연구 배경: 현대 사회에서 여성의 이미지 연출이 사회활동 및 대인관계에서 중요하게 작용하여 개인의 퍼스널 이미지에 대한 관심이 높아지고 있다. 이미지를 결정하는 요소 중 헤어컬러는 이미지 변화에 큰 영향을 미친다. 이에 일반 헤어컬러 시술과 퍼스널컬러를 활용한 헤어컬러 시술이 고객 만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
연구 자료: 연구 자료는 강남의 J 헤어숍을 방문한 20∼30대의 여성 고객을 대상으로 진행되었으며 기간은 2018년 2월 1일부터 3월 1일까지 시행되었다 .연구 방법으로는 퍼스널컬러를 진단하고 그 결과를 헤어컬러 시술에 적용한 헤어컬러 시술과 적용하지 않은 일반 헤어컬러 시술로 구분하여 실험하였다. 실험법과 ...
연구 배경: 현대 사회에서 여성의 이미지 연출이 사회활동 및 대인관계에서 중요하게 작용하여 개인의 퍼스널 이미지에 대한 관심이 높아지고 있다. 이미지를 결정하는 요소 중 헤어컬러는 이미지 변화에 큰 영향을 미친다. 이에 일반 헤어컬러 시술과 퍼스널컬러를 활용한 헤어컬러 시술이 고객 만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
연구 자료: 연구 자료는 강남의 J 헤어숍을 방문한 20∼30대의 여성 고객을 대상으로 진행되었으며 기간은 2018년 2월 1일부터 3월 1일까지 시행되었다 .연구 방법으로는 퍼스널컬러를 진단하고 그 결과를 헤어컬러 시술에 적용한 헤어컬러 시술과 적용하지 않은 일반 헤어컬러 시술로 구분하여 실험하였다. 실험법과 설문지법을 사용하였고 일반 헤어컬러 시술 후 설문을 실시한 130부 중 불성실한 응답 17부를 제외하였고, 퍼스널 컬러 진단 후 헤어컬러 시술 후 실시한 설문 130부 중 불성실한 응답 22부를 제외하고 총 221부를 분석에 사용하였다.
연구 결과: 연구 결과 첫째, 퍼스널컬러 진단이 적용된 헤어컬러 시술의 경우 헤어컬러 시술 만족도 평균이 4.12 적용되지 않은 일반 헤어컬러 시술의 경우 헤어컬러 시술 만족도 평균 3.28로 퍼스널컬러 진단이 적용되지 않은 일반 헤어컬러보다 헤어컬러 만족도가 더 높다. 둘째, 색채관심도가 헤어컬러 시술 만족도에 영향을 미치는지 분석한 결과 t=4.521 (p<.001)로 나타나 색채관심도가 헤어컬러 시술 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 색채 관심도가 높을수록 헤어컬러 시술 만족도가 높아졌다. 셋째, 퍼스널컬러 진단이 염색 시술 만족도에 미친능 영향을 분석하였다. 분석 결과 t=11.072(p<.001)로 나타나 헤어컬러 방식이 헤어컬러 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 퍼스널컬러 적용 헤어컬러일 경우 헤어컬러 만족도가 높아졌다. 넷째, 색채의 관심도가 퍼스널컬러 시술 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 분석결과, t=2.228(p<.05)로 나타나 헤어컬러 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 퍼스널컬러 적용 헤어컬러 시술인 경우,색채 관심도가 퍼스널컬러 시술 만족도에 유의하지 않다.
결론: 본 연구는 일반헤어컬러 시술과 퍼스널컬러를 활용한 헤어컬러시술이 고객 만족도가 높아질 수 있음을 보여준다. 퍼스널컬러가 적용된 헤어컬러일 경우, 헤어컬러 만족도가 높아지며, 색채관심도가 높을수록 헤어컬러 만족도가 높아진다. 하지만 퍼스널컬러를 적용한 색채관심도에 만족도는 유의하지 않다는 결론이 도출되었다.
연구 배경: 현대 사회에서 여성의 이미지 연출이 사회활동 및 대인관계에서 중요하게 작용하여 개인의 퍼스널 이미지에 대한 관심이 높아지고 있다. 이미지를 결정하는 요소 중 헤어컬러는 이미지 변화에 큰 영향을 미친다. 이에 일반 헤어컬러 시술과 퍼스널컬러를 활용한 헤어컬러 시술이 고객 만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다.
연구 자료: 연구 자료는 강남의 J 헤어숍을 방문한 20∼30대의 여성 고객을 대상으로 진행되었으며 기간은 2018년 2월 1일부터 3월 1일까지 시행되었다 .연구 방법으로는 퍼스널컬러를 진단하고 그 결과를 헤어컬러 시술에 적용한 헤어컬러 시술과 적용하지 않은 일반 헤어컬러 시술로 구분하여 실험하였다. 실험법과 설문지법을 사용하였고 일반 헤어컬러 시술 후 설문을 실시한 130부 중 불성실한 응답 17부를 제외하였고, 퍼스널 컬러 진단 후 헤어컬러 시술 후 실시한 설문 130부 중 불성실한 응답 22부를 제외하고 총 221부를 분석에 사용하였다.
연구 결과: 연구 결과 첫째, 퍼스널컬러 진단이 적용된 헤어컬러 시술의 경우 헤어컬러 시술 만족도 평균이 4.12 적용되지 않은 일반 헤어컬러 시술의 경우 헤어컬러 시술 만족도 평균 3.28로 퍼스널컬러 진단이 적용되지 않은 일반 헤어컬러보다 헤어컬러 만족도가 더 높다. 둘째, 색채관심도가 헤어컬러 시술 만족도에 영향을 미치는지 분석한 결과 t=4.521 (p<.001)로 나타나 색채관심도가 헤어컬러 시술 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 색채 관심도가 높을수록 헤어컬러 시술 만족도가 높아졌다. 셋째, 퍼스널컬러 진단이 염색 시술 만족도에 미친능 영향을 분석하였다. 분석 결과 t=11.072(p<.001)로 나타나 헤어컬러 방식이 헤어컬러 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 퍼스널컬러 적용 헤어컬러일 경우 헤어컬러 만족도가 높아졌다. 넷째, 색채의 관심도가 퍼스널컬러 시술 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 분석결과, t=2.228(p<.05)로 나타나 헤어컬러 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 퍼스널컬러 적용 헤어컬러 시술인 경우,색채 관심도가 퍼스널컬러 시술 만족도에 유의하지 않다.
결론: 본 연구는 일반헤어컬러 시술과 퍼스널컬러를 활용한 헤어컬러시술이 고객 만족도가 높아질 수 있음을 보여준다. 퍼스널컬러가 적용된 헤어컬러일 경우, 헤어컬러 만족도가 높아지며, 색채관심도가 높을수록 헤어컬러 만족도가 높아진다. 하지만 퍼스널컬러를 적용한 색채관심도에 만족도는 유의하지 않다는 결론이 도출되었다.
Research Background : In the contemporary society some concern and interest about personal image of individual has risen because women’s image making takes an important role in society activity and interpersonal relationship. Especially hair color among factors which determines one’s image prominent...
Research Background : In the contemporary society some concern and interest about personal image of individual has risen because women’s image making takes an important role in society activity and interpersonal relationship. Especially hair color among factors which determines one’s image prominently and primarily affects image change. In this sense, this study aimed to identify an effect of each normal and personal color treatment on hair color procedure on customer satisfaction.
Research data : As the sample women of the aged 20-30 who visited J hair shop in GangNam were selected, and the period of data collection was from Feb 1, to Mar 1, 2018. With experiment design as research method first of all personal color diagnosis was taken, both hair color procedure to which those results were applied and procedure not applied were classified and utilized. By survey in addition to experiment 130 questionaries after normal hair color treatment were distributed and gathered excluding 17 incomplete questionaries. Also, 130 questionaries after hair color treatment on condition of personal color diagnosis were distributed and gathered excluding 22 incomplete questionaries. The final data 221 were available for analysis.
Results of a very study : As the findings below, first, by hair color treatment to which personal color diagnosis was applied the average of hair color treatment satisfaction was 4.12 whereas by hair color treatment not applied the average of hair color treatment satisfaction was 3.28, which showed the satisfaction of hair color treatment to which personal color diagnosis was higher than hair color treatment not applied. Second, the result about the effect of customer’ color interest on hair color procedure satisfaction reported customer’ color interest had the significant effect on hair color procedure satisfaction (t=4.521, p<.001). That is, as color interest growed, so hair color procedure satisfaction increased. Third, the effect of personal color diagnosis on hair coloring satisfaction was examined. As a result, hair coloring method had the significant and positive effect on hair color satisfaction (t=11.072, p<.001). So to speak, in case of hair color treatment to which personal color diagnosis was applied hair color satisfaction increased. Fourth, the effect of customer’ color interest on personal color treatment satisfaction was examined. Yet, customer’ color interest had the non-significant effect on personal color treatment satisfaction (t=2.228, p<.05). In other words, in case of hair color treatment to which personal color diagnosis was applied color interest did not affect personal color treatment satisfaction.
Conclusion : This study demonstrated that hair color treatment combined with personal color compared with normal hair color treatment could elevate customer satisfaction. In case of hair color treatment to which personal color diagnosis is applied hair color satisfaction increased, and also, as color interest rose, so hair color satisfaction increased. However the consequence that in case of hair color treatment reflecting on personal color the color interest did not affect personal color treatment satisfaction was drawn.
Research Background : In the contemporary society some concern and interest about personal image of individual has risen because women’s image making takes an important role in society activity and interpersonal relationship. Especially hair color among factors which determines one’s image prominently and primarily affects image change. In this sense, this study aimed to identify an effect of each normal and personal color treatment on hair color procedure on customer satisfaction.
Research data : As the sample women of the aged 20-30 who visited J hair shop in GangNam were selected, and the period of data collection was from Feb 1, to Mar 1, 2018. With experiment design as research method first of all personal color diagnosis was taken, both hair color procedure to which those results were applied and procedure not applied were classified and utilized. By survey in addition to experiment 130 questionaries after normal hair color treatment were distributed and gathered excluding 17 incomplete questionaries. Also, 130 questionaries after hair color treatment on condition of personal color diagnosis were distributed and gathered excluding 22 incomplete questionaries. The final data 221 were available for analysis.
Results of a very study : As the findings below, first, by hair color treatment to which personal color diagnosis was applied the average of hair color treatment satisfaction was 4.12 whereas by hair color treatment not applied the average of hair color treatment satisfaction was 3.28, which showed the satisfaction of hair color treatment to which personal color diagnosis was higher than hair color treatment not applied. Second, the result about the effect of customer’ color interest on hair color procedure satisfaction reported customer’ color interest had the significant effect on hair color procedure satisfaction (t=4.521, p<.001). That is, as color interest growed, so hair color procedure satisfaction increased. Third, the effect of personal color diagnosis on hair coloring satisfaction was examined. As a result, hair coloring method had the significant and positive effect on hair color satisfaction (t=11.072, p<.001). So to speak, in case of hair color treatment to which personal color diagnosis was applied hair color satisfaction increased. Fourth, the effect of customer’ color interest on personal color treatment satisfaction was examined. Yet, customer’ color interest had the non-significant effect on personal color treatment satisfaction (t=2.228, p<.05). In other words, in case of hair color treatment to which personal color diagnosis was applied color interest did not affect personal color treatment satisfaction.
Conclusion : This study demonstrated that hair color treatment combined with personal color compared with normal hair color treatment could elevate customer satisfaction. In case of hair color treatment to which personal color diagnosis is applied hair color satisfaction increased, and also, as color interest rose, so hair color satisfaction increased. However the consequence that in case of hair color treatment reflecting on personal color the color interest did not affect personal color treatment satisfaction was drawn.
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