사람은 오감을 통해 모든 정보를 인식하고 감지하며 이중에 외부에서 받은 정보 중의 80% 이상은 시각을 통해 인지하기 때문에 매우 중요하다. 또한 디지털 정보 시대에 대표적인 사물이며 화두인 모바일 디바이스의 확산과 발전에 따라 모바일 앱도 사람의 생활에서 빠지면 안 되는 존재로 이용하는 시간이 점점 많아지게 되었다. 특히 박물관은 사회 발전에 이바지하는 교육 수단으로 사회와 인간의 발전을 증진시키는 중요한 역할을 담당하고 있다. 이에 따라 본 연구는 모바일 앱 GUI 디자인에서 시각적 구성요소의 인지심리적 특징을 분석하여 서로 간의 연관관계와 영향을 파악하고 향후 효과적인 정보전달과 사용성을 향상 시킬 수 있는 모바일 앱 GUI 디자인에 방향점을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 논문의 연구대상으로 모바일 운영체계 시장 점유율이 높은 ...
사람은 오감을 통해 모든 정보를 인식하고 감지하며 이중에 외부에서 받은 정보 중의 80% 이상은 시각을 통해 인지하기 때문에 매우 중요하다. 또한 디지털 정보 시대에 대표적인 사물이며 화두인 모바일 디바이스의 확산과 발전에 따라 모바일 앱도 사람의 생활에서 빠지면 안 되는 존재로 이용하는 시간이 점점 많아지게 되었다. 특히 박물관은 사회 발전에 이바지하는 교육 수단으로 사회와 인간의 발전을 증진시키는 중요한 역할을 담당하고 있다. 이에 따라 본 연구는 모바일 앱 GUI 디자인에서 시각적 구성요소의 인지심리적 특징을 분석하여 서로 간의 연관관계와 영향을 파악하고 향후 효과적인 정보전달과 사용성을 향상 시킬 수 있는 모바일 앱 GUI 디자인에 방향점을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 논문의 연구대상으로 모바일 운영체계 시장 점유율이 높은 안드로이드 중에 2016년에 인기가 높아 방문객 수가 가장 많았던 20개 박물관 중 국가에서 운영하는 종합박물관의-한국 국립중앙박물관, 중국 国家 박물관, 영국 British 박물관, 그리고 미국 Smithsonian 박물관 모바일 앱을 선정하여 진행 하였다. 모바일 앱 GUI 디자인 시각적 구성요소의 인지심리적 특징을 살펴보고 정리된 이론적 연구결과로서 첫째, 레이아웃 구성의 인지심리적 영향은 사람의 시각의 생리나 심리적 특징을 바탕으로 레이아웃 디자인의 효과를 발휘시켜서 정보전달 효율을 완수하는 것이다. 이는 사용자에게 다시 학습하고 기억하는 부담을 줄여주며 기타 불필요한 정보의 방해를 감소시킨다. 또한 시각적인 혼란을 피하여 시각피로를 감소시키고 사용자의 인지와 기억 효과를 강화시킨다. 둘째, 컬러 구성의 인지심리적 영향은 먼저 사용자의 기억 부담을 줄이고 빠른 이미지인식이 가능하다. 또한 시각적인 일치성을 유지하며 연속적인 형식을 감지한다. 셋째, 버튼아이콘 구성의 인지심리적 영향은 인터랙션 과정을 간편하게 만들 수 있다. 이로서 사용자에게 신속한 식별과 이해를 가능하게 하여 작업 효율을 향상 시킬 수 있으며 사용자의 기억 부하를 효과적으로 줄일 수 있다. 그리고 작은 이미지로 디스플레이 공간을 절약할 수 있으며 모바일 앱 인터페이스 통용화에도 도움이 될 수 있다. 모바일 앱 GUI 디자인에서 사람의 정보인지 처리과정의 인지심리 요소들의 방향점에 대한 이론적 연구결과를 다음과 같이 정리하였다. 감지에 영향을 주는 요소들의 방향점은 사용자의 목표를 이해하고 사용자의 작업을 쉽게 할 수 있도록 유도해야 하며, 시각적인 일치성을 유지하여 모호한 의미를 피하고 불량한 환경의 영향을 줄여줘야 한다. 시각정보 처리과정의 방향점은 정보의 가시화를 유지하고 읽기보다는 탐색을 위한 디자인이 되어야한다. 시각적 정보구조의 방향점은 정보구조를 최적화 하여 구조화된 정보를 디자인해야 한다. 컬러감지의 방향점은 컬러를 통해 정보전달할 때, 사용자가 원하는 정보를 얻을 수 있게 해야 한다. 주의특징의 방향점은 단일화된 시각특징을 만들어 시각혼란을 피해야 한다. 목표지향주의의 방향점은 사용자의 목표를 명확하고 이해하여 인지요소를 감소시켜야 한다. 기억 형성과정의 방향점은 사용자 목표에 집중하고 단기기억을 보완하여 기억에 도움을 제공하고 장기기억을 강화시켜 인지부담을 줄여줘야 한다. 추억 및 식별의 방향점은 추억이 아니라 식별을 통해, 이미지를 활용하고 기능을 표현하며 위치 정보를 표현해야 한다. 본 연구에서 한국, 중국, 영국 그리고 미국의 박물관 모바일 앱 사례의 레이아웃 구성에 대해 분석한 결과로는 먼저 상단 헤드부분의 구성은 첫 화면과 상세페이지는 모두 동일하게 고정 1단 액션 바를 사용하고 있었다. 바디 부분의 구성은 1단 화면 형식을 제일 많이 사용하고 있으며 하단 풋 부분의 구성은 없는 사례도 많았다. 또한 컬러 구성에 대해 분석한 결과는 주 컬러의 구성은 첫 화면과 상세페이지는 1도 색을 사용하는 경우가 가장 많았으며 보조색의 구성은 3도 색을 사용하는 경우가 제일 많았다. 첫 화면과 상세페이지의 주색은 1도로 일치하게 이용하는 경우가 가장 많았고 보조색으로는 3도를 일치하게 이용하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 버튼·아이콘 구성에 대한 분석한 결과로서 형태 구성은 단순화 된 형태나 선을 이용한 그림형을 많이 이용하고 있으며 컬러 구성은 3도 색을 사용하는 경우가 많았다. 첫 화면과 상세페이지의 버튼·아이콘 형태는 한 가지 형태로 일치하게 이용하는 경우와 일치하게 이용하지 않는 경우가 같은 것으로 나타났으며 컬러는 3도와 2도를 일치하게 이용하는 경우가 같은 것으로 나타났다. 이론적 연구 결과와 사례 분석결과를 통해 본 논문의 결론으로 인지심리적 관점에서 본 향후 박물관 모바일 앱 GUI 디자인에 대한 방향점으로는 첫째, 레이아웃 디자인은 중요한 정보는 사용자의 시각 중심에 배열하여 시각적 구조를 이용하여 정보를 시각적 계층화 시키고, 시각 장면을 최적화 시키며 이미지를 이용하여 기능을 표현해야 한다. 둘째, 컬러 디자인은 컬러의 채도, 명도, 색상을 이용하여 컬러를 구분하고 강하게 대비되는 색들을 같이 사용하는 것을 피해야하며, 독창적인 컬러를 사용해야 하고 중요한 정보를 구별하거나 다른 정보를 전달하기 위해서는 컬러 간에 차이를 명확하게 확보해야 한다. 셋째, 버튼아이콘 디자인은 시각적 일관성을 유지하며 사용자가 시각정보에 대한 모호성을 최소화 시키고, 문자 텍스트 대신 시각적인 그림 기호를 많이 이용해야 한다. 이에 따라 향후 박물관 모바일 앱 GUI 디자인은 인간의 시각 습관에 따라 눈에 먼저 띄고 잘 보일 수 있는 영역에는 가장 중요한 정보나 기능성을 가지고 있는 버튼 및 아이콘을 배치해야 한다. 통일된 기능을 가지고 있는 부분에는 통일된 컬러를 이용하며 통일감을 줄 필요성이 있으며, 유용성 측면에서 배경색 및 버튼이나 아이콘 등을 구분하기 위해 색의 명, 암, 강, 약, 농, 염 등의 정도 차이를 이용하여 명도와 채도를 적절하게 구사하여 컬러 계열을 이용해야 한다. 그리고 같은 기능의 버튼이나 아이콘은 간단명료하고 빠르게 식별이 가능할 수 있도록 일치시켜 그 기능을 신속하게 활용할 수 있도록 디자인을 진행해야 한다.
사람은 오감을 통해 모든 정보를 인식하고 감지하며 이중에 외부에서 받은 정보 중의 80% 이상은 시각을 통해 인지하기 때문에 매우 중요하다. 또한 디지털 정보 시대에 대표적인 사물이며 화두인 모바일 디바이스의 확산과 발전에 따라 모바일 앱도 사람의 생활에서 빠지면 안 되는 존재로 이용하는 시간이 점점 많아지게 되었다. 특히 박물관은 사회 발전에 이바지하는 교육 수단으로 사회와 인간의 발전을 증진시키는 중요한 역할을 담당하고 있다. 이에 따라 본 연구는 모바일 앱 GUI 디자인에서 시각적 구성요소의 인지심리적 특징을 분석하여 서로 간의 연관관계와 영향을 파악하고 향후 효과적인 정보전달과 사용성을 향상 시킬 수 있는 모바일 앱 GUI 디자인에 방향점을 제시하는 데에 목적을 두었다. 본 논문의 연구대상으로 모바일 운영체계 시장 점유율이 높은 안드로이드 중에 2016년에 인기가 높아 방문객 수가 가장 많았던 20개 박물관 중 국가에서 운영하는 종합박물관의-한국 국립중앙박물관, 중국 国家 박물관, 영국 British 박물관, 그리고 미국 Smithsonian 박물관 모바일 앱을 선정하여 진행 하였다. 모바일 앱 GUI 디자인 시각적 구성요소의 인지심리적 특징을 살펴보고 정리된 이론적 연구결과로서 첫째, 레이아웃 구성의 인지심리적 영향은 사람의 시각의 생리나 심리적 특징을 바탕으로 레이아웃 디자인의 효과를 발휘시켜서 정보전달 효율을 완수하는 것이다. 이는 사용자에게 다시 학습하고 기억하는 부담을 줄여주며 기타 불필요한 정보의 방해를 감소시킨다. 또한 시각적인 혼란을 피하여 시각피로를 감소시키고 사용자의 인지와 기억 효과를 강화시킨다. 둘째, 컬러 구성의 인지심리적 영향은 먼저 사용자의 기억 부담을 줄이고 빠른 이미지인식이 가능하다. 또한 시각적인 일치성을 유지하며 연속적인 형식을 감지한다. 셋째, 버튼아이콘 구성의 인지심리적 영향은 인터랙션 과정을 간편하게 만들 수 있다. 이로서 사용자에게 신속한 식별과 이해를 가능하게 하여 작업 효율을 향상 시킬 수 있으며 사용자의 기억 부하를 효과적으로 줄일 수 있다. 그리고 작은 이미지로 디스플레이 공간을 절약할 수 있으며 모바일 앱 인터페이스 통용화에도 도움이 될 수 있다. 모바일 앱 GUI 디자인에서 사람의 정보인지 처리과정의 인지심리 요소들의 방향점에 대한 이론적 연구결과를 다음과 같이 정리하였다. 감지에 영향을 주는 요소들의 방향점은 사용자의 목표를 이해하고 사용자의 작업을 쉽게 할 수 있도록 유도해야 하며, 시각적인 일치성을 유지하여 모호한 의미를 피하고 불량한 환경의 영향을 줄여줘야 한다. 시각정보 처리과정의 방향점은 정보의 가시화를 유지하고 읽기보다는 탐색을 위한 디자인이 되어야한다. 시각적 정보구조의 방향점은 정보구조를 최적화 하여 구조화된 정보를 디자인해야 한다. 컬러감지의 방향점은 컬러를 통해 정보전달할 때, 사용자가 원하는 정보를 얻을 수 있게 해야 한다. 주의특징의 방향점은 단일화된 시각특징을 만들어 시각혼란을 피해야 한다. 목표지향주의의 방향점은 사용자의 목표를 명확하고 이해하여 인지요소를 감소시켜야 한다. 기억 형성과정의 방향점은 사용자 목표에 집중하고 단기기억을 보완하여 기억에 도움을 제공하고 장기기억을 강화시켜 인지부담을 줄여줘야 한다. 추억 및 식별의 방향점은 추억이 아니라 식별을 통해, 이미지를 활용하고 기능을 표현하며 위치 정보를 표현해야 한다. 본 연구에서 한국, 중국, 영국 그리고 미국의 박물관 모바일 앱 사례의 레이아웃 구성에 대해 분석한 결과로는 먼저 상단 헤드부분의 구성은 첫 화면과 상세페이지는 모두 동일하게 고정 1단 액션 바를 사용하고 있었다. 바디 부분의 구성은 1단 화면 형식을 제일 많이 사용하고 있으며 하단 풋 부분의 구성은 없는 사례도 많았다. 또한 컬러 구성에 대해 분석한 결과는 주 컬러의 구성은 첫 화면과 상세페이지는 1도 색을 사용하는 경우가 가장 많았으며 보조색의 구성은 3도 색을 사용하는 경우가 제일 많았다. 첫 화면과 상세페이지의 주색은 1도로 일치하게 이용하는 경우가 가장 많았고 보조색으로는 3도를 일치하게 이용하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 버튼·아이콘 구성에 대한 분석한 결과로서 형태 구성은 단순화 된 형태나 선을 이용한 그림형을 많이 이용하고 있으며 컬러 구성은 3도 색을 사용하는 경우가 많았다. 첫 화면과 상세페이지의 버튼·아이콘 형태는 한 가지 형태로 일치하게 이용하는 경우와 일치하게 이용하지 않는 경우가 같은 것으로 나타났으며 컬러는 3도와 2도를 일치하게 이용하는 경우가 같은 것으로 나타났다. 이론적 연구 결과와 사례 분석결과를 통해 본 논문의 결론으로 인지심리적 관점에서 본 향후 박물관 모바일 앱 GUI 디자인에 대한 방향점으로는 첫째, 레이아웃 디자인은 중요한 정보는 사용자의 시각 중심에 배열하여 시각적 구조를 이용하여 정보를 시각적 계층화 시키고, 시각 장면을 최적화 시키며 이미지를 이용하여 기능을 표현해야 한다. 둘째, 컬러 디자인은 컬러의 채도, 명도, 색상을 이용하여 컬러를 구분하고 강하게 대비되는 색들을 같이 사용하는 것을 피해야하며, 독창적인 컬러를 사용해야 하고 중요한 정보를 구별하거나 다른 정보를 전달하기 위해서는 컬러 간에 차이를 명확하게 확보해야 한다. 셋째, 버튼아이콘 디자인은 시각적 일관성을 유지하며 사용자가 시각정보에 대한 모호성을 최소화 시키고, 문자 텍스트 대신 시각적인 그림 기호를 많이 이용해야 한다. 이에 따라 향후 박물관 모바일 앱 GUI 디자인은 인간의 시각 습관에 따라 눈에 먼저 띄고 잘 보일 수 있는 영역에는 가장 중요한 정보나 기능성을 가지고 있는 버튼 및 아이콘을 배치해야 한다. 통일된 기능을 가지고 있는 부분에는 통일된 컬러를 이용하며 통일감을 줄 필요성이 있으며, 유용성 측면에서 배경색 및 버튼이나 아이콘 등을 구분하기 위해 색의 명, 암, 강, 약, 농, 염 등의 정도 차이를 이용하여 명도와 채도를 적절하게 구사하여 컬러 계열을 이용해야 한다. 그리고 같은 기능의 버튼이나 아이콘은 간단명료하고 빠르게 식별이 가능할 수 있도록 일치시켜 그 기능을 신속하게 활용할 수 있도록 디자인을 진행해야 한다.
A person recognizes and perceives all information through the five senses, especially the vision, because more than 80% of the information received from outside is perceived through vision. In addition, with the popularization and development of mobile devices, which are typical objects in the era o...
A person recognizes and perceives all information through the five senses, especially the vision, because more than 80% of the information received from outside is perceived through vision. In addition, with the popularization and development of mobile devices, which are typical objects in the era of digital information age, mobile apps have become more and more used as a necessity for human life. In particular, museums play an important role in promoting social and human development as an educational tool that contributes to social development. Therefore, this study analyzes the cognitive and psychological characteristics of visual components in mobile app GUI design, and the purpose is to present a direction to mobile application GUI design that can improve effective communication and usability in the future. Among the 20 museums with the highest number of visitors in 2016, the largest number market share of mobile operating system in this study is the mobile applications operated by the nations - Korea National Museum, China National Museum, British Museum, and the Smithsonian Museum Mobile App in the United States. This study summarized the cognitive and psychological characteristics of the visual components of the mobile app GUI design as a result of the theoretical research. Firstly, the cognitive and psychological influences of the layout configuration accomplish the information transmission efficiency by exerting the effect of the layout design based on the physiological and psychological characteristics of the human vision. This reduces the burden of re-learning and remembering the user and reduces the interference with other unnecessary information. It also reduces visual fatigue by avoiding visual confusion and enhances user's perception and memory effect. Secondly, cognitive and psychological effects of color composition can reduce user 's memory burden and enable fast image recognition. It also investigates consecutive formats while maintaining visual consistency. Thirdly, the psychophysical effects of the button icon configuration can simplify the interaction process. Through this, it is possible for the user to identify and understand quickly, thereby improving the working efficiency and effectively reducing the memory burden of users. Also, it can save the display space with a small image and be used in the mobile app interface. As a result of the theoretical study on the direction of the cognitive psychological elements in the GUI design of the mobile app, the directional points of the elements affecting the detection should be understand the user's goals and facilitate the user's work, maintain the visual consistency, avoid ambiguous meanings and reduce the influence of the bad environment. The directional point of the visual information processing process should be designed for the visualization of the information and the searching rather than the reading. The directional point of the visual information structure should be designed to optimize the information structure and to structure the information. The direction point of color detection must be able to get the information that the users want when they communicating through color. The direction point of the attention feature should avoid visual confusion by creating a unified visual feature. The directional point of goal-oriented attention should reduce the cognitive elements by clearly understanding the users' goals. The direction of the memory formation process should focus on users' goals, supplement short-term memory to provide help to memory, and strengthen long-term memory to reducing cognitive burden. The direction of memories and identification must utilize images, represent functions, and express location information through identification rather than memories. This study analyzes the layout of museum mobile application case in South Korea, China, the UK and the United States. First at all, the top first front page and the details page are unified, which is made up of a fixed action bar. The configuration of the body part uses the one-step screen form in the most situation and there are many cases that the configuration of the lower foot part does not exist. Also, the results of analysis on the color configuration showed that the main color configuration was the most when using the 1th degree color for the screen and the detail page, and the 3rd degree color was the mostly used for the auxiliary color composition. The main colors on the first screen and the detail page were the most common when 1th degree was used in the same way, and the 3rd color was used the most in the case of the auxiliary color. The result of analyzing the button and icon configuration shows that the form configuration uses the rim type and the color configuration usually use the 3rd degree color. The shape of buttons and icons on the first and detail pages in the case of using just one same shape is as much as in the case of using shapes which are totally different. Based on the results both from the theoretical research and the cases analysis, we can infer the future direction of museum mobile app GUI design from the cognitive psychological point of view as follow: Firstly, visualize the information, optimize the visual scene, and use expression function of images. Secondly, color design should use color hue, brightness and saturation to distinguish colors, avoid stronger contrasting colors; and use unique colors to distinguish important information which should have a clear distinction between them. Thirdly, the buttons and icons design should maintain visual consistency, minimize the ambiguity of visual information, and use visual symbol rather than text. Therefore, the future museum mobile application GUI design should place the buttons and icons of the most important information and functions in the right area where people can firstly notice them according to the human visual habits. In order to distinguish the usefulness of background color, buttons and icons, it is necessary to distinguish between the bright and the dark, the strength and the weakness, the concentration and the light of the colors. With these differences, we have to appropriately use the brightness and saturation of the color system. In addition, buttons or icons with the functions should be designed so that the function can be utilized quickly by matching so that it can be clearly and quickly identified.
A person recognizes and perceives all information through the five senses, especially the vision, because more than 80% of the information received from outside is perceived through vision. In addition, with the popularization and development of mobile devices, which are typical objects in the era of digital information age, mobile apps have become more and more used as a necessity for human life. In particular, museums play an important role in promoting social and human development as an educational tool that contributes to social development. Therefore, this study analyzes the cognitive and psychological characteristics of visual components in mobile app GUI design, and the purpose is to present a direction to mobile application GUI design that can improve effective communication and usability in the future. Among the 20 museums with the highest number of visitors in 2016, the largest number market share of mobile operating system in this study is the mobile applications operated by the nations - Korea National Museum, China National Museum, British Museum, and the Smithsonian Museum Mobile App in the United States. This study summarized the cognitive and psychological characteristics of the visual components of the mobile app GUI design as a result of the theoretical research. Firstly, the cognitive and psychological influences of the layout configuration accomplish the information transmission efficiency by exerting the effect of the layout design based on the physiological and psychological characteristics of the human vision. This reduces the burden of re-learning and remembering the user and reduces the interference with other unnecessary information. It also reduces visual fatigue by avoiding visual confusion and enhances user's perception and memory effect. Secondly, cognitive and psychological effects of color composition can reduce user 's memory burden and enable fast image recognition. It also investigates consecutive formats while maintaining visual consistency. Thirdly, the psychophysical effects of the button icon configuration can simplify the interaction process. Through this, it is possible for the user to identify and understand quickly, thereby improving the working efficiency and effectively reducing the memory burden of users. Also, it can save the display space with a small image and be used in the mobile app interface. As a result of the theoretical study on the direction of the cognitive psychological elements in the GUI design of the mobile app, the directional points of the elements affecting the detection should be understand the user's goals and facilitate the user's work, maintain the visual consistency, avoid ambiguous meanings and reduce the influence of the bad environment. The directional point of the visual information processing process should be designed for the visualization of the information and the searching rather than the reading. The directional point of the visual information structure should be designed to optimize the information structure and to structure the information. The direction point of color detection must be able to get the information that the users want when they communicating through color. The direction point of the attention feature should avoid visual confusion by creating a unified visual feature. The directional point of goal-oriented attention should reduce the cognitive elements by clearly understanding the users' goals. The direction of the memory formation process should focus on users' goals, supplement short-term memory to provide help to memory, and strengthen long-term memory to reducing cognitive burden. The direction of memories and identification must utilize images, represent functions, and express location information through identification rather than memories. This study analyzes the layout of museum mobile application case in South Korea, China, the UK and the United States. First at all, the top first front page and the details page are unified, which is made up of a fixed action bar. The configuration of the body part uses the one-step screen form in the most situation and there are many cases that the configuration of the lower foot part does not exist. Also, the results of analysis on the color configuration showed that the main color configuration was the most when using the 1th degree color for the screen and the detail page, and the 3rd degree color was the mostly used for the auxiliary color composition. The main colors on the first screen and the detail page were the most common when 1th degree was used in the same way, and the 3rd color was used the most in the case of the auxiliary color. The result of analyzing the button and icon configuration shows that the form configuration uses the rim type and the color configuration usually use the 3rd degree color. The shape of buttons and icons on the first and detail pages in the case of using just one same shape is as much as in the case of using shapes which are totally different. Based on the results both from the theoretical research and the cases analysis, we can infer the future direction of museum mobile app GUI design from the cognitive psychological point of view as follow: Firstly, visualize the information, optimize the visual scene, and use expression function of images. Secondly, color design should use color hue, brightness and saturation to distinguish colors, avoid stronger contrasting colors; and use unique colors to distinguish important information which should have a clear distinction between them. Thirdly, the buttons and icons design should maintain visual consistency, minimize the ambiguity of visual information, and use visual symbol rather than text. Therefore, the future museum mobile application GUI design should place the buttons and icons of the most important information and functions in the right area where people can firstly notice them according to the human visual habits. In order to distinguish the usefulness of background color, buttons and icons, it is necessary to distinguish between the bright and the dark, the strength and the weakness, the concentration and the light of the colors. With these differences, we have to appropriately use the brightness and saturation of the color system. In addition, buttons or icons with the functions should be designed so that the function can be utilized quickly by matching so that it can be clearly and quickly identified.
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