본 연구는 스포츠 스폰서십 상황에서 스포츠 이벤트에 대한 정보가 노출되는 순서와 간격(시간)에 따라 각각의 스포츠 이벤트가 가지고 있는 고유한 이미지가 스폰서십을 실행하는 브랜드에 다르게 전이되는지에 대하여 확인하고자하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 예비 조사 일 회와 본 조사 일 회를 실시하였는데, 서울소재의 모 단체에서 주최한 세미나에 참석한 20대 이상의 성인을 대상으로 자료를 수집하였다. 표집방법은 편의표본추출법을 사용하여 예비 조사 35명, 본 조사 127명을 연구대상자로 설정하였으며, 이중 자료 분석이 가능한 예비 조사 30명, 본 조사 120명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 ...
본 연구는 스포츠 스폰서십 상황에서 스포츠 이벤트에 대한 정보가 노출되는 순서와 간격(시간)에 따라 각각의 스포츠 이벤트가 가지고 있는 고유한 이미지가 스폰서십을 실행하는 브랜드에 다르게 전이되는지에 대하여 확인하고자하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 예비 조사 일 회와 본 조사 일 회를 실시하였는데, 서울소재의 모 단체에서 주최한 세미나에 참석한 20대 이상의 성인을 대상으로 자료를 수집하였다. 표집방법은 편의표본추출법을 사용하여 예비 조사 35명, 본 조사 127명을 연구대상자로 설정하였으며, 이중 자료 분석이 가능한 예비 조사 30명, 본 조사 120명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 SPSS 23을 이용하여 분석하였다. 예비 조사 결과 스포츠 이벤트는 세계수영선수권대회와 세계사격선수권대회가 선정되었다. 각각의 이미지 형용사는 세 개씩 선정되었는데 세계수영선수권대회는 ‘쾌활한’, ‘건전한’, ‘활발한’이 선정되었고, 세계사격선수권대회는 ‘차분한’, ‘격식있는’, ‘섬세한’이 선정되었고, DELL은 ‘성공한’, ‘현대적인’, ‘창의적인’이 선정되었다. 본 조사의 자료를 분석한 결과 사전조사(Pre-test) 전체의 평균값(4.67)보다 사후조사(Post-test) 전체의 평균값(5.08)이 높은 것으로 나타나서 스포츠 이벤트의 이미지가 브랜드로 전이되었음을 알 수 있었다. 이는 이미지 유사성이 없는 스폰서 브랜드와 스포츠 이벤트의 조합에서도 스포츠 이벤트가 가지고 있는 고유한 이미지가 스폰서 브랜드로 전이됨을 예측할 수 있는 결과다. 또한 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 가설은 혼합설계(Mixed Design)를 사용하였으며, 요인들 간의 상호작용효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 자료의 분석 결과에 따르면 두 개의 스포츠 이벤트들에 대한 정보를 시간의 간격 없이 연속해서 노출하였을 때는 선노출된 스포츠 이벤트의 이미지가 더 많이 스폰서 브랜드로 전이된 것으로 나타나 초두효과를 나타내었다. 두 개의 스포츠 이벤트를 2일이라는 간격을 두고 노출하였을 때는 후노출된 스포츠 이벤트의 이미지가 스폰서 브랜드로 더 많이 전이된 것으로 나타났다. 즉 시간의 간격이 없이 노출되었던 때와 다른 결과가 나타난 것으로 최신효과를 예상할 수 있다. 본 연구에서는 2일의 시간적 간격을 두었지만 실재 시장상황에서 어느 정도의 시간적 간격이 적절할 지는 향후 충분한 연구가 필요하다.
본 연구는 스포츠 스폰서십 상황에서 스포츠 이벤트에 대한 정보가 노출되는 순서와 간격(시간)에 따라 각각의 스포츠 이벤트가 가지고 있는 고유한 이미지가 스폰서십을 실행하는 브랜드에 다르게 전이되는지에 대하여 확인하고자하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 예비 조사 일 회와 본 조사 일 회를 실시하였는데, 서울소재의 모 단체에서 주최한 세미나에 참석한 20대 이상의 성인을 대상으로 자료를 수집하였다. 표집방법은 편의표본추출법을 사용하여 예비 조사 35명, 본 조사 127명을 연구대상자로 설정하였으며, 이중 자료 분석이 가능한 예비 조사 30명, 본 조사 120명의 자료를 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료는 SPSS 23을 이용하여 분석하였다. 예비 조사 결과 스포츠 이벤트는 세계수영선수권대회와 세계사격선수권대회가 선정되었다. 각각의 이미지 형용사는 세 개씩 선정되었는데 세계수영선수권대회는 ‘쾌활한’, ‘건전한’, ‘활발한’이 선정되었고, 세계사격선수권대회는 ‘차분한’, ‘격식있는’, ‘섬세한’이 선정되었고, DELL은 ‘성공한’, ‘현대적인’, ‘창의적인’이 선정되었다. 본 조사의 자료를 분석한 결과 사전조사(Pre-test) 전체의 평균값(4.67)보다 사후조사(Post-test) 전체의 평균값(5.08)이 높은 것으로 나타나서 스포츠 이벤트의 이미지가 브랜드로 전이되었음을 알 수 있었다. 이는 이미지 유사성이 없는 스폰서 브랜드와 스포츠 이벤트의 조합에서도 스포츠 이벤트가 가지고 있는 고유한 이미지가 스폰서 브랜드로 전이됨을 예측할 수 있는 결과다. 또한 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 가설은 혼합설계(Mixed Design)를 사용하였으며, 요인들 간의 상호작용효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 자료의 분석 결과에 따르면 두 개의 스포츠 이벤트들에 대한 정보를 시간의 간격 없이 연속해서 노출하였을 때는 선노출된 스포츠 이벤트의 이미지가 더 많이 스폰서 브랜드로 전이된 것으로 나타나 초두효과를 나타내었다. 두 개의 스포츠 이벤트를 2일이라는 간격을 두고 노출하였을 때는 후노출된 스포츠 이벤트의 이미지가 스폰서 브랜드로 더 많이 전이된 것으로 나타났다. 즉 시간의 간격이 없이 노출되었던 때와 다른 결과가 나타난 것으로 최신효과를 예상할 수 있다. 본 연구에서는 2일의 시간적 간격을 두었지만 실재 시장상황에서 어느 정도의 시간적 간격이 적절할 지는 향후 충분한 연구가 필요하다.
The purpose of the study was to examine the effect of exposure sequence and time gap between two exposures in image transfer in the context of sport sponsorship. To accomplish the purpose of the study, one preliminary study and one main study were performed. The data were collected from adults popul...
The purpose of the study was to examine the effect of exposure sequence and time gap between two exposures in image transfer in the context of sport sponsorship. To accomplish the purpose of the study, one preliminary study and one main study were performed. The data were collected from adults population at a seminar that took place in Seoul, the Republic of Korea. The sample was drawn using a convenience sampling (30 for preliminary study and 120 for the main study). The data were analyzed using SPSS version 23. Through the preliminary study, FINA World Aquatic Championships and ISSF World Shooting Championships were chosen as two sporting events and Dell was chosen as the sponsoring brand of the two sporting events. For the swimming event, three adjectives of cheerful, wholesome, and spirited were selected to best present the event. For the shooting event, calm, formal, and delicate were chosen. The three adjectives for the Dell were successful, comtemporary, and imaginative. The data for the main study indicated that the mean of the post-test was statistically higher than that of pre-test, which indicated that the image of the sporting event was transferred to the image of the brand Dell. This indicated that the image transfer actually took place although image similarity between sporting events and sponsoring brand was not conditioned. The hypotheses of the study were tested using a mixed design with exposure sequence and time gap between exposures as two between subject factors. The results indicated that the interaction was statistically significant. When two sponsorship informations were given consecutively, the first sport event’s image was transferred more than the image of the secondly presented sport event, which indicated primacy effect. However, when the two sponsorship information was given with two days time gap, the image of the second sport event was transferred more than the first sport event’s image, which indicated a recency effect.
The purpose of the study was to examine the effect of exposure sequence and time gap between two exposures in image transfer in the context of sport sponsorship. To accomplish the purpose of the study, one preliminary study and one main study were performed. The data were collected from adults population at a seminar that took place in Seoul, the Republic of Korea. The sample was drawn using a convenience sampling (30 for preliminary study and 120 for the main study). The data were analyzed using SPSS version 23. Through the preliminary study, FINA World Aquatic Championships and ISSF World Shooting Championships were chosen as two sporting events and Dell was chosen as the sponsoring brand of the two sporting events. For the swimming event, three adjectives of cheerful, wholesome, and spirited were selected to best present the event. For the shooting event, calm, formal, and delicate were chosen. The three adjectives for the Dell were successful, comtemporary, and imaginative. The data for the main study indicated that the mean of the post-test was statistically higher than that of pre-test, which indicated that the image of the sporting event was transferred to the image of the brand Dell. This indicated that the image transfer actually took place although image similarity between sporting events and sponsoring brand was not conditioned. The hypotheses of the study were tested using a mixed design with exposure sequence and time gap between exposures as two between subject factors. The results indicated that the interaction was statistically significant. When two sponsorship informations were given consecutively, the first sport event’s image was transferred more than the image of the secondly presented sport event, which indicated primacy effect. However, when the two sponsorship information was given with two days time gap, the image of the second sport event was transferred more than the first sport event’s image, which indicated a recency effect.
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