본 연구는 일·가정양립 지원정책이 유치원교사의 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아보고 나아가 삶의 만족도에 미치는 영향요인의 설명력을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원교사의 개인요인, 가족가치관 요인, 직장요인, 정책요인, 삶의 만족도의 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원교사의 삶의 만족도에 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인, 정책요인의 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 서울, 경기, 인천, 울산 지역에 소재한 공립유치원과 사립유치원에 근무 중이거나 근무했던 유치원교사 390명을 대상으로 본 조사를 실시하였다. 2018년 10월 23일부터 11월 21일까지 총 340부의 설문지가 회수되었으나, 응답이 불성실한 8부, 연구의 대상에 적합하지 않은 13부, 연구자 임의에 따른 비율표집 기준에서 벗어난 19부를 제외한 총 300부 만을 최종 분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 기술통계, ...
본 연구는 일·가정양립 지원정책이 유치원교사의 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아보고 나아가 삶의 만족도에 미치는 영향요인의 설명력을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원교사의 개인요인, 가족가치관 요인, 직장요인, 정책요인, 삶의 만족도의 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원교사의 삶의 만족도에 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인, 정책요인의 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 서울, 경기, 인천, 울산 지역에 소재한 공립유치원과 사립유치원에 근무 중이거나 근무했던 유치원교사 390명을 대상으로 본 조사를 실시하였다. 2018년 10월 23일부터 11월 21일까지 총 340부의 설문지가 회수되었으나, 응답이 불성실한 8부, 연구의 대상에 적합하지 않은 13부, 연구자 임의에 따른 비율표집 기준에서 벗어난 19부를 제외한 총 300부 만을 최종 분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 기술통계, 신뢰도 분석, 요인분석, 독립표본 t 검증, 일원배치분산분석, 사후검증, 상관관계 분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석 등을 통해 처리되었다. 자료 분석의 결과는 다음과 같다. 먼저, 유치원교사의 개인요인, 가족가치관 요인, 직장요인, 정책요인, 삶의 만족도의 경향을 알아보기위해, 유치원교사의 각 요인과 삶의 만족도의 연관성을 살펴본 결과, 개인요인인 연령, 학력, 임금, 자녀수, 가족가치관요인인 개인주의적 자녀가치관, 직장요인인 유치원의 일·가정양립 실천정도, 정책요인인 일·가정양립 지원정책 지식정도는 정적인 상관관계가 나타났고, 직장요인의 유치원 형태와 유치원에서의 암묵적 눈치는 부적 상관관계가 나타났다. 또한 삶의 만족도와 정적 상관관계에 있었던 학력과 월평균 임금, 자녀수에 따른 삶의 만족도의 차이는 유의하게 나타났으나, 연령, 결혼여부에 따른 삶의 만족도의 차이는 유의하게 나타나지 않았다. 또한 삶의 만족도와 부적 상관관계에 있었던 유치원의 형태에 따라 삶의 만족도는 차이를 보였다. 또한, 유치원교사의 개인요인인 연령, 교육수준, 월평균 임금, 결혼여부, 자녀수에 따라, 직장요인인 유치원의 형태에 따라 일·가정양립 지원정책 지식정도에 유의한 차이를 보였는데, 연령과 교육수준, 월평균 임금이 높을수록, 자녀가 많을수록 일·가정양립 지원정책 지식정도가 더 높게 나타났다. 그리고, 유치원교사의 개인요인인 결혼여부와 직장요인인 유치원 형태에 따라 일·가정양립 지원정책 효과성 인식에 유의한 차이를 보였다. 끝으로, 정책요인에 따른 삶의 만족도의 차이를 살펴본 결과, 일·가정양립 지원정책의 지식정도 수준이 높을수록 삶의 만족도가 높았으나, 효과성 인식과 이용 여부에 따른 차이는 나타나지 않았다. 다음으로, 유치원교사의 삶의 만족도에 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인, 정책요인의 영향을 알아보고자, 정책요인인 일·가정양립 지원정책에 대한 지식정도, 효과성 인식, 이용여부가 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아본 결과, 일·가정양립 지원정책의 지식정도가 삶의 만족도에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 또한, 삶의 만족도에 유의한 영향을 미치는 요인이 될 수 있음을 확인한 연령과 학력, 임금, 자녀수와 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 형태, 유치원의 일·가정양립 실천정도, 유치원에서의 암묵적 눈치, 일·가정양립 지원정책에 대한 지식 정도 중, 유치원 일·가정양립 실천정도, 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 암묵적 눈치 순으로 삶의 만족도에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 끝으로, 삶의 만족도에 영향을 미치는 변인들의 설명력을 분석한 결과, 유치원교사가 모집단인 경우에는, 월평균 임금과 개인주의적 자녀가치관이 삶의 만족도에 영향을 미쳤다. 공립유치원교사가 모집단인 경우에는 변인들이 삶의 만족도에 유의한 영향을 미치지 못하였으나 이는 통계적으로 유의하지 않은 모델이었기에 해석에 주의를 요한다. 또한, 사립유치원교사가 모집단인 경우에는 개인주의적 자녀가치관이 삶의 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 자녀가 한 명이상인 유치원교사를 모집단으로 한 경우 월평균 임금이 삶의 만족도에 영향을 미쳤으며, 자녀가 없는 유치원교사를 모집단으로 한 경우 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 일·가정양립 실천정도, 학력 순으로 삶의 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 이상의 결과는 유치원교사의 삶의 만족도를 향상시키기 위한 일·가정양립 지원정책을 수립함에 있어서는 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인을 다면적으로 고려하여 유치원교사라는 직업의 특수성을 고려한 전생애적인 측면에서의 구체적인 지원이 마련되어야 함을 시사한다. 또한, 타인의 일·가정양립을 지원하면서도 자신의 일·가정양립에는 어려움을 겪고 있는 현실에 놓인 유치원교사에 대한 복지처우 개선 및 일·가정양립의 실현이 가능한 가족친화적인 직장분위기 조성, 또한 보수의 향상이 필요함을 시사한다.
본 연구는 일·가정양립 지원정책이 유치원교사의 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아보고 나아가 삶의 만족도에 미치는 영향요인의 설명력을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원교사의 개인요인, 가족가치관 요인, 직장요인, 정책요인, 삶의 만족도의 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원교사의 삶의 만족도에 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인, 정책요인의 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위해 본 연구는 서울, 경기, 인천, 울산 지역에 소재한 공립유치원과 사립유치원에 근무 중이거나 근무했던 유치원교사 390명을 대상으로 본 조사를 실시하였다. 2018년 10월 23일부터 11월 21일까지 총 340부의 설문지가 회수되었으나, 응답이 불성실한 8부, 연구의 대상에 적합하지 않은 13부, 연구자 임의에 따른 비율표집 기준에서 벗어난 19부를 제외한 총 300부 만을 최종 분석 자료로 활용하였다. 수집된 자료는 기술통계, 신뢰도 분석, 요인분석, 독립표본 t 검증, 일원배치분산분석, 사후검증, 상관관계 분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석 등을 통해 처리되었다. 자료 분석의 결과는 다음과 같다. 먼저, 유치원교사의 개인요인, 가족가치관 요인, 직장요인, 정책요인, 삶의 만족도의 경향을 알아보기위해, 유치원교사의 각 요인과 삶의 만족도의 연관성을 살펴본 결과, 개인요인인 연령, 학력, 임금, 자녀수, 가족가치관요인인 개인주의적 자녀가치관, 직장요인인 유치원의 일·가정양립 실천정도, 정책요인인 일·가정양립 지원정책 지식정도는 정적인 상관관계가 나타났고, 직장요인의 유치원 형태와 유치원에서의 암묵적 눈치는 부적 상관관계가 나타났다. 또한 삶의 만족도와 정적 상관관계에 있었던 학력과 월평균 임금, 자녀수에 따른 삶의 만족도의 차이는 유의하게 나타났으나, 연령, 결혼여부에 따른 삶의 만족도의 차이는 유의하게 나타나지 않았다. 또한 삶의 만족도와 부적 상관관계에 있었던 유치원의 형태에 따라 삶의 만족도는 차이를 보였다. 또한, 유치원교사의 개인요인인 연령, 교육수준, 월평균 임금, 결혼여부, 자녀수에 따라, 직장요인인 유치원의 형태에 따라 일·가정양립 지원정책 지식정도에 유의한 차이를 보였는데, 연령과 교육수준, 월평균 임금이 높을수록, 자녀가 많을수록 일·가정양립 지원정책 지식정도가 더 높게 나타났다. 그리고, 유치원교사의 개인요인인 결혼여부와 직장요인인 유치원 형태에 따라 일·가정양립 지원정책 효과성 인식에 유의한 차이를 보였다. 끝으로, 정책요인에 따른 삶의 만족도의 차이를 살펴본 결과, 일·가정양립 지원정책의 지식정도 수준이 높을수록 삶의 만족도가 높았으나, 효과성 인식과 이용 여부에 따른 차이는 나타나지 않았다. 다음으로, 유치원교사의 삶의 만족도에 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인, 정책요인의 영향을 알아보고자, 정책요인인 일·가정양립 지원정책에 대한 지식정도, 효과성 인식, 이용여부가 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아본 결과, 일·가정양립 지원정책의 지식정도가 삶의 만족도에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 또한, 삶의 만족도에 유의한 영향을 미치는 요인이 될 수 있음을 확인한 연령과 학력, 임금, 자녀수와 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 형태, 유치원의 일·가정양립 실천정도, 유치원에서의 암묵적 눈치, 일·가정양립 지원정책에 대한 지식 정도 중, 유치원 일·가정양립 실천정도, 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 암묵적 눈치 순으로 삶의 만족도에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 끝으로, 삶의 만족도에 영향을 미치는 변인들의 설명력을 분석한 결과, 유치원교사가 모집단인 경우에는, 월평균 임금과 개인주의적 자녀가치관이 삶의 만족도에 영향을 미쳤다. 공립유치원교사가 모집단인 경우에는 변인들이 삶의 만족도에 유의한 영향을 미치지 못하였으나 이는 통계적으로 유의하지 않은 모델이었기에 해석에 주의를 요한다. 또한, 사립유치원교사가 모집단인 경우에는 개인주의적 자녀가치관이 삶의 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 자녀가 한 명이상인 유치원교사를 모집단으로 한 경우 월평균 임금이 삶의 만족도에 영향을 미쳤으며, 자녀가 없는 유치원교사를 모집단으로 한 경우 개인주의적 자녀가치관, 유치원의 일·가정양립 실천정도, 학력 순으로 삶의 만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 이상의 결과는 유치원교사의 삶의 만족도를 향상시키기 위한 일·가정양립 지원정책을 수립함에 있어서는 개인요인, 가족가치관요인, 직장요인을 다면적으로 고려하여 유치원교사라는 직업의 특수성을 고려한 전생애적인 측면에서의 구체적인 지원이 마련되어야 함을 시사한다. 또한, 타인의 일·가정양립을 지원하면서도 자신의 일·가정양립에는 어려움을 겪고 있는 현실에 놓인 유치원교사에 대한 복지처우 개선 및 일·가정양립의 실현이 가능한 가족친화적인 직장분위기 조성, 또한 보수의 향상이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of the work-family reconciliation policy in life satisfaction of the kindergarten teachers. The research questions of this study were as follows: 1. What are tendencies of kindergarten teachers` individual characteristics, family values cha...
The purpose of this study is to investigate the effects of the work-family reconciliation policy in life satisfaction of the kindergarten teachers. The research questions of this study were as follows: 1. What are tendencies of kindergarten teachers` individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics and Life Satisfaction (LS)? 2. What are the effects of individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics on the LS? To accomplish the purpose a data survey set drawn from the 340 kindergarten teachers during the October and November 2018, in Seoul, Gyeonggi, Incheon and Ulsan area, was collected and usable 300 answers were analyzed with Descriptive Statistics, Reliability Analysis, Factor Analysis, Independent sample T - test, One way ANOVA with Post Hoc Tests, Pearson’s Correlations, Multiple and Hierarchical Regression by using Statistical Package for the Social Sciences. (SPSS) statistical program. The results of the data analysis are as follows: First, the tendency of individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics and LS of kindergarten teachers were examined. According to the results of Pearson`s Correlation Analysis, there was a significant positive correlation between Life Satisfaction (LS) and age, education level, monthly wage and number of children, individualistic values in regards to children. However, there was a significant negative correlation between LS and kindergarten type and the tacit understanding in kindergarten. In addition, there was a significant difference in LS according to education level, monthly wage, and a number of children in positive correlation with LS. However, with age, the difference of LS was not significant. In addition, LS was different according to the type of kindergarten which was a negative correlation with life satisfaction. Furthermore, according to the type of kindergarten, which is a work characteristic, there is a significant difference in the level of work-family reconciliation policy knowledge according to age, education level, monthly wage and marital status. The higher the education level, monthly wage, and number of children was the higher the knowledge level of work and family reconciliation policy. Similarly, there was a significant difference in the perception of the effectiveness of the work and family reconciliation policy depending on the type of kindergarten, which is the job characteristic. Therefore, as a result of examining the difference of LS according to the policy characteristics, the higher the knowledge level of the work and family reconciliation policy was the higher the LS, but the difference according to the effectiveness recognition and utilization did not appear. In order to investigate the effects of individual characteristics, family values characteristics, work characteristics, and policy characteristics on the LS of kindergarten teachers, and the level of knowledge, effectiveness and experience on the work and family reconciliation policy, multiple regression was needed. As a result, it was found that the level of knowledge in the work and family reconciliation policy was a factor affecting the LS. Moreover, age, education, monthly wages, number of children and individualistic values regarding children, type of kindergarten, work and family reconciliation practice and tacit understanding in kindergarten were the factors affecting LS. Finally, the analysis of the explanatory power of variables affecting life satisfaction found, that in the case of kindergarten teachers in the population, monthly wages and individualistic values regarding children affected LS. If a public kindergarten teacher is a population, the interpretation is cautioned because the variables were not significantly affected by LS but were not statistically significant models. In addition, if a private kindergarten teacher is a population, individualistic values regarding children have had a significant effect on LS. If a kindergarten teacher with more than one child was selected as a population, monthly wage had an impact on LS, and if a kindergarten teacher with no children was a population, it had a significant impact on LS in the order of individualistic child values, kindergarten's practice of work and family reconciliation, and education. The results of this study suggests that there is a need for considering the individual characteristics, family values characteristics and job characteristics to provide specific support for establishing the work-family reconciliation in order to enhance LS of kindergarten teachers. In addition, it is necessary to improve the welfare treatment and increase the monthly wage for kindergarten teachers who are experiencing difficulty in reconciling their work and family while supporting the work-family balance of others and to create a family-friendly workplace atmosphere that enables work-life balance.
The purpose of this study is to investigate the effects of the work-family reconciliation policy in life satisfaction of the kindergarten teachers. The research questions of this study were as follows: 1. What are tendencies of kindergarten teachers` individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics and Life Satisfaction (LS)? 2. What are the effects of individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics on the LS? To accomplish the purpose a data survey set drawn from the 340 kindergarten teachers during the October and November 2018, in Seoul, Gyeonggi, Incheon and Ulsan area, was collected and usable 300 answers were analyzed with Descriptive Statistics, Reliability Analysis, Factor Analysis, Independent sample T - test, One way ANOVA with Post Hoc Tests, Pearson’s Correlations, Multiple and Hierarchical Regression by using Statistical Package for the Social Sciences. (SPSS) statistical program. The results of the data analysis are as follows: First, the tendency of individual characteristics, family values characteristics, job characteristics, policy characteristics and LS of kindergarten teachers were examined. According to the results of Pearson`s Correlation Analysis, there was a significant positive correlation between Life Satisfaction (LS) and age, education level, monthly wage and number of children, individualistic values in regards to children. However, there was a significant negative correlation between LS and kindergarten type and the tacit understanding in kindergarten. In addition, there was a significant difference in LS according to education level, monthly wage, and a number of children in positive correlation with LS. However, with age, the difference of LS was not significant. In addition, LS was different according to the type of kindergarten which was a negative correlation with life satisfaction. Furthermore, according to the type of kindergarten, which is a work characteristic, there is a significant difference in the level of work-family reconciliation policy knowledge according to age, education level, monthly wage and marital status. The higher the education level, monthly wage, and number of children was the higher the knowledge level of work and family reconciliation policy. Similarly, there was a significant difference in the perception of the effectiveness of the work and family reconciliation policy depending on the type of kindergarten, which is the job characteristic. Therefore, as a result of examining the difference of LS according to the policy characteristics, the higher the knowledge level of the work and family reconciliation policy was the higher the LS, but the difference according to the effectiveness recognition and utilization did not appear. In order to investigate the effects of individual characteristics, family values characteristics, work characteristics, and policy characteristics on the LS of kindergarten teachers, and the level of knowledge, effectiveness and experience on the work and family reconciliation policy, multiple regression was needed. As a result, it was found that the level of knowledge in the work and family reconciliation policy was a factor affecting the LS. Moreover, age, education, monthly wages, number of children and individualistic values regarding children, type of kindergarten, work and family reconciliation practice and tacit understanding in kindergarten were the factors affecting LS. Finally, the analysis of the explanatory power of variables affecting life satisfaction found, that in the case of kindergarten teachers in the population, monthly wages and individualistic values regarding children affected LS. If a public kindergarten teacher is a population, the interpretation is cautioned because the variables were not significantly affected by LS but were not statistically significant models. In addition, if a private kindergarten teacher is a population, individualistic values regarding children have had a significant effect on LS. If a kindergarten teacher with more than one child was selected as a population, monthly wage had an impact on LS, and if a kindergarten teacher with no children was a population, it had a significant impact on LS in the order of individualistic child values, kindergarten's practice of work and family reconciliation, and education. The results of this study suggests that there is a need for considering the individual characteristics, family values characteristics and job characteristics to provide specific support for establishing the work-family reconciliation in order to enhance LS of kindergarten teachers. In addition, it is necessary to improve the welfare treatment and increase the monthly wage for kindergarten teachers who are experiencing difficulty in reconciling their work and family while supporting the work-family balance of others and to create a family-friendly workplace atmosphere that enables work-life balance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.