가치기반수용모델을 이용한 멤버십이용자의 지각된 혜택, 희생, 지각된 가치, 지속적 이용의도의 영향관계에 대한 연구 : 20대 CJ 멤버십서비스 이용자를 중심으로 A study on influence relation of membership user's perceived benefit, sacrifice, value and continuous use intention by using theory of value based adoption model(VAM): Focoused on 20's CJ membership service users원문보기
본 연구의 목적은 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치, 지속적 이용의도를 가치기반수용모델에 적용하여 알아보고자 하였다. 또한 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치와 지속적 이용의도에 중요한 요인을 혜택과 희생의 차원에서 분석해 보고자 하였다. 편의추출법을 사용하여 cj 멤버십서비스를 이용해본 적이 있는 사람을 대상으로 설문지를 수집하였다. 본 연구는 SPSS 20.0와 ...
본 연구의 목적은 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치, 지속적 이용의도를 가치기반수용모델에 적용하여 알아보고자 하였다. 또한 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치와 지속적 이용의도에 중요한 요인을 혜택과 희생의 차원에서 분석해 보고자 하였다. 편의추출법을 사용하여 cj 멤버십서비스를 이용해본 적이 있는 사람을 대상으로 설문지를 수집하였다. 본 연구는 SPSS 20.0와 AMOS 20.0을 활용하여 빈도분석, 측정 모형의 적합성, 타당성과 신뢰성 검증, 연구 모형에 대한 가설검증, 구조 모형의 영향 관계 검증을 서술하였다. 제안된 모든 가설 중 일부 가설이 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 첫 번째, 혜택의 유용성과 희생의 보안위험성은 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째, 혜택의 유용성과 희생의 보안 위험성은 지속적 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째, 지각된 가치는 지속적 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구가 의미하는 바는 다음과 같다. 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 유용성과 보안위험성으로 나타났다. 따라서 20대를 위한 마케팅 전략을 수립할 때는 유용한 혜택을 제공하고 보안위험성을 낮춘다면 이용자는 서비스가 가치가 있다고 인식하고 지속적으로 사용할 것으로 생각된다. 이와 같은 결과를 통해 본 연구는 멤버십서비스를 활용하는 기업과 연구자들에게 유의미한 학문적, 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것이라 기대된다.
본 연구의 목적은 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치, 지속적 이용의도를 가치기반수용모델에 적용하여 알아보고자 하였다. 또한 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치와 지속적 이용의도에 중요한 요인을 혜택과 희생의 차원에서 분석해 보고자 하였다. 편의추출법을 사용하여 cj 멤버십서비스를 이용해본 적이 있는 사람을 대상으로 설문지를 수집하였다. 본 연구는 SPSS 20.0와 AMOS 20.0을 활용하여 빈도분석, 측정 모형의 적합성, 타당성과 신뢰성 검증, 연구 모형에 대한 가설검증, 구조 모형의 영향 관계 검증을 서술하였다. 제안된 모든 가설 중 일부 가설이 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 첫 번째, 혜택의 유용성과 희생의 보안위험성은 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째, 혜택의 유용성과 희생의 보안 위험성은 지속적 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째, 지각된 가치는 지속적 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구가 의미하는 바는 다음과 같다. 멤버십서비스 이용자의 지각된 가치와 지속적 이용의도에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 유용성과 보안위험성으로 나타났다. 따라서 20대를 위한 마케팅 전략을 수립할 때는 유용한 혜택을 제공하고 보안위험성을 낮춘다면 이용자는 서비스가 가치가 있다고 인식하고 지속적으로 사용할 것으로 생각된다. 이와 같은 결과를 통해 본 연구는 멤버십서비스를 활용하는 기업과 연구자들에게 유의미한 학문적, 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것이라 기대된다.
The purpose of this study was to analyze the perceived value and continuous use intention by conducting the study with the Value based Adoption Model (VAM). This study planned to explore important factor of membership service user’s perceived value and continuous use intention by investigating dimen...
The purpose of this study was to analyze the perceived value and continuous use intention by conducting the study with the Value based Adoption Model (VAM). This study planned to explore important factor of membership service user’s perceived value and continuous use intention by investigating dimensions of benefits and sacrifice. A convenience sampling method was applied among customers in Busan area who had the experience to use CJ membership service. This study used SPSS 20.0 and AMOS 20.0 to conduct frequency analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, hypotheses testing on model, influence relation of structural model. Among all suggested hypotheses, several hypotheses were significantly supported as follows: First, Usefulness of benefit and security risk of sacrifice affect on perceived value. Second, Usefulness of benefit and security risk of sacrifice affect on continuous use intention. Third, Perceived value affect on continuous use intention. The implications of this study are impacting as follows: usefulness and security risk are most important factor on membership service user’s perceived value and continuous use intention. Therefore, if a marketing strategy for the twenties is to provide useful benefits and lower security risks, users will recognize that services are valuable and will use sustainedly. Based on these results, it is expected that this study could provide theoretical and practical implications for companies and researchers on membership service.
Keywords: Value based Adoption Model(VAM), Membership service, Benefit, Sacrifice, Perceived value, Continuous use intention.
The purpose of this study was to analyze the perceived value and continuous use intention by conducting the study with the Value based Adoption Model (VAM). This study planned to explore important factor of membership service user’s perceived value and continuous use intention by investigating dimensions of benefits and sacrifice. A convenience sampling method was applied among customers in Busan area who had the experience to use CJ membership service. This study used SPSS 20.0 and AMOS 20.0 to conduct frequency analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, hypotheses testing on model, influence relation of structural model. Among all suggested hypotheses, several hypotheses were significantly supported as follows: First, Usefulness of benefit and security risk of sacrifice affect on perceived value. Second, Usefulness of benefit and security risk of sacrifice affect on continuous use intention. Third, Perceived value affect on continuous use intention. The implications of this study are impacting as follows: usefulness and security risk are most important factor on membership service user’s perceived value and continuous use intention. Therefore, if a marketing strategy for the twenties is to provide useful benefits and lower security risks, users will recognize that services are valuable and will use sustainedly. Based on these results, it is expected that this study could provide theoretical and practical implications for companies and researchers on membership service.
Keywords: Value based Adoption Model(VAM), Membership service, Benefit, Sacrifice, Perceived value, Continuous use intention.
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