여러 가지 측면에서 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그러나 단기간의 트레이닝과 제한된 프로그램, 참여 시간 외의 가외변인을 완벽하게 통제하지 못하였고 개인차를 고려하지 못한 그룹 트레이닝이었던 점 등으로 인해 긍정적인 자세 향상을 판단하기에는 부족하다. 또한 급성장기 청소년이라는 특정 대상은 자세의 정렬이 변화무쌍 하므로 장기간에 걸친 꾸준한 관찰과 비교가 필요하지만 학교와 학원 시간에 쫒기는 아이들에게 공부보다 더 중요한 바른 자세 교정 체조는 뒷전으로 밀릴 수밖에 없는 현실이 아쉬운 연구 기간이었다. 성장기 청소년의 건강하고 올바른 성장을 위한 신체 전반의 바른 정렬은 이러한 단점을 보안하여 복합적이고 다양한 측면의 접근으로 운동 프로그램의 연구가 이루어져야 한다고 사료된다.
A Study on Development of Posture Correction Exercise Program for the Youth
Kim Ji Sook Department of Physical Education Graduate School of Myeongji University Academic Adviser: Park Tae Seop
To provide exercise program for upright body alignment of the yout...
A Study on Development of Posture Correction Exercise Program for the Youth
Kim Ji Sook Department of Physical Education Graduate School of Myeongji University Academic Adviser: Park Tae Seop
To provide exercise program for upright body alignment of the youth in the growth phase, identify factors for improvement through correct posture, and improve the quality of life of the youth in the growth phase, this study conducted a group exercise for 60 minutes 2 times a week and a personal home training program one time a week on the experimental group 1(7 persons) applied with stretching exercise and experimental group 2(10 persons) applied with core props exercise program for 8 weeks in order to examine changes in posture and change status of spine form, by testing muscular strength, cardiovascular endurance, quickness and flexibility before and after posture correction exercise program; and analyzing changes in self-identification, posture in life habit, items of 3-dimensional image processing examination, that is, alignment status of spine, alignment status of pelvis, imbalance of central axis, rotation of spine and torso torsion. SPSS 25 statistics program was used for data processing. For data check of measurement and research data, technical statistics were applied. Validity of the program was examined by applying analysis of variance through repeated measurement to review difference in degree of change in self-identification, evaluation of body strength and posture between classes and groups before and after implementation of program. In addition, pre and post multiple regression analysis was conducted with posture measurement variable as a dependent variable and daily life habit posture as an independent variable to examine which daily life habit posture affects the upright posture. Statistical significance level of all analyses was set to .05.
Conclusions obtained from this study result are as follows.
First, significant difference was found between classes in scoliosis and humpback. Angle of scoliosis reduced in the props core group than in the stretching group. Angle of humpback was close to normal range. Therefore, core training with props was found to be effective for stabilization of spine. Second, while no statistically significant change was found between groups in 2 variables other than pelvic rotation and pelvic torsion among pelvic factors, average value of measurement before and after the program reduced similarly in props core group and stretching group, revealing that the posture improved. Third, flexibility showed statistically significant difference in stretching group; and quickness in prop core group(p<.05). It was found necessary to develop complex training of approach suitable for each age in order to improve health and strength of the youth. Fourth, as a result of examining the contribution of posture habit to the measured posture through daily life habit posture checklist for 8 weeks, walking posture was found to have effects on stabilization of the spine; desk posture on stabilization of pelvic; sleeping posture on imbalance of body central axis; exercise habit on rotation and twisting of torso. It is more important to prepare a checklist everyday, keep aware of the posture through this and have a habit of putting it into practice Fifth, in terms of self-identification of the youth participating at the upright posture correction program for 8 weeks, statistically significant difference was found in self-recognition between normal classes, self body recognition and self-posture evaluation(p<.05). This shows close relationship between upright posture and self-identification. It seems possible to establish positive self identification through correct posture and to achieve physically and mentally healthy and correct growth.
In light of this, upright posture correction program for 8 weeks was found to have positive effects on the youth in several aspects, while it was a rather short period. It is not sufficient, however, to determine positive posture improvement in that it was a group training which failed to consider personal difference and to completely control extraneous variables other than participation time, as well as limited program and short-term training. In addition, I felt sorry that correct posture correction exercise was laid aside in reality due to busy schedule at schools and private educational institutes, while steady observation and comparison may be required for long period of time since its specific target, that is, the youth in the rapid growth period, is very changeable in terms of posture alignment. I think it is required to study exercise programs from complex and various aspects by complementing these weakness in order to achieve upright alignment of the entire body for healthy and upright growth of the youth in the growth period.
Key word : upright posture, body alignment, formetric 4D posture measurement, daily life habit posture, basic physical strength, self-identification
A Study on Development of Posture Correction Exercise Program for the Youth
Kim Ji Sook Department of Physical Education Graduate School of Myeongji University Academic Adviser: Park Tae Seop
To provide exercise program for upright body alignment of the youth in the growth phase, identify factors for improvement through correct posture, and improve the quality of life of the youth in the growth phase, this study conducted a group exercise for 60 minutes 2 times a week and a personal home training program one time a week on the experimental group 1(7 persons) applied with stretching exercise and experimental group 2(10 persons) applied with core props exercise program for 8 weeks in order to examine changes in posture and change status of spine form, by testing muscular strength, cardiovascular endurance, quickness and flexibility before and after posture correction exercise program; and analyzing changes in self-identification, posture in life habit, items of 3-dimensional image processing examination, that is, alignment status of spine, alignment status of pelvis, imbalance of central axis, rotation of spine and torso torsion. SPSS 25 statistics program was used for data processing. For data check of measurement and research data, technical statistics were applied. Validity of the program was examined by applying analysis of variance through repeated measurement to review difference in degree of change in self-identification, evaluation of body strength and posture between classes and groups before and after implementation of program. In addition, pre and post multiple regression analysis was conducted with posture measurement variable as a dependent variable and daily life habit posture as an independent variable to examine which daily life habit posture affects the upright posture. Statistical significance level of all analyses was set to .05.
Conclusions obtained from this study result are as follows.
First, significant difference was found between classes in scoliosis and humpback. Angle of scoliosis reduced in the props core group than in the stretching group. Angle of humpback was close to normal range. Therefore, core training with props was found to be effective for stabilization of spine. Second, while no statistically significant change was found between groups in 2 variables other than pelvic rotation and pelvic torsion among pelvic factors, average value of measurement before and after the program reduced similarly in props core group and stretching group, revealing that the posture improved. Third, flexibility showed statistically significant difference in stretching group; and quickness in prop core group(p<.05). It was found necessary to develop complex training of approach suitable for each age in order to improve health and strength of the youth. Fourth, as a result of examining the contribution of posture habit to the measured posture through daily life habit posture checklist for 8 weeks, walking posture was found to have effects on stabilization of the spine; desk posture on stabilization of pelvic; sleeping posture on imbalance of body central axis; exercise habit on rotation and twisting of torso. It is more important to prepare a checklist everyday, keep aware of the posture through this and have a habit of putting it into practice Fifth, in terms of self-identification of the youth participating at the upright posture correction program for 8 weeks, statistically significant difference was found in self-recognition between normal classes, self body recognition and self-posture evaluation(p<.05). This shows close relationship between upright posture and self-identification. It seems possible to establish positive self identification through correct posture and to achieve physically and mentally healthy and correct growth.
In light of this, upright posture correction program for 8 weeks was found to have positive effects on the youth in several aspects, while it was a rather short period. It is not sufficient, however, to determine positive posture improvement in that it was a group training which failed to consider personal difference and to completely control extraneous variables other than participation time, as well as limited program and short-term training. In addition, I felt sorry that correct posture correction exercise was laid aside in reality due to busy schedule at schools and private educational institutes, while steady observation and comparison may be required for long period of time since its specific target, that is, the youth in the rapid growth period, is very changeable in terms of posture alignment. I think it is required to study exercise programs from complex and various aspects by complementing these weakness in order to achieve upright alignment of the entire body for healthy and upright growth of the youth in the growth period.
Key word : upright posture, body alignment, formetric 4D posture measurement, daily life habit posture, basic physical strength, self-identification
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.