목적 : 본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육 프로그램을 개발하고 운영하여 감염과 관련된 불안, 표준주의 지식, 표준주의 인지도, 자기효능감, 감염관리 ...
목적 : 본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육 프로그램을 개발하고 운영하여 감염과 관련된 불안, 표준주의 지식, 표준주의 인지도, 자기효능감, 감염관리 수행능력에 미치는 효과를 확인하고자 시행하였다.
방법 : 본 연구는 비동등성 대조군 사전사후설계 유사 실험 연구이다. 서울 소재 4년제 C대학 간호학과 3학년 학생 62명이 참여하였으며, 실험군 29명, 대조군 32명이 배정되었다. 감염관리 교육 프로그램의 개발은 ADDIE 모형을 기반으로 하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였다. 감염관리 교육은 이론 교육, 술기교육, 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션과 디브리핑으로 실험군에 적용하였다. 대조군은 이론교육, 술기교육, 동료교수법 실습으로 구성된 전통적인 감염관리 교육에 참여하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 활용하여 서술적 통계, Chi-square test, Fisher’s exact test, Signed ranks test, Mann-Whitney U test 및 t-test를 이용하여 분석하였다.
결과 : 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육을 적용한 군과 기존의 전통적인 감염관리 교육을 적용한 군 모두 표준주의 지식, 표준주의 인지도, 자기효능감의 사후 점수가 사전 점수보다 통계적으로 유의하게 상승하였다. 두 군 간에 표준주의 지식, 감염과 관련된 불안, 표준주의 인지도, 자기효능감의 사전-사후 점수 차이를 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 교육 후 측정한 감염관리 수행능력은 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육을 적용한 군이 기존의 전통적인 감염관리 교육을 적용한 군보다 유의하게 높았다.
결론 : 본 연구는 표준주의 감염관리 교육에서 다양한 교수법을 적용하기 위해 표준화 환자를 활용하였다는 점에서 의의가 있다. 개발된 교육 프로그램은 간호대학생의 감염관리 실무지식과 임상수행능력 향상을 위한 실습교육에 활용할 수 있을 것으로 기대한다. 앞으로 간호대학생의 학년별 수준에 맞는 단계적이고 통합적인 감염관리 교육 모듈을 추가로 개발하고 적용할 것을 제언한다.
목적 : 본 연구의 목적은 간호대학생을 위한 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육 프로그램을 개발하고 운영하여 감염과 관련된 불안, 표준주의 지식, 표준주의 인지도, 자기효능감, 감염관리 수행능력에 미치는 효과를 확인하고자 시행하였다.
방법 : 본 연구는 비동등성 대조군 사전사후설계 유사 실험 연구이다. 서울 소재 4년제 C대학 간호학과 3학년 학생 62명이 참여하였으며, 실험군 29명, 대조군 32명이 배정되었다. 감염관리 교육 프로그램의 개발은 ADDIE 모형을 기반으로 하여 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 5단계로 진행하였다. 감염관리 교육은 이론 교육, 술기교육, 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션과 디브리핑으로 실험군에 적용하였다. 대조군은 이론교육, 술기교육, 동료교수법 실습으로 구성된 전통적인 감염관리 교육에 참여하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 활용하여 서술적 통계, Chi-square test, Fisher’s exact test, Signed ranks test, Mann-Whitney U test 및 t-test를 이용하여 분석하였다.
결과 : 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육을 적용한 군과 기존의 전통적인 감염관리 교육을 적용한 군 모두 표준주의 지식, 표준주의 인지도, 자기효능감의 사후 점수가 사전 점수보다 통계적으로 유의하게 상승하였다. 두 군 간에 표준주의 지식, 감염과 관련된 불안, 표준주의 인지도, 자기효능감의 사전-사후 점수 차이를 비교한 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 교육 후 측정한 감염관리 수행능력은 표준화 환자를 활용한 감염관리 교육을 적용한 군이 기존의 전통적인 감염관리 교육을 적용한 군보다 유의하게 높았다.
결론 : 본 연구는 표준주의 감염관리 교육에서 다양한 교수법을 적용하기 위해 표준화 환자를 활용하였다는 점에서 의의가 있다. 개발된 교육 프로그램은 간호대학생의 감염관리 실무지식과 임상수행능력 향상을 위한 실습교육에 활용할 수 있을 것으로 기대한다. 앞으로 간호대학생의 학년별 수준에 맞는 단계적이고 통합적인 감염관리 교육 모듈을 추가로 개발하고 적용할 것을 제언한다.
PURPOSE : The this study was conducted to develop and apply an education program using standard patient for infection control and to identify the effects of infection-related anxiety, standard precaution knowledge, standard precaution awareness, self-efficacy, and infection control performance <...
PURPOSE : The this study was conducted to develop and apply an education program using standard patient for infection control and to identify the effects of infection-related anxiety, standard precaution knowledge, standard precaution awareness, self-efficacy, and infection control performance
METHODS: This study is Nonequivalent control group pretest-posttest design. Total 62 nursing students from 3rd grade of C university nursing department in Seoul participated in the study and were assigned 29 students for the experimental group and 32 students for the control group. The infection control education program was developed based on the ADDIE model and proceeded to five steps of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The infection control education program included lectures, skill training, simulation using standardized patient, and debriefing, and it was implemented with the experimental group. The control group participated in traditional infection control education which consisted of lectures, skill training, and peer tutoring practices. The collected data were analyzed by descriptive statistics, Chi-square test, Fisher's exact test, Signed ranks test, and Mann-Whitney U, Independent t-test with SPSS program for version 23.0.
RESULTS: Both groups exhibited statistically significant increases in their standard precaution knowledge, standard precaution awareness, and self-efficacy scores after intervention as compared to their pre-test. There was no statistically significant difference between the two groups in the pre-post difference scores on standard precaution knowledge, infection-related anxiety, standard precaution awareness, and self-efficacy. The infection control performance was significantly higher in the group that applied infection control education using standardized patients than the group that applied conventional infection control education.
CONCLUSION: The results of this study confirmed that the infection control education program using standardized patients was effective in the standard precaution knowledge, self-efficacy, and infection control performance of the nursing college students. This study is significant in that the simulation study using the standardized patient was first attempted in infection control education. This study is significant that the simulation study using the standardized patient was first attempted in infection control education. It is expected that the developed education program can be applied to practical training for knowledge of infectious control and practical training for nursing college students to improve clinical knowledge and clinical competency of infection control. In the future, it is suggested to develop and apply a gradual and integrated infection control education module appropriate to the grade level of nursing university students.
PURPOSE : The this study was conducted to develop and apply an education program using standard patient for infection control and to identify the effects of infection-related anxiety, standard precaution knowledge, standard precaution awareness, self-efficacy, and infection control performance
METHODS: This study is Nonequivalent control group pretest-posttest design. Total 62 nursing students from 3rd grade of C university nursing department in Seoul participated in the study and were assigned 29 students for the experimental group and 32 students for the control group. The infection control education program was developed based on the ADDIE model and proceeded to five steps of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The infection control education program included lectures, skill training, simulation using standardized patient, and debriefing, and it was implemented with the experimental group. The control group participated in traditional infection control education which consisted of lectures, skill training, and peer tutoring practices. The collected data were analyzed by descriptive statistics, Chi-square test, Fisher's exact test, Signed ranks test, and Mann-Whitney U, Independent t-test with SPSS program for version 23.0.
RESULTS: Both groups exhibited statistically significant increases in their standard precaution knowledge, standard precaution awareness, and self-efficacy scores after intervention as compared to their pre-test. There was no statistically significant difference between the two groups in the pre-post difference scores on standard precaution knowledge, infection-related anxiety, standard precaution awareness, and self-efficacy. The infection control performance was significantly higher in the group that applied infection control education using standardized patients than the group that applied conventional infection control education.
CONCLUSION: The results of this study confirmed that the infection control education program using standardized patients was effective in the standard precaution knowledge, self-efficacy, and infection control performance of the nursing college students. This study is significant in that the simulation study using the standardized patient was first attempted in infection control education. This study is significant that the simulation study using the standardized patient was first attempted in infection control education. It is expected that the developed education program can be applied to practical training for knowledge of infectious control and practical training for nursing college students to improve clinical knowledge and clinical competency of infection control. In the future, it is suggested to develop and apply a gradual and integrated infection control education module appropriate to the grade level of nursing university students.
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