교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 학습자 반응 연구 A Study on the Reactions of the Learners Regarding the Activity of Learning the Writings of the Argumentation Texts in the Textbooks.원문보기
현대인에게 있어서 논증은 일상의 의사소통을 위한 효율적인 방법의 하나가 되었다. 이러한 사회적 현상과 필요를 반영하여 국어과 교육과정은 논증 과 관련한 성취 기준을 학년별로 명시하고 있다. 학교 현장에서 논증 교육의 구현 방법의 하나는 교과서의 학습 활동으로 제시되고 이는 수업 활동으로 이어진다. 본 연구는 초등학교 교과서에 구현된 논증 교육의 쓰기 학습 활동을 검토하고 학습자의 논증 텍스트 쓰기에 대한 인식과 논증 텍스트의 구조 양상을 살펴 학생들이 논리적이고 타당한 논증 텍스트 쓰기를 위한 교과서 학습 활동 구성에 대해 제안하는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 개념과 이론들을 정리하고 학습 활동에 적용 가능한 논증 구조에 대해 기술하였다. 텍스트 사용의 실제를 바탕으로 하여 논증의 요소를 포함하는 글을 논증 텍스트라 정의하고 논증 요소의 핵심인 논증 구조를 살펴보았다. 논증 구조는 툴민(Toulmin)의 논증 구조와 윌리엄스와 콜럼(Williams & Colomb)의 논증 구조를 통해 논증 구조 요소들의 개념을 정의하였다. 그리고 윌리엄스와 콜럼의 논증 구조를 바탕으로 하여 초등학교 학생들에게 적용할 수 있는 논증 ...
국문초록
교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 학습자 반응 연구
권보희 초등국어교육전공 경인교육대학교 교육전문대학원
현대인에게 있어서 논증은 일상의 의사소통을 위한 효율적인 방법의 하나가 되었다. 이러한 사회적 현상과 필요를 반영하여 국어과 교육과정은 논증 과 관련한 성취 기준을 학년별로 명시하고 있다. 학교 현장에서 논증 교육의 구현 방법의 하나는 교과서의 학습 활동으로 제시되고 이는 수업 활동으로 이어진다. 본 연구는 초등학교 교과서에 구현된 논증 교육의 쓰기 학습 활동을 검토하고 학습자의 논증 텍스트 쓰기에 대한 인식과 논증 텍스트의 구조 양상을 살펴 학생들이 논리적이고 타당한 논증 텍스트 쓰기를 위한 교과서 학습 활동 구성에 대해 제안하는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 개념과 이론들을 정리하고 학습 활동에 적용 가능한 논증 구조에 대해 기술하였다. 텍스트 사용의 실제를 바탕으로 하여 논증의 요소를 포함하는 글을 논증 텍스트라 정의하고 논증 요소의 핵심인 논증 구조를 살펴보았다. 논증 구조는 툴민(Toulmin)의 논증 구조와 윌리엄스와 콜럼(Williams & Colomb)의 논증 구조를 통해 논증 구조 요소들의 개념을 정의하였다. 그리고 윌리엄스와 콜럼의 논증 구조를 바탕으로 하여 초등학교 학생들에게 적용할 수 있는 논증 구조 모형을 설정하였다. 이 모형은 ‘주장-이유-근거-반론예상과 반박’의 논증 구조로 학습 활동의 내용 구성에 적용하고 학생들의 글 분석에도 사용하였다. 전제(warrant)는 초등학생이 개념을 이해하거나 사용하기 어려우므로 주장과 이유를 이어주는 추론규칙으로서가 아니라 주장을 뒷받침하는 이유 또는 근거로 가져와 사용할 수 있음을 논하였다. ‘이유’와 ‘근거’를 분리하여 학습자가 사용함으로써 자신의 논증을 타당하고 풍성하게 만들 수 있음을 주장하였다. 또한 ‘반론예상과 반박’의 사용은 설득의 대상이 되는 예상 독자에 대한 인식을 드러내는 것으로 논증 텍스트 쓰기에서 중요한 요소로 강조하였다. Ⅲ장에서는 초등학교 교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 실태를 살펴보았다. 논증 교육의 내용은 크게 논증 텍스트 읽기, 토론하기, 논증 텍스트 쓰기 활동으로 구분할 수 있었다. 교과서 학습 활동에서는 논증 요소를 다루는 용어 사용의 일관성이 부족하고, 논증 구조에 대한 체계적인 지도 내용의 미흡함이 나타났다. 학습 활동의 내용은 일반적 글쓰기의 글의 구조로 글쓰기를 안내하고 있어 논증 텍스트의 특징적 글의 구조에 대하여 학생들이 인식할 수 없음을 문제로 지적하고 논증 텍스트의 본질이 드러날 수 있는 학습 활동으로 구성되어야 함을 논하였다. Ⅳ장에서는 초등학교 4~6학년 학습자의 교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 인식과 태도를 설문 조사를 통해 분석하였고, 학생들이 교과서 학습 활동을 통해 생산한 논증 텍스트의 양상을 논증 구조의 측면에서 살펴보았다. 학습자 반응 분석을 토대로 하여 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 구성 방향을 논하였다. 학년이 올라갈수록 근거 자료를 좀 더 구체적으로 얻으려는 경향이 나타났고, 교과서의 논제에 대한 흥미도가 낮아짐을 확인할 수 있었다. 글쓰기에 어려움을 느끼는 학생은 근거 쓰기 부분으로 응답하였다. 학생들은 근거 자료를 수업 중 받거나 찾아볼 기회를 얻기를 원하였다. 근거 자료를 자신의 글에 제시함으로써 논증을 더 견고히 할 수 있다는 것을 인식하고 있음을 알 수 있다. 학생들의 논증 텍스트는 주장-이유로 구성된 글이 다수였고, 6학년은 주장-이유-근거의 구조를 띠는 글이 증가하였다. 4~6학년 전체의 글에서 ‘반론예상과 반박’의 논증 구조 요소는 매우 드물게 사용함을 확인하였다. 예상 독자에 관한 구체적인 활동과 함께 ‘반론예상과 반박’을 논증 구조로서 익히고 내용 생성을 할 수 있도록 하는 학습 활동의 구성이 필요하다. 또한, 논증 요소 간의 관련성이 약하므로 글쓰기 과정에서 논증의 검토에 대한 학습 활동이 필요함을 확인하였다. 교과서 학습 활동의 실태 분석과 학습자 반응 분석을 통해 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 필요한 과제의 구성 요소를 시사하였다. 논증 텍스트 글쓰기에서 수사적인 측면뿐 아니라 과정적인 측면에서 논증 구조의 요소가 중요함을 강조하였다. 본 연구가 교과서의 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 구성을 위한 시사점을 제공할 수 있길 기대한다.
핵심어 : 논증 구조, 교과서 논증 텍스트, 쓰기 학습 활동, 학습자 반응, 논증 텍스트 분석
국문초록
교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 학습자 반응 연구
권보희 초등국어교육전공 경인교육대학교 교육전문대학원
현대인에게 있어서 논증은 일상의 의사소통을 위한 효율적인 방법의 하나가 되었다. 이러한 사회적 현상과 필요를 반영하여 국어과 교육과정은 논증 과 관련한 성취 기준을 학년별로 명시하고 있다. 학교 현장에서 논증 교육의 구현 방법의 하나는 교과서의 학습 활동으로 제시되고 이는 수업 활동으로 이어진다. 본 연구는 초등학교 교과서에 구현된 논증 교육의 쓰기 학습 활동을 검토하고 학습자의 논증 텍스트 쓰기에 대한 인식과 논증 텍스트의 구조 양상을 살펴 학생들이 논리적이고 타당한 논증 텍스트 쓰기를 위한 교과서 학습 활동 구성에 대해 제안하는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 개념과 이론들을 정리하고 학습 활동에 적용 가능한 논증 구조에 대해 기술하였다. 텍스트 사용의 실제를 바탕으로 하여 논증의 요소를 포함하는 글을 논증 텍스트라 정의하고 논증 요소의 핵심인 논증 구조를 살펴보았다. 논증 구조는 툴민(Toulmin)의 논증 구조와 윌리엄스와 콜럼(Williams & Colomb)의 논증 구조를 통해 논증 구조 요소들의 개념을 정의하였다. 그리고 윌리엄스와 콜럼의 논증 구조를 바탕으로 하여 초등학교 학생들에게 적용할 수 있는 논증 구조 모형을 설정하였다. 이 모형은 ‘주장-이유-근거-반론예상과 반박’의 논증 구조로 학습 활동의 내용 구성에 적용하고 학생들의 글 분석에도 사용하였다. 전제(warrant)는 초등학생이 개념을 이해하거나 사용하기 어려우므로 주장과 이유를 이어주는 추론규칙으로서가 아니라 주장을 뒷받침하는 이유 또는 근거로 가져와 사용할 수 있음을 논하였다. ‘이유’와 ‘근거’를 분리하여 학습자가 사용함으로써 자신의 논증을 타당하고 풍성하게 만들 수 있음을 주장하였다. 또한 ‘반론예상과 반박’의 사용은 설득의 대상이 되는 예상 독자에 대한 인식을 드러내는 것으로 논증 텍스트 쓰기에서 중요한 요소로 강조하였다. Ⅲ장에서는 초등학교 교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 실태를 살펴보았다. 논증 교육의 내용은 크게 논증 텍스트 읽기, 토론하기, 논증 텍스트 쓰기 활동으로 구분할 수 있었다. 교과서 학습 활동에서는 논증 요소를 다루는 용어 사용의 일관성이 부족하고, 논증 구조에 대한 체계적인 지도 내용의 미흡함이 나타났다. 학습 활동의 내용은 일반적 글쓰기의 글의 구조로 글쓰기를 안내하고 있어 논증 텍스트의 특징적 글의 구조에 대하여 학생들이 인식할 수 없음을 문제로 지적하고 논증 텍스트의 본질이 드러날 수 있는 학습 활동으로 구성되어야 함을 논하였다. Ⅳ장에서는 초등학교 4~6학년 학습자의 교과서 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 대한 인식과 태도를 설문 조사를 통해 분석하였고, 학생들이 교과서 학습 활동을 통해 생산한 논증 텍스트의 양상을 논증 구조의 측면에서 살펴보았다. 학습자 반응 분석을 토대로 하여 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 구성 방향을 논하였다. 학년이 올라갈수록 근거 자료를 좀 더 구체적으로 얻으려는 경향이 나타났고, 교과서의 논제에 대한 흥미도가 낮아짐을 확인할 수 있었다. 글쓰기에 어려움을 느끼는 학생은 근거 쓰기 부분으로 응답하였다. 학생들은 근거 자료를 수업 중 받거나 찾아볼 기회를 얻기를 원하였다. 근거 자료를 자신의 글에 제시함으로써 논증을 더 견고히 할 수 있다는 것을 인식하고 있음을 알 수 있다. 학생들의 논증 텍스트는 주장-이유로 구성된 글이 다수였고, 6학년은 주장-이유-근거의 구조를 띠는 글이 증가하였다. 4~6학년 전체의 글에서 ‘반론예상과 반박’의 논증 구조 요소는 매우 드물게 사용함을 확인하였다. 예상 독자에 관한 구체적인 활동과 함께 ‘반론예상과 반박’을 논증 구조로서 익히고 내용 생성을 할 수 있도록 하는 학습 활동의 구성이 필요하다. 또한, 논증 요소 간의 관련성이 약하므로 글쓰기 과정에서 논증의 검토에 대한 학습 활동이 필요함을 확인하였다. 교과서 학습 활동의 실태 분석과 학습자 반응 분석을 통해 논증 텍스트 쓰기 학습 활동에 필요한 과제의 구성 요소를 시사하였다. 논증 텍스트 글쓰기에서 수사적인 측면뿐 아니라 과정적인 측면에서 논증 구조의 요소가 중요함을 강조하였다. 본 연구가 교과서의 논증 텍스트 쓰기 학습 활동의 구성을 위한 시사점을 제공할 수 있길 기대한다.
핵심어 : 논증 구조, 교과서 논증 텍스트, 쓰기 학습 활동, 학습자 반응, 논증 텍스트 분석
A Study on the Reactions of the Learners Regarding the Activity of Learning the Writings of the Argumentation Texts in the Textbooks.
Kwon, Bohui Major in Elementary Korean Language Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of E...
ABSTRACT
A Study on the Reactions of the Learners Regarding the Activity of Learning the Writings of the Argumentation Texts in the Textbooks.
Kwon, Bohui Major in Elementary Korean Language Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
To the modern people, argumentation has become one of the efficient methods for the communication in the everyday life. Reflecting such a social phenomenon and need, the goals of the courses of the study in the Korean language subject have been clearly stating the standards regarding the accomplishments of the arguments by grade. One of the methods for the materialization of the argumentation education at the site of the school gets presented as the activity of learning the textbooks, and this gets continued by a class activity. The purpose of this research is to make a proposal regarding the organization of an activity for studying a textbook for the students to write the logical and feasible argument texts by examining the activity of the learning in the argument education that had been materialized through the elementary school textbooks by taking a look at the recognitions regarding the writings of the argument texts by the learners and by taking a look at the structural aspects of the argument texts. In Chapter II, I organized the concepts and the theories regarding the activity of learning the writings of the argument texts, and I had described regarding the argumentation structures that can be applied to the learning activity. The writing that includes the elements of argumentation by having the actual use of the texts in the background was defined to be an argumentation text, and I had taken a look at the argumentation structure, which is the core of the argumentation elements. Regarding the argumentation structures, I defined the concepts of the elements of the argumentation structures through Toulmin's argumentation structure and Williams & Colomb's argumentation structure. And, based on the argumentation structure of Williams & Colomb, a model of an argumentation structure that can be applied to the elementary school students was set up. Regarding this model, with the argumentation structure of 'argument-reason-evidence-expected counterargument and refutation', it had been applied to the contents organization of the learning activity, and it had been used in the analyses of the writings by the students. Regarding the premise (warrant), as it is difficult for the elementary school students to understand and use the concepts, it had been discussed that it can be used by bringing as the reason or the evidence that supports the argument and not as a rule of inference that connects the argument and the reason. By having the learner make the use by separating the reason and the evidence, it was argued that one's own argument can be made to be feasible and plentiful. Also, regarding the use of an expected counterargument and refutation, as a thing that reveals the recognition of the anticipated reader, who becomes a subject for the persuasion, it had been emphasized as an important element in writing an argumentation text. In Chapter III, I had taken a look at the actual condition of the activity of the learning of the writing of the textbook argumentation texts. The contents of the argumentation education could be classified, largely, into the activities of the reading of the argumentation texts, the discussions, and the writing of the argumentation texts. In the learning elements system, the consistency of the terms that deal with the argumentation elements is insufficient, and the inadequacy of the systematic guidance contents regarding the argumentation structure appeared. Because the contents of the learning activity had been guiding the writings with the structure of the writing of the ordinary writings, the fact that the students could not recognize the structure of the special feature writing of the argumentation text was pointed out as a problem. And I had discussed the fact that it must be organized with the learning activities which can reveal the essences of the argumentation texts. In Chapter IV, I had analyzed the recognitions and the attitudes of the elementary school students in the 4th grade, 5th grade, and 6th grade regarding the activity of learning the writing of the textbook argumentation texts through a questionnaire survey investigation. The aspects of the argumentation texts that were produced by the students through the activity of learning the textbook had been taken a look into in relation to the aspect of the argumentation structure. Based on the analysis of the reactions by the learners, the organizational direction of the activity of learning the argumentation texts had been discussed. The higher the grade that the student got, the tendency of intending to somewhat more specifically obtain the evidential materials had appeared. And it was able to confirm that the level of the interest in the topics for the discussions in the textbooks became lower. The students who had felt the difficulty in writing answered in the part for writing the evidence. The students had wanted an opportunity for receiving or trying finding the evidential materials during the class. It was able to find out that, by presenting the evidential materials in their own writings, they had recognized that their arguments could be made to be firmer. Regarding the argumentation texts of the students, many of them were the writings organized with the argument-the reason. And, among the 6th graders, the writings that had the structure of the argument-the reason-the evidence had been increased a lot. It was confirmed that, in the entire writings in the 4th grade, 5th grade, and 6 th grade, the element of the argumentation structure of the expected counterargument and the refutation had been used very rarely. Together with a specific activity regarding the anticipated readers, the organization of a learning activity to enable the learning of the expected counterargument and the refutation and enable to creation of the contents is needed. Also, it was confirmed that, as the relationships between the elements of the argumentation are weak, the activity of learning about the examinations of the arguments in the process of writing is needed. Through an analysis of the actual condition of the textbook learning activity and an analysis of the reactions by the learners, the organizational elements of the tasks that had been needed in the activity of learning the writing of the argumentation texts had been suggested. It was emphasized that, regarding the writing of an argumentation text, the elements of the argumentation structures are important with regard to not only the rhetorical aspect but, also, the process aspect. I expect that this research will be able to provide the suggestions for the organization of an activity for learning the writing of the argumentation texts in the textbooks.
Keywords: Argumentation structure, textbook argumentation text, the activity of learning the writing, the reactions by the learners, and an analysis of the argumentation texts.
ABSTRACT
A Study on the Reactions of the Learners Regarding the Activity of Learning the Writings of the Argumentation Texts in the Textbooks.
Kwon, Bohui Major in Elementary Korean Language Education Graduate School of Education, Gyeongin National University of Education
To the modern people, argumentation has become one of the efficient methods for the communication in the everyday life. Reflecting such a social phenomenon and need, the goals of the courses of the study in the Korean language subject have been clearly stating the standards regarding the accomplishments of the arguments by grade. One of the methods for the materialization of the argumentation education at the site of the school gets presented as the activity of learning the textbooks, and this gets continued by a class activity. The purpose of this research is to make a proposal regarding the organization of an activity for studying a textbook for the students to write the logical and feasible argument texts by examining the activity of the learning in the argument education that had been materialized through the elementary school textbooks by taking a look at the recognitions regarding the writings of the argument texts by the learners and by taking a look at the structural aspects of the argument texts. In Chapter II, I organized the concepts and the theories regarding the activity of learning the writings of the argument texts, and I had described regarding the argumentation structures that can be applied to the learning activity. The writing that includes the elements of argumentation by having the actual use of the texts in the background was defined to be an argumentation text, and I had taken a look at the argumentation structure, which is the core of the argumentation elements. Regarding the argumentation structures, I defined the concepts of the elements of the argumentation structures through Toulmin's argumentation structure and Williams & Colomb's argumentation structure. And, based on the argumentation structure of Williams & Colomb, a model of an argumentation structure that can be applied to the elementary school students was set up. Regarding this model, with the argumentation structure of 'argument-reason-evidence-expected counterargument and refutation', it had been applied to the contents organization of the learning activity, and it had been used in the analyses of the writings by the students. Regarding the premise (warrant), as it is difficult for the elementary school students to understand and use the concepts, it had been discussed that it can be used by bringing as the reason or the evidence that supports the argument and not as a rule of inference that connects the argument and the reason. By having the learner make the use by separating the reason and the evidence, it was argued that one's own argument can be made to be feasible and plentiful. Also, regarding the use of an expected counterargument and refutation, as a thing that reveals the recognition of the anticipated reader, who becomes a subject for the persuasion, it had been emphasized as an important element in writing an argumentation text. In Chapter III, I had taken a look at the actual condition of the activity of the learning of the writing of the textbook argumentation texts. The contents of the argumentation education could be classified, largely, into the activities of the reading of the argumentation texts, the discussions, and the writing of the argumentation texts. In the learning elements system, the consistency of the terms that deal with the argumentation elements is insufficient, and the inadequacy of the systematic guidance contents regarding the argumentation structure appeared. Because the contents of the learning activity had been guiding the writings with the structure of the writing of the ordinary writings, the fact that the students could not recognize the structure of the special feature writing of the argumentation text was pointed out as a problem. And I had discussed the fact that it must be organized with the learning activities which can reveal the essences of the argumentation texts. In Chapter IV, I had analyzed the recognitions and the attitudes of the elementary school students in the 4th grade, 5th grade, and 6th grade regarding the activity of learning the writing of the textbook argumentation texts through a questionnaire survey investigation. The aspects of the argumentation texts that were produced by the students through the activity of learning the textbook had been taken a look into in relation to the aspect of the argumentation structure. Based on the analysis of the reactions by the learners, the organizational direction of the activity of learning the argumentation texts had been discussed. The higher the grade that the student got, the tendency of intending to somewhat more specifically obtain the evidential materials had appeared. And it was able to confirm that the level of the interest in the topics for the discussions in the textbooks became lower. The students who had felt the difficulty in writing answered in the part for writing the evidence. The students had wanted an opportunity for receiving or trying finding the evidential materials during the class. It was able to find out that, by presenting the evidential materials in their own writings, they had recognized that their arguments could be made to be firmer. Regarding the argumentation texts of the students, many of them were the writings organized with the argument-the reason. And, among the 6th graders, the writings that had the structure of the argument-the reason-the evidence had been increased a lot. It was confirmed that, in the entire writings in the 4th grade, 5th grade, and 6 th grade, the element of the argumentation structure of the expected counterargument and the refutation had been used very rarely. Together with a specific activity regarding the anticipated readers, the organization of a learning activity to enable the learning of the expected counterargument and the refutation and enable to creation of the contents is needed. Also, it was confirmed that, as the relationships between the elements of the argumentation are weak, the activity of learning about the examinations of the arguments in the process of writing is needed. Through an analysis of the actual condition of the textbook learning activity and an analysis of the reactions by the learners, the organizational elements of the tasks that had been needed in the activity of learning the writing of the argumentation texts had been suggested. It was emphasized that, regarding the writing of an argumentation text, the elements of the argumentation structures are important with regard to not only the rhetorical aspect but, also, the process aspect. I expect that this research will be able to provide the suggestions for the organization of an activity for learning the writing of the argumentation texts in the textbooks.
Keywords: Argumentation structure, textbook argumentation text, the activity of learning the writing, the reactions by the learners, and an analysis of the argumentation texts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.