최근 플랜트 관련 프로젝트에서는 현지 사정에 의해 재료 수급이 원활하지 못하는 상황과 현장 제작 공간 협소 등의 현장여건과 현장 내에서 다른 공정 간의 충돌로 인한 안전사고와 같은 문제점들로 인해 공기 준수에 어려움이 발생하였다. 이에 따라 납품일을 맞추기 위한 방안으로 구조물의 모듈화(modularization) 제작비율이 조금씩이지만 점점 늘어나고 있고, 리프팅 러그 사용의 빈도가 점차 높아지고 있는 추세이다. 따라서 본 연구에서는 선박건조 및 해양구조물, 해상풍력발전사업, 플랜트사업 등 여러 제작 및 건설 분야에 사용되는 많은 종류의 러그 중 실제 육상플랜트 의 정유 및 석유화학 플랜트를 중심으로 하는 구조물에 설치된 패드 아이 리프팅 러그를 선정하여 연구하였다. ...
최근 플랜트 관련 프로젝트에서는 현지 사정에 의해 재료 수급이 원활하지 못하는 상황과 현장 제작 공간 협소 등의 현장여건과 현장 내에서 다른 공정 간의 충돌로 인한 안전사고와 같은 문제점들로 인해 공기 준수에 어려움이 발생하였다. 이에 따라 납품일을 맞추기 위한 방안으로 구조물의 모듈화(modularization) 제작비율이 조금씩이지만 점점 늘어나고 있고, 리프팅 러그 사용의 빈도가 점차 높아지고 있는 추세이다. 따라서 본 연구에서는 선박건조 및 해양구조물, 해상풍력발전사업, 플랜트사업 등 여러 제작 및 건설 분야에 사용되는 많은 종류의 러그 중 실제 육상플랜트 의 정유 및 석유화학 플랜트를 중심으로 하는 구조물에 설치된 패드 아이 리프팅 러그를 선정하여 연구하였다. 수치해석을 수행하기 전 먼저 해석방법의 타당성을 검토하기 위해 기존에 발표되었던 논문의 실험 결과와 비교해보았으며 검토된 해석 방법을 토대로 플랜트 범용 프로그램인 Staad Pro.를 사용하여 구조해석 모델링을 수행하여 적용하였다. 해석적으로는 실제 접촉응력을 고려하기 위해 헤르츠 접촉응력을 고려하여 제작, 운반, 설치현장에서 발생할 수 있는 인양조건들에 대한 설계방법에 따른 러그의 강도특성을 알아보고 구조적 안정성을 확인하였다. 결과는 응력분포를 고려할 때 링플레이트의 크기를 줄일 수 있으며, 가장 큰 응력이 발생하는 수직인양조건에서 LRFD가 ASD보다 샤클 핀과 접촉되는 러그 홀 부분에 더 큰 응력이 발생된다. 또한 AISC 매뉴얼에 따른 LRFD와 ASD는 문제가 없으나 실제 헤르츠 접촉면적을 고려했을 때는 공칭지압강도만을 만족시킨다. 이에 LRFD의 설계지압강도 및 ASD의 허용지압강도를 만족시키기 위해서는 링플레이트의 두께증가가 필요할 것이라 판단되며, ASD가 LRFD보다 더 큰 두께가 필요할 것이라 판단된다.
최근 플랜트 관련 프로젝트에서는 현지 사정에 의해 재료 수급이 원활하지 못하는 상황과 현장 제작 공간 협소 등의 현장여건과 현장 내에서 다른 공정 간의 충돌로 인한 안전사고와 같은 문제점들로 인해 공기 준수에 어려움이 발생하였다. 이에 따라 납품일을 맞추기 위한 방안으로 구조물의 모듈화(modularization) 제작비율이 조금씩이지만 점점 늘어나고 있고, 리프팅 러그 사용의 빈도가 점차 높아지고 있는 추세이다. 따라서 본 연구에서는 선박건조 및 해양구조물, 해상풍력발전사업, 플랜트사업 등 여러 제작 및 건설 분야에 사용되는 많은 종류의 러그 중 실제 육상플랜트 의 정유 및 석유화학 플랜트를 중심으로 하는 구조물에 설치된 패드 아이 리프팅 러그를 선정하여 연구하였다. 수치해석을 수행하기 전 먼저 해석방법의 타당성을 검토하기 위해 기존에 발표되었던 논문의 실험 결과와 비교해보았으며 검토된 해석 방법을 토대로 플랜트 범용 프로그램인 Staad Pro.를 사용하여 구조해석 모델링을 수행하여 적용하였다. 해석적으로는 실제 접촉응력을 고려하기 위해 헤르츠 접촉응력을 고려하여 제작, 운반, 설치현장에서 발생할 수 있는 인양조건들에 대한 설계방법에 따른 러그의 강도특성을 알아보고 구조적 안정성을 확인하였다. 결과는 응력분포를 고려할 때 링플레이트의 크기를 줄일 수 있으며, 가장 큰 응력이 발생하는 수직인양조건에서 LRFD가 ASD보다 샤클 핀과 접촉되는 러그 홀 부분에 더 큰 응력이 발생된다. 또한 AISC 매뉴얼에 따른 LRFD와 ASD는 문제가 없으나 실제 헤르츠 접촉면적을 고려했을 때는 공칭지압강도만을 만족시킨다. 이에 LRFD의 설계지압강도 및 ASD의 허용지압강도를 만족시키기 위해서는 링플레이트의 두께증가가 필요할 것이라 판단되며, ASD가 LRFD보다 더 큰 두께가 필요할 것이라 판단된다.
It has been difficult to comply with time for completion due to problems such as lack of supply of materials due to local circumstances and narrowness of production space, safety accident due to collision between other processes in the site in recent plant-related projects. Accordingly, the modulari...
It has been difficult to comply with time for completion due to problems such as lack of supply of materials due to local circumstances and narrowness of production space, safety accident due to collision between other processes in the site in recent plant-related projects. Accordingly, the modularization fabrication ratio of the structure is gradually increasing, the use of the lifting lug is gradually increasing. Therefore, in this study, among many kinds of lugs used in various construction and construction fields such as shipbuilding and offshore structure, offshore wind power generation project, and plant business, a pad eye lifting lug installed on a structure centering on petroleum refining & petrochemical plants were selected and studied. In order to examine the feasibility of the analysis method before the numerical analysis, it was compared with the experimental results of the previously published papers. Based on the analyzed method, structural analysis modeling was performed using the plant general program Staad Pro.. Analytically, to consider the actual contact stress, the strength characteristics of the lug according to the design method for the lifting conditions that can occur in the fabrication, transportation, and installation sites were investigated considering the Hertz contact stress and the structural stability was confirmed. The result is that the size of the ring plate can be reduced considering the stress distribution, A larger stress is generated in the lug hole portion contacting with the shackle pin in a vertical lifting case in which LRFD generates stress that is larger than ASD. Also, there is no problem with LRFD and ASD according to the AISC manual. But, only the nominal bearing strength is satisfied when the actual Hertz contact area is considered. Therefore, it is judged that it is necessary to increase the thickness of the ring plate in order to satisfy the design bearing strength of the LRFD and the allowable bearing strength of the ASD. Also It is considered that ASD will require a thickness greater than LRFD.
It has been difficult to comply with time for completion due to problems such as lack of supply of materials due to local circumstances and narrowness of production space, safety accident due to collision between other processes in the site in recent plant-related projects. Accordingly, the modularization fabrication ratio of the structure is gradually increasing, the use of the lifting lug is gradually increasing. Therefore, in this study, among many kinds of lugs used in various construction and construction fields such as shipbuilding and offshore structure, offshore wind power generation project, and plant business, a pad eye lifting lug installed on a structure centering on petroleum refining & petrochemical plants were selected and studied. In order to examine the feasibility of the analysis method before the numerical analysis, it was compared with the experimental results of the previously published papers. Based on the analyzed method, structural analysis modeling was performed using the plant general program Staad Pro.. Analytically, to consider the actual contact stress, the strength characteristics of the lug according to the design method for the lifting conditions that can occur in the fabrication, transportation, and installation sites were investigated considering the Hertz contact stress and the structural stability was confirmed. The result is that the size of the ring plate can be reduced considering the stress distribution, A larger stress is generated in the lug hole portion contacting with the shackle pin in a vertical lifting case in which LRFD generates stress that is larger than ASD. Also, there is no problem with LRFD and ASD according to the AISC manual. But, only the nominal bearing strength is satisfied when the actual Hertz contact area is considered. Therefore, it is judged that it is necessary to increase the thickness of the ring plate in order to satisfy the design bearing strength of the LRFD and the allowable bearing strength of the ASD. Also It is considered that ASD will require a thickness greater than LRFD.
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