한국어는 언어 규칙에 따라 문장 속에서 띄어 쓰는 특징이 있다. 중국의 한자 그리고 영어와 달리 한국어를 띄어 써야 하는 것은 글의 뜻을 파악하는 데 중요한 역할을 하고 있다. 문자 언어의 정확하고 효과적인 의사소통을 위하여 띄어쓰기는 반드시 필요하다. 이 논문의 목적은 중·고급 중국인 한국어 학습자들의 한글 맞춤법 띄어쓰기에 대한 인식 및 오류 실태를 조사하여 분석하고 띄어쓰기의 오류원인을 찾아내어 효율적인 띄어쓰기 지도 교수 방안을 ...
한국어는 언어 규칙에 따라 문장 속에서 띄어 쓰는 특징이 있다. 중국의 한자 그리고 영어와 달리 한국어를 띄어 써야 하는 것은 글의 뜻을 파악하는 데 중요한 역할을 하고 있다. 문자 언어의 정확하고 효과적인 의사소통을 위하여 띄어쓰기는 반드시 필요하다. 이 논문의 목적은 중·고급 중국인 한국어 학습자들의 한글 맞춤법 띄어쓰기에 대한 인식 및 오류 실태를 조사하여 분석하고 띄어쓰기의 오류원인을 찾아내어 효율적인 띄어쓰기 지도 교수 방안을 세우는 것이다. 우선 제1장에서는 본 논문 연구의 필요성과 연구의 목적을 제시하고 띄어쓰기에 관련 선행연구들을 살펴본 다음에 본 논문의 연구 대상과 방법을 제시하였다. 제2장에서는 이론적 배경으로 한글 맞춤법의 개념을 살펴본 다음에 '한글 맞춤법'에서 띄어쓰기 규정에 대하여 구체적으로 분석하였다. 제3장에서는 중국인 한국어 학습자들의 띄어쓰기에 대한 교육 현황과 인식을 알아보기 위해 설문지를 통하여 인식조사를 하였다. 그리고 설문지를 통해 중국인 한국어 학습자들의 실제 띄어쓰기 사용에서 자주 나타나는 오류는 무엇인지 실태조사를 하였고 이를 분석 해 보았다. 제4장에서는 분석한 띄어쓰기 오류 원인에 따라 띄어쓰기 교육 방향과 교육 내용을 제시하고 교육 방안을 설계해 보도록 하였다. 마지막 5장에서는 본 논문 앞에서 논의한 내용들을 정리하고 결론을 내리며 연구의 의의와 제한점도 같이 제시하면서 논문을 마무리하였다. 본 연구는 현재 중국인 학습자를 위하여 띄어쓰기 교육이 체계적으로 이루어지지 않는 교육 현장에서 학습자의 띄어쓰기 오류 범하는 원인과 구체적인 교육 방안을 제시했다는 데 의의가 있다. 그러나 설계한 교수-학습 방안은 띄어쓰기를 중심으로 하여 문법 교육을 진행하는 과정으로 설계하였으나 이 방안을 실제 교육 현장에서 직접 실천해 보지 못하여 띄어쓰기 능력에 어떤 영향을 끼치는지, 어떠한 실제적인 효과를 나타날 수 있는지 아직 알 수 없다는 한계도 있다. 앞으로 이를 시행해서 보완한 교수-학습 모형과 교수-학습 지도 방안을 마련하여 어떻게 띄어쓰기 교육을 충분히 중시하면서도 문법 중심으로 한 수업을 하는 것이 추후의 연구 과제로 남아있다.
한국어는 언어 규칙에 따라 문장 속에서 띄어 쓰는 특징이 있다. 중국의 한자 그리고 영어와 달리 한국어를 띄어 써야 하는 것은 글의 뜻을 파악하는 데 중요한 역할을 하고 있다. 문자 언어의 정확하고 효과적인 의사소통을 위하여 띄어쓰기는 반드시 필요하다. 이 논문의 목적은 중·고급 중국인 한국어 학습자들의 한글 맞춤법 띄어쓰기에 대한 인식 및 오류 실태를 조사하여 분석하고 띄어쓰기의 오류원인을 찾아내어 효율적인 띄어쓰기 지도 교수 방안을 세우는 것이다. 우선 제1장에서는 본 논문 연구의 필요성과 연구의 목적을 제시하고 띄어쓰기에 관련 선행연구들을 살펴본 다음에 본 논문의 연구 대상과 방법을 제시하였다. 제2장에서는 이론적 배경으로 한글 맞춤법의 개념을 살펴본 다음에 '한글 맞춤법'에서 띄어쓰기 규정에 대하여 구체적으로 분석하였다. 제3장에서는 중국인 한국어 학습자들의 띄어쓰기에 대한 교육 현황과 인식을 알아보기 위해 설문지를 통하여 인식조사를 하였다. 그리고 설문지를 통해 중국인 한국어 학습자들의 실제 띄어쓰기 사용에서 자주 나타나는 오류는 무엇인지 실태조사를 하였고 이를 분석 해 보았다. 제4장에서는 분석한 띄어쓰기 오류 원인에 따라 띄어쓰기 교육 방향과 교육 내용을 제시하고 교육 방안을 설계해 보도록 하였다. 마지막 5장에서는 본 논문 앞에서 논의한 내용들을 정리하고 결론을 내리며 연구의 의의와 제한점도 같이 제시하면서 논문을 마무리하였다. 본 연구는 현재 중국인 학습자를 위하여 띄어쓰기 교육이 체계적으로 이루어지지 않는 교육 현장에서 학습자의 띄어쓰기 오류 범하는 원인과 구체적인 교육 방안을 제시했다는 데 의의가 있다. 그러나 설계한 교수-학습 방안은 띄어쓰기를 중심으로 하여 문법 교육을 진행하는 과정으로 설계하였으나 이 방안을 실제 교육 현장에서 직접 실천해 보지 못하여 띄어쓰기 능력에 어떤 영향을 끼치는지, 어떠한 실제적인 효과를 나타날 수 있는지 아직 알 수 없다는 한계도 있다. 앞으로 이를 시행해서 보완한 교수-학습 모형과 교수-학습 지도 방안을 마련하여 어떻게 띄어쓰기 교육을 충분히 중시하면서도 문법 중심으로 한 수업을 하는 것이 추후의 연구 과제로 남아있다.
Word spacing in korean language is different from wold spacingin Chinese and English. Korean language word spacing gets a ridof misunderstanding and improve the efficiency of reading whichplays an important role in korean, Word spacing in koreanlanguage is a necessary characters for the accurate and...
Word spacing in korean language is different from wold spacingin Chinese and English. Korean language word spacing gets a ridof misunderstanding and improve the efficiency of reading whichplays an important role in korean, Word spacing in koreanlanguage is a necessary characters for the accurate and effectivecommunication of the written word is essential. The purpose of this article. based on the ChineseIntermediate·Advanced Learners who study Korean, aim to improvea more efficient teaching guidance especially for word spacewriting in Korean. This investigation was consists of a series ofmistakes that happened in the spacing of words during Koreanwriting,So first it is suggested that the purpose of study and themethod of study. And it is reviewed to the preceding research tomade the subject of study and research methods in the firstchapter. In the second chapter, on the basis of the previous researchworks, focus is on the definition and classification of spellingsystem of Korean language. And the principle of word spacing. In the third chapter, to examine the present status on Koreanlanguage learners' word spacing, above all, a survey of perceptionon word spacing was carried out through questionnaire. Thisstudy also surveyed the actual conditions on word spacing whereerrors often occur through Korean language learners' practicalquestionnaire, and tried to analyze this. In the forth chapter, based on these errors we had found theword spacing education direction and had designed an educationplan of word spacing. Lastly, sorting through the contents and conclusions discussedin front of this paper and significance of the study and limitedpoint together, and finished my thesis. The importance of this paper lies in its attempt to determine thenature of errors that oftentimes occur due to the imperfection ofsystematic grammar word spacing education approaches in Koreanlanguage. Also, given the systematically growing prevalence ofthose among intermediate-advanced Chinese learners, it seeks topropose an effective and ubiquitous learning model to improvethis scalable learning problem. Despite of the fact that the modeland curriculum plan proposed in this paper have not beendirectly practiced within Korean educational system, it believes tobe feasible application to the groundwork Korean materials.
Word spacing in korean language is different from wold spacingin Chinese and English. Korean language word spacing gets a ridof misunderstanding and improve the efficiency of reading whichplays an important role in korean, Word spacing in koreanlanguage is a necessary characters for the accurate and effectivecommunication of the written word is essential. The purpose of this article. based on the ChineseIntermediate·Advanced Learners who study Korean, aim to improvea more efficient teaching guidance especially for word spacewriting in Korean. This investigation was consists of a series ofmistakes that happened in the spacing of words during Koreanwriting,So first it is suggested that the purpose of study and themethod of study. And it is reviewed to the preceding research tomade the subject of study and research methods in the firstchapter. In the second chapter, on the basis of the previous researchworks, focus is on the definition and classification of spellingsystem of Korean language. And the principle of word spacing. In the third chapter, to examine the present status on Koreanlanguage learners' word spacing, above all, a survey of perceptionon word spacing was carried out through questionnaire. Thisstudy also surveyed the actual conditions on word spacing whereerrors often occur through Korean language learners' practicalquestionnaire, and tried to analyze this. In the forth chapter, based on these errors we had found theword spacing education direction and had designed an educationplan of word spacing. Lastly, sorting through the contents and conclusions discussedin front of this paper and significance of the study and limitedpoint together, and finished my thesis. The importance of this paper lies in its attempt to determine thenature of errors that oftentimes occur due to the imperfection ofsystematic grammar word spacing education approaches in Koreanlanguage. Also, given the systematically growing prevalence ofthose among intermediate-advanced Chinese learners, it seeks topropose an effective and ubiquitous learning model to improvethis scalable learning problem. Despite of the fact that the modeland curriculum plan proposed in this paper have not beendirectly practiced within Korean educational system, it believes tobe feasible application to the groundwork Korean materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.