본 연구에서는 지적장애학생에게 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글 읽기 프로그램을 적용하였을 때 지적장애학생의 한글읽기 및 읽기행동 그리고 그에 대한 학부모 및 교사의 반응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
본 연구에서는 1~2학년 지적장애 학생 4명을 대상으로, 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 적용하였으며 회기 당 25~30분, 총 65회기 동안 지도하였다. 지적장애학생의 한글읽기수준변화를 보기 위하여 한글수준진단도구로 동형평가를 만들어 주 1회 진전도 평가를 실시하였다. 또한, 대조군...
본 연구에서는 지적장애학생에게 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글 읽기 프로그램을 적용하였을 때 지적장애학생의 한글읽기 및 읽기행동 그리고 그에 대한 학부모 및 교사의 반응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
본 연구에서는 1~2학년 지적장애 학생 4명을 대상으로, 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 적용하였으며 회기 당 25~30분, 총 65회기 동안 지도하였다. 지적장애학생의 한글읽기수준변화를 보기 위하여 한글수준진단도구로 동형평가를 만들어 주 1회 진전도 평가를 실시하였다. 또한, 대조군을 선정하여 중재 전-후의 읽기수준변화를 비교하였다. 지적장애 학생의 읽기행동 및 그에 대한 학부모와 통합학급 담임교사의 태도 변화를 알아보기 위해 설문지 및 면담, 관찰 일지 등의 자료를 수집하였다. 연구는 1, 2단계로 실시되었으며 1단계에는 지적장애학생 3명으로 진행되었고, 2단계는 지적장애학생 4명으로 진행되었다. 연구에 적용한 파닉스 중심 한글읽기프로그램은 선행연구 분석을 통해 지적장애학생의 특성을 고려하여 순서 및 교정 절차를 정하였다. 이를 적용하여 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 적용한 결과 지적장애학생의 한글읽기에 긍정적 영향을 미쳤다. 연구대상자 중 대부분이 한글해득수준에 도달했으며 대조군과 비교하여 향상도가 현저히 높게 나타났다.
둘째, 지적장애학생의 읽기행동이 향상되었으며 일상생활 속에서 의미 있는 읽기행동이 나타났다. 결과적으로 지적장애학생은 스스로 읽을 수 있게 되었으며 주변의 간판, 광고, TV자막 등을 자연스럽게 읽게 되었다. 이는 학생들이 단순히 외워서 읽는 것이 아니라 한글읽기의 원리를 체득하였기 때문에 어떠한 글자도 읽을 수 있게 된 것이다. 이를 통해 방학 동안에도 연구의 효과가 유지되었다.
셋째, 학부모 및 통합학급 담임교사가 지적장애학생의 읽기행동에 대해 기쁨과 놀라움을 표현하였고, 다양한 문식성 환경을 제공하였다. 따라서 학부모 및 통합학급 담임교사 같은 주변인들이 지적장애학생의 가능성을 믿고, 기대하게 된 것을 알 수 있다.
본 연구를 통해 지적장애학생에게 파닉스 중심 지도방법을 적용할 때 한글의 특성을 반영하는 것이 효과적이었음을 알 수 있었다. 기존에는 지적장애학생에게 파닉스 중심 읽기지도방법을 적용할 때 한글의 특성을 반영하지 못한 경우가 많아 효과가 잘 나타나지 않은 경향이 있었으나, 한글의 창제원리에 따라 고유한 특성을 반영하여 프로그램을 만들었을 때 효과가 있었다.
본 연구는 학교 현장에서 실제로 지적장애학생에게도 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 고안하여 적용할 수 있음을 보여주었다는 것에 의의가 있다.
본 연구에서는 지적장애학생에게 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글 읽기 프로그램을 적용하였을 때 지적장애학생의 한글읽기 및 읽기행동 그리고 그에 대한 학부모 및 교사의 반응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
본 연구에서는 1~2학년 지적장애 학생 4명을 대상으로, 한글의 특성을 반영한 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 적용하였으며 회기 당 25~30분, 총 65회기 동안 지도하였다. 지적장애학생의 한글읽기수준변화를 보기 위하여 한글수준진단도구로 동형평가를 만들어 주 1회 진전도 평가를 실시하였다. 또한, 대조군을 선정하여 중재 전-후의 읽기수준변화를 비교하였다. 지적장애 학생의 읽기행동 및 그에 대한 학부모와 통합학급 담임교사의 태도 변화를 알아보기 위해 설문지 및 면담, 관찰 일지 등의 자료를 수집하였다. 연구는 1, 2단계로 실시되었으며 1단계에는 지적장애학생 3명으로 진행되었고, 2단계는 지적장애학생 4명으로 진행되었다. 연구에 적용한 파닉스 중심 한글읽기프로그램은 선행연구 분석을 통해 지적장애학생의 특성을 고려하여 순서 및 교정 절차를 정하였다. 이를 적용하여 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 적용한 결과 지적장애학생의 한글읽기에 긍정적 영향을 미쳤다. 연구대상자 중 대부분이 한글해득수준에 도달했으며 대조군과 비교하여 향상도가 현저히 높게 나타났다.
둘째, 지적장애학생의 읽기행동이 향상되었으며 일상생활 속에서 의미 있는 읽기행동이 나타났다. 결과적으로 지적장애학생은 스스로 읽을 수 있게 되었으며 주변의 간판, 광고, TV자막 등을 자연스럽게 읽게 되었다. 이는 학생들이 단순히 외워서 읽는 것이 아니라 한글읽기의 원리를 체득하였기 때문에 어떠한 글자도 읽을 수 있게 된 것이다. 이를 통해 방학 동안에도 연구의 효과가 유지되었다.
셋째, 학부모 및 통합학급 담임교사가 지적장애학생의 읽기행동에 대해 기쁨과 놀라움을 표현하였고, 다양한 문식성 환경을 제공하였다. 따라서 학부모 및 통합학급 담임교사 같은 주변인들이 지적장애학생의 가능성을 믿고, 기대하게 된 것을 알 수 있다.
본 연구를 통해 지적장애학생에게 파닉스 중심 지도방법을 적용할 때 한글의 특성을 반영하는 것이 효과적이었음을 알 수 있었다. 기존에는 지적장애학생에게 파닉스 중심 읽기지도방법을 적용할 때 한글의 특성을 반영하지 못한 경우가 많아 효과가 잘 나타나지 않은 경향이 있었으나, 한글의 창제원리에 따라 고유한 특성을 반영하여 프로그램을 만들었을 때 효과가 있었다.
본 연구는 학교 현장에서 실제로 지적장애학생에게도 파닉스 중심 한글읽기프로그램을 고안하여 적용할 수 있음을 보여주었다는 것에 의의가 있다.
This study set out to investigate the effects of a phonics-based Hanguel reading program reflecting its characteristics on the Hanguel reading and reading behavior of students with intellectual disabilities and also on the reactions of parents and teachers.
Four students with intellectual disab...
This study set out to investigate the effects of a phonics-based Hanguel reading program reflecting its characteristics on the Hanguel reading and reading behavior of students with intellectual disabilities and also on the reactions of parents and teachers.
Four students with intellectual disabilities in grade 1 and 2 were taught 65 times in total for 25 to 30 minutes per session reflecting the characteristics of Hangul in the Phonics-based reading program
the study made an alternative form evaluation with a diagnosis tool for Hanguel levels with a progress test per week to examine changes to the Hanguel reading level of students with intellectual disabilities. Changes to their reading level were also compared before and after the intervention with a control group. Questionnaires, interviews, and observation logs were collected to examine changes to their reading behavior and the attitudes of parents and general class homeroom teachers to it. Research was conducted in two stages: Stage 1 had three students with intellectual disabilities, and Stage 2 had four. Developed based on the analysis of previous studies, the phonics-based Hanguel reading program decided on the order and correction procedures by reflecting the characteristics of students with intellectual disabilities. The findings were as follows:
First, the phonics-based Hanguel reading program had positive effects on the Hanguel reading of students with intellectual disabilities. Of the four subjects, three reached the level of understanding Hanguel and made much more prominent improvement than the control group.
Second, the reading behavior of students with intellectual disabilities improved and resulted in meaningful reading behavior in daily life. They got to read for themselves and naturally read signs, advertisements, and TV captions in the surroundings. Because students learned how to read Korean without rote memorization, they were able to read any letters. These reading attempts helped to maintain the research effects even during a vacation.
Third, the parents and homeroom teachers of students with intellectual disabilities expressed joy and surprise to their reading behavior and provided them with various literacy environments, which indicates that they got to believe and have expectations for the possibilities of students with intellectual disabilities.
it was effective to reflect the characteristics of Hanguel when applying the phonics-based instructional method to students with intellectual disabilities. In the old application of the phonics-based instructional method to students with intellectual disabilities, it failed to reflect the characteristics of Hanguel and thus tended to show no effects clearly. When the unique characteristics of Hanguel based on its creation principles were, however, reflected in the program, it was effective.
The study is significant in that it has demonstrated that a phonics-based Hanguel reading program can be devised and applied to students with intellectual disabilities in schools.
This study set out to investigate the effects of a phonics-based Hanguel reading program reflecting its characteristics on the Hanguel reading and reading behavior of students with intellectual disabilities and also on the reactions of parents and teachers.
Four students with intellectual disabilities in grade 1 and 2 were taught 65 times in total for 25 to 30 minutes per session reflecting the characteristics of Hangul in the Phonics-based reading program
the study made an alternative form evaluation with a diagnosis tool for Hanguel levels with a progress test per week to examine changes to the Hanguel reading level of students with intellectual disabilities. Changes to their reading level were also compared before and after the intervention with a control group. Questionnaires, interviews, and observation logs were collected to examine changes to their reading behavior and the attitudes of parents and general class homeroom teachers to it. Research was conducted in two stages: Stage 1 had three students with intellectual disabilities, and Stage 2 had four. Developed based on the analysis of previous studies, the phonics-based Hanguel reading program decided on the order and correction procedures by reflecting the characteristics of students with intellectual disabilities. The findings were as follows:
First, the phonics-based Hanguel reading program had positive effects on the Hanguel reading of students with intellectual disabilities. Of the four subjects, three reached the level of understanding Hanguel and made much more prominent improvement than the control group.
Second, the reading behavior of students with intellectual disabilities improved and resulted in meaningful reading behavior in daily life. They got to read for themselves and naturally read signs, advertisements, and TV captions in the surroundings. Because students learned how to read Korean without rote memorization, they were able to read any letters. These reading attempts helped to maintain the research effects even during a vacation.
Third, the parents and homeroom teachers of students with intellectual disabilities expressed joy and surprise to their reading behavior and provided them with various literacy environments, which indicates that they got to believe and have expectations for the possibilities of students with intellectual disabilities.
it was effective to reflect the characteristics of Hanguel when applying the phonics-based instructional method to students with intellectual disabilities. In the old application of the phonics-based instructional method to students with intellectual disabilities, it failed to reflect the characteristics of Hanguel and thus tended to show no effects clearly. When the unique characteristics of Hanguel based on its creation principles were, however, reflected in the program, it was effective.
The study is significant in that it has demonstrated that a phonics-based Hanguel reading program can be devised and applied to students with intellectual disabilities in schools.
주제어
#파닉스 중심 읽기지도 한글읽기 지도 지적장애
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.