국내 화장품 시장은 지속적인 성장으로 수많은 브랜드들이 존재하며 화장품 브랜드들은 소비자의 니즈에 맞춰 더 전문화되고 다각화되고 있는 추세이다. 이에 따라 화장품 브랜드들은 경쟁우위를 창출하기 위해 브랜드샵 이미지 구축 및 판매 증진을 위한 효과적인 마케팅 전략수립의 중요성이 제기되고 있다. 최근 들어 소비자들의 소비 형태를 보면 타인과의 차별화를 추구하고, 제품의 효능과 경제적 효율성보다 제품의 감성을 부여하는 가치소비의 확산으로 ‘한정판 마케팅(Limited Edition Marketing)’이라는 마케팅 전략이 주목받고 있다. 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 마케팅 유형에는 기념일 및 시즌 한정 리미티드 에디션, 브랜드와의 ...
국내 화장품 시장은 지속적인 성장으로 수많은 브랜드들이 존재하며 화장품 브랜드들은 소비자의 니즈에 맞춰 더 전문화되고 다각화되고 있는 추세이다. 이에 따라 화장품 브랜드들은 경쟁우위를 창출하기 위해 브랜드샵 이미지 구축 및 판매 증진을 위한 효과적인 마케팅 전략수립의 중요성이 제기되고 있다. 최근 들어 소비자들의 소비 형태를 보면 타인과의 차별화를 추구하고, 제품의 효능과 경제적 효율성보다 제품의 감성을 부여하는 가치소비의 확산으로 ‘한정판 마케팅(Limited Edition Marketing)’이라는 마케팅 전략이 주목받고 있다. 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 마케팅 유형에는 기념일 및 시즌 한정 리미티드 에디션, 브랜드와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 캐릭터와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 디자이너와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 셀레브리티와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 아티스트와의 콜라보레이션 등 다양한 기능과 색조 제품, 패키지 디자인 등으로 경쟁력을 확보하고 있다. 이 연구는 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 화장품의 인식과 브랜드 선호도가 소비자의 수용의도에 미치는 영향을 연구하여 향후 효과적인 리미티드 에디션 마케팅 전략 수립을 제시하는 것에 목적이 있다. 이 연구의 방법은 먼저, 리미티드 에디션에 대한 소비자의 인식 및 구매심리를 고찰하고, 연구대상을 실증사례 연구에 대한 분석으로 선행연구를 통해 표적 대상을 수도권 지역에 거주하는 로드샵 화장품 브랜드 구매경험이 있는 10대에서 20대 여성을 대상으로 설정하여 로드샵 화장품 브랜드의 리미티드 에디션 화장품 인식과 브랜드 선호도가 소비자 수용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이러한 설문 조사를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 조사대상자의 화장품 구매현황은 화장품 구매경로는 H&B 스토어와 원 브랜드샵을 이용하며 월 평균 지출하는 화장품 비용은 3만원에서 5만원이고, 화장품 구매 시 고려하는 사항은 품질이었다. 선호하는 로드샵 화장품 브랜드는 ‘이니스프리’ 가 가장 높았고, 선호하는 이유는 제품의 품질이 좋아서 라고 나타났다. 둘째, 조사대상자의 리미티드 에디션 화장품에 대한 일반적인 정보를 알아본 결과 리미티드 에디션 화장품을 알게 된 동기는 친구나 지인 소개였으며, 리미티드 에디션의 희소가치를 가장 높이는 요소는 수량 한정으로 나타났다. 리미티드 에디션 제품을 접했을 때 구매욕구를 불러일으키는 원인 요소는 디자인이었으며, 기념일 및 시즌 한정 리미티드 에디션을 가장 선호하며, 선호하는 이유는 제품의 디자인이 만족스러워서라고 나타났다. 셋째, 리미티드 에디션 화장품 인식이 소비자 수용의도에 미치는 영향을 알아본 결과 리미티드 에디션 화장품에 대한 인식이 높을수록 수용의도가 높았으나, 품질 측면에서의 인식이 높을수록 수용의도가 낮은 것으로 나타났다. 마지막으로, 브랜드 선호도가 소비자 수용의도에 미치는 영향을 알아본 결과 브랜드 선호도가 높을수록 수용의도가 높아지는 것으로 나타났다. 이상과 같이 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 화장품에 대한 소비자들의 인식과 브랜드 선호도가 높을수록 소비자의 수용의도에 미치는 영향은 긍정적인 것으로 나타났다. 따라서 로드샵 화장품 브랜드는 리미티드 에디션 화장품에 대한 인식과 브랜드 이미지에 대한 인식이 긍정적일 수 있도록 지속적인 연구가 필요하며, 트렌드에 맞춰 계속적으로 변화하는 소비자들의 소비 성향과 니즈에 맞춰 차별화된 전략과 희소가치를 높이는 효과적인 리미티드 에디션 마케팅 전략 수립이 필요하다고 사료된다.
국내 화장품 시장은 지속적인 성장으로 수많은 브랜드들이 존재하며 화장품 브랜드들은 소비자의 니즈에 맞춰 더 전문화되고 다각화되고 있는 추세이다. 이에 따라 화장품 브랜드들은 경쟁우위를 창출하기 위해 브랜드샵 이미지 구축 및 판매 증진을 위한 효과적인 마케팅 전략수립의 중요성이 제기되고 있다. 최근 들어 소비자들의 소비 형태를 보면 타인과의 차별화를 추구하고, 제품의 효능과 경제적 효율성보다 제품의 감성을 부여하는 가치소비의 확산으로 ‘한정판 마케팅(Limited Edition Marketing)’이라는 마케팅 전략이 주목받고 있다. 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 마케팅 유형에는 기념일 및 시즌 한정 리미티드 에디션, 브랜드와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 캐릭터와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 디자이너와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 셀레브리티와의 콜라보레이션 리미티드 에디션, 아티스트와의 콜라보레이션 등 다양한 기능과 색조 제품, 패키지 디자인 등으로 경쟁력을 확보하고 있다. 이 연구는 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 화장품의 인식과 브랜드 선호도가 소비자의 수용의도에 미치는 영향을 연구하여 향후 효과적인 리미티드 에디션 마케팅 전략 수립을 제시하는 것에 목적이 있다. 이 연구의 방법은 먼저, 리미티드 에디션에 대한 소비자의 인식 및 구매심리를 고찰하고, 연구대상을 실증사례 연구에 대한 분석으로 선행연구를 통해 표적 대상을 수도권 지역에 거주하는 로드샵 화장품 브랜드 구매경험이 있는 10대에서 20대 여성을 대상으로 설정하여 로드샵 화장품 브랜드의 리미티드 에디션 화장품 인식과 브랜드 선호도가 소비자 수용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이러한 설문 조사를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 조사대상자의 화장품 구매현황은 화장품 구매경로는 H&B 스토어와 원 브랜드샵을 이용하며 월 평균 지출하는 화장품 비용은 3만원에서 5만원이고, 화장품 구매 시 고려하는 사항은 품질이었다. 선호하는 로드샵 화장품 브랜드는 ‘이니스프리’ 가 가장 높았고, 선호하는 이유는 제품의 품질이 좋아서 라고 나타났다. 둘째, 조사대상자의 리미티드 에디션 화장품에 대한 일반적인 정보를 알아본 결과 리미티드 에디션 화장품을 알게 된 동기는 친구나 지인 소개였으며, 리미티드 에디션의 희소가치를 가장 높이는 요소는 수량 한정으로 나타났다. 리미티드 에디션 제품을 접했을 때 구매욕구를 불러일으키는 원인 요소는 디자인이었으며, 기념일 및 시즌 한정 리미티드 에디션을 가장 선호하며, 선호하는 이유는 제품의 디자인이 만족스러워서라고 나타났다. 셋째, 리미티드 에디션 화장품 인식이 소비자 수용의도에 미치는 영향을 알아본 결과 리미티드 에디션 화장품에 대한 인식이 높을수록 수용의도가 높았으나, 품질 측면에서의 인식이 높을수록 수용의도가 낮은 것으로 나타났다. 마지막으로, 브랜드 선호도가 소비자 수용의도에 미치는 영향을 알아본 결과 브랜드 선호도가 높을수록 수용의도가 높아지는 것으로 나타났다. 이상과 같이 로드샵 화장품 브랜드에서 출시하는 리미티드 에디션 화장품에 대한 소비자들의 인식과 브랜드 선호도가 높을수록 소비자의 수용의도에 미치는 영향은 긍정적인 것으로 나타났다. 따라서 로드샵 화장품 브랜드는 리미티드 에디션 화장품에 대한 인식과 브랜드 이미지에 대한 인식이 긍정적일 수 있도록 지속적인 연구가 필요하며, 트렌드에 맞춰 계속적으로 변화하는 소비자들의 소비 성향과 니즈에 맞춰 차별화된 전략과 희소가치를 높이는 효과적인 리미티드 에디션 마케팅 전략 수립이 필요하다고 사료된다.
Cosmetic market in Republic of Korea has been growing consistently, which results in numerous cosmetic brands. Also, Korean cosmetic brands are getting more and more specialized to meet the needs of the consumers. Because of this phenomenon, Korean cosmetics brands are trying to make up their own id...
Cosmetic market in Republic of Korea has been growing consistently, which results in numerous cosmetic brands. Also, Korean cosmetic brands are getting more and more specialized to meet the needs of the consumers. Because of this phenomenon, Korean cosmetics brands are trying to make up their own identity to be able to differentiate them from other K-cosmetic brands. This tactic is used in order to achieve higher sales, and to advertise their brands in a more effective way. Recently, consumers tend to choose a product that is going to differentiate them from others, regardless of the effectiveness or economical value of the product, which is the reason why “Limited edition marketing” has been very popular. Seasonal limited edition, limited edition with collaboration with celebrities, limited edition with fictional characters, limited edition with known designers, limited edition with different brands, and limited edition with artists are used in road shop Korean cosmetic brands to higher their brand worth. The goal of this research is to figure out how big of an impact the influence of a limited edition product has on the image of a cosmetic brand, so it could be beneficial later on for marketing strategy for cosmetic brands. For this research, I researched the minds of the consumers, and did a survey on women between teen to twenties that have bought from a road shop cosmetic brands, and that also live in the city area. The survey was about how they view the limited edition cosmetics on Korean road shop brands. From the research, I gathered the following information. Firstly, according to my survey, the subjects bought 30,000 to 50,000 KRW worth of cosmetics every month, and they bought the products through H&B stores and one brand shops. What the subjects focused on was the quality of the products. “Innisfree” was the most popular brand of all the other Korean road shop cosmetic brands, and the reason why they preferred innisfree was because of the quality of the products. Secondly, according to the survey, subjects got to know about limited edition cosmetics from friends or acquaintance, and the reason why limited edition was valued is because it is limited in quantity. When the subjects first got to know about limited edition cosmetics, the reason why they want to consume the products was because of its packaging. Preference for the marketing strategy for limited edition products was seasonal edition, and the reason why the subjects liked the seasonal edition was because they liked the packaging a lot. Thirdly, according to the subjects, they are more willing to purchase limited edition cosmetics, if they already have a good understanding of limited edition cosmetics, and the subjects were less willing to purchase a limited edition products, if they cared more about the quality of the products. Lastly, the subjects preferred to purchase from brands that had better brand image. In conclusion, the consumers tend to purchase more limited edition cosmetics if the store had positive brand image. Thus, road shop cosmetic brands need to research more about how to make their image positive, as well as trying to differentiate their brands according to the needs of the customers in order to make their cosmetic brand to have positive brand image, and to have better marketing strategy.
Cosmetic market in Republic of Korea has been growing consistently, which results in numerous cosmetic brands. Also, Korean cosmetic brands are getting more and more specialized to meet the needs of the consumers. Because of this phenomenon, Korean cosmetics brands are trying to make up their own identity to be able to differentiate them from other K-cosmetic brands. This tactic is used in order to achieve higher sales, and to advertise their brands in a more effective way. Recently, consumers tend to choose a product that is going to differentiate them from others, regardless of the effectiveness or economical value of the product, which is the reason why “Limited edition marketing” has been very popular. Seasonal limited edition, limited edition with collaboration with celebrities, limited edition with fictional characters, limited edition with known designers, limited edition with different brands, and limited edition with artists are used in road shop Korean cosmetic brands to higher their brand worth. The goal of this research is to figure out how big of an impact the influence of a limited edition product has on the image of a cosmetic brand, so it could be beneficial later on for marketing strategy for cosmetic brands. For this research, I researched the minds of the consumers, and did a survey on women between teen to twenties that have bought from a road shop cosmetic brands, and that also live in the city area. The survey was about how they view the limited edition cosmetics on Korean road shop brands. From the research, I gathered the following information. Firstly, according to my survey, the subjects bought 30,000 to 50,000 KRW worth of cosmetics every month, and they bought the products through H&B stores and one brand shops. What the subjects focused on was the quality of the products. “Innisfree” was the most popular brand of all the other Korean road shop cosmetic brands, and the reason why they preferred innisfree was because of the quality of the products. Secondly, according to the survey, subjects got to know about limited edition cosmetics from friends or acquaintance, and the reason why limited edition was valued is because it is limited in quantity. When the subjects first got to know about limited edition cosmetics, the reason why they want to consume the products was because of its packaging. Preference for the marketing strategy for limited edition products was seasonal edition, and the reason why the subjects liked the seasonal edition was because they liked the packaging a lot. Thirdly, according to the subjects, they are more willing to purchase limited edition cosmetics, if they already have a good understanding of limited edition cosmetics, and the subjects were less willing to purchase a limited edition products, if they cared more about the quality of the products. Lastly, the subjects preferred to purchase from brands that had better brand image. In conclusion, the consumers tend to purchase more limited edition cosmetics if the store had positive brand image. Thus, road shop cosmetic brands need to research more about how to make their image positive, as well as trying to differentiate their brands according to the needs of the customers in order to make their cosmetic brand to have positive brand image, and to have better marketing strategy.
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