[학위논문]영상매체(드라마)를 활용한 한국어 감정표현 교육 방안 연구 : 중급 중국인 학습자 말하기를 중심으로 A Study on the Teaching Method of Korean Emotional Expressions Using Video Media (Drama) : Focusing on Intermediate Chinese Learner원문보기
본 연구는 ‘한류’의 확산에 크게 영향을 준 영상매체인 드라마에 나오는 영상을 선택하고 편집해서 실제 교육 현장에서 활용하여 말하기 능력, 특히 감정표현과 관련된 말하기 능력을 향상시키는 교육 방안을 모색한다. 본 연구의 목적은 중급 수준의 중국인 한국어 학습자를 대상으로 하여 의사소통 능력을 향상시키기 위한 드라마와 같은 영상매체를 활용하여 일상생활에서 실제 사용하는 감정표현들을 적절하게 사용할 수 있도록 하는 데 중점을 둔다. 한국어 말하기...
본 연구는 ‘한류’의 확산에 크게 영향을 준 영상매체인 드라마에 나오는 영상을 선택하고 편집해서 실제 교육 현장에서 활용하여 말하기 능력, 특히 감정표현과 관련된 말하기 능력을 향상시키는 교육 방안을 모색한다. 본 연구의 목적은 중급 수준의 중국인 한국어 학습자를 대상으로 하여 의사소통 능력을 향상시키기 위한 드라마와 같은 영상매체를 활용하여 일상생활에서 실제 사용하는 감정표현들을 적절하게 사용할 수 있도록 하는 데 중점을 둔다. 한국어 말하기 교육에서는 가장 중요한 것이 상황에 따라 적절한 맥락 속에서 상대방의 의도나 의미가 담긴 실제적인 한국어를 사용하는 것이다. 그러나 외국인 학습자는 자신의 감정을 언어로 표현할 때, 한국인과 비슷한 감정을 느끼지만 정확하게 표현하지 못하는 경우가 많다. 이에 따라 본 연구는 한국어 감정표현 말하기를 교육하기 위하여 일상생활에서 쉽게 접촉할 수 있는 다양한 연령층의 대화를 실제 한국인이 자주 쓰는 어휘나 표현, 또는 문화적인 관습 등을 드라마를 통하여 한국어를 통합 연습할 수 있다는 점에서 말하기 능력을 향상시키기 위한 효과적인 교수-학습 자료라는 점을 강조한다. 제1장 서론에서는 우선 연구의 목적과 방법, 선행연구들에 대해 요약 기술한다. 그리고 영상매체인 드라마를 활용한 한국어 교육에 관련된 연구를 요약하고 집중적으로 중급 학습자를 위한 한국어 말하기 교육 연구 방안을 선정하여 정리한다. 제2장에서 의사소통 능력 향상을 위한 말하기 교육과 감정표현에 관한 연구를 검토하고 한국어 말하기 교육의 원리, 내용, 특성, 중요성 등을 검토한다. 또한 감정의 개념을 정의하여 감정의 의미 영역에서는 감정의 분류, 감정 어휘 유형을 검토하여 국립국어원(2015)에 <한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)>의 인간의 감정표현 어휘의 유형에 따라 초, 중, 고급 단계별 감정표현 어휘를 분류한다. 제3장에서는 한국에 있는 유학생뿐만 아니라 중국 내 중급 한국어 학습자까지 123명을 설문 조사를 실시하여 중급 한국어 말하기 수업 현황, 영상매체(드라마)를 활용한 한국어 말하기 수업, 한국어 감정표현의 인지 정도를 조사한다. 학습자들의 설문 조사 분석 결과에 따라 드라마를 활용한 한국어 감정표현에 대한 학습의 필요성과 의지를 확인할 수 있다. 제4장은 우선 영상매체(드라마)를 활용한 교육적인 가치와 영상매체인 드라마를 선정한 이유, 드라마<도깨비>를 선정한 이유 및 드라마를 활용 시 유의점을 기술하여 영상매체(드라마)를 활용한 말하기 수업 모형을 검토한 후에 교수-학습 방안을 제시한다. 먼저 드라마<도깨비>를 활용한 교수-학습 수업 모형은 시청 전 단계, 시청 단계, 시청 후 단계로 구성하였고, 도입 활동→1차 시청 활동 및 질문 활동, 2차 시청 및 설명 활동, 연습 활동→활용 활동, 마무리 활동 총 3단계로 진행한다. 또한 설정한 수업 단계별 모형으로 드라마<도깨비>를 활용한 중급 감정표현 말하기 교수-학습 활동을 제시하여 시청 전 단계, 시청 단계, 시청 후 단계별로 활용하는 데 적합한 교수-학습 활동을 작성하여 제시한다. 제5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리한다.
본 연구는 ‘한류’의 확산에 크게 영향을 준 영상매체인 드라마에 나오는 영상을 선택하고 편집해서 실제 교육 현장에서 활용하여 말하기 능력, 특히 감정표현과 관련된 말하기 능력을 향상시키는 교육 방안을 모색한다. 본 연구의 목적은 중급 수준의 중국인 한국어 학습자를 대상으로 하여 의사소통 능력을 향상시키기 위한 드라마와 같은 영상매체를 활용하여 일상생활에서 실제 사용하는 감정표현들을 적절하게 사용할 수 있도록 하는 데 중점을 둔다. 한국어 말하기 교육에서는 가장 중요한 것이 상황에 따라 적절한 맥락 속에서 상대방의 의도나 의미가 담긴 실제적인 한국어를 사용하는 것이다. 그러나 외국인 학습자는 자신의 감정을 언어로 표현할 때, 한국인과 비슷한 감정을 느끼지만 정확하게 표현하지 못하는 경우가 많다. 이에 따라 본 연구는 한국어 감정표현 말하기를 교육하기 위하여 일상생활에서 쉽게 접촉할 수 있는 다양한 연령층의 대화를 실제 한국인이 자주 쓰는 어휘나 표현, 또는 문화적인 관습 등을 드라마를 통하여 한국어를 통합 연습할 수 있다는 점에서 말하기 능력을 향상시키기 위한 효과적인 교수-학습 자료라는 점을 강조한다. 제1장 서론에서는 우선 연구의 목적과 방법, 선행연구들에 대해 요약 기술한다. 그리고 영상매체인 드라마를 활용한 한국어 교육에 관련된 연구를 요약하고 집중적으로 중급 학습자를 위한 한국어 말하기 교육 연구 방안을 선정하여 정리한다. 제2장에서 의사소통 능력 향상을 위한 말하기 교육과 감정표현에 관한 연구를 검토하고 한국어 말하기 교육의 원리, 내용, 특성, 중요성 등을 검토한다. 또한 감정의 개념을 정의하여 감정의 의미 영역에서는 감정의 분류, 감정 어휘 유형을 검토하여 국립국어원(2015)에 <한국어 교육 어휘 내용 개발(4단계)>의 인간의 감정표현 어휘의 유형에 따라 초, 중, 고급 단계별 감정표현 어휘를 분류한다. 제3장에서는 한국에 있는 유학생뿐만 아니라 중국 내 중급 한국어 학습자까지 123명을 설문 조사를 실시하여 중급 한국어 말하기 수업 현황, 영상매체(드라마)를 활용한 한국어 말하기 수업, 한국어 감정표현의 인지 정도를 조사한다. 학습자들의 설문 조사 분석 결과에 따라 드라마를 활용한 한국어 감정표현에 대한 학습의 필요성과 의지를 확인할 수 있다. 제4장은 우선 영상매체(드라마)를 활용한 교육적인 가치와 영상매체인 드라마를 선정한 이유, 드라마<도깨비>를 선정한 이유 및 드라마를 활용 시 유의점을 기술하여 영상매체(드라마)를 활용한 말하기 수업 모형을 검토한 후에 교수-학습 방안을 제시한다. 먼저 드라마<도깨비>를 활용한 교수-학습 수업 모형은 시청 전 단계, 시청 단계, 시청 후 단계로 구성하였고, 도입 활동→1차 시청 활동 및 질문 활동, 2차 시청 및 설명 활동, 연습 활동→활용 활동, 마무리 활동 총 3단계로 진행한다. 또한 설정한 수업 단계별 모형으로 드라마<도깨비>를 활용한 중급 감정표현 말하기 교수-학습 활동을 제시하여 시청 전 단계, 시청 단계, 시청 후 단계별로 활용하는 데 적합한 교수-학습 활동을 작성하여 제시한다. 제5장에서는 본 연구를 종합적으로 정리한다.
本研究通过对“韩流”有巨大贡献的影像媒体中“电视剧”简称“韩剧”,选择其部分内容并通过剪辑,运用到实际韩语教育现场中,来培养并提高中国韩语学习者的语言沟通能力和口语表达能力,特别是感情表达方面的语言能力。本研究的目的是通过使用影像媒体,例如“电视剧”来引导日常生活中正确使用,感情表达来提高中级韩语学习者的语言沟通能力与技巧。在韩语教育中,最重要的是使用实用韩语,其中包含适合于任何情境和正确表达个人情感与意图。然而,当用韩语学习者在运用韩语表达自己的情感时,常常可以感受到与韩国人相似的情绪,但往往无法准确地运用语言来表达自己的感情。本研究通过日常生活很容易接触的各个年龄层的对话,和实用韩语词汇并包含韩国文化以及习俗的“韩剧”,并强调它是韩语教学材料中有效的教学材料,可以通过“韩剧”的运用,可以提高学习者的学习兴趣和口语能力。 第一章首先介绍了研究的目的和方法,并总结了以往的研究。此外,总结了使用电视剧作为影像媒体的韩语教育相关研究资料,并总结了韩语教育的研究与教育方法。 在第二章中,分析了韩语口语教育与韩语感情词汇与分类的研究资料,以提高沟通技巧,并研究了韩语教育的原则,内容,特点和重要性。此外,通过定义韩语“感情”的概念,在“感情”的语义区域中,感情中情绪的分类和感情词汇的类型,并根据韩国语言学院(2015)《韩语教学词汇开发(4阶段)》中的人类情感表达词汇,进行韩语初级,中级,高级的感情表现词汇分类。 第三章中,不仅对韩国国内中国留学生,还对中国韩语学习者共123人,进行了问卷调查。通过对韩语中“口语”学习过程的情况和利用电视剧进行口语能力是否能得到提高,以及韩语感情表达的认知程度,共3部分进行了调查研究。根据调查分析的结果,可以得知韩语学习者并不满足于目前口语学习的现状,希望通过视觉媒体中的 “电视剧” 来提高自身的口语能力,并认识到对于韩语感情表达能力的不足. 第四章中说明了使用影像媒体的教育价值,选择影像媒体中“电视剧”作为教学资料的原因,以及选择“电视剧《鬼怪》”的原因。通过对利用电视剧为教学资料的教学模型研究后,制定了本研究的教学方案。“电视剧《鬼怪》”的教学模型分为视听前阶段、视听阶段和视听后阶段。具体有引导、第1阶段视听和提问、第2阶段视听和说明、练习、以及最后总结进行教学。另外,在设定的教学阶段模型中使用“电视剧《鬼怪》”针对韩语中级学习者感情表达的教学活动中,呈现了适用于视听前阶段,视听阶段和视听后阶段的教学活动。 第五章全面总结了这项研究。The purpose of this study is to find a way to improve the speaking ability, especially the speaking ability related to the expression of emotions, by selecting and editing the images in dramas which being the image medium greatly influences the diffusion of 'Korean Wave'. The purpose of this study is to improve the communication skills of intermediate - level Chinese Korean learners by using dramas - like visual media to emphasize the proper use of emotional expressions in everyday life. In Korean speaking education, the most important thing is to use practical Korean language which contains the intention or meaning of the other person in an appropriate context according to the situation. However, when expressing their emotions in spoken language, foreign learners often feel similar emotions as Koreans, but very often fail to express them accurately. In order to educate Korean emotional expressive speech, this study can analyze Korean language through dramas by using vocabulary, expressions, or cultural customs which are frequently used by Korean people of all ages which can be easily seen and heard in everyday life. And it is an effective teaching-learning material to improve speaking ability. Chapter 1 introduces the purpose and method of research first and summarized previous studies done in the same field. Also, we analyze the researches related to Korean language education using drama, which is a visual medium, and summarize the research methods of Korean speaking education for intermediate learners. In Chapter 2, we reviewed the research on speech education and emotional expression to improve communication skills and examined the principles, contents, characteristics, and importance of Korean speaking education. In addition, by defining the concept of emotion, the classification of emotions and the type of emotional vocabulary are examined in the semantic area of emotion, and it is decided according to the type of human emotional expression vocabulary in 〈Korean language teaching vocabulary development (4th step), Middle, and advanced phonetic expressions. In Chapter 3, we conducted a questionnaire survey of not only international students in Korea but also intermediate Chinese Korean learners in China. We surveyed the status of intermediate Korean language classes, Korean speaking lessons using video media (drama). Based on the results of the questionnaire survey, it led to the conclusion that learners need to learn Korean emotional expression using drama. Chapter 4 explains the educational value using the video media (drama), the reason why the drama(Dokkaeb/Goblin) is chosen as the visual medium, After reviewing the model, a teaching - learning plan is suggested. First, the teaching– learning class model using the drama "Dokkaebi" consisted of pre-viewing stage, viewing stage, post-viewing stage, and introduction activities → primary program and inquiry activities, secondary program and explanation activities, Activities, and finishing activities. In addition, the teaching-learning activities of intermediate level emotional expression using the drama "Goblin" are presented in the set stage level model, and the teaching-learning activities suitable for the use at the pre-viewing stage, the viewing stage, and the post-viewing stage are created and presented. Chapter 5 summarizes this study comprehensively.
本研究通过对“韩流”有巨大贡献的影像媒体中“电视剧”简称“韩剧”,选择其部分内容并通过剪辑,运用到实际韩语教育现场中,来培养并提高中国韩语学习者的语言沟通能力和口语表达能力,特别是感情表达方面的语言能力。本研究的目的是通过使用影像媒体,例如“电视剧”来引导日常生活中正确使用,感情表达来提高中级韩语学习者的语言沟通能力与技巧。在韩语教育中,最重要的是使用实用韩语,其中包含适合于任何情境和正确表达个人情感与意图。然而,当用韩语学习者在运用韩语表达自己的情感时,常常可以感受到与韩国人相似的情绪,但往往无法准确地运用语言来表达自己的感情。本研究通过日常生活很容易接触的各个年龄层的对话,和实用韩语词汇并包含韩国文化以及习俗的“韩剧”,并强调它是韩语教学材料中有效的教学材料,可以通过“韩剧”的运用,可以提高学习者的学习兴趣和口语能力。 第一章首先介绍了研究的目的和方法,并总结了以往的研究。此外,总结了使用电视剧作为影像媒体的韩语教育相关研究资料,并总结了韩语教育的研究与教育方法。 在第二章中,分析了韩语口语教育与韩语感情词汇与分类的研究资料,以提高沟通技巧,并研究了韩语教育的原则,内容,特点和重要性。此外,通过定义韩语“感情”的概念,在“感情”的语义区域中,感情中情绪的分类和感情词汇的类型,并根据韩国语言学院(2015)《韩语教学词汇开发(4阶段)》中的人类情感表达词汇,进行韩语初级,中级,高级的感情表现词汇分类。 第三章中,不仅对韩国国内中国留学生,还对中国韩语学习者共123人,进行了问卷调查。通过对韩语中“口语”学习过程的情况和利用电视剧进行口语能力是否能得到提高,以及韩语感情表达的认知程度,共3部分进行了调查研究。根据调查分析的结果,可以得知韩语学习者并不满足于目前口语学习的现状,希望通过视觉媒体中的 “电视剧” 来提高自身的口语能力,并认识到对于韩语感情表达能力的不足. 第四章中说明了使用影像媒体的教育价值,选择影像媒体中“电视剧”作为教学资料的原因,以及选择“电视剧《鬼怪》”的原因。通过对利用电视剧为教学资料的教学模型研究后,制定了本研究的教学方案。“电视剧《鬼怪》”的教学模型分为视听前阶段、视听阶段和视听后阶段。具体有引导、第1阶段视听和提问、第2阶段视听和说明、练习、以及最后总结进行教学。另外,在设定的教学阶段模型中使用“电视剧《鬼怪》”针对韩语中级学习者感情表达的教学活动中,呈现了适用于视听前阶段,视听阶段和视听后阶段的教学活动。 第五章全面总结了这项研究。The purpose of this study is to find a way to improve the speaking ability, especially the speaking ability related to the expression of emotions, by selecting and editing the images in dramas which being the image medium greatly influences the diffusion of 'Korean Wave'. The purpose of this study is to improve the communication skills of intermediate - level Chinese Korean learners by using dramas - like visual media to emphasize the proper use of emotional expressions in everyday life. In Korean speaking education, the most important thing is to use practical Korean language which contains the intention or meaning of the other person in an appropriate context according to the situation. However, when expressing their emotions in spoken language, foreign learners often feel similar emotions as Koreans, but very often fail to express them accurately. In order to educate Korean emotional expressive speech, this study can analyze Korean language through dramas by using vocabulary, expressions, or cultural customs which are frequently used by Korean people of all ages which can be easily seen and heard in everyday life. And it is an effective teaching-learning material to improve speaking ability. Chapter 1 introduces the purpose and method of research first and summarized previous studies done in the same field. Also, we analyze the researches related to Korean language education using drama, which is a visual medium, and summarize the research methods of Korean speaking education for intermediate learners. In Chapter 2, we reviewed the research on speech education and emotional expression to improve communication skills and examined the principles, contents, characteristics, and importance of Korean speaking education. In addition, by defining the concept of emotion, the classification of emotions and the type of emotional vocabulary are examined in the semantic area of emotion, and it is decided according to the type of human emotional expression vocabulary in 〈Korean language teaching vocabulary development (4th step), Middle, and advanced phonetic expressions. In Chapter 3, we conducted a questionnaire survey of not only international students in Korea but also intermediate Chinese Korean learners in China. We surveyed the status of intermediate Korean language classes, Korean speaking lessons using video media (drama). Based on the results of the questionnaire survey, it led to the conclusion that learners need to learn Korean emotional expression using drama. Chapter 4 explains the educational value using the video media (drama), the reason why the drama(Dokkaeb/Goblin) is chosen as the visual medium, After reviewing the model, a teaching - learning plan is suggested. First, the teaching– learning class model using the drama "Dokkaebi" consisted of pre-viewing stage, viewing stage, post-viewing stage, and introduction activities → primary program and inquiry activities, secondary program and explanation activities, Activities, and finishing activities. In addition, the teaching-learning activities of intermediate level emotional expression using the drama "Goblin" are presented in the set stage level model, and the teaching-learning activities suitable for the use at the pre-viewing stage, the viewing stage, and the post-viewing stage are created and presented. Chapter 5 summarizes this study comprehensively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.