현대 사회에 들어서면서 관람객들의 문화적 인식이 급증함에 따라 평등한 교육과 문화 향유의 기회를 제공하는 박물관 교육 역할의 중요성이 강조되고 있다. 박물관은 더 이상 공급자 중심의 활동 중심으로 이루어지는 곳이 아니라 학습자 중심 문화 향유와 교육공간으로 변화해야 한다. 따라서 박물관 교육프로그램과 관련된 연구는 무엇보다 중요한 연구과제이다. 박물관 전시연계 교육프로그램에 관련 선행연구와 사례 분석 연구를 바탕으로 전시연계 교육의 활성화 방안을 모색하는데 초점을 두고 있다. 본 논문에서는 중국 공립미술관 전시연계 교육프로그램의 활성화를 위하여 중국을 대표하는 광동미술관과 상하이당대예술박물관의 사례 중심으로 전시연계 교육프로그램의 현황을 조사하고 분석을 통해 문제점과 시사점을 찾을 수 있었다. 따라서 분석을 통한 자료를 바탕으로 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 제시하는 것을 목표로 하였다. 또한 한국에서 전시연계 교육프로그램에 관련 학위논문과 학술지를 조사하여 앞으로 중국의 미술관들이 교육프로그램을 기획할 때 참고할 수 있도록 연구를 하였다. 본 논문의 이론적 고찰인 제2장에서는 외국, 중국의 미술관 교육의 역사 및 미술관 교육의 특성과 교육프로그램의 유형을 살펴보았다. 그리고 미술관이 시대변화에 따라 업무 중심과 교육 철학이 어떻게 변화하고 있는지 살펴보았다. 제3장에서는 중국을 대표하는 국가 공립미술관 광동미술관과 대륙 유일한 국가 공립 당대예술박물관으로서의 상하이당대예술박물관을 현장 조사 및 교육담당자와의 인터뷰와 인터넷 조사를 통하여 운영 현황을 파악하였으며 전시연계 교육의 특성과 문제점을 도출하였다. 이와 같은 과정을 통해 국가 공립미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 위하여 제4장에서는 교육프로그램 대상에 대한 연구를 바탕으로 학습자 지향적 교육프로그램, 통합적 교육프로그램, 소장품 ...
현대 사회에 들어서면서 관람객들의 문화적 인식이 급증함에 따라 평등한 교육과 문화 향유의 기회를 제공하는 박물관 교육 역할의 중요성이 강조되고 있다. 박물관은 더 이상 공급자 중심의 활동 중심으로 이루어지는 곳이 아니라 학습자 중심 문화 향유와 교육공간으로 변화해야 한다. 따라서 박물관 교육프로그램과 관련된 연구는 무엇보다 중요한 연구과제이다. 박물관 전시연계 교육프로그램에 관련 선행연구와 사례 분석 연구를 바탕으로 전시연계 교육의 활성화 방안을 모색하는데 초점을 두고 있다. 본 논문에서는 중국 공립미술관 전시연계 교육프로그램의 활성화를 위하여 중국을 대표하는 광동미술관과 상하이당대예술박물관의 사례 중심으로 전시연계 교육프로그램의 현황을 조사하고 분석을 통해 문제점과 시사점을 찾을 수 있었다. 따라서 분석을 통한 자료를 바탕으로 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 제시하는 것을 목표로 하였다. 또한 한국에서 전시연계 교육프로그램에 관련 학위논문과 학술지를 조사하여 앞으로 중국의 미술관들이 교육프로그램을 기획할 때 참고할 수 있도록 연구를 하였다. 본 논문의 이론적 고찰인 제2장에서는 외국, 중국의 미술관 교육의 역사 및 미술관 교육의 특성과 교육프로그램의 유형을 살펴보았다. 그리고 미술관이 시대변화에 따라 업무 중심과 교육 철학이 어떻게 변화하고 있는지 살펴보았다. 제3장에서는 중국을 대표하는 국가 공립미술관 광동미술관과 대륙 유일한 국가 공립 당대예술박물관으로서의 상하이당대예술박물관을 현장 조사 및 교육담당자와의 인터뷰와 인터넷 조사를 통하여 운영 현황을 파악하였으며 전시연계 교육의 특성과 문제점을 도출하였다. 이와 같은 과정을 통해 국가 공립미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 위하여 제4장에서는 교육프로그램 대상에 대한 연구를 바탕으로 학습자 지향적 교육프로그램, 통합적 교육프로그램, 소장품 콘텐츠를 활용한 교육프로그램을 개발하고 온라인과 오프라인 전시연계 학습 자료 개발 활용, 미술관 멀티미디어 교육 공간, 교육전문가 확보, 또한 학교연계 교육 강화 등 방안을 제안하였다. 마지막으로 본 연구를 통해 공립미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안 모색을 위해 미술관이 공공 문화 공간, 교육 공간, 사회 복지 등의 복합적인 역할을 수행하는 박물관 중의 하나로서 그의 중요성과 가치를 강조하였다. 본 논문에서 제안된 미술관 전시연계 활성화 방안은 중국의 모든 공립 미술관에 대한 제안이 아니고, 주로 광동미술관과 상하이당대예술박물관에 대한 제언이다. 교육프로그램을 실행하기 전에 대상자 연구는 우선적이고, 학습자의 특성 중심으로 필요와 흥미를 고려하여 전시연계 교육프로그램을 기획해야 한다. 또한 사전 교육 학습 자료를 개발하고 분포하면 훨씬 좋은 결과와 관람객 만족도가 높은 교육프로그램이 될 수 있을 것이라 사료된다.
현대 사회에 들어서면서 관람객들의 문화적 인식이 급증함에 따라 평등한 교육과 문화 향유의 기회를 제공하는 박물관 교육 역할의 중요성이 강조되고 있다. 박물관은 더 이상 공급자 중심의 활동 중심으로 이루어지는 곳이 아니라 학습자 중심 문화 향유와 교육공간으로 변화해야 한다. 따라서 박물관 교육프로그램과 관련된 연구는 무엇보다 중요한 연구과제이다. 박물관 전시연계 교육프로그램에 관련 선행연구와 사례 분석 연구를 바탕으로 전시연계 교육의 활성화 방안을 모색하는데 초점을 두고 있다. 본 논문에서는 중국 공립미술관 전시연계 교육프로그램의 활성화를 위하여 중국을 대표하는 광동미술관과 상하이당대예술박물관의 사례 중심으로 전시연계 교육프로그램의 현황을 조사하고 분석을 통해 문제점과 시사점을 찾을 수 있었다. 따라서 분석을 통한 자료를 바탕으로 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 제시하는 것을 목표로 하였다. 또한 한국에서 전시연계 교육프로그램에 관련 학위논문과 학술지를 조사하여 앞으로 중국의 미술관들이 교육프로그램을 기획할 때 참고할 수 있도록 연구를 하였다. 본 논문의 이론적 고찰인 제2장에서는 외국, 중국의 미술관 교육의 역사 및 미술관 교육의 특성과 교육프로그램의 유형을 살펴보았다. 그리고 미술관이 시대변화에 따라 업무 중심과 교육 철학이 어떻게 변화하고 있는지 살펴보았다. 제3장에서는 중국을 대표하는 국가 공립미술관 광동미술관과 대륙 유일한 국가 공립 당대예술박물관으로서의 상하이당대예술박물관을 현장 조사 및 교육담당자와의 인터뷰와 인터넷 조사를 통하여 운영 현황을 파악하였으며 전시연계 교육의 특성과 문제점을 도출하였다. 이와 같은 과정을 통해 국가 공립미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 위하여 제4장에서는 교육프로그램 대상에 대한 연구를 바탕으로 학습자 지향적 교육프로그램, 통합적 교육프로그램, 소장품 콘텐츠를 활용한 교육프로그램을 개발하고 온라인과 오프라인 전시연계 학습 자료 개발 활용, 미술관 멀티미디어 교육 공간, 교육전문가 확보, 또한 학교연계 교육 강화 등 방안을 제안하였다. 마지막으로 본 연구를 통해 공립미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안 모색을 위해 미술관이 공공 문화 공간, 교육 공간, 사회 복지 등의 복합적인 역할을 수행하는 박물관 중의 하나로서 그의 중요성과 가치를 강조하였다. 본 논문에서 제안된 미술관 전시연계 활성화 방안은 중국의 모든 공립 미술관에 대한 제안이 아니고, 주로 광동미술관과 상하이당대예술박물관에 대한 제언이다. 교육프로그램을 실행하기 전에 대상자 연구는 우선적이고, 학습자의 특성 중심으로 필요와 흥미를 고려하여 전시연계 교육프로그램을 기획해야 한다. 또한 사전 교육 학습 자료를 개발하고 분포하면 훨씬 좋은 결과와 관람객 만족도가 높은 교육프로그램이 될 수 있을 것이라 사료된다.
With the development of modern society, the cultural awareness of the audience has increased sharply, and the importance of providing equal education and cultural opportunities for the audience in the education of the museum has also been emphasized. Museums are not continuous supply-centric activit...
With the development of modern society, the cultural awareness of the audience has increased sharply, and the importance of providing equal education and cultural opportunities for the audience in the education of the museum has also been emphasized. Museums are not continuous supply-centric activities, but should be transformed into learner-centered cultural enjoyment and education space. Therefore, the research on education activity of the museum is a very important subject. Based on the previous research and case analysis of education activities related to museum exhibition, the improvement scheme of education activities related to exhibition was explored. In order to explore the improvement of education activities related to exhibition in public art museums of China, this paper focuses on the cases of representative guangdong museum of art and Shanghai museum of contemporary art, and finds out the problems and inspiration points by investigating and analyzing the status quo of education activities related to exhibition. Based on the materials, the improvement plan of education activity was proposed and demonstrated through analysis. In addition, thesis and academic paper related to education exhibition in South Korea are also collected and studied, which can provide reference for the planning of education activity of public art museums in the future. In the second chapter, the history of education, the characteristics of education and the types of education activities of foreign and museum of China are described in the theoretical examination. It also discusses how the business center of art museum and education philosophy are changed with The Times. In the third chapter through to the representative of public art museum of china, guangdong museum of art and China the only public museum of contemporary art, Shanghai museum of contemporary art scene examination, head of the education of the interview and network investigation, grasp the operating status of art museum to find out the display education activities associated with the characteristics and problems. In chapter 4, based on the object research of education activity, the author proposes to develop education activity that learners directly participate in, comprehensive education activity and education activity that flexibly the contents of museum collection. Also put forward offline and online development and display of learning materials to extend education activities, multimedia education space for art museums, guarantee education experts and expand the extension of education for schools and other improvement plans. Finally, through this study, the improvement plan of relevant education activities in public art museum is proposed. Art museum plays a comprehensive role in public cultural space, education space and social welfare, and also emphasizes the importance and value of art museum as a museum type. The improvement plan of education activity related to art museum exhibition proposed in this paper is not applicable to all art museums in China, but mainly the proposal of guangdong museum of art and Shanghai museum of contemporary art. Before the implementation of education activity, the objects involved in education activity of art museums should be studied first. Considering the characteristics of learners, relevant education activities should be developed and displayed based on their interests. In addition, the development and distribution of pre-learning materials will lead to good results and high audience satisfaction of education activities.
With the development of modern society, the cultural awareness of the audience has increased sharply, and the importance of providing equal education and cultural opportunities for the audience in the education of the museum has also been emphasized. Museums are not continuous supply-centric activities, but should be transformed into learner-centered cultural enjoyment and education space. Therefore, the research on education activity of the museum is a very important subject. Based on the previous research and case analysis of education activities related to museum exhibition, the improvement scheme of education activities related to exhibition was explored. In order to explore the improvement of education activities related to exhibition in public art museums of China, this paper focuses on the cases of representative guangdong museum of art and Shanghai museum of contemporary art, and finds out the problems and inspiration points by investigating and analyzing the status quo of education activities related to exhibition. Based on the materials, the improvement plan of education activity was proposed and demonstrated through analysis. In addition, thesis and academic paper related to education exhibition in South Korea are also collected and studied, which can provide reference for the planning of education activity of public art museums in the future. In the second chapter, the history of education, the characteristics of education and the types of education activities of foreign and museum of China are described in the theoretical examination. It also discusses how the business center of art museum and education philosophy are changed with The Times. In the third chapter through to the representative of public art museum of china, guangdong museum of art and China the only public museum of contemporary art, Shanghai museum of contemporary art scene examination, head of the education of the interview and network investigation, grasp the operating status of art museum to find out the display education activities associated with the characteristics and problems. In chapter 4, based on the object research of education activity, the author proposes to develop education activity that learners directly participate in, comprehensive education activity and education activity that flexibly the contents of museum collection. Also put forward offline and online development and display of learning materials to extend education activities, multimedia education space for art museums, guarantee education experts and expand the extension of education for schools and other improvement plans. Finally, through this study, the improvement plan of relevant education activities in public art museum is proposed. Art museum plays a comprehensive role in public cultural space, education space and social welfare, and also emphasizes the importance and value of art museum as a museum type. The improvement plan of education activity related to art museum exhibition proposed in this paper is not applicable to all art museums in China, but mainly the proposal of guangdong museum of art and Shanghai museum of contemporary art. Before the implementation of education activity, the objects involved in education activity of art museums should be studied first. Considering the characteristics of learners, relevant education activities should be developed and displayed based on their interests. In addition, the development and distribution of pre-learning materials will lead to good results and high audience satisfaction of education activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.