본 연구의 목적은 창의형 인재 양성이 강조되는 21세기 교육 흐름을 반영한 문화예술교육의 현황과 만족도를 살펴보고 결과에 따른 한계점과 몇 가지 개선방안을 제시하는 데 있다. 그중에서도 꿈다락 토요문화학교 프로그램을 대표적으로 선정하였으며, 여러 분야프로그램 중, 무용 프로그램에 대한 조사를 실시하였다. 구체적인 대상은 서울, 경기지역의 중, 고등학생 57명이며, 만족도와 개선방안을 도출하기 위한 문제점을 확인하기 위해 설문조사를 진행하였다. 설문조사의 결과는 분산분석, ...
본 연구의 목적은 창의형 인재 양성이 강조되는 21세기 교육 흐름을 반영한 문화예술교육의 현황과 만족도를 살펴보고 결과에 따른 한계점과 몇 가지 개선방안을 제시하는 데 있다. 그중에서도 꿈다락 토요문화학교 프로그램을 대표적으로 선정하였으며, 여러 분야프로그램 중, 무용 프로그램에 대한 조사를 실시하였다. 구체적인 대상은 서울, 경기지역의 중, 고등학생 57명이며, 만족도와 개선방안을 도출하기 위한 문제점을 확인하기 위해 설문조사를 진행하였다. 설문조사의 결과는 분산분석, T검정, 회귀분석 등 통계적 도구를 이용하여 분석하였으며 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 설문조사에 참여한 꿈다락 토요문화학교 무용프로그램 이용자들의 대부분은 꿈다락 토요문화학교 전반과, 무용 프로그램에 대해 만족하고 있으며 배경변인(프로그램 장르, 기간, 동기, 성별)에 따라 만족도에 유의미한 차이를 보였으며, 프로그램으로 인하여 주말에 문화 예술 활동이 늘었고, 무용프로그램이라는 특성상 참여자들에게 무용교육의 효과도 이끌어낼 수 있었다. 반면, 꿈다락 토요문화학교의 보완점에 대해서는 홍보 부족을 가장 큰 이유(40%)로 응답하여 표본 조사임을 감안할 때도 명확한 보완점 도출이 이루어졌다. 이러한 조사결과를 통해 확인할 수 있는 시사점은 아래와 같다. 꿈다락 토요문화학교의 무용프로그램은 인성과 창의성 개발이라는 꿈다락 토요문화학교 자체의 목표와 크게 부합하며 그 역할을 잘 수행하고 있으나, 홍보 부족 및 몇 가지 문제점을 해결하기 위한 다양한 방안의 강구 및 시행이 따른다면 보다 효율적인 프로그램 운영과 다양한 교육 효과를 기대할 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 창의형 인재 양성이 강조되는 21세기 교육 흐름을 반영한 문화예술교육의 현황과 만족도를 살펴보고 결과에 따른 한계점과 몇 가지 개선방안을 제시하는 데 있다. 그중에서도 꿈다락 토요문화학교 프로그램을 대표적으로 선정하였으며, 여러 분야프로그램 중, 무용 프로그램에 대한 조사를 실시하였다. 구체적인 대상은 서울, 경기지역의 중, 고등학생 57명이며, 만족도와 개선방안을 도출하기 위한 문제점을 확인하기 위해 설문조사를 진행하였다. 설문조사의 결과는 분산분석, T검정, 회귀분석 등 통계적 도구를 이용하여 분석하였으며 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 설문조사에 참여한 꿈다락 토요문화학교 무용프로그램 이용자들의 대부분은 꿈다락 토요문화학교 전반과, 무용 프로그램에 대해 만족하고 있으며 배경변인(프로그램 장르, 기간, 동기, 성별)에 따라 만족도에 유의미한 차이를 보였으며, 프로그램으로 인하여 주말에 문화 예술 활동이 늘었고, 무용프로그램이라는 특성상 참여자들에게 무용교육의 효과도 이끌어낼 수 있었다. 반면, 꿈다락 토요문화학교의 보완점에 대해서는 홍보 부족을 가장 큰 이유(40%)로 응답하여 표본 조사임을 감안할 때도 명확한 보완점 도출이 이루어졌다. 이러한 조사결과를 통해 확인할 수 있는 시사점은 아래와 같다. 꿈다락 토요문화학교의 무용프로그램은 인성과 창의성 개발이라는 꿈다락 토요문화학교 자체의 목표와 크게 부합하며 그 역할을 잘 수행하고 있으나, 홍보 부족 및 몇 가지 문제점을 해결하기 위한 다양한 방안의 강구 및 시행이 따른다면 보다 효율적인 프로그램 운영과 다양한 교육 효과를 기대할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine the current status and satisfaction of art and culture education reflecting the 21st century education curriculum, which emphasizes creativity, and to suggest the limitations and the improvement plan according to the results. For this purpose, Kkumdarak Cultur...
The purpose of this study is to examine the current status and satisfaction of art and culture education reflecting the 21st century education curriculum, which emphasizes creativity, and to suggest the limitations and the improvement plan according to the results. For this purpose, Kkumdarak Culture School was selected as a program to represent arts and culture education. The subjects of this study were 57 middle and high school students in Seoul and Gyeong-gi area. The questionnaire survey was carried out to identify the problems and the problems to be improved. The results of the questionnaire were analyzed using statistical tools such as analysis of variance, t - test, and regression analysis. The results of this study are described as below. Most of the participants in the questionnaire were satisfied with the overall aspects of Kkumdarak Culture School and its dance program. We could observe the significant differences with background variables such as sex, motivation, duration, and gene. Moreover, as a result of dance program, increased cultural and art activities and the effect of dance education such as physical, metal, and social development has been observed as well. On the other hand, the lack of promotion for the program was found as biggest improvement point(with scoring 40% of total responses) for Kkumdarak Culture School.
The implications of these findings are as follows. Kkumdarak Culture School's Dance Program is operating, complying with the objective of Kkumdarak Culture School, which is to develop humanity and creativity. However, plans to solve the problems represented by lack of publicity and enforcement shall be prepared and executed so that it enable more efficient program operation and various educational effects.
The purpose of this study is to examine the current status and satisfaction of art and culture education reflecting the 21st century education curriculum, which emphasizes creativity, and to suggest the limitations and the improvement plan according to the results. For this purpose, Kkumdarak Culture School was selected as a program to represent arts and culture education. The subjects of this study were 57 middle and high school students in Seoul and Gyeong-gi area. The questionnaire survey was carried out to identify the problems and the problems to be improved. The results of the questionnaire were analyzed using statistical tools such as analysis of variance, t - test, and regression analysis. The results of this study are described as below. Most of the participants in the questionnaire were satisfied with the overall aspects of Kkumdarak Culture School and its dance program. We could observe the significant differences with background variables such as sex, motivation, duration, and gene. Moreover, as a result of dance program, increased cultural and art activities and the effect of dance education such as physical, metal, and social development has been observed as well. On the other hand, the lack of promotion for the program was found as biggest improvement point(with scoring 40% of total responses) for Kkumdarak Culture School.
The implications of these findings are as follows. Kkumdarak Culture School's Dance Program is operating, complying with the objective of Kkumdarak Culture School, which is to develop humanity and creativity. However, plans to solve the problems represented by lack of publicity and enforcement shall be prepared and executed so that it enable more efficient program operation and various educational effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.