필자는 어린 시절부터 드라마를 무척이나 좋아했다. 수많은 드라마를 보면서 울고 웃으며 자랐다. 대학 시절, 2004년 KBS 2TV 주말드라마 <애정의 조건>을 보면서 ‘드라마를 만들고 싶다’라는 꿈을 갖게 되었다. 그리고 그 꿈이 현실이 되어 2005년 외주제작사에 입사를 하며, 지금껏 드라마 만드는 일에 전념하고 있다. 2004년 <애정의 조건> 방영 당시만 해도 주말드라마와 같은 정통드라마는 젊은 층뿐 아니라 중, 장년층에게도 많은 사랑을 받았다. 다양한 세대의 이야기를 펼치는 정통드라마를 보며 부모님 세대를 이해하고 삼촌 세대를 동경하며 나의 세대를 공감했다. 이후 점점 위축되는 정통드라마 시장을 보며 무척 안타까웠다. <인형의 집> 제작논문을 쓰면서 정통드라마의 쇠퇴 원인을 여러 각도로 생각해봤다. 세대의 변화, ...
필자는 어린 시절부터 드라마를 무척이나 좋아했다. 수많은 드라마를 보면서 울고 웃으며 자랐다. 대학 시절, 2004년 KBS 2TV 주말드라마 <애정의 조건>을 보면서 ‘드라마를 만들고 싶다’라는 꿈을 갖게 되었다. 그리고 그 꿈이 현실이 되어 2005년 외주제작사에 입사를 하며, 지금껏 드라마 만드는 일에 전념하고 있다. 2004년 <애정의 조건> 방영 당시만 해도 주말드라마와 같은 정통드라마는 젊은 층뿐 아니라 중, 장년층에게도 많은 사랑을 받았다. 다양한 세대의 이야기를 펼치는 정통드라마를 보며 부모님 세대를 이해하고 삼촌 세대를 동경하며 나의 세대를 공감했다. 이후 점점 위축되는 정통드라마 시장을 보며 무척 안타까웠다. <인형의 집> 제작논문을 쓰면서 정통드라마의 쇠퇴 원인을 여러 각도로 생각해봤다. 세대의 변화, 콘텐츠의 다양화, 드라마 산업의 변화 등. 위 사유 외에도 필자는 소재의 한계성이 문제점이라 생각을 했다. <인형의 집> 편성을 받고 소재를 묻는 드라마 관계자들의 질문에 필자는 “아픈 딸을 살리기 딸을 바꾸는 엄마의 욕망으로”라는 말을 시작하자마자 “또 출생의 비밀”이라는 답변을 제일 많이 들었다. 필자 또한 그런 측면을 이해한다. 하지만, <인형의 집>은 구성이 새로웠다. 그리고 캐릭터가 입체적이었다. 같은 소재라도 어떻게 이야기하느냐에 따라 재미의 차이가 있고, 어떤 인물이 대처하느냐에 따라 궁금증이 달라진다. 정통드라마 기획 단계에서 서사구조, 캐릭터의 패턴을 새로운 시각으로 변형한다면 정통드라마가 더 많은 사랑받을 수 있지 않을까 생각이 든다. 끝으로 필자는 드라마 프로듀서로 현장에서 부딪히며 많은 것을 배웠지만, 학술적인 부분에 대하여는 이해할 수 있는 계기가 없어 늘 아쉬웠다. 그래서 중앙대학교 대학원에 오게 되었고, 교수님들의 훌륭한 가르침으로 드라마에 대하여 다양한 측면에서 해석 할 수 있는 계기가 되었고, 특히 이번 논문을 쓰면서 드라마와 관련된 많은 학술 자료를 접하게 되어 깨달음과 터득으로 <인형의 집> 제작논문을 마칠 수 있게 된 점 진심으로 감사인사를 전하고 싶다. 드라마 현장에서 익힌 것과 교육 현장에서 배운 것을 잘 융합하여 드라마 콘텐츠 산업 발달에 기여할 수 있도록 노력할 것이다.
필자는 어린 시절부터 드라마를 무척이나 좋아했다. 수많은 드라마를 보면서 울고 웃으며 자랐다. 대학 시절, 2004년 KBS 2TV 주말드라마 <애정의 조건>을 보면서 ‘드라마를 만들고 싶다’라는 꿈을 갖게 되었다. 그리고 그 꿈이 현실이 되어 2005년 외주제작사에 입사를 하며, 지금껏 드라마 만드는 일에 전념하고 있다. 2004년 <애정의 조건> 방영 당시만 해도 주말드라마와 같은 정통드라마는 젊은 층뿐 아니라 중, 장년층에게도 많은 사랑을 받았다. 다양한 세대의 이야기를 펼치는 정통드라마를 보며 부모님 세대를 이해하고 삼촌 세대를 동경하며 나의 세대를 공감했다. 이후 점점 위축되는 정통드라마 시장을 보며 무척 안타까웠다. <인형의 집> 제작논문을 쓰면서 정통드라마의 쇠퇴 원인을 여러 각도로 생각해봤다. 세대의 변화, 콘텐츠의 다양화, 드라마 산업의 변화 등. 위 사유 외에도 필자는 소재의 한계성이 문제점이라 생각을 했다. <인형의 집> 편성을 받고 소재를 묻는 드라마 관계자들의 질문에 필자는 “아픈 딸을 살리기 딸을 바꾸는 엄마의 욕망으로”라는 말을 시작하자마자 “또 출생의 비밀”이라는 답변을 제일 많이 들었다. 필자 또한 그런 측면을 이해한다. 하지만, <인형의 집>은 구성이 새로웠다. 그리고 캐릭터가 입체적이었다. 같은 소재라도 어떻게 이야기하느냐에 따라 재미의 차이가 있고, 어떤 인물이 대처하느냐에 따라 궁금증이 달라진다. 정통드라마 기획 단계에서 서사구조, 캐릭터의 패턴을 새로운 시각으로 변형한다면 정통드라마가 더 많은 사랑받을 수 있지 않을까 생각이 든다. 끝으로 필자는 드라마 프로듀서로 현장에서 부딪히며 많은 것을 배웠지만, 학술적인 부분에 대하여는 이해할 수 있는 계기가 없어 늘 아쉬웠다. 그래서 중앙대학교 대학원에 오게 되었고, 교수님들의 훌륭한 가르침으로 드라마에 대하여 다양한 측면에서 해석 할 수 있는 계기가 되었고, 특히 이번 논문을 쓰면서 드라마와 관련된 많은 학술 자료를 접하게 되어 깨달음과 터득으로 <인형의 집> 제작논문을 마칠 수 있게 된 점 진심으로 감사인사를 전하고 싶다. 드라마 현장에서 익힌 것과 교육 현장에서 배운 것을 잘 융합하여 드라마 콘텐츠 산업 발달에 기여할 수 있도록 노력할 것이다.
I have loved drama since I was a child. I grew up crying and smiling while watching countless dramas. As a college student, I had a dream of 'I want to make a drama' when I watched KBS 2TV's weekend drama in 2004. And the dream became a reality and I joined the outsourced production company in 2005...
I have loved drama since I was a child. I grew up crying and smiling while watching countless dramas. As a college student, I had a dream of 'I want to make a drama' when I watched KBS 2TV's weekend drama in 2004. And the dream became a reality and I joined the outsourced production company in 2005 and have been concentrating on making dramas. In 2004, when was aired, traditional dramas such as weekend dramas were loved not only by young people but also by middle-aged and elderly people. Watching traditional dramas that tell stories from various generations, I understood my parents' generation, admired my uncle's generation, and sympathized with my generation. It was very sad to see the traditional drama market, which has been shrinking ever since. While writing the production paper of , I have considered the causes of the decline of traditional dramas from various angles. Generation change, content diversification, and drama industry change and so on. In addition to the above reasons, I thought the limitation of materials was a problem. There was a question from drama officials who asked about the subject after it was programming in . As soon as I began to say, "The mother's desire to change her daughter's life to save her sick daughter," they answered "the secret of birth" the most. I understand that. However, was new in configuration. And the character was three-dimensional. There is a difference of fun depending on how you talk about the same topic and depends on the type of person you are dealing with. If we change the structure of the narrative and the pattern of characters in the planning stage of the traditional drama, I think that the traditional drama will be loved more. Lastly, I learned a lot from the field as a drama producer, but I always felt sad because I did not have an opportunity to understand the academic aspects. So, I came to Chung-Ang University graduate school, and through the great teaching of professors, I could interpret drama in various ways. In particular, I learned a lot of academic material related to drama by writing this paper. I would like to express my heartfelt gratitude to professors for finishing the production paper of with realization and learning. I will try to contribute to the development of drama contents industry by blending well what I learned at the drama field and what I learned at the educational site.
I have loved drama since I was a child. I grew up crying and smiling while watching countless dramas. As a college student, I had a dream of 'I want to make a drama' when I watched KBS 2TV's weekend drama in 2004. And the dream became a reality and I joined the outsourced production company in 2005 and have been concentrating on making dramas. In 2004, when was aired, traditional dramas such as weekend dramas were loved not only by young people but also by middle-aged and elderly people. Watching traditional dramas that tell stories from various generations, I understood my parents' generation, admired my uncle's generation, and sympathized with my generation. It was very sad to see the traditional drama market, which has been shrinking ever since. While writing the production paper of , I have considered the causes of the decline of traditional dramas from various angles. Generation change, content diversification, and drama industry change and so on. In addition to the above reasons, I thought the limitation of materials was a problem. There was a question from drama officials who asked about the subject after it was programming in . As soon as I began to say, "The mother's desire to change her daughter's life to save her sick daughter," they answered "the secret of birth" the most. I understand that. However, was new in configuration. And the character was three-dimensional. There is a difference of fun depending on how you talk about the same topic and depends on the type of person you are dealing with. If we change the structure of the narrative and the pattern of characters in the planning stage of the traditional drama, I think that the traditional drama will be loved more. Lastly, I learned a lot from the field as a drama producer, but I always felt sad because I did not have an opportunity to understand the academic aspects. So, I came to Chung-Ang University graduate school, and through the great teaching of professors, I could interpret drama in various ways. In particular, I learned a lot of academic material related to drama by writing this paper. I would like to express my heartfelt gratitude to professors for finishing the production paper of with realization and learning. I will try to contribute to the development of drama contents industry by blending well what I learned at the drama field and what I learned at the educational site.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.