학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안 연구
이 지 혜
지도교수 박 석 준
배재대학교 대학원 한국어교육학과
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다. 학문 목적 한국어 학습자는 전공 진학 후 학업 과정에서 쓰기에 제일 큰 어려움을 느끼고 있다. 이에 본고는 학문 목적 글쓰기의 기본이 되는 설명문 쓰기 교육을 통해 학문 목적 쓰기 능력의 향상을 도모하고자 하였다.
본 연구는 다음과 같...
학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안 연구
이 지 혜
지도교수 박 석 준
배재대학교 대학원 한국어교육학과
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다. 학문 목적 한국어 학습자는 전공 진학 후 학업 과정에서 쓰기에 제일 큰 어려움을 느끼고 있다. 이에 본고는 학문 목적 글쓰기의 기본이 되는 설명문 쓰기 교육을 통해 학문 목적 쓰기 능력의 향상을 도모하고자 하였다.
본 연구는 다음과 같은 절차에 따라 진행되었다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성을 밝히고, 선행 연구를 검토한 후 연구 문제 및 연구 방법을 정리하였다. 검토한 선행 연구에는 학문 목적 한국어 쓰기 교육 연구, 학문 목적 한국어 설명문 쓰기 교육 연구가 포함되었다. Ⅱ장에서는 여러 학자들의 견해를 종합하여 설명문의 개념과 위치를 정리하고, 학문 목적 학습자에게 설명문 쓰기가 갖는 교육적 가치를 밝혔다. 이 과정에서 학문 목적 글쓰기의 대부분은 설명문 쓰기라는 사실을 확인하였다. 이에 Ⅲ장에서 설명문 교육의 방법을 고안하며, 각각의 학문 목적 쓰기 형식을 종류별로 교육하는 방법과 교육용 한국어 설명문을 교육함으로써 설명문의 이해력을 높여서 쓰기 능력을 향상시키는 방법이 있음을 도출하였다. 각각의 방법은 장단점이 있지만 이에 앞서 학습자의 쓰기 능력이 변수임을 확인하였다. 전공 과정 전 공통 한국어 학습자의 언어 능력을 고려하였을 때 후자의 방법이 적절하였다. 이때 교육에 활용할 설명문의 요소를 파악하기 위하여 학문 목적 설명문의 내용적 특징과 구조적 특징을 정리하였다. 또한 여러 교재에서 교육용으로 제시되는 설명문의 예를 살펴보아 학문 목적 설명문의 요소를 확인하고 반영하여 교육용 학문 목적 한국어 설명문을 정의하였다. 다음으로 Ⅳ장에서는 설명문 쓰기 교육에 사용되는 일반 목적 한국어 교재와 학문 목적 한국어 교재의 설명문과 과제를 분석하여 Ⅲ장에서 고안한 방법과 현재의 교실 상황이 상이함을 확인하였다. 다음으로 학습자의 쓰기 텍스트를 분석하여 설명문의 이해도를 점검하였을 때, 학습자의 설명문 쓰기 능력이 Ⅲ장에서 전제한 등급과 일치하는 것을 확인하였다. 이러한 검증을 종합하여 설명문 쓰기 교육에 대안이 필요하다는 판단에 이르렀다. Ⅴ장에서는 한정된 교실 상황에 적용 가능한 설명문 쓰기 교육 방안을 제시하고 일례로 수업 모형을 설계하였다. 마지막으로 Ⅵ장 결론에서는 연구를 정리하고 한계와 제언을 첨하였다.
본 연구의 의의를 정리하면 다섯 가지이다. 첫째, 학문 목적 한국어 설명문의 성격과 범위를 정의하였다. 둘째, 설명문 쓰기 교육에 필요한 요소를 확인하여 교육용 학문 목적 한국어 설명문을 정의하였다. 셋째, 교재를 활용한 설명문 쓰기 교육의 구조적 문제를 확인하였다. 넷째, 학습자의 설명문 쓰기 능력을 점검하고 경향을 확인하였다. 다섯째, 한정된 교실 상황에 적용 가능한 실질적인 수업 방안과 그 일례로써 모형을 제시하였다.
핵심어 : 한국어 교육, 학문 목적, 설명문, 설명문 쓰기, 교육 방안
학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안 연구
이 지 혜
지도교수 박 석 준
배재대학교 대학원 한국어교육학과
본 연구는 학문 목적 한국어 학습자를 대상으로 한 설명문 쓰기 교육 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다. 학문 목적 한국어 학습자는 전공 진학 후 학업 과정에서 쓰기에 제일 큰 어려움을 느끼고 있다. 이에 본고는 학문 목적 글쓰기의 기본이 되는 설명문 쓰기 교육을 통해 학문 목적 쓰기 능력의 향상을 도모하고자 하였다.
본 연구는 다음과 같은 절차에 따라 진행되었다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성을 밝히고, 선행 연구를 검토한 후 연구 문제 및 연구 방법을 정리하였다. 검토한 선행 연구에는 학문 목적 한국어 쓰기 교육 연구, 학문 목적 한국어 설명문 쓰기 교육 연구가 포함되었다. Ⅱ장에서는 여러 학자들의 견해를 종합하여 설명문의 개념과 위치를 정리하고, 학문 목적 학습자에게 설명문 쓰기가 갖는 교육적 가치를 밝혔다. 이 과정에서 학문 목적 글쓰기의 대부분은 설명문 쓰기라는 사실을 확인하였다. 이에 Ⅲ장에서 설명문 교육의 방법을 고안하며, 각각의 학문 목적 쓰기 형식을 종류별로 교육하는 방법과 교육용 한국어 설명문을 교육함으로써 설명문의 이해력을 높여서 쓰기 능력을 향상시키는 방법이 있음을 도출하였다. 각각의 방법은 장단점이 있지만 이에 앞서 학습자의 쓰기 능력이 변수임을 확인하였다. 전공 과정 전 공통 한국어 학습자의 언어 능력을 고려하였을 때 후자의 방법이 적절하였다. 이때 교육에 활용할 설명문의 요소를 파악하기 위하여 학문 목적 설명문의 내용적 특징과 구조적 특징을 정리하였다. 또한 여러 교재에서 교육용으로 제시되는 설명문의 예를 살펴보아 학문 목적 설명문의 요소를 확인하고 반영하여 교육용 학문 목적 한국어 설명문을 정의하였다. 다음으로 Ⅳ장에서는 설명문 쓰기 교육에 사용되는 일반 목적 한국어 교재와 학문 목적 한국어 교재의 설명문과 과제를 분석하여 Ⅲ장에서 고안한 방법과 현재의 교실 상황이 상이함을 확인하였다. 다음으로 학습자의 쓰기 텍스트를 분석하여 설명문의 이해도를 점검하였을 때, 학습자의 설명문 쓰기 능력이 Ⅲ장에서 전제한 등급과 일치하는 것을 확인하였다. 이러한 검증을 종합하여 설명문 쓰기 교육에 대안이 필요하다는 판단에 이르렀다. Ⅴ장에서는 한정된 교실 상황에 적용 가능한 설명문 쓰기 교육 방안을 제시하고 일례로 수업 모형을 설계하였다. 마지막으로 Ⅵ장 결론에서는 연구를 정리하고 한계와 제언을 첨하였다.
본 연구의 의의를 정리하면 다섯 가지이다. 첫째, 학문 목적 한국어 설명문의 성격과 범위를 정의하였다. 둘째, 설명문 쓰기 교육에 필요한 요소를 확인하여 교육용 학문 목적 한국어 설명문을 정의하였다. 셋째, 교재를 활용한 설명문 쓰기 교육의 구조적 문제를 확인하였다. 넷째, 학습자의 설명문 쓰기 능력을 점검하고 경향을 확인하였다. 다섯째, 한정된 교실 상황에 적용 가능한 실질적인 수업 방안과 그 일례로써 모형을 제시하였다.
핵심어 : 한국어 교육, 학문 목적, 설명문, 설명문 쓰기, 교육 방안
A Study on Teaching Method of Expository Text Writing for Korean Language Learners of Academic Purpose
Ji-Hye Lee
Department of Korean language teaching,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Seok-Joon Park)
This s...
A Study on Teaching Method of Expository Text Writing for Korean Language Learners of Academic Purpose
Ji-Hye Lee
Department of Korean language teaching,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Seok-Joon Park)
This study aims to propose teaching method of expository text writing for Korean language learners of academic purpose. Korean language learners feel the greatest difficulty in writing skill during academic program after major courses begin. Therefore, this study intends to improve writing ability for academic purpose through expository text writing education which plays a fundamental role in academic writing.
This study was conducted in accordance with the following procedures. Chapter I defines purposes and needs of this study, reviews previous studies, and organizes research questions and methodology. The review of previous studies includes Korean language writing education for academic purpose and Korean language expository text writing education for academic purpose. Chapter II summarizes concepts and positions of expository texts by compiling views of various researchers and reveals educational value of expository text writing to learners of academic purpose. In the course of this process, it is confirmed that expository text writing occupies most of the academic writing. Accordingly, Chapter III invents expository text teaching methods and derives methods to enhance writing ability by raising understanding about expository texts through teaching writing forms of each academic purpose by types and teaching educational Korean expository texts. Although each method has its own advantages and disadvantages, it is confirmed that a learner's writing ability plays as a variable. The latter method is appropriate given the language ability of a common Korean language learner prior to the major course. At this point, the features of content and structure of expository text for academic purpose are organized so that the elements of the expository text to be used in education can be identified. In addition, educational Korean expository text for academic purpose is defined after confirmation and reflection of Korean expository text for academic purpose through examples of expository texts presented in various textbooks for education. Next, Chapter IV confirms that a big gap exists between the methods derived in Chapter III and current classroom situations after analysis expository texts and tasks from Korean language textbooks for general and academic purposes respectively. Then, learners' writing texts are analyzed to check comprehension level of expository texts confirming that learners' writing ability of expository texts is consistent with the assumed level in Chapter III. Those findings are combined to determine that an alternative is necessary for education on expository text writing. Chapter V presents a teaching method for expository text writing applicable to limited classroom situations and designs a teaching model as an example. Finally, conclusion in Chapter VI summarizes this study and presents limitations and suggestions.
There are five points to sum up significance of this study. First, nature and scope of Korean expository texts for academic purpose is defined. Second, educational Korean expository text for academic purpose is defined by confirmation of elements which are necessary for expository text writing education. Third, structural problems in education for Korean expository text writing using materials are identified. Fourth, learners' writing ability of expository texts is checked and trends are identified. Fifth, practical teaching methods applicable to limited classroom situations and teaching model as an example are presented.
Key Words: Korean Language Education, Academic Purpose, Expository Text, Expository Text Writing, Teaching Method
A Study on Teaching Method of Expository Text Writing for Korean Language Learners of Academic Purpose
Ji-Hye Lee
Department of Korean language teaching,
Graduate School of Paichai University
Daejeon, Korea
(Supervised by Professor Seok-Joon Park)
This study aims to propose teaching method of expository text writing for Korean language learners of academic purpose. Korean language learners feel the greatest difficulty in writing skill during academic program after major courses begin. Therefore, this study intends to improve writing ability for academic purpose through expository text writing education which plays a fundamental role in academic writing.
This study was conducted in accordance with the following procedures. Chapter I defines purposes and needs of this study, reviews previous studies, and organizes research questions and methodology. The review of previous studies includes Korean language writing education for academic purpose and Korean language expository text writing education for academic purpose. Chapter II summarizes concepts and positions of expository texts by compiling views of various researchers and reveals educational value of expository text writing to learners of academic purpose. In the course of this process, it is confirmed that expository text writing occupies most of the academic writing. Accordingly, Chapter III invents expository text teaching methods and derives methods to enhance writing ability by raising understanding about expository texts through teaching writing forms of each academic purpose by types and teaching educational Korean expository texts. Although each method has its own advantages and disadvantages, it is confirmed that a learner's writing ability plays as a variable. The latter method is appropriate given the language ability of a common Korean language learner prior to the major course. At this point, the features of content and structure of expository text for academic purpose are organized so that the elements of the expository text to be used in education can be identified. In addition, educational Korean expository text for academic purpose is defined after confirmation and reflection of Korean expository text for academic purpose through examples of expository texts presented in various textbooks for education. Next, Chapter IV confirms that a big gap exists between the methods derived in Chapter III and current classroom situations after analysis expository texts and tasks from Korean language textbooks for general and academic purposes respectively. Then, learners' writing texts are analyzed to check comprehension level of expository texts confirming that learners' writing ability of expository texts is consistent with the assumed level in Chapter III. Those findings are combined to determine that an alternative is necessary for education on expository text writing. Chapter V presents a teaching method for expository text writing applicable to limited classroom situations and designs a teaching model as an example. Finally, conclusion in Chapter VI summarizes this study and presents limitations and suggestions.
There are five points to sum up significance of this study. First, nature and scope of Korean expository texts for academic purpose is defined. Second, educational Korean expository text for academic purpose is defined by confirmation of elements which are necessary for expository text writing education. Third, structural problems in education for Korean expository text writing using materials are identified. Fourth, learners' writing ability of expository texts is checked and trends are identified. Fifth, practical teaching methods applicable to limited classroom situations and teaching model as an example are presented.
Key Words: Korean Language Education, Academic Purpose, Expository Text, Expository Text Writing, Teaching Method
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