본 연구는 신규 브랜드의 개발에 방식 중 하나인 패션 브랜드 확장을 통한 런칭 전략이 실질적으로 국내 소비자에게 어떻게 인식되고 있는가에 대하여 알아보고자 패션 브랜드 화장품에 대한 국내 소비자의 인식을 설문을 통해연구 하였다.
패션 브랜드 화장품은 모 브랜드가 지니는 이미지보다 화장품이 가지는 최고의 가치인 품질과 가격이 우선 시 되는 것으로 나타났고, 패션 브랜드 화장품이라는 카테고리의 인지는 낮았으며, 해당 카테고리 브랜드 제품의 구매 경험 역시 높지 않은 것으로 나타났다. 또한 패션 브랜드 화장품을 구매하는데 있어서...
본 연구는 신규 브랜드의 개발에 방식 중 하나인 패션 브랜드 확장을 통한 런칭 전략이 실질적으로 국내 소비자에게 어떻게 인식되고 있는가에 대하여 알아보고자 패션 브랜드 화장품에 대한 국내 소비자의 인식을 설문을 통해연구 하였다.
패션 브랜드 화장품은 모 브랜드가 지니는 이미지보다 화장품이 가지는 최고의 가치인 품질과 가격이 우선 시 되는 것으로 나타났고, 패션 브랜드 화장품이라는 카테고리의 인지는 낮았으며, 해당 카테고리 브랜드 제품의 구매 경험 역시 높지 않은 것으로 나타났다. 또한 패션 브랜드 화장품을 구매하는데 있어서 모 브랜드의 영향을 받았다고 할 수 있는 디자인 및 브랜드, 그 브랜드의 명성과 특정 상표 디자인 표출에 대한 고려의 정도는 매우 낮았다.
이로써 패션 디자이너 브랜드의 가치를 평가하여 화장품 브랜드로 확장 시키는 패션계의 연구적 시각이 아닌 화장품 브랜드의 관점을 가지고 연구의 대상을 패션 브랜드 화장품을 구매한 소비자로 한정시킨 보다 심층적이고 세분화된 연구가 추가적으로 필요할 것으로 사료된다.
본 연구는 신규 브랜드의 개발에 방식 중 하나인 패션 브랜드 확장을 통한 런칭 전략이 실질적으로 국내 소비자에게 어떻게 인식되고 있는가에 대하여 알아보고자 패션 브랜드 화장품에 대한 국내 소비자의 인식을 설문을 통해연구 하였다.
패션 브랜드 화장품은 모 브랜드가 지니는 이미지보다 화장품이 가지는 최고의 가치인 품질과 가격이 우선 시 되는 것으로 나타났고, 패션 브랜드 화장품이라는 카테고리의 인지는 낮았으며, 해당 카테고리 브랜드 제품의 구매 경험 역시 높지 않은 것으로 나타났다. 또한 패션 브랜드 화장품을 구매하는데 있어서 모 브랜드의 영향을 받았다고 할 수 있는 디자인 및 브랜드, 그 브랜드의 명성과 특정 상표 디자인 표출에 대한 고려의 정도는 매우 낮았다.
이로써 패션 디자이너 브랜드의 가치를 평가하여 화장품 브랜드로 확장 시키는 패션계의 연구적 시각이 아닌 화장품 브랜드의 관점을 가지고 연구의 대상을 패션 브랜드 화장품을 구매한 소비자로 한정시킨 보다 심층적이고 세분화된 연구가 추가적으로 필요할 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to examine domestic consumers‘ awareness of fashion brands expansion on cosmetics though a survey, which is recognized as a new way of developing a brand.
The quality and price of fashion brand cosmetics, which were the most vital values of cosmetics, took precedenc...
The purpose of this study was to examine domestic consumers‘ awareness of fashion brands expansion on cosmetics though a survey, which is recognized as a new way of developing a brand.
The quality and price of fashion brand cosmetics, which were the most vital values of cosmetics, took precedence over the images of the fashion brands. The consumers weren't well aware of the category of fashion brand cosmetics, and they didn't have much experience of buying these cosmetics, either. When they bought fashion brand cosmetics, they didn't take much consideration on design and brand that could be said to be affected by the fashion brands, and they didn't consider the reputation of the fashion brands or disclosure of a particular trademark a lot, either.
In the future, additional in-depth and comprehensive research efforts, limited to fashion brand cosmetics consumers should be channeled into fashion brand cosmetics from a perspective of cosmetic brands, not from a perspective of research that focuses on brand extension into cosmetics based on the value of fashion brands.
The purpose of this study was to examine domestic consumers‘ awareness of fashion brands expansion on cosmetics though a survey, which is recognized as a new way of developing a brand.
The quality and price of fashion brand cosmetics, which were the most vital values of cosmetics, took precedence over the images of the fashion brands. The consumers weren't well aware of the category of fashion brand cosmetics, and they didn't have much experience of buying these cosmetics, either. When they bought fashion brand cosmetics, they didn't take much consideration on design and brand that could be said to be affected by the fashion brands, and they didn't consider the reputation of the fashion brands or disclosure of a particular trademark a lot, either.
In the future, additional in-depth and comprehensive research efforts, limited to fashion brand cosmetics consumers should be channeled into fashion brand cosmetics from a perspective of cosmetic brands, not from a perspective of research that focuses on brand extension into cosmetics based on the value of fashion brands.
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