작가는 시나리오로 영화의 사건과 공간, 인물의 캐릭터를 창조하고 표현한다. 프로덕션 디자이너는 풍부한 상상력과 자료의 탐색과 연구, 배경 지식과 경험을 통해 구체적이고 선명한 계획과 디자인으로 이미지를 현실화한다. 프로덕션 디자인은 ‘시나리오를 시각화 한다’라는 정의에서부터 출발하여, 문자로 표현된 시각과 공간, 인물의 내면과 외면, 연기 동선에 이르기까지 총체적인 미장센의 종합이라고 할 수 있다. 시각화는 추상적인 개념과 이미지를 명료화시키는 서사의 체계이며 프로덕션 디자이너의 역할은 미학적 미장센의 완성으로 그치는 것이 아니라, 영화의 서사와 인물의 내레이션까지도 구체화하여 작품의 이미지와 캐릭터를 직관적으로 관객에게 전달할 수 있어야 한다. 이러한 요소들이 관객의 공감과 능동적인 분석을 유도하고 작품의 몰입과 흥미를 배가시키며 종국적으로 작품의 완성도를 높인다. 작품의 시대와 장르, 제작 구조와 규모가 다르듯, 프로덕션 디자이너의 역할과 작품에서 가능한 역량은 상이하다. 이전 다른 작품과 견주어 《사생결단》은 안정적이고 체계화된 시스템 속에서 스토리보드에서부터 디자인과 현장 진행에 이르기까지 전 과정을 프로덕션 디자이너의 포괄적인 개념에 가장 충실하고 완벽하게 실행되었다. 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자인에 관한 연구를 통하여, 장르 영화로서의 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자이너의 역할과 주안점은 무엇이었는지, 미술팀의 구성과 업무에 대한 특수성이 어떤 결과를 도출 할 수 있었는지를 파악한다. 또한 프리 프로덕션에서 실행되었던 자료 조사와 분석, 창의적 개발의 과정으로 정립할 수 있었던 데이터와 결과물을 정리함으로써 장르 영화의 프로덕션 디자인 ...
작가는 시나리오로 영화의 사건과 공간, 인물의 캐릭터를 창조하고 표현한다. 프로덕션 디자이너는 풍부한 상상력과 자료의 탐색과 연구, 배경 지식과 경험을 통해 구체적이고 선명한 계획과 디자인으로 이미지를 현실화한다. 프로덕션 디자인은 ‘시나리오를 시각화 한다’라는 정의에서부터 출발하여, 문자로 표현된 시각과 공간, 인물의 내면과 외면, 연기 동선에 이르기까지 총체적인 미장센의 종합이라고 할 수 있다. 시각화는 추상적인 개념과 이미지를 명료화시키는 서사의 체계이며 프로덕션 디자이너의 역할은 미학적 미장센의 완성으로 그치는 것이 아니라, 영화의 서사와 인물의 내레이션까지도 구체화하여 작품의 이미지와 캐릭터를 직관적으로 관객에게 전달할 수 있어야 한다. 이러한 요소들이 관객의 공감과 능동적인 분석을 유도하고 작품의 몰입과 흥미를 배가시키며 종국적으로 작품의 완성도를 높인다. 작품의 시대와 장르, 제작 구조와 규모가 다르듯, 프로덕션 디자이너의 역할과 작품에서 가능한 역량은 상이하다. 이전 다른 작품과 견주어 《사생결단》은 안정적이고 체계화된 시스템 속에서 스토리보드에서부터 디자인과 현장 진행에 이르기까지 전 과정을 프로덕션 디자이너의 포괄적인 개념에 가장 충실하고 완벽하게 실행되었다. 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자인에 관한 연구를 통하여, 장르 영화로서의 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자이너의 역할과 주안점은 무엇이었는지, 미술팀의 구성과 업무에 대한 특수성이 어떤 결과를 도출 할 수 있었는지를 파악한다. 또한 프리 프로덕션에서 실행되었던 자료 조사와 분석, 창의적 개발의 과정으로 정립할 수 있었던 데이터와 결과물을 정리함으로써 장르 영화의 프로덕션 디자인 표본화의 한 선례 (先例)가 되기를 기대한다.
작가는 시나리오로 영화의 사건과 공간, 인물의 캐릭터를 창조하고 표현한다. 프로덕션 디자이너는 풍부한 상상력과 자료의 탐색과 연구, 배경 지식과 경험을 통해 구체적이고 선명한 계획과 디자인으로 이미지를 현실화한다. 프로덕션 디자인은 ‘시나리오를 시각화 한다’라는 정의에서부터 출발하여, 문자로 표현된 시각과 공간, 인물의 내면과 외면, 연기 동선에 이르기까지 총체적인 미장센의 종합이라고 할 수 있다. 시각화는 추상적인 개념과 이미지를 명료화시키는 서사의 체계이며 프로덕션 디자이너의 역할은 미학적 미장센의 완성으로 그치는 것이 아니라, 영화의 서사와 인물의 내레이션까지도 구체화하여 작품의 이미지와 캐릭터를 직관적으로 관객에게 전달할 수 있어야 한다. 이러한 요소들이 관객의 공감과 능동적인 분석을 유도하고 작품의 몰입과 흥미를 배가시키며 종국적으로 작품의 완성도를 높인다. 작품의 시대와 장르, 제작 구조와 규모가 다르듯, 프로덕션 디자이너의 역할과 작품에서 가능한 역량은 상이하다. 이전 다른 작품과 견주어 《사생결단》은 안정적이고 체계화된 시스템 속에서 스토리보드에서부터 디자인과 현장 진행에 이르기까지 전 과정을 프로덕션 디자이너의 포괄적인 개념에 가장 충실하고 완벽하게 실행되었다. 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자인에 관한 연구를 통하여, 장르 영화로서의 영화 《사생결단》의 프로덕션 디자이너의 역할과 주안점은 무엇이었는지, 미술팀의 구성과 업무에 대한 특수성이 어떤 결과를 도출 할 수 있었는지를 파악한다. 또한 프리 프로덕션에서 실행되었던 자료 조사와 분석, 창의적 개발의 과정으로 정립할 수 있었던 데이터와 결과물을 정리함으로써 장르 영화의 프로덕션 디자인 표본화의 한 선례 (先例)가 되기를 기대한다.
The Writer creates and expresses the events, spaces, and characters of the movie as scenarios. Production designer makes images realistic, distinct plans and designs through abundant imagination, exploration and research of references, background knowledge and experience. The production design start...
The Writer creates and expresses the events, spaces, and characters of the movie as scenarios. Production designer makes images realistic, distinct plans and designs through abundant imagination, exploration and research of references, background knowledge and experience. The production design starts from the definition of 'visualizing scenario' and is a synthesis of overall mise-en-scène, from textual vision, space, the inner and appearance of characters to performance. Visualization is a system of narrative that clarifies abstract concepts and images. The role of production designers is not only the completion of aesthetic mise-en-scène but also the narration of film narratives and characters, so that the images and characters of works can be transmitted intuitively to the audience. These factors induce empathy and active analysis of the audience, increase the immersion and interest of the work, and ultimately enhance the perfection of the work. Just as the age, genre, production organization and scale of the work are different, the roles and capabilities available to the production designer are different. Compared to the previous works, 《The Bloody Ti e》 has been executed devoted and perfectly in the comprehensive concept of the production designer from the storyboard to the design and field work in a stable and systemized system. Compared to the previous works, Deathly Hallows is the most faithful and complete process to the comprehensive concept of production designers, from storyboard to design and field work, in a stable and systematic system. Through a study on the production design of this film 《The Bloody Ti e》 explores the obligation and emphasis of the production designer in the genre film, and how the speciality of the art team's composition and work has been achieved. It also expects to become an example of production design sampling of genre movies by organizing data and results that could be established as a process of data surveying, analysis, and creative development.
The Writer creates and expresses the events, spaces, and characters of the movie as scenarios. Production designer makes images realistic, distinct plans and designs through abundant imagination, exploration and research of references, background knowledge and experience. The production design starts from the definition of 'visualizing scenario' and is a synthesis of overall mise-en-scène, from textual vision, space, the inner and appearance of characters to performance. Visualization is a system of narrative that clarifies abstract concepts and images. The role of production designers is not only the completion of aesthetic mise-en-scène but also the narration of film narratives and characters, so that the images and characters of works can be transmitted intuitively to the audience. These factors induce empathy and active analysis of the audience, increase the immersion and interest of the work, and ultimately enhance the perfection of the work. Just as the age, genre, production organization and scale of the work are different, the roles and capabilities available to the production designer are different. Compared to the previous works, 《The Bloody Ti e》 has been executed devoted and perfectly in the comprehensive concept of the production designer from the storyboard to the design and field work in a stable and systemized system. Compared to the previous works, Deathly Hallows is the most faithful and complete process to the comprehensive concept of production designers, from storyboard to design and field work, in a stable and systematic system. Through a study on the production design of this film 《The Bloody Ti e》 explores the obligation and emphasis of the production designer in the genre film, and how the speciality of the art team's composition and work has been achieved. It also expects to become an example of production design sampling of genre movies by organizing data and results that could be established as a process of data surveying, analysis, and creative development.
주제어
#프로덕션 디자인 반영) 프로덕션 디자이너 《사생결단》 느와르 영화 레트로 스타일 글로시 (광택있는 번들번들한) 리플렉션 (반사 영화의 색채
학위논문 정보
저자
라현경
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
공연영상 영화
지도교수
이승구
발행연도
2019
총페이지
188 p.
키워드
프로덕션 디자인 반영) 프로덕션 디자이너 《사생결단》 느와르 영화 레트로 스타일 글로시 (광택있는 번들번들한) 리플렉션 (반사 영화의 색채
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.