본 연구는 정부의 태권도 진흥정책이 태권도 공연문화에 미치는 영향력을 파악하고 태권도 공연문화 현황을 분석하여 태권도 공연문화 활성화 방안을 제시하는 것이 그 목적이다. 이와 같은 목적 달성을 위해 태권도 공연문화 발전의 초석이 된 ‘태권도 진흥 및 태권도공원 조성 등에 관한 법률’ 제정에 큰 영향을 준 참여정부와 이명박정부의 태권도 진흥정책을 고찰하고 태권도 공연문화의 현황을 파악하였으며 이를 ‘SWOT(Strength, Weakness, Oppertunity, Threat)’ 모형을 적용하여 SWOT분석, 전략분석, 통합분석 3단계로 분석하였다. 또한 이렇게 분석된 내용을 선행연구와 현 정부의 태권도 진흥정책과 비교하여 보다 전략적인 활성화 방안과 개선점을 도출하였다. 이러한 방법을 통해 도출된 활성화 방안은 크게 두 가지로 분류되었으며 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 공연예술·콘텐츠 강화를 통한 활성화 방안이다. (1) 태권도 공연문화의 대중화를 위한 ...
본 연구는 정부의 태권도 진흥정책이 태권도 공연문화에 미치는 영향력을 파악하고 태권도 공연문화 현황을 분석하여 태권도 공연문화 활성화 방안을 제시하는 것이 그 목적이다. 이와 같은 목적 달성을 위해 태권도 공연문화 발전의 초석이 된 ‘태권도 진흥 및 태권도공원 조성 등에 관한 법률’ 제정에 큰 영향을 준 참여정부와 이명박정부의 태권도 진흥정책을 고찰하고 태권도 공연문화의 현황을 파악하였으며 이를 ‘SWOT(Strength, Weakness, Oppertunity, Threat)’ 모형을 적용하여 SWOT분석, 전략분석, 통합분석 3단계로 분석하였다. 또한 이렇게 분석된 내용을 선행연구와 현 정부의 태권도 진흥정책과 비교하여 보다 전략적인 활성화 방안과 개선점을 도출하였다. 이러한 방법을 통해 도출된 활성화 방안은 크게 두 가지로 분류되었으며 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 공연예술·콘텐츠 강화를 통한 활성화 방안이다. (1) 태권도 공연문화의 대중화를 위한 융복합 공연의 기획을 확대하여 태권도인들만의 공연문화가 아닌 대한민국 모든 국민의 공연문화라는 인식의 변화를 주어야 한다. (2) 태권도에 내포되어 있는 근본적 특성인 태권도 정신(道)과 철학이 담긴 공연 연출과 기획이 필요하다. (3) 태권도 공연의 저변확대를 위해 가족 단위를 겨냥한 공연이 필요하며 정부의 태권도 진흥정책인 ‘소외계층 태권도 프로그램’의 일환으로 태권도 공연을 적극 활용해야 한다. (4) 태권도 공연을 지역의 특색이 있는 관광상품으로 개발하고 ‘태권도 순례 프로그램’의 일환으로 활용하여 태권도 공연문화의 넓은 시장성을 확보해야 한다. (5) 태권도 공연문화 홍보를 위하여 정부의 태권도 진흥정책으로 진행 중인 ‘태권도 미디어채널 확보’를 적극 활용하고 유튜브(Youtube) 등 소셜 미디어에 태권도 공연을 홍보해야 한다. (6) 태권도 세계화 사업이 꾸준히 진행되고 있으니 세계화를 위한 하나의 방편으로 태권도 공연의 해외수출을 도모해야 한다.
둘째, 전문기관·전문인력 등 활동의 강화를 통한 활성화 방안이다. (1) 태권도 공연 관련 교육기관의 설립과 타 공연예술의 전문가 교육을 통해 전문 교육자를 양성하여 태권도 공연문화의 질을 향상시켜야 한다. (2) 세계태권도연수원(WTA)은 각 대학들과 연계하여 부전공으로 연기, 연출, 음향, 운영 등 태권도 공연에 필요한 전문 인력을 양성하고 공연 관련 직업군을 확대해야 한다. (3) 태권도 공연을 할 수 있는 전용극장 혹은 기존 극장 시설의 리모델링을 통한 공연장 확대가 필요하다. (4) 새로운 태권도 공연전문기관의 발굴과 투자가 필요하다. 즉 현 정부의 태권도 문화콘텐츠 개발·사업화를 위한 5주년 추진 예산 약 496억 원을 공연관련 사업공모를 통해 다양한 기관에 분할 활용해야 할 것이다.
태권도 공연문화가 지금의 위치까지 올라올 수 있었던 것은 정부의 태권도 진흥정책이 있었기에 가능하였으며 이처럼 본 연구에서 제시된 활성화 방안을 달성하기 위해서는 정부의 지원정책을 적극 활용해야 된다. 특히 ‘태권도 진흥 및 태권도공원 조성 등에 관한 법률’의 제2장 제8조에 ‘국가 및 지방자치단체는 태권도 진흥을 위하여 필요하다고 인정하는 경우 태권도단체와 태권도 시설에 대하여 지원을 할 수 있다’라고 명시되어 있어 태권도 공연문화의 활성화를 위해서는 정부, 지방자치단체의 지원이 태권도 관련단체에 지속적으로 이루어져야 한다고 사료된다. 이상에서와 같이 태권도 공연문화의 활성화를 위해 정부의 태권도 진흥정책과 태권도 진흥법을 적극 활용하고 아직 개선되지 않은 점의 보완을 통해 새로운 비전이 마련된다면 태권도 공연문화를 보다 더 활성화시킬 수 있을 것이며 대한민국을 대표하는 문화브랜드로 장기적인 발전을 이룰 수 있을 것이다.
본 연구는 정부의 태권도 진흥정책이 태권도 공연문화에 미치는 영향력을 파악하고 태권도 공연문화 현황을 분석하여 태권도 공연문화 활성화 방안을 제시하는 것이 그 목적이다. 이와 같은 목적 달성을 위해 태권도 공연문화 발전의 초석이 된 ‘태권도 진흥 및 태권도공원 조성 등에 관한 법률’ 제정에 큰 영향을 준 참여정부와 이명박정부의 태권도 진흥정책을 고찰하고 태권도 공연문화의 현황을 파악하였으며 이를 ‘SWOT(Strength, Weakness, Oppertunity, Threat)’ 모형을 적용하여 SWOT분석, 전략분석, 통합분석 3단계로 분석하였다. 또한 이렇게 분석된 내용을 선행연구와 현 정부의 태권도 진흥정책과 비교하여 보다 전략적인 활성화 방안과 개선점을 도출하였다. 이러한 방법을 통해 도출된 활성화 방안은 크게 두 가지로 분류되었으며 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 공연예술·콘텐츠 강화를 통한 활성화 방안이다. (1) 태권도 공연문화의 대중화를 위한 융복합 공연의 기획을 확대하여 태권도인들만의 공연문화가 아닌 대한민국 모든 국민의 공연문화라는 인식의 변화를 주어야 한다. (2) 태권도에 내포되어 있는 근본적 특성인 태권도 정신(道)과 철학이 담긴 공연 연출과 기획이 필요하다. (3) 태권도 공연의 저변확대를 위해 가족 단위를 겨냥한 공연이 필요하며 정부의 태권도 진흥정책인 ‘소외계층 태권도 프로그램’의 일환으로 태권도 공연을 적극 활용해야 한다. (4) 태권도 공연을 지역의 특색이 있는 관광상품으로 개발하고 ‘태권도 순례 프로그램’의 일환으로 활용하여 태권도 공연문화의 넓은 시장성을 확보해야 한다. (5) 태권도 공연문화 홍보를 위하여 정부의 태권도 진흥정책으로 진행 중인 ‘태권도 미디어채널 확보’를 적극 활용하고 유튜브(Youtube) 등 소셜 미디어에 태권도 공연을 홍보해야 한다. (6) 태권도 세계화 사업이 꾸준히 진행되고 있으니 세계화를 위한 하나의 방편으로 태권도 공연의 해외수출을 도모해야 한다.
둘째, 전문기관·전문인력 등 활동의 강화를 통한 활성화 방안이다. (1) 태권도 공연 관련 교육기관의 설립과 타 공연예술의 전문가 교육을 통해 전문 교육자를 양성하여 태권도 공연문화의 질을 향상시켜야 한다. (2) 세계태권도연수원(WTA)은 각 대학들과 연계하여 부전공으로 연기, 연출, 음향, 운영 등 태권도 공연에 필요한 전문 인력을 양성하고 공연 관련 직업군을 확대해야 한다. (3) 태권도 공연을 할 수 있는 전용극장 혹은 기존 극장 시설의 리모델링을 통한 공연장 확대가 필요하다. (4) 새로운 태권도 공연전문기관의 발굴과 투자가 필요하다. 즉 현 정부의 태권도 문화콘텐츠 개발·사업화를 위한 5주년 추진 예산 약 496억 원을 공연관련 사업공모를 통해 다양한 기관에 분할 활용해야 할 것이다.
태권도 공연문화가 지금의 위치까지 올라올 수 있었던 것은 정부의 태권도 진흥정책이 있었기에 가능하였으며 이처럼 본 연구에서 제시된 활성화 방안을 달성하기 위해서는 정부의 지원정책을 적극 활용해야 된다. 특히 ‘태권도 진흥 및 태권도공원 조성 등에 관한 법률’의 제2장 제8조에 ‘국가 및 지방자치단체는 태권도 진흥을 위하여 필요하다고 인정하는 경우 태권도단체와 태권도 시설에 대하여 지원을 할 수 있다’라고 명시되어 있어 태권도 공연문화의 활성화를 위해서는 정부, 지방자치단체의 지원이 태권도 관련단체에 지속적으로 이루어져야 한다고 사료된다. 이상에서와 같이 태권도 공연문화의 활성화를 위해 정부의 태권도 진흥정책과 태권도 진흥법을 적극 활용하고 아직 개선되지 않은 점의 보완을 통해 새로운 비전이 마련된다면 태권도 공연문화를 보다 더 활성화시킬 수 있을 것이며 대한민국을 대표하는 문화브랜드로 장기적인 발전을 이룰 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to understand the effects of the government’s Taekwondo promotion policy on Taekwondo performance culture, and analyze the status of Taekwondo performance culture and present an activation plan of Taekwondo performance culture.
To achieve this end, the participa...
The purpose of this study is to understand the effects of the government’s Taekwondo promotion policy on Taekwondo performance culture, and analyze the status of Taekwondo performance culture and present an activation plan of Taekwondo performance culture.
To achieve this end, the participatory state and LEE MYUNG BAK government Taekwondo promotion policy having had a great effect on ‘Act on Taekwondo promotion and the creation of Taekwondo Park’ having become the basis of the development of Taekwondo performance culture was considered and the current condition of Taekwondo performance culture was understood, to which ‘SWOT(Strength, Weakness, Opportunity, Threat)’ model was applied and analyzed in the three steps of SWOT analysis, strategy analysis, integration analysis. Also comparing with the present government’s Taekwondo promotion policy, a strategic activation plan and a improvement were drawn. The activation plan drawn this method was classified into two as a whole, whose contents are as follows.
First, an activation plan through strengthening performance art·contents. (1) By expanding the planning of a fusion and composite performance for the popularization of Taekwondo performance culture, perception should be changed as performance culture for all Korean people, not only those related to Taekwondo. (2) Production and planning of performance containing Fundamental characteristics, Taekwondo, Taekwondo spirit(道) and philosophy are necessary. (3) To expand the base of Taekwondo performance, a performance targeted for family unit is necessary, Taekwondo performance should be actively utilized as a prt of the government’s Taekwondo promotion policy, ‘Taekwondo programs for disadvantaged group’. (4) Taekwondo should be developed as a tourist product having local characteristic and utilized as a part of ‘Taekwondo tour program’ and the wide marketability of Taekwondo performance culture should secured. (5) To publicize Taekwondo performance culture, ‘securing Taekwondo media channel’ in progress as the government’s Taekwondo promotion policy should ve actively used and Taekwondo performance should be publicized in social media like (Youtube) etc. (6) The globalization bsuiness of Taekwondo has been steadily progressing, so as a way of globalization, an overseas export of Taekwondo performance should be sought.
Second, an activation plan through strengthening activity such as a specialized institution and manpower. (1) By training specialized educators through establishment of performance related educational institutions and education of experts for performance art, the quality of Taekwondo performance culture should be improved. (2) World Taekwondo Headquarters (WTH) should train specialized human resources for Taekwondo performance such as performance, production, acoustics and operation etc. as minor in link with each university and expand professional groups related to performance. (3) A performance hall needs to be expanded through the remodelling of a private theater to perform Taekwondo or existing theater facilities. (4) New specialized institutions for Taekwondo performance needs to be found and invested. Namely, about 49.6 billion won, a 5-year promotion budget for the current government’s development and commercialization of cultural contents will have to be divided and utilized to various fields through public contest related to performance.
The reason why Taekwondo performance culture has come to the present position was possible as there was the government’s Taekwondo promotion policy and like this, to achieve the activation plan presented earlier in this study, the government’s support policy should be actively utilized. Especially, Act on Taekwondo promotion and the creation of Taekwondo Park‘ specifies at Article 8, Chapter 2, that ‘the government and the local governments can support to Taekwondo organizations and facilities if it is necessary to promote Taekwondo’, so to activate Taekwondo performance culture, it is thought that the government’s and the local governments’ support should be constantly made to Taekwondo related organizations.
As above, for activation of Taekwondo performance culture, the government’s Taekwondo promotion policy and act on Taekwondo promotion should be actively utilized and if a new vision is prepared by complementing aspects not improved yet, Taekwondo performance culture will be more activated and developed as a cultural brand representing Republic of Korea on a long term basis.
The purpose of this study is to understand the effects of the government’s Taekwondo promotion policy on Taekwondo performance culture, and analyze the status of Taekwondo performance culture and present an activation plan of Taekwondo performance culture.
To achieve this end, the participatory state and LEE MYUNG BAK government Taekwondo promotion policy having had a great effect on ‘Act on Taekwondo promotion and the creation of Taekwondo Park’ having become the basis of the development of Taekwondo performance culture was considered and the current condition of Taekwondo performance culture was understood, to which ‘SWOT(Strength, Weakness, Opportunity, Threat)’ model was applied and analyzed in the three steps of SWOT analysis, strategy analysis, integration analysis. Also comparing with the present government’s Taekwondo promotion policy, a strategic activation plan and a improvement were drawn. The activation plan drawn this method was classified into two as a whole, whose contents are as follows.
First, an activation plan through strengthening performance art·contents. (1) By expanding the planning of a fusion and composite performance for the popularization of Taekwondo performance culture, perception should be changed as performance culture for all Korean people, not only those related to Taekwondo. (2) Production and planning of performance containing Fundamental characteristics, Taekwondo, Taekwondo spirit(道) and philosophy are necessary. (3) To expand the base of Taekwondo performance, a performance targeted for family unit is necessary, Taekwondo performance should be actively utilized as a prt of the government’s Taekwondo promotion policy, ‘Taekwondo programs for disadvantaged group’. (4) Taekwondo should be developed as a tourist product having local characteristic and utilized as a part of ‘Taekwondo tour program’ and the wide marketability of Taekwondo performance culture should secured. (5) To publicize Taekwondo performance culture, ‘securing Taekwondo media channel’ in progress as the government’s Taekwondo promotion policy should ve actively used and Taekwondo performance should be publicized in social media like (Youtube) etc. (6) The globalization bsuiness of Taekwondo has been steadily progressing, so as a way of globalization, an overseas export of Taekwondo performance should be sought.
Second, an activation plan through strengthening activity such as a specialized institution and manpower. (1) By training specialized educators through establishment of performance related educational institutions and education of experts for performance art, the quality of Taekwondo performance culture should be improved. (2) World Taekwondo Headquarters (WTH) should train specialized human resources for Taekwondo performance such as performance, production, acoustics and operation etc. as minor in link with each university and expand professional groups related to performance. (3) A performance hall needs to be expanded through the remodelling of a private theater to perform Taekwondo or existing theater facilities. (4) New specialized institutions for Taekwondo performance needs to be found and invested. Namely, about 49.6 billion won, a 5-year promotion budget for the current government’s development and commercialization of cultural contents will have to be divided and utilized to various fields through public contest related to performance.
The reason why Taekwondo performance culture has come to the present position was possible as there was the government’s Taekwondo promotion policy and like this, to achieve the activation plan presented earlier in this study, the government’s support policy should be actively utilized. Especially, Act on Taekwondo promotion and the creation of Taekwondo Park‘ specifies at Article 8, Chapter 2, that ‘the government and the local governments can support to Taekwondo organizations and facilities if it is necessary to promote Taekwondo’, so to activate Taekwondo performance culture, it is thought that the government’s and the local governments’ support should be constantly made to Taekwondo related organizations.
As above, for activation of Taekwondo performance culture, the government’s Taekwondo promotion policy and act on Taekwondo promotion should be actively utilized and if a new vision is prepared by complementing aspects not improved yet, Taekwondo performance culture will be more activated and developed as a cultural brand representing Republic of Korea on a long term basis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.