21세기를 주도하며 눈부시게 성장하는 중국과 밀접한 관계에 있는 우리나라는 최근 들어 중국어 교육 열풍의 대열에 합류하고 있다. 이전에는 고등학교에서만 선택과목으로 배우던 중국어 교과가 이제는 유아의 조기교육 분야로까지 확대되어가고 있는 실정이다. 하지만 교실이라는 한정된 울타리 안에서만 행해졌던 언어교육은 이미 옛것이 되었으며, 교실 바깥세상의 좀 더 세부적이고 현실적인 사항, 현실적 목적과 연결되어 효용성을 확보해야만 비로소 언어교육의 가치를 인정받을 수 있게 되었다. 이러한 시대적 상황에 발맞추어 중국어 교육 분야에도 학습자를 고려한 다양한 교육 방법이 시급하게 되었다. ‘활동중심 교수법’은 학습자에게 여러 가지 활동을 제시하여 학습자가 그 활동을 수행해나가는 과정을 통해 적극적으로 의사소통에 참여하도록 유도하는 방법이다. 이 교수법은 학습자의 창의적 사고 활동을 자극하여 학습자의 지적·정의적·기능적 영역을 고르게 발달시킬 수 있는 하나의 좋은 학습 방법이다. 본 논문에서는 활동중심교육의 이론적 배경의 검토를 통해 현행 중학교 13종 중국어 교과서의 활동 내용 및 비율 등을 분석하고, 활동 중심 관점에서 본 교재의 개선 방향을 고찰하였다. 또한 활동중심수업에 적합한 활동 주제로서 노래, 과업, 게임, 역할극, 이야기 활동 등을 선정하여 그것들이 가지는 의미와 특징, 그리고 교수-학습의 실제에 어떻게 적용될 수 있는지 수업 모형에 대해 탐색하였다. 마지막으로, 학생들로 하여금 중국어에 대한 흥미를 높이고, 다양한 표현들에 대한 ...
21세기를 주도하며 눈부시게 성장하는 중국과 밀접한 관계에 있는 우리나라는 최근 들어 중국어 교육 열풍의 대열에 합류하고 있다. 이전에는 고등학교에서만 선택과목으로 배우던 중국어 교과가 이제는 유아의 조기교육 분야로까지 확대되어가고 있는 실정이다. 하지만 교실이라는 한정된 울타리 안에서만 행해졌던 언어교육은 이미 옛것이 되었으며, 교실 바깥세상의 좀 더 세부적이고 현실적인 사항, 현실적 목적과 연결되어 효용성을 확보해야만 비로소 언어교육의 가치를 인정받을 수 있게 되었다. 이러한 시대적 상황에 발맞추어 중국어 교육 분야에도 학습자를 고려한 다양한 교육 방법이 시급하게 되었다. ‘활동중심 교수법’은 학습자에게 여러 가지 활동을 제시하여 학습자가 그 활동을 수행해나가는 과정을 통해 적극적으로 의사소통에 참여하도록 유도하는 방법이다. 이 교수법은 학습자의 창의적 사고 활동을 자극하여 학습자의 지적·정의적·기능적 영역을 고르게 발달시킬 수 있는 하나의 좋은 학습 방법이다. 본 논문에서는 활동중심교육의 이론적 배경의 검토를 통해 현행 중학교 13종 중국어 교과서의 활동 내용 및 비율 등을 분석하고, 활동 중심 관점에서 본 교재의 개선 방향을 고찰하였다. 또한 활동중심수업에 적합한 활동 주제로서 노래, 과업, 게임, 역할극, 이야기 활동 등을 선정하여 그것들이 가지는 의미와 특징, 그리고 교수-학습의 실제에 어떻게 적용될 수 있는지 수업 모형에 대해 탐색하였다. 마지막으로, 학생들로 하여금 중국어에 대한 흥미를 높이고, 다양한 표현들에 대한 내재화를 목적으로 하여 중학교 교실에서 실제로 적용될 수 있는 활동중심의 교수-학습 모형과 지도 방안을 마련하였다.
21세기를 주도하며 눈부시게 성장하는 중국과 밀접한 관계에 있는 우리나라는 최근 들어 중국어 교육 열풍의 대열에 합류하고 있다. 이전에는 고등학교에서만 선택과목으로 배우던 중국어 교과가 이제는 유아의 조기교육 분야로까지 확대되어가고 있는 실정이다. 하지만 교실이라는 한정된 울타리 안에서만 행해졌던 언어교육은 이미 옛것이 되었으며, 교실 바깥세상의 좀 더 세부적이고 현실적인 사항, 현실적 목적과 연결되어 효용성을 확보해야만 비로소 언어교육의 가치를 인정받을 수 있게 되었다. 이러한 시대적 상황에 발맞추어 중국어 교육 분야에도 학습자를 고려한 다양한 교육 방법이 시급하게 되었다. ‘활동중심 교수법’은 학습자에게 여러 가지 활동을 제시하여 학습자가 그 활동을 수행해나가는 과정을 통해 적극적으로 의사소통에 참여하도록 유도하는 방법이다. 이 교수법은 학습자의 창의적 사고 활동을 자극하여 학습자의 지적·정의적·기능적 영역을 고르게 발달시킬 수 있는 하나의 좋은 학습 방법이다. 본 논문에서는 활동중심교육의 이론적 배경의 검토를 통해 현행 중학교 13종 중국어 교과서의 활동 내용 및 비율 등을 분석하고, 활동 중심 관점에서 본 교재의 개선 방향을 고찰하였다. 또한 활동중심수업에 적합한 활동 주제로서 노래, 과업, 게임, 역할극, 이야기 활동 등을 선정하여 그것들이 가지는 의미와 특징, 그리고 교수-학습의 실제에 어떻게 적용될 수 있는지 수업 모형에 대해 탐색하였다. 마지막으로, 학생들로 하여금 중국어에 대한 흥미를 높이고, 다양한 표현들에 대한 내재화를 목적으로 하여 중학교 교실에서 실제로 적용될 수 있는 활동중심의 교수-학습 모형과 지도 방안을 마련하였다.
As of 21th century, South Korea has more and more built up close relationship with China. In the line with the trend, now Korea is full of craze for learning Chinese. Chinese which used to be taught in high school as a subject is now expanding its field to preschooler as a part of early education Bu...
As of 21th century, South Korea has more and more built up close relationship with China. In the line with the trend, now Korea is full of craze for learning Chinese. Chinese which used to be taught in high school as a subject is now expanding its field to preschooler as a part of early education But teaching language only in limited space, like classroom, is outdated. Nowadays, to be recognized as a valuable language curriculum, lesson plan for education should be more closely related to specific and real factors and real target which the world outside of school wants. To catch up with the trend, it’s urgent to adapt various educational curriculum considering learners in Chinese education. ‘A method of teaching focusing on activity’ suggests a variety of activities and is a way to lure students to actively participate in communication through doing those activities. This method is good for developing intelligent, definitive and functional area evenly by stimulating creative thinking activities of students. This thesis analyzed content and percentage of activity in 13 Chinese textbook in middle school and consider how to improve the textbook from the point of view focusing on activity by studying theoretical background of education with activity. Also I select song, school work, game, role-playing, storytelling and so on as a suitable activities for education with activity and examine instruction model to figure out the meaning and feature, and how to adapt it in real instruction and learning. And finally, I suggest instruction-learning model and guidelines which can be actually available in middle school focusing on attracting more interest in Chinese among students and internalizing various expressions.
As of 21th century, South Korea has more and more built up close relationship with China. In the line with the trend, now Korea is full of craze for learning Chinese. Chinese which used to be taught in high school as a subject is now expanding its field to preschooler as a part of early education But teaching language only in limited space, like classroom, is outdated. Nowadays, to be recognized as a valuable language curriculum, lesson plan for education should be more closely related to specific and real factors and real target which the world outside of school wants. To catch up with the trend, it’s urgent to adapt various educational curriculum considering learners in Chinese education. ‘A method of teaching focusing on activity’ suggests a variety of activities and is a way to lure students to actively participate in communication through doing those activities. This method is good for developing intelligent, definitive and functional area evenly by stimulating creative thinking activities of students. This thesis analyzed content and percentage of activity in 13 Chinese textbook in middle school and consider how to improve the textbook from the point of view focusing on activity by studying theoretical background of education with activity. Also I select song, school work, game, role-playing, storytelling and so on as a suitable activities for education with activity and examine instruction model to figure out the meaning and feature, and how to adapt it in real instruction and learning. And finally, I suggest instruction-learning model and guidelines which can be actually available in middle school focusing on attracting more interest in Chinese among students and internalizing various expressions.
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