ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response)은 2010년 주목을 받기 시작해서, 2016년 유튜브에서 ASMR 콘텐츠가 본격적으로 활성화되어 국내는 2017년부터 ASMR을 활용한 콘텐츠가 폭발적으로 증가하고 있다. 유튜브 1인 미디어 방송을 통해 다양한 ASMR 콘텐츠 영상이 배포되고 있으며 2018년 기준 많은 구독자와 높은 조회수를 기록하는 채널이 꾸준히 늘고 있다. 스마트폰을 통해 유튜브로 쉽게 접근할 수 있기 때문에 20~30대 젋은 성인들 사이에서도 ASMR 영상 콘텐츠가 하나의 트랜드로 자리잡아 높은 인기를 얻고 있다. 본 연구는 20대와 30대 젋은 성인들 대상으로 ASMR 영상 콘텐츠 ...
ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response)은 2010년 주목을 받기 시작해서, 2016년 유튜브에서 ASMR 콘텐츠가 본격적으로 활성화되어 국내는 2017년부터 ASMR을 활용한 콘텐츠가 폭발적으로 증가하고 있다. 유튜브 1인 미디어 방송을 통해 다양한 ASMR 콘텐츠 영상이 배포되고 있으며 2018년 기준 많은 구독자와 높은 조회수를 기록하는 채널이 꾸준히 늘고 있다. 스마트폰을 통해 유튜브로 쉽게 접근할 수 있기 때문에 20~30대 젋은 성인들 사이에서도 ASMR 영상 콘텐츠가 하나의 트랜드로 자리잡아 높은 인기를 얻고 있다. 본 연구는 20대와 30대 젋은 성인들 대상으로 ASMR 영상 콘텐츠 이용동기를 파악하고 무엇이 이들의 ASMR 콘텐츠 이용의도를 이끌어 내는 원인 되고 있는지에 대해 실증적으로 검증해 보고자 하였다. 또한, 인구학적 특성, 이용량, 이용빈도 등에 따라 콘텐츠 유형별 이용에 상관관계가 있는지 분석하고 지속적 이용의도와 만족도에 어떤 유의미한 차이를 보였는지 연구하고자 하였다. 연구결과 젊은 성인은 ASMR 이용동기 집중과 숙면, 스트레스해소, 성적쾌감을 위해 이용한다는 응답자가 많았으며 숙면불면증해소에서는 이용동기에서는 여성(M=3.30, SD=1.18)이 남성(M=2.85, SD=1.21)보다 이용동기가 높은 것으로 분석되었다. ASMR 평균 이용량에는 유의미한 차이가 없지만, 이용빈도는 여성(M=3.15, SD=2.02)이 남성(M=2.28, SD=1.49) 보다 더 높은 것으로 나타났다. ASMR 이용동기, 이용유형, 이용량 등의 에서는 집중이 필요한 동기요인에서 '자연음'에 대한 '이용량'과 '이용빈도'가 높은 상관관계를 가진 것으로 나타났다. '숙면불면증해소' 이용동기 요인은 '선정적 역할극'에 대한 동기요인이 높았으며, '성적쾌감' 이용동기 요인은 '단어'와 '선정적 역할극'의 상관관계가 높게 나타났다. ‘호기심유행’ 이용동기 요인에서는 ‘단어’와 ‘입소리’가 높은 상관관계를 가진 것으로 나타났다. 동기요인에 따라 이용량과 이용빈도 및 유형에 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. ASMR 이용만족도에서는 자기효능감에 따른 집중, 수면불면증해소에 도움이 되는 데이터 수준이 높았으며 입소리 ASMR, 비선정적 역할극 ASMR 영상이 지속적 이용의도에 긍정적 영향 미치는 것으로 나타났다. 또한, ASMR만족도(β=0.145, p<0.05)가 높을수록 삶의 만족도에 관해 유의한 차이를 나타내는 것으로 확인하였다. 즉, 20대와 30대 젊은 성인들에게 ASMR 영상은 스트레스해소, 집중, 숙면불면증해소 등의 이용 동기를 충족시키는데 영향을 미치는 것으로 나타났다.
ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response)은 2010년 주목을 받기 시작해서, 2016년 유튜브에서 ASMR 콘텐츠가 본격적으로 활성화되어 국내는 2017년부터 ASMR을 활용한 콘텐츠가 폭발적으로 증가하고 있다. 유튜브 1인 미디어 방송을 통해 다양한 ASMR 콘텐츠 영상이 배포되고 있으며 2018년 기준 많은 구독자와 높은 조회수를 기록하는 채널이 꾸준히 늘고 있다. 스마트폰을 통해 유튜브로 쉽게 접근할 수 있기 때문에 20~30대 젋은 성인들 사이에서도 ASMR 영상 콘텐츠가 하나의 트랜드로 자리잡아 높은 인기를 얻고 있다. 본 연구는 20대와 30대 젋은 성인들 대상으로 ASMR 영상 콘텐츠 이용동기를 파악하고 무엇이 이들의 ASMR 콘텐츠 이용의도를 이끌어 내는 원인 되고 있는지에 대해 실증적으로 검증해 보고자 하였다. 또한, 인구학적 특성, 이용량, 이용빈도 등에 따라 콘텐츠 유형별 이용에 상관관계가 있는지 분석하고 지속적 이용의도와 만족도에 어떤 유의미한 차이를 보였는지 연구하고자 하였다. 연구결과 젊은 성인은 ASMR 이용동기 집중과 숙면, 스트레스해소, 성적쾌감을 위해 이용한다는 응답자가 많았으며 숙면불면증해소에서는 이용동기에서는 여성(M=3.30, SD=1.18)이 남성(M=2.85, SD=1.21)보다 이용동기가 높은 것으로 분석되었다. ASMR 평균 이용량에는 유의미한 차이가 없지만, 이용빈도는 여성(M=3.15, SD=2.02)이 남성(M=2.28, SD=1.49) 보다 더 높은 것으로 나타났다. ASMR 이용동기, 이용유형, 이용량 등의 에서는 집중이 필요한 동기요인에서 '자연음'에 대한 '이용량'과 '이용빈도'가 높은 상관관계를 가진 것으로 나타났다. '숙면불면증해소' 이용동기 요인은 '선정적 역할극'에 대한 동기요인이 높았으며, '성적쾌감' 이용동기 요인은 '단어'와 '선정적 역할극'의 상관관계가 높게 나타났다. ‘호기심유행’ 이용동기 요인에서는 ‘단어’와 ‘입소리’가 높은 상관관계를 가진 것으로 나타났다. 동기요인에 따라 이용량과 이용빈도 및 유형에 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. ASMR 이용만족도에서는 자기효능감에 따른 집중, 수면불면증해소에 도움이 되는 데이터 수준이 높았으며 입소리 ASMR, 비선정적 역할극 ASMR 영상이 지속적 이용의도에 긍정적 영향 미치는 것으로 나타났다. 또한, ASMR만족도(β=0.145, p<0.05)가 높을수록 삶의 만족도에 관해 유의한 차이를 나타내는 것으로 확인하였다. 즉, 20대와 30대 젊은 성인들에게 ASMR 영상은 스트레스해소, 집중, 숙면불면증해소 등의 이용 동기를 충족시키는데 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Since ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response) was first noted in 2010, ASMR contents were activated in YouTube in full scale in 2016. Then, contents using ASMR have explosively increased in the country since 2017. Diverse ASMR contents images are being distributed through YouTube 1-man media broa...
Since ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response) was first noted in 2010, ASMR contents were activated in YouTube in full scale in 2016. Then, contents using ASMR have explosively increased in the country since 2017. Diverse ASMR contents images are being distributed through YouTube 1-man media broadcast and channels recording many subscribers and high PV (Page View) as of 2018 are increasing steadily. Since YouTube is easily accessible through smartphone, ASMR image contents are fixed as one trend among young adults in 20s’~30s’, enjoying high popularity. This study aims to grasp the motive of young adults in 20s’~30s’ to use ASMR image contents and corroboratively verify what induces them to use ASMR contents. Further, it is to analyze whether correlation exists in using each type of contents depending on demographic characteristics, traffic, use frequency, etc., and to investigate whether any significant difference lies in the intention of constant use and satisfaction. According to study, many respondents (young adults) answered that they used ASMR for concentration, sound sleeping, removing distress and sexual pleasure and women (M=3.30, SD=1.18) had higher motive of using it to solve insomnia than men (M=2.85, SD=1.21).
Although there was no significant difference in average traffic of ASMR, women (M=3.15, SD=2.02) had higher use frequency than men (M=2.28, SD=1.49). Traffic and use frequency of ‘natural sound’ is found to have high correlation in the motives which need concentration such as motive to use ASMR, types of use and traffic. The motive of using it to solve insomnia is high for ‘sensual role play’ and motive for ‘sexual pleasure’ is found to have high correlation with 'words' and 'sensual role play'. With respect to motive of using it for ‘curiosity fad’, ‘words’ and ‘articulation’ are found to have high correlation. Significant difference was confirmed between traffic and use frequency & types in accordance with motive. In the satisfaction in using ASMR, the level of data helpful for concentration based on self-efficiency, solving insomnia is high. Articulation ASMR, ASMR image of non-sensual role play is found to have positive influence on the intention to use continuously. Further, significant difference in satisfaction in life was confirmed when ASMR satisfaction (β=0.145, p<0.05) is higher. Namely, ASMR image is found to be influential in satisfying the motive such as removing distress, concentration, solve insomnia for young adults in 20s’~30s.’
Since ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response) was first noted in 2010, ASMR contents were activated in YouTube in full scale in 2016. Then, contents using ASMR have explosively increased in the country since 2017. Diverse ASMR contents images are being distributed through YouTube 1-man media broadcast and channels recording many subscribers and high PV (Page View) as of 2018 are increasing steadily. Since YouTube is easily accessible through smartphone, ASMR image contents are fixed as one trend among young adults in 20s’~30s’, enjoying high popularity. This study aims to grasp the motive of young adults in 20s’~30s’ to use ASMR image contents and corroboratively verify what induces them to use ASMR contents. Further, it is to analyze whether correlation exists in using each type of contents depending on demographic characteristics, traffic, use frequency, etc., and to investigate whether any significant difference lies in the intention of constant use and satisfaction. According to study, many respondents (young adults) answered that they used ASMR for concentration, sound sleeping, removing distress and sexual pleasure and women (M=3.30, SD=1.18) had higher motive of using it to solve insomnia than men (M=2.85, SD=1.21).
Although there was no significant difference in average traffic of ASMR, women (M=3.15, SD=2.02) had higher use frequency than men (M=2.28, SD=1.49). Traffic and use frequency of ‘natural sound’ is found to have high correlation in the motives which need concentration such as motive to use ASMR, types of use and traffic. The motive of using it to solve insomnia is high for ‘sensual role play’ and motive for ‘sexual pleasure’ is found to have high correlation with 'words' and 'sensual role play'. With respect to motive of using it for ‘curiosity fad’, ‘words’ and ‘articulation’ are found to have high correlation. Significant difference was confirmed between traffic and use frequency & types in accordance with motive. In the satisfaction in using ASMR, the level of data helpful for concentration based on self-efficiency, solving insomnia is high. Articulation ASMR, ASMR image of non-sensual role play is found to have positive influence on the intention to use continuously. Further, significant difference in satisfaction in life was confirmed when ASMR satisfaction (β=0.145, p<0.05) is higher. Namely, ASMR image is found to be influential in satisfying the motive such as removing distress, concentration, solve insomnia for young adults in 20s’~30s.’
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.