소셜 네트워크서비스(SNS)의 사용자가 증가함에 따라 온라인 환경에서의 마케팅 활동의 중요성도 강조되고 있다. 본 연구는 S-O-R이론과 Flow이론을 통해 연구모델을 도출하고 재한 중국인의 소셜 네트워크서비스에서 보이는 행동에 대해 이해하고자 하였다. 연구결과에 따르면 첫째, 개인의 정보탐색동기 및 소셜 네트워크서비스 환경에서 텔레프레즌스는 소셜 네트워크서비스 몰입에 긍정적 영향을 미치는 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 특히, 환경적 요인의 텔레프레즌스가 개인적 요인의 정보탐색동기보다 소셜 네트워크서비스 몰입에 대해 더 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜 네트워크서비스 몰입은 정보만족도와 정보공유행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 소셜 네트워크서비스 몰입 하위요인인 지각된 즐거움, 시간왜곡 및 ...
소셜 네트워크서비스(SNS)의 사용자가 증가함에 따라 온라인 환경에서의 마케팅 활동의 중요성도 강조되고 있다. 본 연구는 S-O-R이론과 Flow이론을 통해 연구모델을 도출하고 재한 중국인의 소셜 네트워크서비스에서 보이는 행동에 대해 이해하고자 하였다. 연구결과에 따르면 첫째, 개인의 정보탐색동기 및 소셜 네트워크서비스 환경에서 텔레프레즌스는 소셜 네트워크서비스 몰입에 긍정적 영향을 미치는 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 특히, 환경적 요인의 텔레프레즌스가 개인적 요인의 정보탐색동기보다 소셜 네트워크서비스 몰입에 대해 더 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜 네트워크서비스 몰입은 정보만족도와 정보공유행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 소셜 네트워크서비스 몰입 하위요인인 지각된 즐거움, 시간왜곡 및 주의집중이 정보만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 지각된 즐거움과 시간왜곡은 정보공유행동에 영향을 미쳤으나 집중력은 정보공유행동에 대해 유의미한 결과가 나타나지 않았다.마지막으로, 소셜 네트워크서비스 몰입 매개효과를 검증을 하였다. 그 결과 소셜 네트워크서비스 몰입 하위요인인 주의집중이 정보탐색동기와 텔레프레즌스가 정보만족도로 가는 경로에서의 매개효과를 확인할 수 있었다. 또한, 텔레프레즌스가 정보만족도를 통해 정보공유에 미치는 유의한 결과가 도출하였다. 이러한 연구결과에 대한 이론적, 실무적 시사점을 제시하였다.
소셜 네트워크서비스(SNS)의 사용자가 증가함에 따라 온라인 환경에서의 마케팅 활동의 중요성도 강조되고 있다. 본 연구는 S-O-R이론과 Flow이론을 통해 연구모델을 도출하고 재한 중국인의 소셜 네트워크서비스에서 보이는 행동에 대해 이해하고자 하였다. 연구결과에 따르면 첫째, 개인의 정보탐색동기 및 소셜 네트워크서비스 환경에서 텔레프레즌스는 소셜 네트워크서비스 몰입에 긍정적 영향을 미치는 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 특히, 환경적 요인의 텔레프레즌스가 개인적 요인의 정보탐색동기보다 소셜 네트워크서비스 몰입에 대해 더 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜 네트워크서비스 몰입은 정보만족도와 정보공유행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 소셜 네트워크서비스 몰입 하위요인인 지각된 즐거움, 시간왜곡 및 주의집중이 정보만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 지각된 즐거움과 시간왜곡은 정보공유행동에 영향을 미쳤으나 집중력은 정보공유행동에 대해 유의미한 결과가 나타나지 않았다.마지막으로, 소셜 네트워크서비스 몰입 매개효과를 검증을 하였다. 그 결과 소셜 네트워크서비스 몰입 하위요인인 주의집중이 정보탐색동기와 텔레프레즌스가 정보만족도로 가는 경로에서의 매개효과를 확인할 수 있었다. 또한, 텔레프레즌스가 정보만족도를 통해 정보공유에 미치는 유의한 결과가 도출하였다. 이러한 연구결과에 대한 이론적, 실무적 시사점을 제시하였다.
Social Network Service (SNS) has been widely used by users and retailers. The importance of online marketing activities has become more important than before. This study used S-O-R theory and Flow theory to build a research model. Drawing on this research model, we aimed to understand the online beh...
Social Network Service (SNS) has been widely used by users and retailers. The importance of online marketing activities has become more important than before. This study used S-O-R theory and Flow theory to build a research model. Drawing on this research model, we aimed to understand the online behavior of Chinese residents in Korea. First, to find out whether multi-stimulus information seeking behavior, or telepresence impact users’ flow experience. Second, to determine if users’ flow experience influences multi-response satisfaction and information sharing behavior. Third, to reveal the mediation effect between flow antecedent and consequence. Finally, the academic implication and physical implication will be discussed This study follows a pre-test and test method. 30 undergraduate students were invited to join the pre-test to conduct the accuracy of the measurement. Then, 186 cases of valid data were used to finish the statistical analysis by Smart PLS. First, both information seeking behavior and telepresence are important stimulus that effect user’s flow experience. Most especially, environment stimulus telepresence is more effective than information seeking behavior. Thus, it is important to offer more reality contents for users when distributors are trying to expand to Chinese consumers. Secondly, satisfaction and information sharing behavior are significantly influenced by SNS flow. SNS flow dimensions perceived enjoyment, time distortion and attention focus were significantly influencing satisfaction. SNS flow dimensions perceived enjoyment and time distortion were also significantly influencing information sharing behavior and the path from attention focus was influencing information sharing behavior, but not in a significant way. It is important to offer Chinese residents more interesting content to affect their flow experience and positive behavior. Third, this study examined flow moderation effect between stimulus and response, and the results followed. SNS flow dimension attention focus has a moderation effect between information seeking behavior, telepresence, and satisfaction. Most importantly, the moderation effect between telepresence, attention focus, satisfaction, and information sharing were significant.
Social Network Service (SNS) has been widely used by users and retailers. The importance of online marketing activities has become more important than before. This study used S-O-R theory and Flow theory to build a research model. Drawing on this research model, we aimed to understand the online behavior of Chinese residents in Korea. First, to find out whether multi-stimulus information seeking behavior, or telepresence impact users’ flow experience. Second, to determine if users’ flow experience influences multi-response satisfaction and information sharing behavior. Third, to reveal the mediation effect between flow antecedent and consequence. Finally, the academic implication and physical implication will be discussed This study follows a pre-test and test method. 30 undergraduate students were invited to join the pre-test to conduct the accuracy of the measurement. Then, 186 cases of valid data were used to finish the statistical analysis by Smart PLS. First, both information seeking behavior and telepresence are important stimulus that effect user’s flow experience. Most especially, environment stimulus telepresence is more effective than information seeking behavior. Thus, it is important to offer more reality contents for users when distributors are trying to expand to Chinese consumers. Secondly, satisfaction and information sharing behavior are significantly influenced by SNS flow. SNS flow dimensions perceived enjoyment, time distortion and attention focus were significantly influencing satisfaction. SNS flow dimensions perceived enjoyment and time distortion were also significantly influencing information sharing behavior and the path from attention focus was influencing information sharing behavior, but not in a significant way. It is important to offer Chinese residents more interesting content to affect their flow experience and positive behavior. Third, this study examined flow moderation effect between stimulus and response, and the results followed. SNS flow dimension attention focus has a moderation effect between information seeking behavior, telepresence, and satisfaction. Most importantly, the moderation effect between telepresence, attention focus, satisfaction, and information sharing were significant.
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