소비자들은 과거의 달리 제품 및 서비스 구매 시 기능적 측면만이 아니라 제품과 서비스를 사용하면서 느끼는 경험과 감성을 중시하기 시작했다. 세계는 경험경제의 시대로 접어듬에 따라 기업은 생존을 위해 소비자에게 감각적인 경험을 제공하고, 제품이나 서비스에 대한 강한 인상을 남기려는 노력하고 있다. 이런 트렌드를 반영하여, 소비자 만족을 향상시키기 위해서 소비자의 감성과 가치를 고려하는 할 필요가 있다. 소비자의 감성과 경험이 특히 중요해진 분야는 디자인 영역이다. 소비자가 제품 선택 시 시각적 가치와 미적인 특수성을 고려하여 구매하며, 제품 수명주기가 짧아진 현 상황에서 제품과 서비스의 기능상 발전이나 진보를 통한 차별화가 어려워짐에 따라 디자인이 더욱 중요해졌다. 때문에 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 감성에 대한 발굴과 소비자의 심리학적 특성을 반영한 차이를 분석할 필요가 있다. 본 연구는 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 영향 요인을 <Study 1>에서 이모티콘을 이용하여, 이모티콘의 객관적 지표와 감성 지표가 소비자 만족에 미치는 영향을 분석했다. 분석 결과 객관적 지표가 소비자 만족에 직접적 영향을 미치는 요소가 아니며, 감성에 완전 매개하여 만족에 영향을 미친다는 매커니즘을 밝혔다. 실제 4개의 감성 지표만을 고려하여 81%의 높은 ...
소비자들은 과거의 달리 제품 및 서비스 구매 시 기능적 측면만이 아니라 제품과 서비스를 사용하면서 느끼는 경험과 감성을 중시하기 시작했다. 세계는 경험경제의 시대로 접어듬에 따라 기업은 생존을 위해 소비자에게 감각적인 경험을 제공하고, 제품이나 서비스에 대한 강한 인상을 남기려는 노력하고 있다. 이런 트렌드를 반영하여, 소비자 만족을 향상시키기 위해서 소비자의 감성과 가치를 고려하는 할 필요가 있다. 소비자의 감성과 경험이 특히 중요해진 분야는 디자인 영역이다. 소비자가 제품 선택 시 시각적 가치와 미적인 특수성을 고려하여 구매하며, 제품 수명주기가 짧아진 현 상황에서 제품과 서비스의 기능상 발전이나 진보를 통한 차별화가 어려워짐에 따라 디자인이 더욱 중요해졌다. 때문에 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 감성에 대한 발굴과 소비자의 심리학적 특성을 반영한 차이를 분석할 필요가 있다. 본 연구는 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 영향 요인을 <Study 1>에서 이모티콘을 이용하여, 이모티콘의 객관적 지표와 감성 지표가 소비자 만족에 미치는 영향을 분석했다. 분석 결과 객관적 지표가 소비자 만족에 직접적 영향을 미치는 요소가 아니며, 감성에 완전 매개하여 만족에 영향을 미친다는 매커니즘을 밝혔다. 실제 4개의 감성 지표만을 고려하여 81%의 높은 예측정확도를 갖는 추천 시스템을 구축했다. <Study 1>의 결과를 바탕으로 감성 지표만을 고려하여 소비자 만족에 미치는 영향이 조절 초점에 따라 다르게 영향이 나타나는지 분석했다. <Study 2>는 콘텐츠 영역에서 웹 스타일에 대한 분석을 진행했고, <Study 3>는 제품 영역에서 스마트폰에 대한 분석 결과 조절 초점 성향에 따라 일부 감성 지표와 소비자 가치 요인이 차이를 보이는 것을 검증했다. 검증 결과에 따라 소비자를 조절 초점 성향 세 그룹으로 나눠 디자인에 대한 만족을 계산할 수 있는 디자인 평가 모형을 구축했다. 본 연구의 이론적, 실무적 시사점은 디자인 영역에서 소비자의 심리학적 특성을 반영한 연구로 확장 가능하며, 조절 초점 이론의 동기 성향과 선호하는 감성에 대한 차이가 있음을 밝혔다는 점과 소비자 성향에 따라 감성과 경험 설계의 가이드로 활용 가능하다는 점에서 시사점이 있다.
소비자들은 과거의 달리 제품 및 서비스 구매 시 기능적 측면만이 아니라 제품과 서비스를 사용하면서 느끼는 경험과 감성을 중시하기 시작했다. 세계는 경험경제의 시대로 접어듬에 따라 기업은 생존을 위해 소비자에게 감각적인 경험을 제공하고, 제품이나 서비스에 대한 강한 인상을 남기려는 노력하고 있다. 이런 트렌드를 반영하여, 소비자 만족을 향상시키기 위해서 소비자의 감성과 가치를 고려하는 할 필요가 있다. 소비자의 감성과 경험이 특히 중요해진 분야는 디자인 영역이다. 소비자가 제품 선택 시 시각적 가치와 미적인 특수성을 고려하여 구매하며, 제품 수명주기가 짧아진 현 상황에서 제품과 서비스의 기능상 발전이나 진보를 통한 차별화가 어려워짐에 따라 디자인이 더욱 중요해졌다. 때문에 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 감성에 대한 발굴과 소비자의 심리학적 특성을 반영한 차이를 분석할 필요가 있다. 본 연구는 디자인 영역에서 소비자 만족에 미치는 영향 요인을 <Study 1>에서 이모티콘을 이용하여, 이모티콘의 객관적 지표와 감성 지표가 소비자 만족에 미치는 영향을 분석했다. 분석 결과 객관적 지표가 소비자 만족에 직접적 영향을 미치는 요소가 아니며, 감성에 완전 매개하여 만족에 영향을 미친다는 매커니즘을 밝혔다. 실제 4개의 감성 지표만을 고려하여 81%의 높은 예측정확도를 갖는 추천 시스템을 구축했다. <Study 1>의 결과를 바탕으로 감성 지표만을 고려하여 소비자 만족에 미치는 영향이 조절 초점에 따라 다르게 영향이 나타나는지 분석했다. <Study 2>는 콘텐츠 영역에서 웹 스타일에 대한 분석을 진행했고, <Study 3>는 제품 영역에서 스마트폰에 대한 분석 결과 조절 초점 성향에 따라 일부 감성 지표와 소비자 가치 요인이 차이를 보이는 것을 검증했다. 검증 결과에 따라 소비자를 조절 초점 성향 세 그룹으로 나눠 디자인에 대한 만족을 계산할 수 있는 디자인 평가 모형을 구축했다. 본 연구의 이론적, 실무적 시사점은 디자인 영역에서 소비자의 심리학적 특성을 반영한 연구로 확장 가능하며, 조절 초점 이론의 동기 성향과 선호하는 감성에 대한 차이가 있음을 밝혔다는 점과 소비자 성향에 따라 감성과 경험 설계의 가이드로 활용 가능하다는 점에서 시사점이 있다.
Recently unlike a past consumer, current consumer consider the experience and consumer value importantly when buy products or using services. The paradigm of consumer purchasing trend make the company struggle to survive in the market while delivering sensory and afflictive experience to the consume...
Recently unlike a past consumer, current consumer consider the experience and consumer value importantly when buy products or using services. The paradigm of consumer purchasing trend make the company struggle to survive in the market while delivering sensory and afflictive experience to the consumer. Especially, in design domain, experience and consumer affective value have become more important. Because, it is hard to differentiate their products and services in aspect of technological advances and progresses. In addition, many consumers have started to purchase products or services in consideration of aesthetic aspects. These changes made design important. So, it is necessary to confirm what consumer affective indexes or values effect on consumer satisfaction. In , we have considered technical indexes and consumer affective indexes to prove what we mentioned in emoticon. The results of the showed that technical indexes did not affect consumer satisfaction just as a mediator, and only consumer satisfaction was influenced by consumer affective indexes, proving its mechanism. Based on the analysis results, we designed the recommendation system considering only four consumer affective indexes, and ti showed high prediction accuracy of 81%. Then we did analysis the relation between consumer satisfaction and consumer affective values through regulatory focus reflecting consumers’ psychological characteristics in and . Because, along the regulatory focus tendency, consumer react differently and, their information processing order and mechanism is different. used the web-style focusing contents area , and used the smart-phone focusing product area. After the analysis, and ’s results validated that through regulatory focus, consumer has different effect on consumer satisfaction along the consumer affective indexes. So, we divided regulatory focus group into three, then we made a design evaluation model through regulatory focus about consumer satisfaction. If its result combined with ’s recommendation design method, it will bring synergy on recommendation area. Also, this study have some contribution in theocratical and practical area. We expected its results can expand and make research more widely reflecting the psychological characteristics of consumers in the design domain. Furthermore, it proved that there is a difference in preference motivation pursuing tendency and preferred emotion in the regulatory focus theory. Practically, this study can be used as a guide for emotion management strategy and experiential design when company develop new products and services.
Recently unlike a past consumer, current consumer consider the experience and consumer value importantly when buy products or using services. The paradigm of consumer purchasing trend make the company struggle to survive in the market while delivering sensory and afflictive experience to the consumer. Especially, in design domain, experience and consumer affective value have become more important. Because, it is hard to differentiate their products and services in aspect of technological advances and progresses. In addition, many consumers have started to purchase products or services in consideration of aesthetic aspects. These changes made design important. So, it is necessary to confirm what consumer affective indexes or values effect on consumer satisfaction. In , we have considered technical indexes and consumer affective indexes to prove what we mentioned in emoticon. The results of the showed that technical indexes did not affect consumer satisfaction just as a mediator, and only consumer satisfaction was influenced by consumer affective indexes, proving its mechanism. Based on the analysis results, we designed the recommendation system considering only four consumer affective indexes, and ti showed high prediction accuracy of 81%. Then we did analysis the relation between consumer satisfaction and consumer affective values through regulatory focus reflecting consumers’ psychological characteristics in and . Because, along the regulatory focus tendency, consumer react differently and, their information processing order and mechanism is different. used the web-style focusing contents area , and used the smart-phone focusing product area. After the analysis, and ’s results validated that through regulatory focus, consumer has different effect on consumer satisfaction along the consumer affective indexes. So, we divided regulatory focus group into three, then we made a design evaluation model through regulatory focus about consumer satisfaction. If its result combined with ’s recommendation design method, it will bring synergy on recommendation area. Also, this study have some contribution in theocratical and practical area. We expected its results can expand and make research more widely reflecting the psychological characteristics of consumers in the design domain. Furthermore, it proved that there is a difference in preference motivation pursuing tendency and preferred emotion in the regulatory focus theory. Practically, this study can be used as a guide for emotion management strategy and experiential design when company develop new products and services.
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