한국의 도로교통 소음평가방법은 환경부 고시 소음진동 공정시험 기준이 유일한 방법이며 고속도로 교통소음을 평가하는 방법이 따로 있지 않다. 그러므로 현재의 도로 교통 소음 평가 방법은 고속도로와 같이 연속적인 교통 흐름이 있는 지역의 소음을 정확히 반영하지 못한다. 미국에서는 도로 교통 소음 평가 방법 인 CTIM(Continuous-Flow Traffic Time-Integrated Method)이 있다. 본 논문에서는 소음측정을 위해 고속도로와 측정지점, 측정시간, 측정방법을 도로교통 소음관리 기준 측정방법과 CTIM에 맞추었다. 또한 소음측정 자료와 함께 상행과 하행을 구분하여 대형차와 소형차의 교통량, ...
한국의 도로교통 소음평가방법은 환경부 고시 소음진동 공정시험 기준이 유일한 방법이며 고속도로 교통소음을 평가하는 방법이 따로 있지 않다. 그러므로 현재의 도로 교통 소음 평가 방법은 고속도로와 같이 연속적인 교통 흐름이 있는 지역의 소음을 정확히 반영하지 못한다. 미국에서는 도로 교통 소음 평가 방법 인 CTIM(Continuous-Flow Traffic Time-Integrated Method)이 있다. 본 논문에서는 소음측정을 위해 고속도로와 측정지점, 측정시간, 측정방법을 도로교통 소음관리 기준 측정방법과 CTIM에 맞추었다. 또한 소음측정 자료와 함께 상행과 하행을 구분하여 대형차와 소형차의 교통량, 평균속도, 기상정보를 수집하여 활용하였다. 소음프로그램인 SoundPLAN에 실제 수치지형도를 이용하여 실제현장과 유사한 환경을 만들었으며 도로포장재, 방음벽 여부, 교통량 및 평균속도를 설정하여 Modeled값을 도출하였다. 측정한 자료를 바탕으로 도로교통 소음관리 기준 측정방법과 CTIM을 분석하고 비교하였다. 도로교통 소음관리 기준에 비해 CTIM은 소음도, 대형차 혼입률, 평균차속의 편차에 기준을 두어 data선별하는 과정을 통해 정확한 data를 선별하여 오차를 줄이고자 하였다. 또한 도로교통 소음 관리 기준에 비해 CTIM은 소음 프로그램 해석 data를 사용하여 반영하므로서 외부조건의 오차를 줄이고자 하였다. 실제 소음 측정을 통해 위의 내용을 확인할 수 있었으며 정확한 고속도로 교통소음을 위해 추후 국내에서 다양하고 명확한 기준의 측정방법이 필요하다는 것을 확인하였다.
한국의 도로교통 소음평가방법은 환경부 고시 소음진동 공정시험 기준이 유일한 방법이며 고속도로 교통소음을 평가하는 방법이 따로 있지 않다. 그러므로 현재의 도로 교통 소음 평가 방법은 고속도로와 같이 연속적인 교통 흐름이 있는 지역의 소음을 정확히 반영하지 못한다. 미국에서는 도로 교통 소음 평가 방법 인 CTIM(Continuous-Flow Traffic Time-Integrated Method)이 있다. 본 논문에서는 소음측정을 위해 고속도로와 측정지점, 측정시간, 측정방법을 도로교통 소음관리 기준 측정방법과 CTIM에 맞추었다. 또한 소음측정 자료와 함께 상행과 하행을 구분하여 대형차와 소형차의 교통량, 평균속도, 기상정보를 수집하여 활용하였다. 소음프로그램인 SoundPLAN에 실제 수치지형도를 이용하여 실제현장과 유사한 환경을 만들었으며 도로포장재, 방음벽 여부, 교통량 및 평균속도를 설정하여 Modeled값을 도출하였다. 측정한 자료를 바탕으로 도로교통 소음관리 기준 측정방법과 CTIM을 분석하고 비교하였다. 도로교통 소음관리 기준에 비해 CTIM은 소음도, 대형차 혼입률, 평균차속의 편차에 기준을 두어 data선별하는 과정을 통해 정확한 data를 선별하여 오차를 줄이고자 하였다. 또한 도로교통 소음 관리 기준에 비해 CTIM은 소음 프로그램 해석 data를 사용하여 반영하므로서 외부조건의 오차를 줄이고자 하였다. 실제 소음 측정을 통해 위의 내용을 확인할 수 있었으며 정확한 고속도로 교통소음을 위해 추후 국내에서 다양하고 명확한 기준의 측정방법이 필요하다는 것을 확인하였다.
In Korea, the method for assessing road traffic noise is the only method of the Ministry of Environment Noise and Vibration test standard and there is no method for evaluating traffic noise on highway. Therefore, road traffic noise evaluation methods do not accurately reflect the noise of a region w...
In Korea, the method for assessing road traffic noise is the only method of the Ministry of Environment Noise and Vibration test standard and there is no method for evaluating traffic noise on highway. Therefore, road traffic noise evaluation methods do not accurately reflect the noise of a region with continuous traffic flow like highway. In the United States, there is the Continuous-Flow Traffic Time-Integrated Method (CTIM), which is a road traffic noise evaluation method. In this paper, the highway, measurement point, measurement time, and measurement method are applied to the road traffic noise management standard measurement method and CTIM for noise measurement. Also, traffic volume, average speed, and weather information of large and small cars were collected and used by separating ascending and descending routes together with noise measurement data. SoundPLAN, which is a noise program, created an environment similar to the actual site using actual digital topographical map. Modeled values were derived by setting road pavement materials, soundproof walls, traffic volume and average speed. Based on the measured data, the method and CTIM of road traffic noise management were analyzed and compared. Compared to the road traffic noise management standard, CTIM sought to reduce errors by selecting accurate data through data selection process based on noise level, large vehicle inclusion rate and average vehicle speed deviation. Compared to the road traffic noise management standard, the CTIM uses the noise program data to reduce errors in the external conditions. We confirmed the results through actual noise measurements and confirmed that there is a need for various accurate measurement methods in the future in order to ensure accurate highway traffic noise.
In Korea, the method for assessing road traffic noise is the only method of the Ministry of Environment Noise and Vibration test standard and there is no method for evaluating traffic noise on highway. Therefore, road traffic noise evaluation methods do not accurately reflect the noise of a region with continuous traffic flow like highway. In the United States, there is the Continuous-Flow Traffic Time-Integrated Method (CTIM), which is a road traffic noise evaluation method. In this paper, the highway, measurement point, measurement time, and measurement method are applied to the road traffic noise management standard measurement method and CTIM for noise measurement. Also, traffic volume, average speed, and weather information of large and small cars were collected and used by separating ascending and descending routes together with noise measurement data. SoundPLAN, which is a noise program, created an environment similar to the actual site using actual digital topographical map. Modeled values were derived by setting road pavement materials, soundproof walls, traffic volume and average speed. Based on the measured data, the method and CTIM of road traffic noise management were analyzed and compared. Compared to the road traffic noise management standard, CTIM sought to reduce errors by selecting accurate data through data selection process based on noise level, large vehicle inclusion rate and average vehicle speed deviation. Compared to the road traffic noise management standard, the CTIM uses the noise program data to reduce errors in the external conditions. We confirmed the results through actual noise measurements and confirmed that there is a need for various accurate measurement methods in the future in order to ensure accurate highway traffic noise.
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