글로벌 시대의 우리나라의 학교 교육은 학교 폭력과 학교 부적응 등으로 공교육의 붕괴를 가중시키고 있다. 이러한 현실의 대체안으로 부적응 학생들이 적성과 소질에 맞는 교육을 받을 수 있도록 공교육 내에서 다양한 교육을 모색해야 할 것이다. 학교 부적응 학생, 위기학생에 대한 맞춤형 특별 교육 프로그램을 진행하면 학업 중단을 막을 수 있을 것이다. 이러한 학업 중단을 막을 수 있는 교육 프로그램이 학교 내 대안교실인데 일반 학교에서 대안교실의 특수한 임무는 학업중단을 예방하는 것이 첫째이다. 일상의 삶이 무너져서 낮과 밤이 바뀌었거나, 감정조절이 안 되어서 폭언이나 폭력을 일삼는다거나, 가정에서 충분한 보살핌을 받지 못해서 매사에 우울하고 무기력하며 자살 충동을 느끼거나, 게임이나 인터넷 등에 중독되어서 헤어 나오지 못하는 이유 등으로 일반적인 학교 교육과정을 이수하기 어려운 아이들에게 적합한 교육과정을 제공해서 학업을 계속 이어나갈 수 있도록 돕는 것이다. 둘째, 대안교실의 특수한 임무는 대학입학이나 획일적인 꿈과 비전을 제공할 수밖에 없는 일반 교육과정을 탈피하여 학생들이 다양한 꿈을 꿀 수 있도록 돕고 학생 스스로 학교에서 자존감을 높일 수 있는 환경을 제공하는 것이다. 그중에서 학교 부적응 학생과 미술교육은 중요한 관계가 있다고 보고, 학교 내 대안교실에서는 미술교육 중 캘리그라피를 가지고 수업방안의 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅱ장에서는 학교 내 대안교실에 대하여 이해하며, 이에 대한 개념과 필요성 그리고 목적과 의의에 대해서 알아보도록 하겠다. 그리고 대안교실에서 학교 부적응의 의미와 요인에 대해 살펴보고, 부적응 학생들에게 미술교육이 필요하다는 것과 미술교육 중 캘리그라피의 중요성에 대해 알아보도록 하겠다. Ⅲ장에서는 캘리그라피의 이해와 필요성을 살펴보도록 하겠다. 세부사항으로는 캘리그라피의 개념, 캘리그라피의 특징과 활용, 캘리그라피가 가지는 미술 교육적 가치와 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅳ장에서는 학교 내 대안교실의 캘리그라피를 활용한 수업 연구를 제시해보겠는데, 미술영역별 지도에서는 중등미술교육과정에서 학습지도안을 중심으로 하겠다. 그리고 전시를 위한 지도에서는 학생들의 작품으로 수업결과를 분석하고 그에 대한 ...
글로벌 시대의 우리나라의 학교 교육은 학교 폭력과 학교 부적응 등으로 공교육의 붕괴를 가중시키고 있다. 이러한 현실의 대체안으로 부적응 학생들이 적성과 소질에 맞는 교육을 받을 수 있도록 공교육 내에서 다양한 교육을 모색해야 할 것이다. 학교 부적응 학생, 위기학생에 대한 맞춤형 특별 교육 프로그램을 진행하면 학업 중단을 막을 수 있을 것이다. 이러한 학업 중단을 막을 수 있는 교육 프로그램이 학교 내 대안교실인데 일반 학교에서 대안교실의 특수한 임무는 학업중단을 예방하는 것이 첫째이다. 일상의 삶이 무너져서 낮과 밤이 바뀌었거나, 감정조절이 안 되어서 폭언이나 폭력을 일삼는다거나, 가정에서 충분한 보살핌을 받지 못해서 매사에 우울하고 무기력하며 자살 충동을 느끼거나, 게임이나 인터넷 등에 중독되어서 헤어 나오지 못하는 이유 등으로 일반적인 학교 교육과정을 이수하기 어려운 아이들에게 적합한 교육과정을 제공해서 학업을 계속 이어나갈 수 있도록 돕는 것이다. 둘째, 대안교실의 특수한 임무는 대학입학이나 획일적인 꿈과 비전을 제공할 수밖에 없는 일반 교육과정을 탈피하여 학생들이 다양한 꿈을 꿀 수 있도록 돕고 학생 스스로 학교에서 자존감을 높일 수 있는 환경을 제공하는 것이다. 그중에서 학교 부적응 학생과 미술교육은 중요한 관계가 있다고 보고, 학교 내 대안교실에서는 미술교육 중 캘리그라피를 가지고 수업방안의 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅱ장에서는 학교 내 대안교실에 대하여 이해하며, 이에 대한 개념과 필요성 그리고 목적과 의의에 대해서 알아보도록 하겠다. 그리고 대안교실에서 학교 부적응의 의미와 요인에 대해 살펴보고, 부적응 학생들에게 미술교육이 필요하다는 것과 미술교육 중 캘리그라피의 중요성에 대해 알아보도록 하겠다. Ⅲ장에서는 캘리그라피의 이해와 필요성을 살펴보도록 하겠다. 세부사항으로는 캘리그라피의 개념, 캘리그라피의 특징과 활용, 캘리그라피가 가지는 미술 교육적 가치와 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅳ장에서는 학교 내 대안교실의 캘리그라피를 활용한 수업 연구를 제시해보겠는데, 미술영역별 지도에서는 중등미술교육과정에서 학습지도안을 중심으로 하겠다. 그리고 전시를 위한 지도에서는 학생들의 작품으로 수업결과를 분석하고 그에 대한 기대효과를 살펴보겠다. 우선, 학교 내 대안교실의 프로그램 운영 사례를 연구자가 근무했던 학교를 중심으로 아이들이 적극적인 수업참여로 이끌어 내는 과정을 제시 할 것이다. 중등미술교육에 있어서 대안교실의 캘리그라피 수업 연구방법을 다음과 같이 제시해보려고 한다. 첫째, 미술영역별 지도에서는 회화, 조소, 디자인 세 분야로 나누어 캘리그라피가 다양한 미술 영역을 작품 활동으로 이어지게 하여 학생들의 참여도와 흥미를 높이게 된 사례를 제시해보겠다. 둘째, 전시를 위한 지도에서는 ‘과거-현재-미래’의 전시관을 나누어서 학생들이 스스로에게 과거를 돌아보게 하고, 미래에 대한 꿈을 키워주기 위해 작품을 온라인상에서 전시하여 자존감을 높여 주게 한 결과물로 기대효과를 보여주도록 할 것이다. 오늘날의 교육에서 하나의 개혁의 일환으로 학교 안에 대안교실이 생겨서 학생들의 학습과 마음의 성장을 함께 살펴보고 노력하려고 한다. 본 논문에서는 이러한 학교 내에서의 부적응 학생들에게 인간적인 교실로 다가오는 대안교실 안에서의 캘리그라피 수업 사례를 분석해보도록 하겠다.
글로벌 시대의 우리나라의 학교 교육은 학교 폭력과 학교 부적응 등으로 공교육의 붕괴를 가중시키고 있다. 이러한 현실의 대체안으로 부적응 학생들이 적성과 소질에 맞는 교육을 받을 수 있도록 공교육 내에서 다양한 교육을 모색해야 할 것이다. 학교 부적응 학생, 위기학생에 대한 맞춤형 특별 교육 프로그램을 진행하면 학업 중단을 막을 수 있을 것이다. 이러한 학업 중단을 막을 수 있는 교육 프로그램이 학교 내 대안교실인데 일반 학교에서 대안교실의 특수한 임무는 학업중단을 예방하는 것이 첫째이다. 일상의 삶이 무너져서 낮과 밤이 바뀌었거나, 감정조절이 안 되어서 폭언이나 폭력을 일삼는다거나, 가정에서 충분한 보살핌을 받지 못해서 매사에 우울하고 무기력하며 자살 충동을 느끼거나, 게임이나 인터넷 등에 중독되어서 헤어 나오지 못하는 이유 등으로 일반적인 학교 교육과정을 이수하기 어려운 아이들에게 적합한 교육과정을 제공해서 학업을 계속 이어나갈 수 있도록 돕는 것이다. 둘째, 대안교실의 특수한 임무는 대학입학이나 획일적인 꿈과 비전을 제공할 수밖에 없는 일반 교육과정을 탈피하여 학생들이 다양한 꿈을 꿀 수 있도록 돕고 학생 스스로 학교에서 자존감을 높일 수 있는 환경을 제공하는 것이다. 그중에서 학교 부적응 학생과 미술교육은 중요한 관계가 있다고 보고, 학교 내 대안교실에서는 미술교육 중 캘리그라피를 가지고 수업방안의 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅱ장에서는 학교 내 대안교실에 대하여 이해하며, 이에 대한 개념과 필요성 그리고 목적과 의의에 대해서 알아보도록 하겠다. 그리고 대안교실에서 학교 부적응의 의미와 요인에 대해 살펴보고, 부적응 학생들에게 미술교육이 필요하다는 것과 미술교육 중 캘리그라피의 중요성에 대해 알아보도록 하겠다. Ⅲ장에서는 캘리그라피의 이해와 필요성을 살펴보도록 하겠다. 세부사항으로는 캘리그라피의 개념, 캘리그라피의 특징과 활용, 캘리그라피가 가지는 미술 교육적 가치와 필요성을 살펴보도록 하겠다. Ⅳ장에서는 학교 내 대안교실의 캘리그라피를 활용한 수업 연구를 제시해보겠는데, 미술영역별 지도에서는 중등미술교육과정에서 학습지도안을 중심으로 하겠다. 그리고 전시를 위한 지도에서는 학생들의 작품으로 수업결과를 분석하고 그에 대한 기대효과를 살펴보겠다. 우선, 학교 내 대안교실의 프로그램 운영 사례를 연구자가 근무했던 학교를 중심으로 아이들이 적극적인 수업참여로 이끌어 내는 과정을 제시 할 것이다. 중등미술교육에 있어서 대안교실의 캘리그라피 수업 연구방법을 다음과 같이 제시해보려고 한다. 첫째, 미술영역별 지도에서는 회화, 조소, 디자인 세 분야로 나누어 캘리그라피가 다양한 미술 영역을 작품 활동으로 이어지게 하여 학생들의 참여도와 흥미를 높이게 된 사례를 제시해보겠다. 둘째, 전시를 위한 지도에서는 ‘과거-현재-미래’의 전시관을 나누어서 학생들이 스스로에게 과거를 돌아보게 하고, 미래에 대한 꿈을 키워주기 위해 작품을 온라인상에서 전시하여 자존감을 높여 주게 한 결과물로 기대효과를 보여주도록 할 것이다. 오늘날의 교육에서 하나의 개혁의 일환으로 학교 안에 대안교실이 생겨서 학생들의 학습과 마음의 성장을 함께 살펴보고 노력하려고 한다. 본 논문에서는 이러한 학교 내에서의 부적응 학생들에게 인간적인 교실로 다가오는 대안교실 안에서의 캘리그라피 수업 사례를 분석해보도록 하겠다.
In the global era, school violence and maladjustment in Korean school education are intensifying the collapse of public education. As an alternative to this reality, a variety of education programs should be sought within the public education system to ensure that maladjustment students receive educ...
In the global era, school violence and maladjustment in Korean school education are intensifying the collapse of public education. As an alternative to this reality, a variety of education programs should be sought within the public education system to ensure that maladjustment students receive education that suits their aptitude and talent. Customized special education programs for students who are unable to adapt to school and who are in crisis will help prevent academic interruption. Prevention measure of academic interruption is alternative classroom in schools. The first special task of alternative classroom is to help continue to study by providing suitable education programs for students who are unable to complete general school education courses. Todays, there are a growing number of students whose daily life break down, who use verbal abuse or violence because of failure of controlling emotions, who are depressed, helpless and suicidal by the reason of lack of care at home, who are addicted to games. The second special task of alternative classroom is to help students have diverse dreams and improve their self-esteem at school, away from college admission or general curriculum that inevitably provide a uniform dream and vision. In this regard, art education can perform an important role for maladjustment students. So we will look into the need for Calligraphy lesson in alternative classroom. In Chapter II, we will explain what the alternative classroom in schools is and look at its concept, necessity, purpose and significance. In addition, we will search for the meaning and factors about school maladjustment in alternative classrooms and explore the need for art education for maladjustment students and the importance of Calligraphy in art education. In Chapter III, we will find out the educational values and needs of Calligraphy as well as its concept, features and uses. In Chapter IV, we analyze the results of Calligraphy lesson through teaching art by area and teaching for display and will search for the expected effects. This study will focus on a lesson plan in secondary art education. First of all, we will explain how the alternative programs lead the students to work on positive lines in school where researchers have worked. Studies on the calligraphy lesson in alternative classroom in secondary art education are conducted as follows. First, in teaching art by area: painting, sculpture and design, we will present the case in point of increasing student participation and interest by using Calligraphy in various art activities. Second, in teaching for display, we will show the result that students have improved their self-esteem by displaying their works of art in an online gallery which consists of past, present and future in order that students can look back on their past and have a future dream. As part of an educational reform, alternative classroom in general school is getting more and more. We will try to look at the learning and mental growth of students in it. In this paper, we will analyze the case of Calligraphy lesson in alternative classroom for maladjustment students.
In the global era, school violence and maladjustment in Korean school education are intensifying the collapse of public education. As an alternative to this reality, a variety of education programs should be sought within the public education system to ensure that maladjustment students receive education that suits their aptitude and talent. Customized special education programs for students who are unable to adapt to school and who are in crisis will help prevent academic interruption. Prevention measure of academic interruption is alternative classroom in schools. The first special task of alternative classroom is to help continue to study by providing suitable education programs for students who are unable to complete general school education courses. Todays, there are a growing number of students whose daily life break down, who use verbal abuse or violence because of failure of controlling emotions, who are depressed, helpless and suicidal by the reason of lack of care at home, who are addicted to games. The second special task of alternative classroom is to help students have diverse dreams and improve their self-esteem at school, away from college admission or general curriculum that inevitably provide a uniform dream and vision. In this regard, art education can perform an important role for maladjustment students. So we will look into the need for Calligraphy lesson in alternative classroom. In Chapter II, we will explain what the alternative classroom in schools is and look at its concept, necessity, purpose and significance. In addition, we will search for the meaning and factors about school maladjustment in alternative classrooms and explore the need for art education for maladjustment students and the importance of Calligraphy in art education. In Chapter III, we will find out the educational values and needs of Calligraphy as well as its concept, features and uses. In Chapter IV, we analyze the results of Calligraphy lesson through teaching art by area and teaching for display and will search for the expected effects. This study will focus on a lesson plan in secondary art education. First of all, we will explain how the alternative programs lead the students to work on positive lines in school where researchers have worked. Studies on the calligraphy lesson in alternative classroom in secondary art education are conducted as follows. First, in teaching art by area: painting, sculpture and design, we will present the case in point of increasing student participation and interest by using Calligraphy in various art activities. Second, in teaching for display, we will show the result that students have improved their self-esteem by displaying their works of art in an online gallery which consists of past, present and future in order that students can look back on their past and have a future dream. As part of an educational reform, alternative classroom in general school is getting more and more. We will try to look at the learning and mental growth of students in it. In this paper, we will analyze the case of Calligraphy lesson in alternative classroom for maladjustment students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.