여성의 인권에 대한 목소리가 커지고 있는 가운데, 여성의 성적 권리에 대한 관심이 높아지고 있는 추세이다. 이에 따라 여성이 성적인 상황에서 적극적이고 분명하게 자신의 성적 권리를 행사할 수 있도록 하는 것의 중요성이 높아지고 있다. 자신의 의사를 명확하게 표현하고 주장하는 성적자기주장은 빠르게 변화되고 있는 성문화 속에 살고 있는 성인 초기 단계의 대학생, 특별히 여대생에게 필수적인 의사소통 전략이다. 그러나 우리 사회에서는 여전히 존재하고 있는 성 차별적인 사회적 규범과 사회 구성원들의 태도가 만연하다. 선행연구들을 통하여 이러한 성역할에 대한 차별적이고 고정되어 있는 관념들은 여대생들의 성적 권리를 침해 하고 여대생들의 성적자기주장성을 방해하는 요인임을 알 수 있다. 실제로 다른 선행연구들은 여대생이 자신의 존재를 가치 있게 평가하는 자아존중감이 있다면 외부로부터 내면화되는 경직된 성역할의 관념보다 자신의 결정에 대한 확신으로 성적인 상황에서 분명하게 자기주장을 할 수 있음을 밝혀냈다. 여대생들의 성적자기주장은 자신의 성적인 권리의 보호와 높은 만족도의 건강한 성생활과 밀접한 연관이 있기 때문에, 여대생의 성적자기주장을 영향을 미치는 요인을 알아볼 필요가 있다. 그러나 여대생의 성적자기주장에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과를 알아보려고 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 여대생의 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장은 성경험 여부에 따라 유의한 차이가 있는가? 둘째, 여대생의 성적자기주장에 미치는 성역할고정관념과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과는 어떠한가? 이를 위해 여대생 520명을 대상으로 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장에 관한 질문지를 실시하였다. 회수된 질문지들 중, 문항을 누락하는 등 무성의하게 응답한 설문지를 제외한 482부만을 ...
여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과
이 혜 림 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 한 유 진
여성의 인권에 대한 목소리가 커지고 있는 가운데, 여성의 성적 권리에 대한 관심이 높아지고 있는 추세이다. 이에 따라 여성이 성적인 상황에서 적극적이고 분명하게 자신의 성적 권리를 행사할 수 있도록 하는 것의 중요성이 높아지고 있다. 자신의 의사를 명확하게 표현하고 주장하는 성적자기주장은 빠르게 변화되고 있는 성문화 속에 살고 있는 성인 초기 단계의 대학생, 특별히 여대생에게 필수적인 의사소통 전략이다. 그러나 우리 사회에서는 여전히 존재하고 있는 성 차별적인 사회적 규범과 사회 구성원들의 태도가 만연하다. 선행연구들을 통하여 이러한 성역할에 대한 차별적이고 고정되어 있는 관념들은 여대생들의 성적 권리를 침해 하고 여대생들의 성적자기주장성을 방해하는 요인임을 알 수 있다. 실제로 다른 선행연구들은 여대생이 자신의 존재를 가치 있게 평가하는 자아존중감이 있다면 외부로부터 내면화되는 경직된 성역할의 관념보다 자신의 결정에 대한 확신으로 성적인 상황에서 분명하게 자기주장을 할 수 있음을 밝혀냈다. 여대생들의 성적자기주장은 자신의 성적인 권리의 보호와 높은 만족도의 건강한 성생활과 밀접한 연관이 있기 때문에, 여대생의 성적자기주장을 영향을 미치는 요인을 알아볼 필요가 있다. 그러나 여대생의 성적자기주장에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과를 알아보려고 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 여대생의 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장은 성경험 여부에 따라 유의한 차이가 있는가? 둘째, 여대생의 성적자기주장에 미치는 성역할고정관념과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과는 어떠한가? 이를 위해 여대생 520명을 대상으로 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장에 관한 질문지를 실시하였다. 회수된 질문지들 중, 문항을 누락하는 등 무성의하게 응답한 설문지를 제외한 482부만을 분석 대상으로 하였고, SPSS 23.0을 이용해 빈도분석, 대응표본 t-검증, Pearson의 상관관계, 중다회귀분석, 단순회귀분석으로 통계처리 하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 여대생의 성경험 여부에 따른 성역할고정관념, 성적자기주장, 자아존중감에서의 차이를 분석한 결과, 여대생의 성역할고정관념과 자아존중감은 성경험 여부에 따른 영향을 받고 있지 않지만, 성적 자기주장은 성관계 경험이 있는 여대생이 성적 자기주장이 높다는 결과가 확인되었다. 둘째, 여대생의 성역할고정관념, 성적자기주장, 자아존중감 간의 상관관계를 살펴보았다. 상관분석에서 전체변인들 간의 유의한 상관이 나타났다. 성역할고정관념은 성적자기주장에 부적인 영향을 미치는 변인으로 나탔으며, 자아존중감은 정적인 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 셋째, 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대해 자아존중감의 매개효과를 알아보았다. 그 결과, 여대생의 자아존중감의 수준에 따라 성역할고정관념이 높아 질 때 성적자기주장의 수준을 낮추는 매개 역할을 하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 여대생이 이성 관계에 관해 통합적으로 이해하는 것을 도우며 여대생을 위한 심리적인 접근 및 치료와 상담에서 이성 관계 갈등으로 인해 심리적으로 어려움을 경험하고 있는 내담자들의 문제의 요인들을 파악하여 보다 더 건강한 이성 교제를 하는 데 도움이 되는 경험적 기초의 제공 역할로서 기대된다.
주요어: 여대생, 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장
여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과
이 혜 림 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 한 유 진
여성의 인권에 대한 목소리가 커지고 있는 가운데, 여성의 성적 권리에 대한 관심이 높아지고 있는 추세이다. 이에 따라 여성이 성적인 상황에서 적극적이고 분명하게 자신의 성적 권리를 행사할 수 있도록 하는 것의 중요성이 높아지고 있다. 자신의 의사를 명확하게 표현하고 주장하는 성적자기주장은 빠르게 변화되고 있는 성문화 속에 살고 있는 성인 초기 단계의 대학생, 특별히 여대생에게 필수적인 의사소통 전략이다. 그러나 우리 사회에서는 여전히 존재하고 있는 성 차별적인 사회적 규범과 사회 구성원들의 태도가 만연하다. 선행연구들을 통하여 이러한 성역할에 대한 차별적이고 고정되어 있는 관념들은 여대생들의 성적 권리를 침해 하고 여대생들의 성적자기주장성을 방해하는 요인임을 알 수 있다. 실제로 다른 선행연구들은 여대생이 자신의 존재를 가치 있게 평가하는 자아존중감이 있다면 외부로부터 내면화되는 경직된 성역할의 관념보다 자신의 결정에 대한 확신으로 성적인 상황에서 분명하게 자기주장을 할 수 있음을 밝혀냈다. 여대생들의 성적자기주장은 자신의 성적인 권리의 보호와 높은 만족도의 건강한 성생활과 밀접한 연관이 있기 때문에, 여대생의 성적자기주장을 영향을 미치는 요인을 알아볼 필요가 있다. 그러나 여대생의 성적자기주장에 대한 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과를 알아보려고 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 여대생의 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장은 성경험 여부에 따라 유의한 차이가 있는가? 둘째, 여대생의 성적자기주장에 미치는 성역할고정관념과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대한 자아존중감의 매개효과는 어떠한가? 이를 위해 여대생 520명을 대상으로 성역할고정관념, 자아존중감, 성적자기주장에 관한 질문지를 실시하였다. 회수된 질문지들 중, 문항을 누락하는 등 무성의하게 응답한 설문지를 제외한 482부만을 분석 대상으로 하였고, SPSS 23.0을 이용해 빈도분석, 대응표본 t-검증, Pearson의 상관관계, 중다회귀분석, 단순회귀분석으로 통계처리 하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 여대생의 성경험 여부에 따른 성역할고정관념, 성적자기주장, 자아존중감에서의 차이를 분석한 결과, 여대생의 성역할고정관념과 자아존중감은 성경험 여부에 따른 영향을 받고 있지 않지만, 성적 자기주장은 성관계 경험이 있는 여대생이 성적 자기주장이 높다는 결과가 확인되었다. 둘째, 여대생의 성역할고정관념, 성적자기주장, 자아존중감 간의 상관관계를 살펴보았다. 상관분석에서 전체변인들 간의 유의한 상관이 나타났다. 성역할고정관념은 성적자기주장에 부적인 영향을 미치는 변인으로 나탔으며, 자아존중감은 정적인 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 셋째, 여대생의 성역할고정관념이 성적자기주장에 미치는 영향에 대해 자아존중감의 매개효과를 알아보았다. 그 결과, 여대생의 자아존중감의 수준에 따라 성역할고정관념이 높아 질 때 성적자기주장의 수준을 낮추는 매개 역할을 하는 것으로 확인되었다. 본 연구는 여대생이 이성 관계에 관해 통합적으로 이해하는 것을 도우며 여대생을 위한 심리적인 접근 및 치료와 상담에서 이성 관계 갈등으로 인해 심리적으로 어려움을 경험하고 있는 내담자들의 문제의 요인들을 파악하여 보다 더 건강한 이성 교제를 하는 데 도움이 되는 경험적 기초의 제공 역할로서 기대된다.
The Effect of Female University Students’ Gender-Role Stereotype on Sexual Assertiveness: Mediating Effect of Self- Esteem
Lee Hye Lim Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han Youjin
Since there are grow...
The Effect of Female University Students’ Gender-Role Stereotype on Sexual Assertiveness: Mediating Effect of Self- Esteem
Lee Hye Lim Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han Youjin
Since there are growing voices for women's human rights, interest in women's sexual rights is also on the rise. For this reason, the importance of allowing women to actively and clearly exercise their sexual rights in sexual situations are increasing. Sexual assertiveness, which is the ability of clearly expressing and asserting one's sexual intention to the others, is an essential communication strategy for early adult university students, especially female university students, who live in a rapidly changing sex culture. However, there are still gender discriminative social morality and attitudes among the society members in Korea. According to the preceding researches, stereotype on gender role can be seen as a factor that infringes on female university students' sexual rights and hinders their sexual assertiveness. On the other hand, different preceding research found that if female university students get high sense of self-esteem, it is possible to assert herself clearly in a sexual situation without getting pressure from the gender-role stereotype which internalized by the society but with confidence in her decision. Sexual assertiveness of female university students is closely related to the protection of their sexual rights and healthy sexual lives with high satisfaction. Even though, it is necessary to identify the factors that affect the sexual assertiveness of female university students, there is lack of research about this topic. Therefore, this study will find the mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness. The research questions were as follows: First, are there differences in stereotype on gender-role, sexual assertiveness, and self-esteem according to sexual experience? Second, how are the relative influences of stereotype on gender-role and self-esteem on sexual assertiveness? Third, how are the mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness? 520 undergraduates completed the questionnaires about stereotype on gender-role, sexual assertiveness, and self-esteem. Of these, 482 valid data was included in the analysis, frequency analysis, cross tabulation analysis, paired t-test, Pearson correlation analysis, multiple regression analysis, simple regression analysis, and stepwise regression analysis were conducted using SPSS 21.0. The results of this study were as follows: First, the differences in stereotype on gender-role, sexual assertiveness and self-esteem were significant according to sexual experience. sexual assertiveness in group who has sex experience was higher than inexperience. Second, stereotype on gender-role, sexual assertiveness and self-esteem are significantly co-related to each factors. Stereotype on gender-role had negative effects on sexual assertiveness while self-esteem had positive effects on sexual assertiveness. Third, self-esteem partially mediated the relation between stereotype on gender-role and sexual assertiveness. This study explores mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness. As a result, self-esteem has the mediating effect in the influence of stereotype on gender-role on sexual assertiveness. This study is expected to help female university students to have integrated understanding about relationship and to serve as a role of providing to have more sound relationships by identifying the factors of the clients’ problems that are experiencing psychological difficulties due to the conflict.
Keywords: Female University Student, Stereotype Gender-Role, Self-Esteem, Sexual Assertiveness
The Effect of Female University Students’ Gender-Role Stereotype on Sexual Assertiveness: Mediating Effect of Self- Esteem
Lee Hye Lim Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han Youjin
Since there are growing voices for women's human rights, interest in women's sexual rights is also on the rise. For this reason, the importance of allowing women to actively and clearly exercise their sexual rights in sexual situations are increasing. Sexual assertiveness, which is the ability of clearly expressing and asserting one's sexual intention to the others, is an essential communication strategy for early adult university students, especially female university students, who live in a rapidly changing sex culture. However, there are still gender discriminative social morality and attitudes among the society members in Korea. According to the preceding researches, stereotype on gender role can be seen as a factor that infringes on female university students' sexual rights and hinders their sexual assertiveness. On the other hand, different preceding research found that if female university students get high sense of self-esteem, it is possible to assert herself clearly in a sexual situation without getting pressure from the gender-role stereotype which internalized by the society but with confidence in her decision. Sexual assertiveness of female university students is closely related to the protection of their sexual rights and healthy sexual lives with high satisfaction. Even though, it is necessary to identify the factors that affect the sexual assertiveness of female university students, there is lack of research about this topic. Therefore, this study will find the mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness. The research questions were as follows: First, are there differences in stereotype on gender-role, sexual assertiveness, and self-esteem according to sexual experience? Second, how are the relative influences of stereotype on gender-role and self-esteem on sexual assertiveness? Third, how are the mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness? 520 undergraduates completed the questionnaires about stereotype on gender-role, sexual assertiveness, and self-esteem. Of these, 482 valid data was included in the analysis, frequency analysis, cross tabulation analysis, paired t-test, Pearson correlation analysis, multiple regression analysis, simple regression analysis, and stepwise regression analysis were conducted using SPSS 21.0. The results of this study were as follows: First, the differences in stereotype on gender-role, sexual assertiveness and self-esteem were significant according to sexual experience. sexual assertiveness in group who has sex experience was higher than inexperience. Second, stereotype on gender-role, sexual assertiveness and self-esteem are significantly co-related to each factors. Stereotype on gender-role had negative effects on sexual assertiveness while self-esteem had positive effects on sexual assertiveness. Third, self-esteem partially mediated the relation between stereotype on gender-role and sexual assertiveness. This study explores mediating effect of self-esteem in the relation stereotype on gender-role and sexual assertiveness. As a result, self-esteem has the mediating effect in the influence of stereotype on gender-role on sexual assertiveness. This study is expected to help female university students to have integrated understanding about relationship and to serve as a role of providing to have more sound relationships by identifying the factors of the clients’ problems that are experiencing psychological difficulties due to the conflict.
Keywords: Female University Student, Stereotype Gender-Role, Self-Esteem, Sexual Assertiveness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.