기상은 인간 생활 전반에 걸쳐 영향을 주는 요소이며, 도로 및 교통과도 밀접한 관계를 가지고 있어 기상상태의 변화가 나타날 시 교통안전저하 및 혼잡 등 사회적 비용을 초래하고 있다. 강우가 발생하면 운전자들은 시야의 제한과 습윤상태인 노면의 마찰력 저하 등을 인지하고 있으며, VMS 등에서 제공하는 속도저감에 대한 정보를 통해 운전 중 주의를 기울인다. 이 후 강우가 중지되면 실제 노면의 상태는 다양한 요인에 의해 도로 구간별로 건조인 지점과 아직 습윤 혹은 물고임 상태인 지점이 존재하게 되는데 도로기상센터에서는 전반적인 도로의 상태 정보를 전달하기 때문에 실제 도로에는 운전자에게 제공되는 정보와 다른 예기치 않은 숨어있는 위험지점이 존재할 수 있으며 이는 운전자에게 더욱 더 큰 위협적인 요소가 된다. 최근의 도로기상에 기반한 연구는 주로 미기상관측자료를 활용하여 노면온도와 노면상태를 이용자에게 전달하는 방안만을 제시하고 있으며, 도로의 소성변화, 시간전개에 따른 예기치 못한 물고임, 음영 지역 등 운전자가 인지하지 못해 위험성이 높아지는 도로 위 Black Spot을 적출하는 등의 연구는 찾아보기 어렵다. 이에 본 연구에서는 강우 후 건조시에 도로의 ...
기상은 인간 생활 전반에 걸쳐 영향을 주는 요소이며, 도로 및 교통과도 밀접한 관계를 가지고 있어 기상상태의 변화가 나타날 시 교통안전저하 및 혼잡 등 사회적 비용을 초래하고 있다. 강우가 발생하면 운전자들은 시야의 제한과 습윤상태인 노면의 마찰력 저하 등을 인지하고 있으며, VMS 등에서 제공하는 속도저감에 대한 정보를 통해 운전 중 주의를 기울인다. 이 후 강우가 중지되면 실제 노면의 상태는 다양한 요인에 의해 도로 구간별로 건조인 지점과 아직 습윤 혹은 물고임 상태인 지점이 존재하게 되는데 도로기상센터에서는 전반적인 도로의 상태 정보를 전달하기 때문에 실제 도로에는 운전자에게 제공되는 정보와 다른 예기치 않은 숨어있는 위험지점이 존재할 수 있으며 이는 운전자에게 더욱 더 큰 위협적인 요소가 된다. 최근의 도로기상에 기반한 연구는 주로 미기상관측자료를 활용하여 노면온도와 노면상태를 이용자에게 전달하는 방안만을 제시하고 있으며, 도로의 소성변화, 시간전개에 따른 예기치 못한 물고임, 음영 지역 등 운전자가 인지하지 못해 위험성이 높아지는 도로 위 Black Spot을 적출하는 등의 연구는 찾아보기 어렵다. 이에 본 연구에서는 강우 후 건조시에 도로의 위험도를 분석하기 위해 미기상정보와 차량의 영향을 고려한 증발량 산정식을 도출하여 시간전개별 노면상태를 추정하고, 도로의 노면상태를 측정하여 소성변형구간을 도출한 후 강우시 시간전개에 따른 소성변형구간의 위험성을 분석하였으며, 기하구조와 인근 지형지물에 의해 물고임과 음영지역이 발생함으로써 운전자에게 예기치 못한 위험요소가 될 수 있는 구간을 분석하기 위해 도로의 3차원 모델링을 통한 음영구역 분석을 수행하였으며 이를 통해 시간전개에 따른 음영지역의 노면상태를 추정하는 방안을 제시하였다.
기상은 인간 생활 전반에 걸쳐 영향을 주는 요소이며, 도로 및 교통과도 밀접한 관계를 가지고 있어 기상상태의 변화가 나타날 시 교통안전저하 및 혼잡 등 사회적 비용을 초래하고 있다. 강우가 발생하면 운전자들은 시야의 제한과 습윤상태인 노면의 마찰력 저하 등을 인지하고 있으며, VMS 등에서 제공하는 속도저감에 대한 정보를 통해 운전 중 주의를 기울인다. 이 후 강우가 중지되면 실제 노면의 상태는 다양한 요인에 의해 도로 구간별로 건조인 지점과 아직 습윤 혹은 물고임 상태인 지점이 존재하게 되는데 도로기상센터에서는 전반적인 도로의 상태 정보를 전달하기 때문에 실제 도로에는 운전자에게 제공되는 정보와 다른 예기치 않은 숨어있는 위험지점이 존재할 수 있으며 이는 운전자에게 더욱 더 큰 위협적인 요소가 된다. 최근의 도로기상에 기반한 연구는 주로 미기상관측자료를 활용하여 노면온도와 노면상태를 이용자에게 전달하는 방안만을 제시하고 있으며, 도로의 소성변화, 시간전개에 따른 예기치 못한 물고임, 음영 지역 등 운전자가 인지하지 못해 위험성이 높아지는 도로 위 Black Spot을 적출하는 등의 연구는 찾아보기 어렵다. 이에 본 연구에서는 강우 후 건조시에 도로의 위험도를 분석하기 위해 미기상정보와 차량의 영향을 고려한 증발량 산정식을 도출하여 시간전개별 노면상태를 추정하고, 도로의 노면상태를 측정하여 소성변형구간을 도출한 후 강우시 시간전개에 따른 소성변형구간의 위험성을 분석하였으며, 기하구조와 인근 지형지물에 의해 물고임과 음영지역이 발생함으로써 운전자에게 예기치 못한 위험요소가 될 수 있는 구간을 분석하기 위해 도로의 3차원 모델링을 통한 음영구역 분석을 수행하였으며 이를 통해 시간전개에 따른 음영지역의 노면상태를 추정하는 방안을 제시하였다.
Weather is an influential factor throughout human life, and is closely related to roads and traffic, resulting in social costs such as traffic safety and congestion when changes in weather conditions occur. In case of heavy rain, drivers are aware of limited visibility and reduced friction on th...
Weather is an influential factor throughout human life, and is closely related to roads and traffic, resulting in social costs such as traffic safety and congestion when changes in weather conditions occur. In case of heavy rain, drivers are aware of limited visibility and reduced friction on the wet road surface, and pay attention during driving use information on speed reduction provided by VMS, When the rainfall is stopped the condition of the road surface will have various factors, such as drying points for each section of the road and still wetted or wet areas. but since the road weather center carries general information about the state of the road, On real roads, hidden hazards may exist that differ from the information provided, which is an even greater threat to the driver. But a recent road weather study is mostely prediction method of road temperature and road condition using weather data and how to deliver to drivers, is difficult to find an example of a research that extracts black spot on the road where the risk of plasticity of the road, the unexpected biting due to time development. In this study, the calculation of evaporation quantity based on weather information and vehicle impact was performed by measuring road surface conditions, and the analysis of the hazard of the corresponding section according to the time of rain was performed by analyzing the geometry and surrounding terrain.
Weather is an influential factor throughout human life, and is closely related to roads and traffic, resulting in social costs such as traffic safety and congestion when changes in weather conditions occur. In case of heavy rain, drivers are aware of limited visibility and reduced friction on the wet road surface, and pay attention during driving use information on speed reduction provided by VMS, When the rainfall is stopped the condition of the road surface will have various factors, such as drying points for each section of the road and still wetted or wet areas. but since the road weather center carries general information about the state of the road, On real roads, hidden hazards may exist that differ from the information provided, which is an even greater threat to the driver. But a recent road weather study is mostely prediction method of road temperature and road condition using weather data and how to deliver to drivers, is difficult to find an example of a research that extracts black spot on the road where the risk of plasticity of the road, the unexpected biting due to time development. In this study, the calculation of evaporation quantity based on weather information and vehicle impact was performed by measuring road surface conditions, and the analysis of the hazard of the corresponding section according to the time of rain was performed by analyzing the geometry and surrounding terrain.
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