시간이 인간에게 어떻게 체험되는가, 그리고 시간이 어떻게 표현될 수 있는가의 문제에 대한 인식을 바탕으로 공간에서 작품을 감상하는 데 관람자에게 영향을 미치는 시간성에 대한 관심에서 출발하였다.
설치미술이 관람자의 개입을 통해 완성된다는 견해가 하나의 통념처럼 수용되면서 예술 안에서 관람객의 위상이 높아졌으나 어떻게 작품 안으로 들어가 개입할 것인가에 대한 방법이 제시되고 있지 않은 상황에서 본 연구는 공간과 작품 그리고 관람객이 서로 어떻게 관계 맺고, 관계 속에서 시간성이 어떻게 표현되는지를 현상학적 분석을 통해 살펴볼 것이다.
분석의 바탕에는 후설의 ...
시간이 인간에게 어떻게 체험되는가, 그리고 시간이 어떻게 표현될 수 있는가의 문제에 대한 인식을 바탕으로 공간에서 작품을 감상하는 데 관람자에게 영향을 미치는 시간성에 대한 관심에서 출발하였다.
설치미술이 관람자의 개입을 통해 완성된다는 견해가 하나의 통념처럼 수용되면서 예술 안에서 관람객의 위상이 높아졌으나 어떻게 작품 안으로 들어가 개입할 것인가에 대한 방법이 제시되고 있지 않은 상황에서 본 연구는 공간과 작품 그리고 관람객이 서로 어떻게 관계 맺고, 관계 속에서 시간성이 어떻게 표현되는지를 현상학적 분석을 통해 살펴볼 것이다.
분석의 바탕에는 후설의 현상학의 지향성 개념을 통해 시간을 바라보는 관점을 정립하고 특성을 통해 사례를 분석하여 궁극적으로 공간과 작품이 하나로 지각되는 작품에 들어가 감상을 하면서 관람자는 어떠한 시간을 경험하게 되는지 또 작품에 시간적 지향성이 어떻게 표현되고 있는지 알아보고자 한다. 또한 광범위한 설치미술을 바라보는 관점을 공간과 작품이 서로 하나가 되어 그 속에서 관람객들이 자유롭게 감상할 수 있는 입체적 측면으로 바라보는 것으로 한정하였다.
설치된 장소와 작품 그리고 관람자 사이에는 물리적 시간뿐만 아니라 심리적 시간의 개념이 속하며 상대적인 시간이 나타난다. 이러한 전제로 설치미술을 해석함에 있어서, 의식에 직접 주어지는 ‘현상’으로서의 시간경험, 즉 구체적인 경험에서 각인되는 시간을 강조한 후설의 현상학과 그의 저서 『시간의식』을 바탕으로, 현상학의 핵심개념인 지향성을 통해 설치작품에서 나타나는 현상학적 시간성 표현을 분석하고자 한다.
세토우치 국제예술제에 출품된 설치작품 중 섬이 간직한 기억의 시간이 깃든 작품들로 공간과 작품이 서로 하나가 되어 그 속에 들어가 관람객들이 감상할 수 있는 작품으로 선정하여 분석하였다. 사례분석은 공간에 설치된 작품을 통해 공간 속에서 작품을 감상하는 동안 관람자가 의식할 수 있는 시간성을 확인하기 위함이며, 넓게는 작품이 놓인 장소의 역사, 지역의 특성과 연관지어 시간성을 파악하기 위함이다.
본 연구를 통해 설치미술은 시간과 공간이라는 두 축이 만나는 지점에 위치하고 있다는 것과 작품과 관람자의 상호관계가 중요한 요소로 자리하고 있음을 알 수 있다. 설치작품에 나타나는 현상학적 시간성의 인지는 관람객이 개인의 경험을 바탕으로 풍부한 감상을 가능하게 한다는 점에 의의가 있다. 관람객의 적극적인 개입을 요구하는 입체적인 형태로서의 설치작품에서 시간성이 중요한 표현 방식으로 자리매김하길 기대하며, 설치미술의 감상을 현상학적으로 접근하는 연구가 활발하고 지속적으로 이루어져야 할 필요성이 있다고 판단된다.
시간이 인간에게 어떻게 체험되는가, 그리고 시간이 어떻게 표현될 수 있는가의 문제에 대한 인식을 바탕으로 공간에서 작품을 감상하는 데 관람자에게 영향을 미치는 시간성에 대한 관심에서 출발하였다.
설치미술이 관람자의 개입을 통해 완성된다는 견해가 하나의 통념처럼 수용되면서 예술 안에서 관람객의 위상이 높아졌으나 어떻게 작품 안으로 들어가 개입할 것인가에 대한 방법이 제시되고 있지 않은 상황에서 본 연구는 공간과 작품 그리고 관람객이 서로 어떻게 관계 맺고, 관계 속에서 시간성이 어떻게 표현되는지를 현상학적 분석을 통해 살펴볼 것이다.
분석의 바탕에는 후설의 현상학의 지향성 개념을 통해 시간을 바라보는 관점을 정립하고 특성을 통해 사례를 분석하여 궁극적으로 공간과 작품이 하나로 지각되는 작품에 들어가 감상을 하면서 관람자는 어떠한 시간을 경험하게 되는지 또 작품에 시간적 지향성이 어떻게 표현되고 있는지 알아보고자 한다. 또한 광범위한 설치미술을 바라보는 관점을 공간과 작품이 서로 하나가 되어 그 속에서 관람객들이 자유롭게 감상할 수 있는 입체적 측면으로 바라보는 것으로 한정하였다.
설치된 장소와 작품 그리고 관람자 사이에는 물리적 시간뿐만 아니라 심리적 시간의 개념이 속하며 상대적인 시간이 나타난다. 이러한 전제로 설치미술을 해석함에 있어서, 의식에 직접 주어지는 ‘현상’으로서의 시간경험, 즉 구체적인 경험에서 각인되는 시간을 강조한 후설의 현상학과 그의 저서 『시간의식』을 바탕으로, 현상학의 핵심개념인 지향성을 통해 설치작품에서 나타나는 현상학적 시간성 표현을 분석하고자 한다.
세토우치 국제예술제에 출품된 설치작품 중 섬이 간직한 기억의 시간이 깃든 작품들로 공간과 작품이 서로 하나가 되어 그 속에 들어가 관람객들이 감상할 수 있는 작품으로 선정하여 분석하였다. 사례분석은 공간에 설치된 작품을 통해 공간 속에서 작품을 감상하는 동안 관람자가 의식할 수 있는 시간성을 확인하기 위함이며, 넓게는 작품이 놓인 장소의 역사, 지역의 특성과 연관지어 시간성을 파악하기 위함이다.
본 연구를 통해 설치미술은 시간과 공간이라는 두 축이 만나는 지점에 위치하고 있다는 것과 작품과 관람자의 상호관계가 중요한 요소로 자리하고 있음을 알 수 있다. 설치작품에 나타나는 현상학적 시간성의 인지는 관람객이 개인의 경험을 바탕으로 풍부한 감상을 가능하게 한다는 점에 의의가 있다. 관람객의 적극적인 개입을 요구하는 입체적인 형태로서의 설치작품에서 시간성이 중요한 표현 방식으로 자리매김하길 기대하며, 설치미술의 감상을 현상학적으로 접근하는 연구가 활발하고 지속적으로 이루어져야 할 필요성이 있다고 판단된다.
This thesis was originated from an interest in the temporality having effects on viewers who appreciate artworks in space, based on the perception of issues like how time would be experienced by human beings, and how time could be expressed.
As the opinion about installation art is complete...
This thesis was originated from an interest in the temporality having effects on viewers who appreciate artworks in space, based on the perception of issues like how time would be experienced by human beings, and how time could be expressed.
As the opinion about installation art is completed by viewers' intervention, is accepted as a common idea, the status of viewers has been increased in arts. However, there have been no suggestions of methods to intervene in artworks. Thus, this study examines how a space, artwork, and viewer build up relationships, and how the temporality is expressed in the relationships through the phenomenological analysis.
By establishing the perspective on time through the concept of orientation of phenomenology by Husserl, and also analyzing cases through the characteristics, ultimately, this study aims to understand what kind of time viewers experience by appreciating artworks perceived as one in the unity of space and artworks, and how the temporal orientation is expressed in artworks. Also, the perspective on the expansive installation art was limited to the viewpoint of solid aspect in which viewers could freely appreciate artworks when the space and artwork are united into one.
In the relationships of installed place, artwork, and viewer, there are physical time, psychological time, and relative time. For the interpretation of installation art under this premise, this study aims to analyze the expression of phenomenological temporality shown in installation works through the orientation which is the core concept of phenomenology, based on the temporal experience as 'phenomenon' directly given to consciousness, which is Husserl's phenomenology emphasizing the time stamped in concrete experience and his book 『Consciousness of Time』.
Out of the installation works submitted to the Setouchi International Art Festival, this study selected and analyzed the artworks containing the time of memories in island where viewers could appreciate the artworks in the unification of space and artworks. The case analysis is to verify the temporality sensed by viewers while appreciating the artworks installed in space, and also to understand the temporality in relation to the regional characteristics and history of the place where the artwork has been installed.
The results of this study show that the installation art is located in the point where two axes such as time and space meet with each other, and the correlation between artwork and viewer is working as an important element. The cognition of phenomenological temporality shown in installation works is significant in the aspect that viewers could have abundant appreciation based on personal experiences. Hoping for the temporality to be settled down as an important method of expression for solid-type installation works required of viewers' active intervention, there should be continuous and active researches that phenomenologically approach the appreciation of installation art.
This thesis was originated from an interest in the temporality having effects on viewers who appreciate artworks in space, based on the perception of issues like how time would be experienced by human beings, and how time could be expressed.
As the opinion about installation art is completed by viewers' intervention, is accepted as a common idea, the status of viewers has been increased in arts. However, there have been no suggestions of methods to intervene in artworks. Thus, this study examines how a space, artwork, and viewer build up relationships, and how the temporality is expressed in the relationships through the phenomenological analysis.
By establishing the perspective on time through the concept of orientation of phenomenology by Husserl, and also analyzing cases through the characteristics, ultimately, this study aims to understand what kind of time viewers experience by appreciating artworks perceived as one in the unity of space and artworks, and how the temporal orientation is expressed in artworks. Also, the perspective on the expansive installation art was limited to the viewpoint of solid aspect in which viewers could freely appreciate artworks when the space and artwork are united into one.
In the relationships of installed place, artwork, and viewer, there are physical time, psychological time, and relative time. For the interpretation of installation art under this premise, this study aims to analyze the expression of phenomenological temporality shown in installation works through the orientation which is the core concept of phenomenology, based on the temporal experience as 'phenomenon' directly given to consciousness, which is Husserl's phenomenology emphasizing the time stamped in concrete experience and his book 『Consciousness of Time』.
Out of the installation works submitted to the Setouchi International Art Festival, this study selected and analyzed the artworks containing the time of memories in island where viewers could appreciate the artworks in the unification of space and artworks. The case analysis is to verify the temporality sensed by viewers while appreciating the artworks installed in space, and also to understand the temporality in relation to the regional characteristics and history of the place where the artwork has been installed.
The results of this study show that the installation art is located in the point where two axes such as time and space meet with each other, and the correlation between artwork and viewer is working as an important element. The cognition of phenomenological temporality shown in installation works is significant in the aspect that viewers could have abundant appreciation based on personal experiences. Hoping for the temporality to be settled down as an important method of expression for solid-type installation works required of viewers' active intervention, there should be continuous and active researches that phenomenologically approach the appreciation of installation art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.