본 연구는 중도입국 청소년들이 중등 교육과정의 교과를 학습하기 위해 필요한 ‘학습 한국어’ 능력을 신장시키기 위해 내용 중심 한국어 교수․학습 방안을 제시하여 이들이 정규학교 생활에 적응할 수 있도록 도움을 주는 것에 목적이 있다. 특히 중학교 1학년 국어 교과를 학습하는 데 도움이 되는 교수․학습 방안을 구안하였다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 살피고, 선행 연구를 검토하였다. 일반 외국인 성인 학습자를 대상으로 하는 한국어 교육과 중도입국 청소년을 위한 한국어 교육의 차이점을 통해 학습 한국어 능력 신장이 중요하다는 것을 밝혔다. 또한 중도입국 청소년 대상 한국어 교육과 학습 한국어 교육에 대한 선행 연구를 검토하였다. Ⅱ장에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 내용 중심 교수법의 특징과 유형에 대하여 살펴보았다. 다양한 내용 중심 교수법의 유형 중 학습 한국어 교육에 적절한 것은 내용 보호 교수방법이며, 이를 잘 활용하면 중도입국 청소년의 지적 만족과 언어 능력 신장을 동시에 얻을 수 있을 것이다. Ⅲ장에서는 중도입국 청소년의 특성과 공교육 현황을 살펴보고, 현재 중학교에 다니고 있는 중도입국 청소년 10명과 이들을 가르치고 있는 교사 10명을 대상으로 면담을 실시하여 ...
본 연구는 중도입국 청소년들이 중등 교육과정의 교과를 학습하기 위해 필요한 ‘학습 한국어’ 능력을 신장시키기 위해 내용 중심 한국어 교수․학습 방안을 제시하여 이들이 정규학교 생활에 적응할 수 있도록 도움을 주는 것에 목적이 있다. 특히 중학교 1학년 국어 교과를 학습하는 데 도움이 되는 교수․학습 방안을 구안하였다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 살피고, 선행 연구를 검토하였다. 일반 외국인 성인 학습자를 대상으로 하는 한국어 교육과 중도입국 청소년을 위한 한국어 교육의 차이점을 통해 학습 한국어 능력 신장이 중요하다는 것을 밝혔다. 또한 중도입국 청소년 대상 한국어 교육과 학습 한국어 교육에 대한 선행 연구를 검토하였다. Ⅱ장에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 내용 중심 교수법의 특징과 유형에 대하여 살펴보았다. 다양한 내용 중심 교수법의 유형 중 학습 한국어 교육에 적절한 것은 내용 보호 교수방법이며, 이를 잘 활용하면 중도입국 청소년의 지적 만족과 언어 능력 신장을 동시에 얻을 수 있을 것이다. Ⅲ장에서는 중도입국 청소년의 특성과 공교육 현황을 살펴보고, 현재 중학교에 다니고 있는 중도입국 청소년 10명과 이들을 가르치고 있는 교사 10명을 대상으로 면담을 실시하여 요구 분석을 실시하였다. Ⅳ장에서는 내용 중심 한국어 교수․학습 방안을 구안하기 위해 설계 원리를 제시하고, 한국어 교육과정(2017)과 국어과 교육과정(2015)을 참고하여 중학교 1학년 국어 교과 수업을 위한 교수․학습의 내용을 구성하였다. 1차시 교수․학습 지도안을 통해 수업 단계별 활동과 실제 교수 방안을 제시하고, 기대되는 효과를 언급하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 의의를 밝히고, 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 중도입국 청소년들이 중등 교육과정의 교과를 학습하기 위해 필요한 ‘학습 한국어’ 능력을 신장시키기 위해 내용 중심 한국어 교수․학습 방안을 제시하여 이들이 정규학교 생활에 적응할 수 있도록 도움을 주는 것에 목적이 있다. 특히 중학교 1학년 국어 교과를 학습하는 데 도움이 되는 교수․학습 방안을 구안하였다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 살피고, 선행 연구를 검토하였다. 일반 외국인 성인 학습자를 대상으로 하는 한국어 교육과 중도입국 청소년을 위한 한국어 교육의 차이점을 통해 학습 한국어 능력 신장이 중요하다는 것을 밝혔다. 또한 중도입국 청소년 대상 한국어 교육과 학습 한국어 교육에 대한 선행 연구를 검토하였다. Ⅱ장에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 내용 중심 교수법의 특징과 유형에 대하여 살펴보았다. 다양한 내용 중심 교수법의 유형 중 학습 한국어 교육에 적절한 것은 내용 보호 교수방법이며, 이를 잘 활용하면 중도입국 청소년의 지적 만족과 언어 능력 신장을 동시에 얻을 수 있을 것이다. Ⅲ장에서는 중도입국 청소년의 특성과 공교육 현황을 살펴보고, 현재 중학교에 다니고 있는 중도입국 청소년 10명과 이들을 가르치고 있는 교사 10명을 대상으로 면담을 실시하여 요구 분석을 실시하였다. Ⅳ장에서는 내용 중심 한국어 교수․학습 방안을 구안하기 위해 설계 원리를 제시하고, 한국어 교육과정(2017)과 국어과 교육과정(2015)을 참고하여 중학교 1학년 국어 교과 수업을 위한 교수․학습의 내용을 구성하였다. 1차시 교수․학습 지도안을 통해 수업 단계별 활동과 실제 교수 방안을 제시하고, 기대되는 효과를 언급하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 의의를 밝히고, 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
This study aims to improve academic Korean proficiency of immigrant youths which is needed to learn subjects in the curriculum of secondary education in Korea and to suggest Content-based Korean teaching and learning Methods for immigrant youths in order to help them adjust to their regular school l...
This study aims to improve academic Korean proficiency of immigrant youths which is needed to learn subjects in the curriculum of secondary education in Korea and to suggest Content-based Korean teaching and learning Methods for immigrant youths in order to help them adjust to their regular school life. It especially designs teaching and learning methods helpful for studying Korean subjects in the first grade in middle school. In chapter Ⅰ, the author suggested the necessity and the object of this study and reviewed previous researches. Korean education for adult second-language learners and immigrant youths is different and it tells the improvement of academic Korean proficiency is important. Also, previous researches dealing with Korean education and academic Korean education for immigrant youths were reviewed. In chapter Ⅱ, the author examined the features and models of Content-based teaching and learning method, which becomes the academic background of this study. Sheltered Instruction is the most suitable model among various Content-based teaching and learning methods and possibly leads to intellectual satisfaction and linguistic improvements of immigrant youths. In chapter Ⅲ, the characteristics of immigrant youths and their current state in public education are reviewed. The author interviewed 10 immigrant youths who are attending middle schools and their 10 teachers, and analyzed their demands. In chapter Ⅳ, the author provided the principals of designing Content-based Teaching-Learning Method and constructed the content of teaching and learning in Korean language classes in the first grade in middle school referring to Korean Language Education Curriculum-KSL(2017) and Korean Language Education Curriculum(2015). By suggesting a lesson plan, activities in each stage of lesson and practical teaching and learning methods are provided and the expected effects are mentioned. In chapter Ⅴ, the author proposed the meaning of this research and suggestions on the following researches.
This study aims to improve academic Korean proficiency of immigrant youths which is needed to learn subjects in the curriculum of secondary education in Korea and to suggest Content-based Korean teaching and learning Methods for immigrant youths in order to help them adjust to their regular school life. It especially designs teaching and learning methods helpful for studying Korean subjects in the first grade in middle school. In chapter Ⅰ, the author suggested the necessity and the object of this study and reviewed previous researches. Korean education for adult second-language learners and immigrant youths is different and it tells the improvement of academic Korean proficiency is important. Also, previous researches dealing with Korean education and academic Korean education for immigrant youths were reviewed. In chapter Ⅱ, the author examined the features and models of Content-based teaching and learning method, which becomes the academic background of this study. Sheltered Instruction is the most suitable model among various Content-based teaching and learning methods and possibly leads to intellectual satisfaction and linguistic improvements of immigrant youths. In chapter Ⅲ, the characteristics of immigrant youths and their current state in public education are reviewed. The author interviewed 10 immigrant youths who are attending middle schools and their 10 teachers, and analyzed their demands. In chapter Ⅳ, the author provided the principals of designing Content-based Teaching-Learning Method and constructed the content of teaching and learning in Korean language classes in the first grade in middle school referring to Korean Language Education Curriculum-KSL(2017) and Korean Language Education Curriculum(2015). By suggesting a lesson plan, activities in each stage of lesson and practical teaching and learning methods are provided and the expected effects are mentioned. In chapter Ⅴ, the author proposed the meaning of this research and suggestions on the following researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.