본 연구는 어린이집 원장이 CCTV를 설치하고 운영함으로써 다양하게 경험하는 이야기를 들어보고 분석하는 것을 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 어린이집을 책임지고 운영하는 원장으로써 겪는 어려움과 함께 학부모, 교사와의 관계에서도 느끼는 어려움을 알아보고, CCTV와 관련된 다양한 경험을 들어봄으로써 원장으로써의 겪는 어려움을 심층적으로 이해하는데 그 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 다음의 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 CCTV 설치 의무화 이후 어린이집 원장이 인식하는 어려움은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 3월 15일부터 12월 30까지 어린이집을 운영하고 있는 원장 6명을 대상으로 2~3회씩, 심층개별면담과 집단면담으로 실시하였다. 면담 후 수집된 자료들은 ...
본 연구는 어린이집 원장이 CCTV를 설치하고 운영함으로써 다양하게 경험하는 이야기를 들어보고 분석하는 것을 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 어린이집을 책임지고 운영하는 원장으로써 겪는 어려움과 함께 학부모, 교사와의 관계에서도 느끼는 어려움을 알아보고, CCTV와 관련된 다양한 경험을 들어봄으로써 원장으로써의 겪는 어려움을 심층적으로 이해하는데 그 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 다음의 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 CCTV 설치 의무화 이후 어린이집 원장이 인식하는 어려움은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 3월 15일부터 12월 30까지 어린이집을 운영하고 있는 원장 6명을 대상으로 2~3회씩, 심층개별면담과 집단면담으로 실시하였다. 면담 후 수집된 자료들은 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 단계를 거치는 반복적 비교분석법을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 원장들은 학부모와의 관계에서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘학부모가 원에 느끼는 불신감’, ‘학부모의 간섭과 감시’, ‘학부모와의 분란’을 겪고 있었다. 어린이집에서 대한 부정적인 이미지로 인해 무분별하게 CCTV 열람을 요구하는 학부모들로 많아지게 되었고, CCTV를 확인하기 전까지 믿지 않기 때문에 원장들은 문제를 해결하기 위해 많은 시간을 소비하고 있었다. 둘째, 원장들은 교사와의 관계에서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘교사에게 느끼는 불신감’, ‘원장의 간섭과 감시’를 느끼고 있었다. 원장은 교사를 믿고 있지만 혹시 모를 사고를 대비하여 위해 항상 불안감을 갖고 있었다. 하지만 교사에게 간섭과 감시 받고 있다는 부담감을 주지 않기 위해 자연스럽게 CCTV를 활용하면서 관리하고 있었다. 셋째, 원장들은 어린이집을 운영함에 있어서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘문제해결을 위한 원장의 중재역할’, ‘전문성을 갖춘 교사 모집의 어려움’, ‘미래에 대한 불안감’, ‘CCTV 법령 이해와 실행의 어려움’을 겪고 있었다. 원장은 원을 운영함에 있어 크고 작은 문제를 해결하기 위해 많은 스트레스를 받고 있었다. 또한, 원장은 분쟁이 일어나지 않기 위해 최선의 노력과 시간을 소비하고 있었다. 원장은 CCTV를 활용하여 장학과 교사관리를 하고 있지만 설치가 의무화 되면서 전문성을 갖춘 교사모집이 어렵다고 하였다. 미래에 대한 막연한 불안감을 가지고 있었으며, 갑작스러운 CCTV 설치 및 운영으로 인하여 관련된 법령을 이해하는 것에 어려움을 가지고 있었다. 이상의 연구결과는 어린이집 원장이 CCTV를 운영하면서 느끼는 고민과 어려움을 이해하고자 하였으며, 더 나아가 앞으로 CCTV와 관련된 정책 개선 방향을 제시하는 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 어린이집 원장이 CCTV를 설치하고 운영함으로써 다양하게 경험하는 이야기를 들어보고 분석하는 것을 고찰해보고자 하였다. 이를 통해 어린이집을 책임지고 운영하는 원장으로써 겪는 어려움과 함께 학부모, 교사와의 관계에서도 느끼는 어려움을 알아보고, CCTV와 관련된 다양한 경험을 들어봄으로써 원장으로써의 겪는 어려움을 심층적으로 이해하는데 그 목적이 있다. 본 연구목적에 따라 다음의 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 어린이집 CCTV 설치 의무화 이후 어린이집 원장이 인식하는 어려움은 무엇인가?
이를 위해 연구자는 2017년 3월 15일부터 12월 30까지 어린이집을 운영하고 있는 원장 6명을 대상으로 2~3회씩, 심층개별면담과 집단면담으로 실시하였다. 면담 후 수집된 자료들은 개방코딩, 범주화, 범주 확인의 단계를 거치는 반복적 비교분석법을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 원장들은 학부모와의 관계에서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘학부모가 원에 느끼는 불신감’, ‘학부모의 간섭과 감시’, ‘학부모와의 분란’을 겪고 있었다. 어린이집에서 대한 부정적인 이미지로 인해 무분별하게 CCTV 열람을 요구하는 학부모들로 많아지게 되었고, CCTV를 확인하기 전까지 믿지 않기 때문에 원장들은 문제를 해결하기 위해 많은 시간을 소비하고 있었다. 둘째, 원장들은 교사와의 관계에서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘교사에게 느끼는 불신감’, ‘원장의 간섭과 감시’를 느끼고 있었다. 원장은 교사를 믿고 있지만 혹시 모를 사고를 대비하여 위해 항상 불안감을 갖고 있었다. 하지만 교사에게 간섭과 감시 받고 있다는 부담감을 주지 않기 위해 자연스럽게 CCTV를 활용하면서 관리하고 있었다. 셋째, 원장들은 어린이집을 운영함에 있어서 어려움을 가지고 있었다. 즉, ‘문제해결을 위한 원장의 중재역할’, ‘전문성을 갖춘 교사 모집의 어려움’, ‘미래에 대한 불안감’, ‘CCTV 법령 이해와 실행의 어려움’을 겪고 있었다. 원장은 원을 운영함에 있어 크고 작은 문제를 해결하기 위해 많은 스트레스를 받고 있었다. 또한, 원장은 분쟁이 일어나지 않기 위해 최선의 노력과 시간을 소비하고 있었다. 원장은 CCTV를 활용하여 장학과 교사관리를 하고 있지만 설치가 의무화 되면서 전문성을 갖춘 교사모집이 어렵다고 하였다. 미래에 대한 막연한 불안감을 가지고 있었으며, 갑작스러운 CCTV 설치 및 운영으로 인하여 관련된 법령을 이해하는 것에 어려움을 가지고 있었다. 이상의 연구결과는 어린이집 원장이 CCTV를 운영하면서 느끼는 고민과 어려움을 이해하고자 하였으며, 더 나아가 앞으로 CCTV와 관련된 정책 개선 방향을 제시하는 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to examine and analyze the story of various experiences childcare director by installing and operating CCTV. The purpose of this study is childcare director who is in charge of the childcare as worries and difficulies experienced by parents and teachers, as a director b...
The purpose of this study was to examine and analyze the story of various experiences childcare director by installing and operating CCTV. The purpose of this study is childcare director who is in charge of the childcare as worries and difficulies experienced by parents and teachers, as a director by listening to various experiences related to CCTV. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research Questions. What are the difficulties perceived by childcare director since mandatory installation of childcare CCTV?
To this end, The researchers conducted in - depth interviews and group interviews for 2 or 3 times for 6 childcare directors who run the childcare from April 15 to December 30, 2017. The collected data were analyzed through the process of classifying the comparative analysis as open coding, categorization, and category identification. The conclusions of this study are as follows. First, The director had difficulties in the relationship with the parents. In other words, the directors are suffering the 'distrust of parents at the childcare', 'Interference and sence of parents', 'Participation with parents'. The number of parents who ask for CCTV viewing indiscriminately and don't believe until they check CCTV due to negative image for childcare. Immediately, The directors are spending a lot of time trying to solve the problem. Second, The director had difficulties in the relationship with the teachers. In other words, the directors are suffering the 'Distrust of teachers', 'interference and surveillance of director'. The directors believes in the teacher, but they were always feeling anxious in case of accident. But, The directors naturally managed to use CCTV to avoid burdening teachers. Third, The directors feels difficult to operate a childcare center. In other words, the directors are suffering the 'Director's mediation role for problem solving', 'Difficulty recruiting qualified teachers', 'Anxiety about the future', 'Difficulty in execution and CCTV act. The directors are under a lot of stress to solve big and small problems. Also, The directors are spending theis best effort and time to avoid conflicts. CCTV is used to supervise scholarship and teachers, but it's difficult to find a professional teachers. The directors feels a vague sense of anxiety about the future and it's difficult to understand the law related to CCTV. The results of this study are as follows. We want to understand the anxieties and difficulties experienced by the director operating CCTV, furthermore, it's expected to be used as basic data to suggest policy improvement direction related to CCTV in the future.
The purpose of this study was to examine and analyze the story of various experiences childcare director by installing and operating CCTV. The purpose of this study is childcare director who is in charge of the childcare as worries and difficulies experienced by parents and teachers, as a director by listening to various experiences related to CCTV. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research Questions. What are the difficulties perceived by childcare director since mandatory installation of childcare CCTV?
To this end, The researchers conducted in - depth interviews and group interviews for 2 or 3 times for 6 childcare directors who run the childcare from April 15 to December 30, 2017. The collected data were analyzed through the process of classifying the comparative analysis as open coding, categorization, and category identification. The conclusions of this study are as follows. First, The director had difficulties in the relationship with the parents. In other words, the directors are suffering the 'distrust of parents at the childcare', 'Interference and sence of parents', 'Participation with parents'. The number of parents who ask for CCTV viewing indiscriminately and don't believe until they check CCTV due to negative image for childcare. Immediately, The directors are spending a lot of time trying to solve the problem. Second, The director had difficulties in the relationship with the teachers. In other words, the directors are suffering the 'Distrust of teachers', 'interference and surveillance of director'. The directors believes in the teacher, but they were always feeling anxious in case of accident. But, The directors naturally managed to use CCTV to avoid burdening teachers. Third, The directors feels difficult to operate a childcare center. In other words, the directors are suffering the 'Director's mediation role for problem solving', 'Difficulty recruiting qualified teachers', 'Anxiety about the future', 'Difficulty in execution and CCTV act. The directors are under a lot of stress to solve big and small problems. Also, The directors are spending theis best effort and time to avoid conflicts. CCTV is used to supervise scholarship and teachers, but it's difficult to find a professional teachers. The directors feels a vague sense of anxiety about the future and it's difficult to understand the law related to CCTV. The results of this study are as follows. We want to understand the anxieties and difficulties experienced by the director operating CCTV, furthermore, it's expected to be used as basic data to suggest policy improvement direction related to CCTV in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.