최근 몇년간 인기 드라마에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’가 나타났던 드 라마가더많아지고, 드라마속에 ‘강한전문직여성캐릭터’가성격이강하 고, 직장 생활을 남자보다 더 잘하고, 남성보다 더 이성적이고, 매우 독립적 인 특성들을 가지고 있으며, 중국 여성 시청자 사이에 인기를 끌고 있고. 한 국 드라마<미스티 Misty> ‘고혜란’ 역할, 중국 드라마 <아적전반생> 탕징 역할, 미국 <The good wife> Alicia Florric 역할등 비록한 드라마 속에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 도 점점 트렌드 되고 있다. 그리고 드라마속엔 여성상 을변화한뿐만아니라, 현실사회에서중국여성시청자들이도변화세가 보인다. 그래서 드라마 중에 나타났던 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 가 중국 여 성 시청자에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하고자 한다. 그리하여 본 연구에서는, 중국 16세 ~38세 여성 시청자 300명 대상으로 인터넷 설문 조사를 통해, 중국 여성 시청자들이 동일시 경험이 있는 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’로부터 어떤 영향을 받는지, 여성 시청자의 자아 개념, 직업관, 성역할 인식에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째 , 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중국 여성 시청자의 자아개념에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 자아 개념에 영향 을미치는것이고, ‘강한전문직여성캐릭터’드라마의동일시효과가높은 수준을 나타날때, 중국 여성 시청자의 이상적 자아 개념에 대한 ...
최근 몇년간 인기 드라마에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’가 나타났던 드 라마가더많아지고, 드라마속에 ‘강한전문직여성캐릭터’가성격이강하 고, 직장 생활을 남자보다 더 잘하고, 남성보다 더 이성적이고, 매우 독립적 인 특성들을 가지고 있으며, 중국 여성 시청자 사이에 인기를 끌고 있고. 한 국 드라마<미스티 Misty> ‘고혜란’ 역할, 중국 드라마 <아적전반생> 탕징 역할, 미국 <The good wife> Alicia Florric 역할등 비록한 드라마 속에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 도 점점 트렌드 되고 있다. 그리고 드라마속엔 여성상 을변화한뿐만아니라, 현실사회에서중국여성시청자들이도변화세가 보인다. 그래서 드라마 중에 나타났던 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 가 중국 여 성 시청자에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하고자 한다. 그리하여 본 연구에서는, 중국 16세 ~38세 여성 시청자 300명 대상으로 인터넷 설문 조사를 통해, 중국 여성 시청자들이 동일시 경험이 있는 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’로부터 어떤 영향을 받는지, 여성 시청자의 자아 개념, 직업관, 성역할 인식에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째 , 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중국 여성 시청자의 자아개념에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 자아 개념에 영향 을미치는것이고, ‘강한전문직여성캐릭터’드라마의동일시효과가높은 수준을 나타날때, 중국 여성 시청자의 이상적 자아 개념에 대한 논리적 사고 력이 강화되어 자기 효능감 도 강화시킨다. 둘째, 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중 국 여성 시청자의 직업관에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 직업관에 영향을 미치 는것이고, 드라마의‘강한전문직여성캐릭터’동일시효과가늪을수록중 국 여성 시청자들이 드라마중에 나타났던 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’와 유사 한유사한직업에대한열망을높이것이고 여성시청자의동일화갈망도 높아진다. 셋째, 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중 국 여성 시청자의 남녀평등인식에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 남녀 평등의식에 영향을미치는것이고, 드라마의‘강한전문직여성캐릭터’동일시효과가 상대적으로 높은 수준으로 나타날때 중국 여성 시청자의 직장 남녀 평등의 식과 가정 남녀 평등의식 다 상대적으로 긍정적이다. 또 드라마의 ‘강한 전 문직 여성 캐릭터’ 동일시가 높아지면서 중국 여성 시청자가 여성 비혼 및 이혼에대한인식도더긍정적인것으로나타났다.
최근 몇년간 인기 드라마에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’가 나타났던 드 라마가더많아지고, 드라마속에 ‘강한전문직여성캐릭터’가성격이강하 고, 직장 생활을 남자보다 더 잘하고, 남성보다 더 이성적이고, 매우 독립적 인 특성들을 가지고 있으며, 중국 여성 시청자 사이에 인기를 끌고 있고. 한 국 드라마<미스티 Misty> ‘고혜란’ 역할, 중국 드라마 <아적전반생> 탕징 역할, 미국 <The good wife> Alicia Florric 역할등 비록한 드라마 속에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 도 점점 트렌드 되고 있다. 그리고 드라마속엔 여성상 을변화한뿐만아니라, 현실사회에서중국여성시청자들이도변화세가 보인다. 그래서 드라마 중에 나타났던 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 가 중국 여 성 시청자에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하고자 한다. 그리하여 본 연구에서는, 중국 16세 ~38세 여성 시청자 300명 대상으로 인터넷 설문 조사를 통해, 중국 여성 시청자들이 동일시 경험이 있는 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’로부터 어떤 영향을 받는지, 여성 시청자의 자아 개념, 직업관, 성역할 인식에 대해 어던 영향을 미치는지에 연구하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째 , 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중국 여성 시청자의 자아개념에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 자아 개념에 영향 을미치는것이고, ‘강한전문직여성캐릭터’드라마의동일시효과가높은 수준을 나타날때, 중국 여성 시청자의 이상적 자아 개념에 대한 논리적 사고 력이 강화되어 자기 효능감 도 강화시킨다. 둘째, 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중 국 여성 시청자의 직업관에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 직업관에 영향을 미치 는것이고, 드라마의‘강한전문직여성캐릭터’동일시효과가늪을수록중 국 여성 시청자들이 드라마중에 나타났던 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’와 유사 한유사한직업에대한열망을높이것이고 여성시청자의동일화갈망도 높아진다. 셋째, 중한미 3국 드라마중에 ‘강한 전문직 여성 캐릭터’의 동일시가 중 국 여성 시청자의 남녀평등인식에 미치는 영향을 검증한 결과, ‘강한 전문직 여성 캐릭터’ 드라마의 동일시 효과가 중국 여성 시청자의 남녀 평등의식에 영향을미치는것이고, 드라마의‘강한전문직여성캐릭터’동일시효과가 상대적으로 높은 수준으로 나타날때 중국 여성 시청자의 직장 남녀 평등의 식과 가정 남녀 평등의식 다 상대적으로 긍정적이다. 또 드라마의 ‘강한 전 문직 여성 캐릭터’ 동일시가 높아지면서 중국 여성 시청자가 여성 비혼 및 이혼에대한인식도더긍정적인것으로나타났다.
近几年间人气电视中出现“职场女强人”的电视剧越老越多,这些电视 剧中的“职场女强人”角色大多性格要强,在职场生活有比男性还要突出的表 现,比男性更为理性化,具有独立的个性,在中国女性观众中具有很高的 人气。像韩剧电视《迷雾》中的“高慧兰”角色,中国电视剧《我的前半生》 中的 “唐晶”角色,美剧《傲骨贤妻》中的 “Alicia”角色,都渐渐在成为电视 剧中”职场女强人“角色的趋势。同时,不光是电视剧中的女性角色在变化, 中国女性在现实社会中的”女性像“也在逐渐变化中。因此本研究想要探究电 视剧中出现的”职场女强人“角色对于中国女性观众有何种影响。 因此本研究中,通过对中国16岁~38岁女性观众 300名为对象进行网 络问卷调查,研究了中国女性观众是否受到电视剧中出现的“职场女强人”角 色的影响,以及电视剧中的 “ 职场女强人 ” 角色对于中国女性观众的自我观 念,职业观,性别观念有何种影响进行了研究。 研究结果如下。 第一,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果 对于中国女性观众的自我观念的影响的验证结果,电视剧中出现的“职场女 强人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的自我观念有影响,电视剧中出 现的“职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众的理想中的自我 概念和逻辑思考能力都会更强化。 第二,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果对于中国女性观众的职业观的影响的验证结果,电视剧中出现的“职场女强 人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的职业观有影响,电视剧中出现的 “职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众对于跟电视剧中出现 的“职场女强人”角色的职业会产生更强的职业欲望,中国女性观众的““同一 視渴望”也会随之更强烈。 第三,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果 对于中国女性观众的男女平等意识的影响的验证结果,电视剧中出现的“职 场女强人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的男女平等意识有影响,电 视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众的职场 男女平等意识和家庭男女平等意识都更强烈,中国女性观众对于离婚女性, 不婚主义的态度也变得更为积极。In recent years, the TV dramas of "working women" appear on popular TVs. The "working women" roles in these TV series are mostly strong, and they have more outstanding performances than men in the workplace. They are more rational than men. It has an independent personality and is highly popular among Chinese female audiences. Like the role of "Gao Huilan" in the Korean drama "Misty", the role of "Tang Jing" in the Chinese TV series "My First Half", the role of "Alicia" in the American drama “The Good Wife" is gradually becoming a TV series. The trend of the role of a strong woman. At the same time, not only the female characters in the TV series are changing, but also the "female images" of Chinese women in the real society are gradually changing. Therefore, this study wants to explore the influence of the role of “working woman” in TV dramas on Chinese female audiences. Therefore, in this study, through a network questionnaire survey of 300 female audiences aged 16 to 38 in China, we investigated whether Chinese female audiences are affected by the role of “working women” in TV dramas . The role of the “working woman” has studied the influence of Chinese women’s self-concept, career outlook and gender concept. The findings are as follows. First, the results of the “identification” effect of the “working woman” role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the result of the verification of the influence of the self-concept of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the self-concept of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the "working woman" role in TV dramas, the more self-concept and logical thinking ability of Chinese female audiences will be strengthened. Second, the results of the “identification” effect of the “working woman" role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the effect of verifying the professional outlook of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the professional outlook of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the “working woman" role in TV dramas, the Chinese female audience will produce for the career of the “working woman" role in the TV series. A stronger professional desire, “identification desire” of Chinese female audiences will also be stronger. Third, the results of the “identification” effect of the “working woman" role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the effect of verifying the gender equality awareness of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the gender equality awareness of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the “working woman" role in TV dramas, the Chinese female audience's workplace gender equality awareness and family gender equality are stronger. Chinese female audiences have become more active in divorced women.
近几年间人气电视中出现“职场女强人”的电视剧越老越多,这些电视 剧中的“职场女强人”角色大多性格要强,在职场生活有比男性还要突出的表 现,比男性更为理性化,具有独立的个性,在中国女性观众中具有很高的 人气。像韩剧电视《迷雾》中的“高慧兰”角色,中国电视剧《我的前半生》 中的 “唐晶”角色,美剧《傲骨贤妻》中的 “Alicia”角色,都渐渐在成为电视 剧中”职场女强人“角色的趋势。同时,不光是电视剧中的女性角色在变化, 中国女性在现实社会中的”女性像“也在逐渐变化中。因此本研究想要探究电 视剧中出现的”职场女强人“角色对于中国女性观众有何种影响。 因此本研究中,通过对中国16岁~38岁女性观众 300名为对象进行网 络问卷调查,研究了中国女性观众是否受到电视剧中出现的“职场女强人”角 色的影响,以及电视剧中的 “ 职场女强人 ” 角色对于中国女性观众的自我观 念,职业观,性别观念有何种影响进行了研究。 研究结果如下。 第一,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果 对于中国女性观众的自我观念的影响的验证结果,电视剧中出现的“职场女 强人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的自我观念有影响,电视剧中出 现的“职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众的理想中的自我 概念和逻辑思考能力都会更强化。 第二,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果对于中国女性观众的职业观的影响的验证结果,电视剧中出现的“职场女强 人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的职业观有影响,电视剧中出现的 “职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众对于跟电视剧中出现 的“职场女强人”角色的职业会产生更强的职业欲望,中国女性观众的““同一 視渴望”也会随之更强烈。 第三,中韩美三国电视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果 对于中国女性观众的男女平等意识的影响的验证结果,电视剧中出现的“职 场女强人”角色的“同一視”效果对中国女性观众的男女平等意识有影响,电 视剧中出现的“职场女强人”角色的“同一視”效果越强,中国女性观众的职场 男女平等意识和家庭男女平等意识都更强烈,中国女性观众对于离婚女性, 不婚主义的态度也变得更为积极。In recent years, the TV dramas of "working women" appear on popular TVs. The "working women" roles in these TV series are mostly strong, and they have more outstanding performances than men in the workplace. They are more rational than men. It has an independent personality and is highly popular among Chinese female audiences. Like the role of "Gao Huilan" in the Korean drama "Misty", the role of "Tang Jing" in the Chinese TV series "My First Half", the role of "Alicia" in the American drama “The Good Wife" is gradually becoming a TV series. The trend of the role of a strong woman. At the same time, not only the female characters in the TV series are changing, but also the "female images" of Chinese women in the real society are gradually changing. Therefore, this study wants to explore the influence of the role of “working woman” in TV dramas on Chinese female audiences. Therefore, in this study, through a network questionnaire survey of 300 female audiences aged 16 to 38 in China, we investigated whether Chinese female audiences are affected by the role of “working women” in TV dramas . The role of the “working woman” has studied the influence of Chinese women’s self-concept, career outlook and gender concept. The findings are as follows. First, the results of the “identification” effect of the “working woman” role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the result of the verification of the influence of the self-concept of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the self-concept of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the "working woman" role in TV dramas, the more self-concept and logical thinking ability of Chinese female audiences will be strengthened. Second, the results of the “identification” effect of the “working woman" role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the effect of verifying the professional outlook of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the professional outlook of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the “working woman" role in TV dramas, the Chinese female audience will produce for the career of the “working woman" role in the TV series. A stronger professional desire, “identification desire” of Chinese female audiences will also be stronger. Third, the results of the “identification” effect of the “working woman" role in the TV dramas of China, South Korea and the United States have the effect of verifying the gender equality awareness of Chinese female audiences. The “identification” effect has an impact on the gender equality awareness of Chinese female audiences. The stronger the “identification” effect of the “working woman" role in TV dramas, the Chinese female audience's workplace gender equality awareness and family gender equality are stronger. Chinese female audiences have become more active in divorced women.
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