본 연구의 목적은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감 증진을 위해 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램을 실시한 후 그 효과성을 검증하는 것이다. 본 연구의 대상은 양육스트레스 검사(K-PSI-SF) 총점이 90점 이상인 어머니 중 전업주부이면서, 부정적인 정서표현을 자주 사용하는 어머니로 실험집단 8명과 통제집단 8명, 총 16명으로 이루어졌다. 실험집단 8명에게는 인간중심 집단미술치료를 주 2회 120분씩 10회기 진행한 뒤, P.E.T.를 주 2회 120분씩 8회기 진행함으로써 총 18회기에 걸쳐 프로그램이 진행되었다. 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램이 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감에 미치는 효과를 확인하기 위해서 연구대상어머니의 양육스트레스, 정서표현성, 양육효능감을 측정하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감 증진을 위해 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램을 실시한 후 그 효과성을 검증하는 것이다. 본 연구의 대상은 양육스트레스 검사(K-PSI-SF) 총점이 90점 이상인 어머니 중 전업주부이면서, 부정적인 정서표현을 자주 사용하는 어머니로 실험집단 8명과 통제집단 8명, 총 16명으로 이루어졌다. 실험집단 8명에게는 인간중심 집단미술치료를 주 2회 120분씩 10회기 진행한 뒤, P.E.T.를 주 2회 120분씩 8회기 진행함으로써 총 18회기에 걸쳐 프로그램이 진행되었다. 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램이 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감에 미치는 효과를 확인하기 위해서 연구대상어머니의 양육스트레스, 정서표현성, 양육효능감을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 인구 사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검증을 위해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다. 셋째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시 전과 후 실험집단과 통제집단의 사전-사후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank 검정을 실시하였다. 넷째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시과정에서 나타나는 어머니의 정서표현성과 양육효능감의 변화를 살펴보기 위해 인간중심 집단미술치료 회기 내 작품과 매 회기 어머니들이 작성한 자아성찰보고서를 내용분석하였다. 다섯째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시 전과 후 실험집단의 스트레스 인지 변화를 살펴보기 위해 빗속의 사람 그림검사(PITR)를 실시하여 그림 내용을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 양육스트레스 감소에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니의 양육스트레스가 유의미하게 감소하였으며, 빗속의 사람 그림검사(PITR)에서 스트레스의 인지와 대처 영역이 긍정적으로 변화하였음을 확인하였다. 둘째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니의 정서표현성이 향상되었으며, 특히 부정적 정서표현성이 유의미하게 감소하였다. 셋째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니가 인지하는 의사소통, 교육, 통제, 전반적 양육효능감 영역이 유의미하게 향상되었다. 넷째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시과정에서 나타나는 어머니들의 변화를 살펴보기 위해 인간중심 집단미술치료 내 작품 변화와 어머니들의 자아성찰보고서를 내용분석 한 결과 어머니의 정서표현성과 양육효능감에 긍정적인 변화가 나타났다. 이상의 결과를 통해 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램이 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성 및 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 본 연구는 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니를 대상으로 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행하는 프로그램을 구성하여 그 효과를 입증함으로써 기존 연구의 한계점을 보완하고 정서와 인지적 측면을 통합적으로 접근하는 새로운 치료적 형태를 제시하였다는 점에 의의가 있다.
본 연구의 목적은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감 증진을 위해 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램을 실시한 후 그 효과성을 검증하는 것이다. 본 연구의 대상은 양육스트레스 검사(K-PSI-SF) 총점이 90점 이상인 어머니 중 전업주부이면서, 부정적인 정서표현을 자주 사용하는 어머니로 실험집단 8명과 통제집단 8명, 총 16명으로 이루어졌다. 실험집단 8명에게는 인간중심 집단미술치료를 주 2회 120분씩 10회기 진행한 뒤, P.E.T.를 주 2회 120분씩 8회기 진행함으로써 총 18회기에 걸쳐 프로그램이 진행되었다. 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램이 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성과 양육효능감에 미치는 효과를 확인하기 위해서 연구대상어머니의 양육스트레스, 정서표현성, 양육효능감을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 인구 사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 실험집단과 통제집단의 사전 동질성 검증을 위해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다. 셋째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시 전과 후 실험집단과 통제집단의 사전-사후검사 점수의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank 검정을 실시하였다. 넷째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시과정에서 나타나는 어머니의 정서표현성과 양육효능감의 변화를 살펴보기 위해 인간중심 집단미술치료 회기 내 작품과 매 회기 어머니들이 작성한 자아성찰보고서를 내용분석하였다. 다섯째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시 전과 후 실험집단의 스트레스 인지 변화를 살펴보기 위해 빗속의 사람 그림검사(PITR)를 실시하여 그림 내용을 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 양육스트레스 감소에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니의 양육스트레스가 유의미하게 감소하였으며, 빗속의 사람 그림검사(PITR)에서 스트레스의 인지와 대처 영역이 긍정적으로 변화하였음을 확인하였다. 둘째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니의 정서표현성이 향상되었으며, 특히 부정적 정서표현성이 유의미하게 감소하였다. 셋째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램은 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단 어머니가 인지하는 의사소통, 교육, 통제, 전반적 양육효능감 영역이 유의미하게 향상되었다. 넷째, 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램 실시과정에서 나타나는 어머니들의 변화를 살펴보기 위해 인간중심 집단미술치료 내 작품 변화와 어머니들의 자아성찰보고서를 내용분석 한 결과 어머니의 정서표현성과 양육효능감에 긍정적인 변화가 나타났다. 이상의 결과를 통해 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행한 프로그램이 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니의 정서표현성 및 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 본 연구는 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니를 대상으로 인간중심 집단미술치료와 P.E.T.를 병행하는 프로그램을 구성하여 그 효과를 입증함으로써 기존 연구의 한계점을 보완하고 정서와 인지적 측면을 통합적으로 접근하는 새로운 치료적 형태를 제시하였다는 점에 의의가 있다.
The objective of this study is to verify the effectiveness of a program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. for the enhancement of emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who experience parenting stress with early childhood. This study targeted the mothers w...
The objective of this study is to verify the effectiveness of a program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. for the enhancement of emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who experience parenting stress with early childhood. This study targeted the mothers who were full-time housewives and frequently used the negative emotional expressions out of mothers with total score for 90 or up of Korean-Parenting Stress Index(K-PSI-SF). Total 16 subjects were divided into eight of experimental group and eight of control group. Total 18 sessions of the program were provided to the eight subjects of experimental group like ten sessions of person-centered group art therapy(120 minutes) twice a week, and then eight sessions of P.E.T.(120 minutes) twice a week. In order to verify the effects of the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. on the emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who expressed parenting stress with early childhood, the parenting stress, emotional expressiveness, and parenting efficacy of subject mothers were measured. The collected data was analyzed by using the SPSS 22.0 Statistical Program, and the analysis methods are as follows. First, in order to understand the sociodemographic characteristics of research subjects, the frequency analysis was conducted. Second, for the pre-verification of homogeneity of experimental group and control group, the Mann-Whitney U-Test was performed. Third, to understand differences in the scores of pre/post tests of experimental group and control group before/after applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the Wilcoxon signed rank test as the nonparametric test was conducted. Fourth, in order to examine changes in emotional expressiveness and parenting efficacy of the mothers shown in the process of applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the works within the sessions of person-centered group art therapy and the contents of introspection reports written by the mothers were analyzed. Fifth, to examine changes in the recognition of stress for experimental group before/after applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the Person In The Rain(PITR) Test was performed and the contents of drawing were analyzed. The main results of this study are as follows. First, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the decrease of parenting stress of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the parenting stress of the mothers in experimental group was significantly decreased. The Person In The Rain(PITR) Test verified the positive changes in the recognition of stress and handling area. Second, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the enhancement of emotional expressiveness of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the emotional expressiveness of the mothers in experimental group was improved, and especially, the negative emotional expressiveness was significantly decreased. Third, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the enhancement of parenting efficacy of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the communication, education, control, and overall parenting efficacy perceived by the mothers of experimental group were significantly improved, Fourth, in the results of analyzing changes in works within the person-centered group art therapy and also the contents of introspection reports by the mothers, in order to examine changes in the mothers shown in the process of applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., there were positive changes in emotional expressiveness and parenting efficacy of the mothers. The results above verified the positive effects of the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. on the enhancement of emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who experienced parenting stress with early childhood. The significance of this study was to complement limitations of the existing researches by composing the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. targeting mothers who experienced parenting stress with early childhood, and then verifying the effects of it, and also to suggest a new therapeutic form that could syntagmatically approach the aspect of emotion and cognition.
The objective of this study is to verify the effectiveness of a program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. for the enhancement of emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who experience parenting stress with early childhood. This study targeted the mothers who were full-time housewives and frequently used the negative emotional expressions out of mothers with total score for 90 or up of Korean-Parenting Stress Index(K-PSI-SF). Total 16 subjects were divided into eight of experimental group and eight of control group. Total 18 sessions of the program were provided to the eight subjects of experimental group like ten sessions of person-centered group art therapy(120 minutes) twice a week, and then eight sessions of P.E.T.(120 minutes) twice a week. In order to verify the effects of the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. on the emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who expressed parenting stress with early childhood, the parenting stress, emotional expressiveness, and parenting efficacy of subject mothers were measured. The collected data was analyzed by using the SPSS 22.0 Statistical Program, and the analysis methods are as follows. First, in order to understand the sociodemographic characteristics of research subjects, the frequency analysis was conducted. Second, for the pre-verification of homogeneity of experimental group and control group, the Mann-Whitney U-Test was performed. Third, to understand differences in the scores of pre/post tests of experimental group and control group before/after applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the Wilcoxon signed rank test as the nonparametric test was conducted. Fourth, in order to examine changes in emotional expressiveness and parenting efficacy of the mothers shown in the process of applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the works within the sessions of person-centered group art therapy and the contents of introspection reports written by the mothers were analyzed. Fifth, to examine changes in the recognition of stress for experimental group before/after applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., the Person In The Rain(PITR) Test was performed and the contents of drawing were analyzed. The main results of this study are as follows. First, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the decrease of parenting stress of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the parenting stress of the mothers in experimental group was significantly decreased. The Person In The Rain(PITR) Test verified the positive changes in the recognition of stress and handling area. Second, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the enhancement of emotional expressiveness of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the emotional expressiveness of the mothers in experimental group was improved, and especially, the negative emotional expressiveness was significantly decreased. Third, the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. had positive effects on the enhancement of parenting efficacy of mothers who experienced parenting stress with early childhood. After applying the program, the communication, education, control, and overall parenting efficacy perceived by the mothers of experimental group were significantly improved, Fourth, in the results of analyzing changes in works within the person-centered group art therapy and also the contents of introspection reports by the mothers, in order to examine changes in the mothers shown in the process of applying the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T., there were positive changes in emotional expressiveness and parenting efficacy of the mothers. The results above verified the positive effects of the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. on the enhancement of emotional expressiveness and parenting efficacy of mothers who experienced parenting stress with early childhood. The significance of this study was to complement limitations of the existing researches by composing the program combined with person-centered group art therapy and P.E.T. targeting mothers who experienced parenting stress with early childhood, and then verifying the effects of it, and also to suggest a new therapeutic form that could syntagmatically approach the aspect of emotion and cognition.
주제어
#인간중심 집단미술치료, 효과적인 부모 역할 훈련(P.E.T.), 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니, 정서표현성, 양육효능감
학위논문 정보
저자
박성매
학위수여기관
명지대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동학과
발행연도
2019
총페이지
ⅶ, 160 p.
키워드
인간중심 집단미술치료, 효과적인 부모 역할 훈련(P.E.T.), 양육스트레스를 경험하는 유아기 어머니, 정서표현성, 양육효능감
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