중국은 한국과 지리적, 역사적으로 밀접한 관계가 있는 나라이다. 이러한 글로벌 시대에 맞춰 우수한 중국어 능력을 갖춘 인재를 필요로 하는 곳이 점점 많아지고있다. 상당수 대기업에서 사원 채용 시 중국어 자격증 보유자 우대 및 중국어 능통자를 우대하는 등 기업계에서 중국어 학습의 필요성이 커지고 있다. 언어에 효과적인 학습방법은 반복연습이다. 최근 정보 통신 기술의 발달과 더불어 이러한 문제점을 극복할 수 있는 대안으로서 플립트 러닝(...
중국은 한국과 지리적, 역사적으로 밀접한 관계가 있는 나라이다. 이러한 글로벌 시대에 맞춰 우수한 중국어 능력을 갖춘 인재를 필요로 하는 곳이 점점 많아지고있다. 상당수 대기업에서 사원 채용 시 중국어 자격증 보유자 우대 및 중국어 능통자를 우대하는 등 기업계에서 중국어 학습의 필요성이 커지고 있다. 언어에 효과적인 학습방법은 반복연습이다. 최근 정보 통신 기술의 발달과 더불어 이러한 문제점을 극복할 수 있는 대안으로서 플립트 러닝(Flipped Learning)이 많이 소개되고 있다. 본 연구에서는 성인 플립트 러닝을 활용한 중국어회화 수업이 전통 강의식 수업방식을 적용한 집단과 학업성취도와 수업만족도에서 차이가 있는지, 그리고 이러한 차이는 사전 중국어회화 능력수준에 따라 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 연구결과를 살펴보고 중국어회화 교육의 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이에 따라서 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 학업 성취도는 그렇지 않은 통제집단의 학업 성취도와 차이가 있는가? 둘째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 수업 만족도는 그렇지 않은 통제집단의 수업 만족도와 차이가 있는가?셋째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 실험집단의 중국어회화 학업 성취도는 통제집단과 차이가 있는가? 넷째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 실험집단의 중국어회화 수업 만족도는 통제집단과 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 소재한 P동과 경기도에 소재한 G동주민센터의 중국어교실에서 가르치고 있는 성인으로, 플립트 러닝을 적용하는 실험집단과 전통적 강의식 수업방식을 적용하는 통제집단으로 구분하여 연구를 진행하였다. 실험집단 25명과 통제집단 23명으로 총 48명을 모집하여 실험을 실시하였다. 실험모형은 영어과 거꾸로 학습이 고등학생의학업 성취도, 학습태도, 수업만족도에 미치는 영향에 관한 연구(류지연, 2016)를 참고하여 설계하였다. 본 연구에서 실험은 일주일에 두 번씩, 1회 50분 동안 10주에 걸쳐 이루어졌다. 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어 학습 프로그림을 처치한 실험집단과 통제집단의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test 를 실시하였다. 사전검사의 평균을 기준으로 실험집단에서 평균보다 높은 집단과 하위 집단의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있는지 대응표본 t 검증을 실시하였다. 연구결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 학업 성취도와 그렇지 않은 통제집단의 학업 성취도는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 수업 만족도는 그렇지 않은 통제집단의 수업 만족도와 차이가 있었다. 셋째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습의 학업 성취도는 차이가 있었으며, 상위 학습자의 경우 학업 성취도에서 유의한 차이가 없었고, 하위 학습자의 학업 성취도에서 유의한 차이가 있었다. 넷째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 수업의 만족도는 차이가 있었으며, 모든 수준의 학습자들의 수업 만족도에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에 학습자의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있다는 본 연구의 결과는 한국 성인 학습자의 효율적인 중국어회화 교육을 개발하는데 플립트 러닝의 활용이 효과적으로 활용될 수 있음을 시사한다.
중국은 한국과 지리적, 역사적으로 밀접한 관계가 있는 나라이다. 이러한 글로벌 시대에 맞춰 우수한 중국어 능력을 갖춘 인재를 필요로 하는 곳이 점점 많아지고있다. 상당수 대기업에서 사원 채용 시 중국어 자격증 보유자 우대 및 중국어 능통자를 우대하는 등 기업계에서 중국어 학습의 필요성이 커지고 있다. 언어에 효과적인 학습방법은 반복연습이다. 최근 정보 통신 기술의 발달과 더불어 이러한 문제점을 극복할 수 있는 대안으로서 플립트 러닝(Flipped Learning)이 많이 소개되고 있다. 본 연구에서는 성인 플립트 러닝을 활용한 중국어회화 수업이 전통 강의식 수업방식을 적용한 집단과 학업성취도와 수업만족도에서 차이가 있는지, 그리고 이러한 차이는 사전 중국어회화 능력수준에 따라 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 연구결과를 살펴보고 중국어회화 교육의 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이에 따라서 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 학업 성취도는 그렇지 않은 통제집단의 학업 성취도와 차이가 있는가? 둘째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 수업 만족도는 그렇지 않은 통제집단의 수업 만족도와 차이가 있는가?셋째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 실험집단의 중국어회화 학업 성취도는 통제집단과 차이가 있는가? 넷째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 실험집단의 중국어회화 수업 만족도는 통제집단과 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 소재한 P동과 경기도에 소재한 G동주민센터의 중국어교실에서 가르치고 있는 성인으로, 플립트 러닝을 적용하는 실험집단과 전통적 강의식 수업방식을 적용하는 통제집단으로 구분하여 연구를 진행하였다. 실험집단 25명과 통제집단 23명으로 총 48명을 모집하여 실험을 실시하였다. 실험모형은 영어과 거꾸로 학습이 고등학생의학업 성취도, 학습태도, 수업만족도에 미치는 영향에 관한 연구(류지연, 2016)를 참고하여 설계하였다. 본 연구에서 실험은 일주일에 두 번씩, 1회 50분 동안 10주에 걸쳐 이루어졌다. 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어 학습 프로그림을 처치한 실험집단과 통제집단의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test 를 실시하였다. 사전검사의 평균을 기준으로 실험집단에서 평균보다 높은 집단과 하위 집단의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있는지 대응표본 t 검증을 실시하였다. 연구결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 학업 성취도와 그렇지 않은 통제집단의 학업 성취도는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단의 수업 만족도는 그렇지 않은 통제집단의 수업 만족도와 차이가 있었다. 셋째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습의 학업 성취도는 차이가 있었으며, 상위 학습자의 경우 학업 성취도에서 유의한 차이가 없었고, 하위 학습자의 학업 성취도에서 유의한 차이가 있었다. 넷째, 사전 중국어 회화능력수준에 따라 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 수업의 만족도는 차이가 있었으며, 모든 수준의 학습자들의 수업 만족도에서 유의한 차이가 있었다. 따라서 플립트 러닝을 활용한 성인 중국어회화 학습프로그램을 처치한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에 학습자의 학업 성취도와 수업 만족도에 차이가 있다는 본 연구의 결과는 한국 성인 학습자의 효율적인 중국어회화 교육을 개발하는데 플립트 러닝의 활용이 효과적으로 활용될 수 있음을 시사한다.
China is a country closely related to Korea, geographically and historically. Because of these close related points in the global era, the demand for Chinese language skills has been growing high in these days. The need of Chinese language skills has been increased because many of the companies in K...
China is a country closely related to Korea, geographically and historically. Because of these close related points in the global era, the demand for Chinese language skills has been growing high in these days. The need of Chinese language skills has been increased because many of the companies in Korea want to hire people who obtain HSK certificates (Chinese Proficiency TEST). The most effective way to learn a foreign language is to practice over and over again. With technology changing so fast, the Flipped Learning is introduced as a perfect method to resolve and overcome the difficulties in learning a foreign language. The purpose of this research is to find out differences in academic achievement and class satisfaction of two groups who are taught in flipped learning or are taught in a traditional lecture method. Additionally, It investigated that how the difference can be affected by Chinese speaking levels. After I examine the results of this research, I want to suggest any implications to improve Chinese Conversation class. Therefore, research problems are as follows. First, Are there any differences in two student group's academic achievements in a Chinese conversation learning program, One uses Flipped learning program. Another does not uses the Flipped learning program. Second, Are there any differences in two student group's satisfaction on a Chinese conversation learning program. One uses Flipped learning program. Another does not uses the Flipped learning program. Third, are there any different academic achievements in a Chinese conversation class using Flipped learning program with the student who have the different levels of Chinese conversation skill. Fourth, are there any differences in the degree of the satisfaction with a Chinese conversation class with students who have different Chinese conversation skill levels? Some classes uses Flipped learning program. The other classes do not use the Flipped learning program. The study was carried out with the students in Chinese language classes at P_dong in Kyeonggi-do and at G_dong in Seoul. The students were divided into a experimental group taught in flipped learning and a control group taught in traditional lecture method. A total of 48 students was recruited and taught in two dived groups. 25 students are in the experimental group and 23 students are in the control group. The experimental class model was designed by referring to 'The Effect of Flipped Learning on Academic Achievement, Learning Attitudes and Class Satisfaction of High School English Language Learners (Ji Youn Ryu, 2016)'. The experiments in this study were conducted twice a week over 10 weeks for 50 minutes a time. Independent-samples t-test is used to find out the differences of class satisfaction and academic achievement in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning is used and the control group where a tradition lecture method is used. A Paired t-Test is used to find out that there were differences of class satisfaction and academic achievement of high pre-test scorers and low pre-test scores in the experimental group. The study results were as follows: First, there are statistically meaningful differences of academic achievement in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning was applied and the control group where a tradition lecture method is used. Second, there are differences of class satisfaction in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning was applied and the control group where a tradition lecture method is used. Third, depending on students' Chinese speaking level, there were differences in terms of academic achievement in Chinese language program where flipped learning is applied. The high-level students did not show improvement but the mid-level and low-level students show some improvement. Fourth, depending on students' Chinese speaking level, there were differences in terms of class satisfaction in Chinese language program where flipped learning is applied. The all students show improvement in their class satisfaction. This research conclude that there are differences in terms of academic achievement and class satisfaction in Chinese language programs between the experimental group where flipped learning is applied and the control group where a tradition lecture method is used. Therefore, flipped learning can be effectively used to develop a Chinese language program.
China is a country closely related to Korea, geographically and historically. Because of these close related points in the global era, the demand for Chinese language skills has been growing high in these days. The need of Chinese language skills has been increased because many of the companies in Korea want to hire people who obtain HSK certificates (Chinese Proficiency TEST). The most effective way to learn a foreign language is to practice over and over again. With technology changing so fast, the Flipped Learning is introduced as a perfect method to resolve and overcome the difficulties in learning a foreign language. The purpose of this research is to find out differences in academic achievement and class satisfaction of two groups who are taught in flipped learning or are taught in a traditional lecture method. Additionally, It investigated that how the difference can be affected by Chinese speaking levels. After I examine the results of this research, I want to suggest any implications to improve Chinese Conversation class. Therefore, research problems are as follows. First, Are there any differences in two student group's academic achievements in a Chinese conversation learning program, One uses Flipped learning program. Another does not uses the Flipped learning program. Second, Are there any differences in two student group's satisfaction on a Chinese conversation learning program. One uses Flipped learning program. Another does not uses the Flipped learning program. Third, are there any different academic achievements in a Chinese conversation class using Flipped learning program with the student who have the different levels of Chinese conversation skill. Fourth, are there any differences in the degree of the satisfaction with a Chinese conversation class with students who have different Chinese conversation skill levels? Some classes uses Flipped learning program. The other classes do not use the Flipped learning program. The study was carried out with the students in Chinese language classes at P_dong in Kyeonggi-do and at G_dong in Seoul. The students were divided into a experimental group taught in flipped learning and a control group taught in traditional lecture method. A total of 48 students was recruited and taught in two dived groups. 25 students are in the experimental group and 23 students are in the control group. The experimental class model was designed by referring to 'The Effect of Flipped Learning on Academic Achievement, Learning Attitudes and Class Satisfaction of High School English Language Learners (Ji Youn Ryu, 2016)'. The experiments in this study were conducted twice a week over 10 weeks for 50 minutes a time. Independent-samples t-test is used to find out the differences of class satisfaction and academic achievement in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning is used and the control group where a tradition lecture method is used. A Paired t-Test is used to find out that there were differences of class satisfaction and academic achievement of high pre-test scorers and low pre-test scores in the experimental group. The study results were as follows: First, there are statistically meaningful differences of academic achievement in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning was applied and the control group where a tradition lecture method is used. Second, there are differences of class satisfaction in the Chinese language program between the experimental group where flipped learning was applied and the control group where a tradition lecture method is used. Third, depending on students' Chinese speaking level, there were differences in terms of academic achievement in Chinese language program where flipped learning is applied. The high-level students did not show improvement but the mid-level and low-level students show some improvement. Fourth, depending on students' Chinese speaking level, there were differences in terms of class satisfaction in Chinese language program where flipped learning is applied. The all students show improvement in their class satisfaction. This research conclude that there are differences in terms of academic achievement and class satisfaction in Chinese language programs between the experimental group where flipped learning is applied and the control group where a tradition lecture method is used. Therefore, flipped learning can be effectively used to develop a Chinese language program.
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