본 연구의 목적은 청소년수련시설 종합평가의 활용 수준을 알아보고 평가활용에 영향을 미치는 요인 및 원인조건들의 조합구조를 파악해 보는 것이다. 연구 수행을 위해 서울, 경기지역의 29개 청소년수련관 실무자들 중 1회 이상 종합평가의 경험이 있는 자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 응답한 실무자는 총 247부이고, 불성실한 응답이나 연구대상에 부합하지 않은 실무자의 응답을 제외한 227부의 설문지를 최종적으로 분석에 활용하였다. 분석은 빈도분석, 기술통계, ...
본 연구의 목적은 청소년수련시설 종합평가의 활용 수준을 알아보고 평가활용에 영향을 미치는 요인 및 원인조건들의 조합구조를 파악해 보는 것이다. 연구 수행을 위해 서울, 경기지역의 29개 청소년수련관 실무자들 중 1회 이상 종합평가의 경험이 있는 자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 응답한 실무자는 총 247부이고, 불성실한 응답이나 연구대상에 부합하지 않은 실무자의 응답을 제외한 227부의 설문지를 최종적으로 분석에 활용하였다. 분석은 빈도분석, 기술통계, t-검증 등은 IBM SPSS ver. 23을 활용하였고, 퍼지셋 이상형분석과 질적비교분석은 fsQCA 3.0 Windows 소프트웨어를 활용하였다. 연구의 주요 결과를 요약하면 아래와 같다. 먼저, 청소년수련관의 평가활용의 수준을 알아본 결과 과정활용보다 결과활용의 평균이 다소 높게 나타났다. 기관유형에 따른 평가활용 수준을 보면, 8개 기관 유형 중 최종적으로 선정된 유형은 총 3개의 유형으로 개인기반 유형(I 유형), 조직기반 유형(O 유형), 평가체계기반 유형(E 유형)다. 개인기반 유형은 청소년수련관의 평가활용이 주로 실무자에 기반하여 이루어질 것이라고 보는 유형으로 과정활용과 결과활용 점수가 전체 기관의 평균점수를 상회하는 결과를 나타냈다. 조직기반 유형은 기관의 평가활용이 조직의 긍정적인 요인들에 의하여 발현되는 것으로 보는 유형이다. 이 유형의 평가활용 수준을 보면, 과정활용은 전체 평균점수보다 낮게, 결과활용은 높은 수준을 보이는 것으로 나타났다. 세 번째 유형인 평가체계기반 유형은 평가활용이 평가체계에 대한 긍정적인 인식에 기반하여 주로 나타나는 유형이다. 평가체계기반 유형의 평가활용수준은 전체기관의 평균점수보다 다소 낮은 점수를 나타낸 것을 볼 수 있다. 다음으로 평가활용에 영향을 미치는 요인 및 원인조건 조합구조를 살펴보면, 먼저 과정활용에는 평가수용도가 다른 변수들에 비해 상대적으로 많은 영향을 주었다. 그 다음으로는 지표의 타당성, 평가위원에 대한 인식 순으로 그 영향력이 확인되었다. 그리고 결과활용에 영향을 미치는 요인은 앞서 분석했던 과정활용과 유사하게 평가수용도가 가장 큰 영향력으로 나타났고, 지표의 타당성, 평가주체와의 의사소통 순으로 나타났다. 그리고 평가활용에 영향을 미치는 원인조건의 조합을 알아본 결과, 평가활용에 영향을 미치는 원인조건 조합의 첫 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * 보상수준 * 지지와 배려 * 평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’이다. 두 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * 보상수준 * ~지지와 배려 * 지표의 타당성 * ~평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’ 이며, 세 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * ~보상수준 * ~지지와 배려 * 지표의 타당성 * 평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’으로 도출되었다. 이상의 결과를 토대로 청소년수련시설의 평가활용에 관한 이론적․실천적․정책적 함의를 제시하였으며, 청소년수련시설 종합평가의 활용방안과 개선점을 모색하였다. 아울러 연구의 한계 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구의 목적은 청소년수련시설 종합평가의 활용 수준을 알아보고 평가활용에 영향을 미치는 요인 및 원인조건들의 조합구조를 파악해 보는 것이다. 연구 수행을 위해 서울, 경기지역의 29개 청소년수련관 실무자들 중 1회 이상 종합평가의 경험이 있는 자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 응답한 실무자는 총 247부이고, 불성실한 응답이나 연구대상에 부합하지 않은 실무자의 응답을 제외한 227부의 설문지를 최종적으로 분석에 활용하였다. 분석은 빈도분석, 기술통계, t-검증 등은 IBM SPSS ver. 23을 활용하였고, 퍼지셋 이상형분석과 질적비교분석은 fsQCA 3.0 Windows 소프트웨어를 활용하였다. 연구의 주요 결과를 요약하면 아래와 같다. 먼저, 청소년수련관의 평가활용의 수준을 알아본 결과 과정활용보다 결과활용의 평균이 다소 높게 나타났다. 기관유형에 따른 평가활용 수준을 보면, 8개 기관 유형 중 최종적으로 선정된 유형은 총 3개의 유형으로 개인기반 유형(I 유형), 조직기반 유형(O 유형), 평가체계기반 유형(E 유형)다. 개인기반 유형은 청소년수련관의 평가활용이 주로 실무자에 기반하여 이루어질 것이라고 보는 유형으로 과정활용과 결과활용 점수가 전체 기관의 평균점수를 상회하는 결과를 나타냈다. 조직기반 유형은 기관의 평가활용이 조직의 긍정적인 요인들에 의하여 발현되는 것으로 보는 유형이다. 이 유형의 평가활용 수준을 보면, 과정활용은 전체 평균점수보다 낮게, 결과활용은 높은 수준을 보이는 것으로 나타났다. 세 번째 유형인 평가체계기반 유형은 평가활용이 평가체계에 대한 긍정적인 인식에 기반하여 주로 나타나는 유형이다. 평가체계기반 유형의 평가활용수준은 전체기관의 평균점수보다 다소 낮은 점수를 나타낸 것을 볼 수 있다. 다음으로 평가활용에 영향을 미치는 요인 및 원인조건 조합구조를 살펴보면, 먼저 과정활용에는 평가수용도가 다른 변수들에 비해 상대적으로 많은 영향을 주었다. 그 다음으로는 지표의 타당성, 평가위원에 대한 인식 순으로 그 영향력이 확인되었다. 그리고 결과활용에 영향을 미치는 요인은 앞서 분석했던 과정활용과 유사하게 평가수용도가 가장 큰 영향력으로 나타났고, 지표의 타당성, 평가주체와의 의사소통 순으로 나타났다. 그리고 평가활용에 영향을 미치는 원인조건의 조합을 알아본 결과, 평가활용에 영향을 미치는 원인조건 조합의 첫 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * 보상수준 * 지지와 배려 * 평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’이다. 두 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * 보상수준 * ~지지와 배려 * 지표의 타당성 * ~평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’ 이며, 세 번째 조합모델은 ‘평가수용도 * 업무의 자율성 * ~보상수준 * ~지지와 배려 * 지표의 타당성 * 평가위원에 대한 인식 * 평가주체와의 의사소통’으로 도출되었다. 이상의 결과를 토대로 청소년수련시설의 평가활용에 관한 이론적․실천적․정책적 함의를 제시하였으며, 청소년수련시설 종합평가의 활용방안과 개선점을 모색하였다. 아울러 연구의 한계 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to investigate the utilization level of evaluations of youth centers and to grasp the combination structure of factors and conditions that affect evaluation utilization. For this purpose, the study conducted a questionnaire survey among 29 youth centers in Seoul and Gyeo...
The purpose of this study is to investigate the utilization level of evaluations of youth centers and to grasp the combination structure of factors and conditions that affect evaluation utilization. For this purpose, the study conducted a questionnaire survey among 29 youth centers in Seoul and Gyeonggi provinces that had at least one experience with comprehensive evaluations. A total of 247 youth worker responded to the questionnaire, and 227 questionnaires were used for analysis, except for those who did not respond properly or responded with unfavorable responses. IBM SPSS ver. 23 were used for frequency analysis, descriptive statistics, and t-test. And fsQCA 3.0 Windows software was used for fuzzy set ideal analysis and qualitative comparison analysis. The main results of the study are summarized as follows. First, As a result of examining the level of evaluation utilization of the youth center, the average results of utilization were higher than process utilization. According to the evaluation level of institutional type, among the 8 types of institutions, the final 3 types were selected as personal type, organizational type and evaluation type. In the case of the personal infrastructure type, it was seen that the utilization of the evaluation by the youth center would be mainly based on the youth worker. As a result, the process utilization and the result utilization score exceeded the average score of all institutions. The organizational base type is a type in which the use of evaluation of the organization is expressed by positive factors of the organization. The use of this type of evaluation showed that the process utilization was lower than the overall average score and the utilization of the results was high. The third type of evaluation-based type is a type in which evaluation utilization is mainly based on a positive perception of the evaluation system. The evaluation level of evaluation type based on evaluation system shows a score somewhat lower than the average score of all institutions. Next, the results of evaluating the factors affecting the utilization of evaluation are as follows: First, the influencing factors on process utilization were identified in the order of evaluation acceptance, validity of indicators, and recognition of evaluation committee. In the case of using the results, evaluation acceptance, validity of the indicator, and communication with the evaluator were in order. Second, the first combination model of the causal conditions that affect the utilization of evaluation is 'evaluation acceptance * work autonomy * compensation level * support and consideration * perception of evaluation committee * communication with evaluation subject. The second combination model is 'acceptance of assessment * autonomy of work * compensation level * ~ support and care * validity of indicator * ~ recognition of evaluation committee * communication with evaluation subject, and the third combination model was derived as 'evaluation acceptance * autonomy of work * ~ compensation level * ~ support and care * validity of indicator * recognition of evaluation committee * communication with evaluation subject. Based on the above results, the theoretical, practical and policy implications on the utilization of evaluation of youth facilities were suggested, and the utilization plan and improvement points of the evaluation of youth facilities were searched. In addition, the limitations of the study and suggestions for follow - up research were given.
The purpose of this study is to investigate the utilization level of evaluations of youth centers and to grasp the combination structure of factors and conditions that affect evaluation utilization. For this purpose, the study conducted a questionnaire survey among 29 youth centers in Seoul and Gyeonggi provinces that had at least one experience with comprehensive evaluations. A total of 247 youth worker responded to the questionnaire, and 227 questionnaires were used for analysis, except for those who did not respond properly or responded with unfavorable responses. IBM SPSS ver. 23 were used for frequency analysis, descriptive statistics, and t-test. And fsQCA 3.0 Windows software was used for fuzzy set ideal analysis and qualitative comparison analysis. The main results of the study are summarized as follows. First, As a result of examining the level of evaluation utilization of the youth center, the average results of utilization were higher than process utilization. According to the evaluation level of institutional type, among the 8 types of institutions, the final 3 types were selected as personal type, organizational type and evaluation type. In the case of the personal infrastructure type, it was seen that the utilization of the evaluation by the youth center would be mainly based on the youth worker. As a result, the process utilization and the result utilization score exceeded the average score of all institutions. The organizational base type is a type in which the use of evaluation of the organization is expressed by positive factors of the organization. The use of this type of evaluation showed that the process utilization was lower than the overall average score and the utilization of the results was high. The third type of evaluation-based type is a type in which evaluation utilization is mainly based on a positive perception of the evaluation system. The evaluation level of evaluation type based on evaluation system shows a score somewhat lower than the average score of all institutions. Next, the results of evaluating the factors affecting the utilization of evaluation are as follows: First, the influencing factors on process utilization were identified in the order of evaluation acceptance, validity of indicators, and recognition of evaluation committee. In the case of using the results, evaluation acceptance, validity of the indicator, and communication with the evaluator were in order. Second, the first combination model of the causal conditions that affect the utilization of evaluation is 'evaluation acceptance * work autonomy * compensation level * support and consideration * perception of evaluation committee * communication with evaluation subject. The second combination model is 'acceptance of assessment * autonomy of work * compensation level * ~ support and care * validity of indicator * ~ recognition of evaluation committee * communication with evaluation subject, and the third combination model was derived as 'evaluation acceptance * autonomy of work * ~ compensation level * ~ support and care * validity of indicator * recognition of evaluation committee * communication with evaluation subject. Based on the above results, the theoretical, practical and policy implications on the utilization of evaluation of youth facilities were suggested, and the utilization plan and improvement points of the evaluation of youth facilities were searched. In addition, the limitations of the study and suggestions for follow - up research were given.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.