본 연구는 한국어 고급 수준 학습자들이 한국어능력시험 쓰기 영역에 대해 좋은 성적을 취득할 수 있도록 한국어능력시험 쓰기 영역에 대한 지도 방안을 모색하였다. 학습자 관점에서 지도 방안을 모색하기 위해서는 먼저 학습자 50명을 대상으로 설문조사를 실시하여 학습자들이 쓰기 영역에 문항별로 어려워하는 점이 무엇인지를 확인하였다. 이 어려움을 수집해서 문항별 장르적 특성에 대한 어려움을 중심으로 오류조사를 진행하였다. 오류조사는 한국어 고급 수준 학습자 20명을 대상으로 한국어능력시험 최근 5회 기출문제를 테스트로 실시하고 이를 오류 자료로 분석하였다. 조사 결과에 따라 오류를 범한 원인을 중심으로 지도 방안을 모색하였다. 제1장에서는 본 연구의 연구 목적과 필요성을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 한국어능력시험 쓰기 ...
본 연구는 한국어 고급 수준 학습자들이 한국어능력시험 쓰기 영역에 대해 좋은 성적을 취득할 수 있도록 한국어능력시험 쓰기 영역에 대한 지도 방안을 모색하였다. 학습자 관점에서 지도 방안을 모색하기 위해서는 먼저 학습자 50명을 대상으로 설문조사를 실시하여 학습자들이 쓰기 영역에 문항별로 어려워하는 점이 무엇인지를 확인하였다. 이 어려움을 수집해서 문항별 장르적 특성에 대한 어려움을 중심으로 오류조사를 진행하였다. 오류조사는 한국어 고급 수준 학습자 20명을 대상으로 한국어능력시험 최근 5회 기출문제를 테스트로 실시하고 이를 오류 자료로 분석하였다. 조사 결과에 따라 오류를 범한 원인을 중심으로 지도 방안을 모색하였다. 제1장에서는 본 연구의 연구 목적과 필요성을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 한국어능력시험 쓰기 오류 분석과 쓰기 교육에 대한 선행연구를 정리해서 검토하였다. 제2장에서는 개정 전후의 한국어능력시험을 대비하면서 분석하였고 한국어능력시험 쓰기 영역의 문항 분석과 채점기준 분석을 하였다. 쓰기 영역의 문항 분석과 채점기준 분석을 통해 문방별의 특성을 알아내고 제3장에서 이를 설문내용을 만들어 설문지를 설계하였다. 제3장에서는 설문조사와 오류분석을 하였다. 설문조사는 학습자들이 쓰기 영역에 부족한 것이 무엇인지를 파악하기 위해 실시하였다. 한국어 고급 수준 학습자 50명을 대상으로 학습자들이 쓰기 영역 문항별에 대해 어려워하는 점을 1위부터 3위까지 뽑아서 이를 중심으로 오류 분석을 진행하였다. 오류조사는 한국어 고급 수준 학습자 20명을 대상으로 한국어능력시험 최근 5회 기출문제를 테스트로 실시하고 이를 오류 자료로 분석하였다. 이렇게 설문조사와 오류조사를 통해 학습자들이 오류를 범하는 원인을 얻어 내다. 제4장에서는 오류 원인을 중심으로 문항별로 지도 방안을 모색하였다. 지도 방안을 학습자들이 오류를 범하지 않기 위해서 구체적으로 무엇을 배워야 하는지에 입각하여 한국어능력시험 쓰기 영역에 어려워하는 것에 대한 공부의 방향성을 가리켜 주었다. 제5장에서는 본 연구의 내용을 정리하고 요약하였다. 그리고 지도 방안에 대한 제한점을 밝혔다.
본 연구는 한국어 고급 수준 학습자들이 한국어능력시험 쓰기 영역에 대해 좋은 성적을 취득할 수 있도록 한국어능력시험 쓰기 영역에 대한 지도 방안을 모색하였다. 학습자 관점에서 지도 방안을 모색하기 위해서는 먼저 학습자 50명을 대상으로 설문조사를 실시하여 학습자들이 쓰기 영역에 문항별로 어려워하는 점이 무엇인지를 확인하였다. 이 어려움을 수집해서 문항별 장르적 특성에 대한 어려움을 중심으로 오류조사를 진행하였다. 오류조사는 한국어 고급 수준 학습자 20명을 대상으로 한국어능력시험 최근 5회 기출문제를 테스트로 실시하고 이를 오류 자료로 분석하였다. 조사 결과에 따라 오류를 범한 원인을 중심으로 지도 방안을 모색하였다. 제1장에서는 본 연구의 연구 목적과 필요성을 밝히고 연구 방법을 제시하였다. 그리고 본 연구와 관련된 한국어능력시험 쓰기 오류 분석과 쓰기 교육에 대한 선행연구를 정리해서 검토하였다. 제2장에서는 개정 전후의 한국어능력시험을 대비하면서 분석하였고 한국어능력시험 쓰기 영역의 문항 분석과 채점기준 분석을 하였다. 쓰기 영역의 문항 분석과 채점기준 분석을 통해 문방별의 특성을 알아내고 제3장에서 이를 설문내용을 만들어 설문지를 설계하였다. 제3장에서는 설문조사와 오류분석을 하였다. 설문조사는 학습자들이 쓰기 영역에 부족한 것이 무엇인지를 파악하기 위해 실시하였다. 한국어 고급 수준 학습자 50명을 대상으로 학습자들이 쓰기 영역 문항별에 대해 어려워하는 점을 1위부터 3위까지 뽑아서 이를 중심으로 오류 분석을 진행하였다. 오류조사는 한국어 고급 수준 학습자 20명을 대상으로 한국어능력시험 최근 5회 기출문제를 테스트로 실시하고 이를 오류 자료로 분석하였다. 이렇게 설문조사와 오류조사를 통해 학습자들이 오류를 범하는 원인을 얻어 내다. 제4장에서는 오류 원인을 중심으로 문항별로 지도 방안을 모색하였다. 지도 방안을 학습자들이 오류를 범하지 않기 위해서 구체적으로 무엇을 배워야 하는지에 입각하여 한국어능력시험 쓰기 영역에 어려워하는 것에 대한 공부의 방향성을 가리켜 주었다. 제5장에서는 본 연구의 내용을 정리하고 요약하였다. 그리고 지도 방안에 대한 제한점을 밝혔다.
The purpose of this study was to investigate how to write Korean language proficiency test so that learners can get good grades in the Korean language proficiency test writing area. In order to find a guidance plan from the learner's perspective, a survey was conducted on 50 learners to confirm what...
The purpose of this study was to investigate how to write Korean language proficiency test so that learners can get good grades in the Korean language proficiency test writing area. In order to find a guidance plan from the learner's perspective, a survey was conducted on 50 learners to confirm what the learners are having difficulty with each item in the writing area. This difficulty was collected and the error investigation was conducted focusing on the difficulty of the genre characteristics of each item. The error survey was conducted on 20 Korean language advanced learners, and the previous 5 questions of the Korean Language Proficiency Test were analyzed and analyzed as error data. According to the results of the investigation, we tried to find a teaching plan centering on the cause of the error. Chapter 1 identifies the purpose and necessity of this study and presents the research methods. In addition, this study summarizes the analysis of writing errors in the Korean Language Proficiency Test and previous studies on writing education. In Chapter 2, we analyzed the preparation of the Korean Language Proficiency Test before and after the revision, and analyzed the items and scoring criteria in the writing area of the Korean Language Proficiency Test. Through the analysis of the items in the writing area and the analysis of the grading criteria, the characteristics of each station were identified and the questionnaire was made in Chapter 3 to design the questionnaire. In Chapter 3, we surveyed and analyzed errors. The survey was conducted to find out what the learners lacked in writing. For 50 high-level Korean learners, we analyzed the difficulty of the learners in each writing area from 1st to 3rd place and conducted error analysis. The error survey was conducted on 20 Korean language advanced learners, and the previous 5 questions of the Korean Language Proficiency Test were analyzed and analyzed as error data. Through this survey and error investigation, learners learn the cause of the error. In Chapter 4, we tried to find ways to teach each item by focusing on the cause of the error. The teaching method showed the direction of study about difficulty of writing in the Korean Language Proficiency Test based on what learner must learn in order not to make mistakes. Chapter 5 summarizes and summarizes the contents of this study. And the limitations on the teaching plan were revealed.
The purpose of this study was to investigate how to write Korean language proficiency test so that learners can get good grades in the Korean language proficiency test writing area. In order to find a guidance plan from the learner's perspective, a survey was conducted on 50 learners to confirm what the learners are having difficulty with each item in the writing area. This difficulty was collected and the error investigation was conducted focusing on the difficulty of the genre characteristics of each item. The error survey was conducted on 20 Korean language advanced learners, and the previous 5 questions of the Korean Language Proficiency Test were analyzed and analyzed as error data. According to the results of the investigation, we tried to find a teaching plan centering on the cause of the error. Chapter 1 identifies the purpose and necessity of this study and presents the research methods. In addition, this study summarizes the analysis of writing errors in the Korean Language Proficiency Test and previous studies on writing education. In Chapter 2, we analyzed the preparation of the Korean Language Proficiency Test before and after the revision, and analyzed the items and scoring criteria in the writing area of the Korean Language Proficiency Test. Through the analysis of the items in the writing area and the analysis of the grading criteria, the characteristics of each station were identified and the questionnaire was made in Chapter 3 to design the questionnaire. In Chapter 3, we surveyed and analyzed errors. The survey was conducted to find out what the learners lacked in writing. For 50 high-level Korean learners, we analyzed the difficulty of the learners in each writing area from 1st to 3rd place and conducted error analysis. The error survey was conducted on 20 Korean language advanced learners, and the previous 5 questions of the Korean Language Proficiency Test were analyzed and analyzed as error data. Through this survey and error investigation, learners learn the cause of the error. In Chapter 4, we tried to find ways to teach each item by focusing on the cause of the error. The teaching method showed the direction of study about difficulty of writing in the Korean Language Proficiency Test based on what learner must learn in order not to make mistakes. Chapter 5 summarizes and summarizes the contents of this study. And the limitations on the teaching plan were revealed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.