이 연구는 향후 암호화폐의 영향력이 기대되는 관광산업의 한 분야인 카지노에서 암호화폐 도입 시 나타나게 될 이용자들의 의사결정과정을 보다 심층적으로 이해할 목적을 지닌다. 이를 다차원적으로 검증하기 위해 TAM과 TPB의 결합모델에 인지된 위험을 추가하여 최종적으로 확장된 모델을 제시하였으며, 카지노 이용경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, TAM과 TPB의 결합모델을 구성하는 변수 중 암호화폐가 도입된 카지노에 대한 개인의 태도에 ...
이 연구는 향후 암호화폐의 영향력이 기대되는 관광산업의 한 분야인 카지노에서 암호화폐 도입 시 나타나게 될 이용자들의 의사결정과정을 보다 심층적으로 이해할 목적을 지닌다. 이를 다차원적으로 검증하기 위해 TAM과 TPB의 결합모델에 인지된 위험을 추가하여 최종적으로 확장된 모델을 제시하였으며, 카지노 이용경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, TAM과 TPB의 결합모델을 구성하는 변수 중 암호화폐가 도입된 카지노에 대한 개인의 태도에 인지된 용이성과 유용성이 정(+)의 영향을 미치며, 결국 카지노 이용의도까지 영향을 미치는 것으로 나타났다. 암호화폐는 거래소를 통해 암호화폐의 판매와 구매가 손쉽게 가능하며, 실물화폐와의 교환이 편리하다. 또한 핀테크를 통해 빠르고 간단한 결제가 가능하다. 이는 결국 암호화폐가 도입된 카지노가 편리하고 유용하다는 인식을 각인시켜줬을 것으로 판단된다. 이어 주관적 규범은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 가격은 투자자들의 암묵적인 합의로 가격이 결정되고, 주식과 달리 참고할 기준이 많지 않으며 또 쓰임이 보편화되어 있지 않기에 가치평가가 불가능하다. 게다가 암호화폐가 세상에 나온지, 채 10년이 되지 않았기에 현재로썬 대다수의 사람들이 암호화폐에 대한 정확한 판단이 불가능하다. 따라서 주변인에게 지지를 받거나 의견을 공유하는 것이 어려운 상황이기에 이와 같은 결과가 나타났을 것으로 판단된다. 인지된 행동통제 또한 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 기술은 일반인이 정확히 이해하기 힘들며 시장의 불확실성도 내포하고 있다. 또한 암호화폐의 다소 높은 시장 가격과 복잡한 기술은 진입장벽을 만들어 암호화폐가 도입된 카지노를 이용했을 때, 이것이 자신의 욕구를 충족시켜줄 수 있을지에 대한 의구심을 품을 수 있다. 이로 인해, 자신이 암호화폐가 도입된 카지노를 이용할 수 있는 의지나 여건 그리고 충분한 자원 등이 있으며 스스로 이용여부의 결정이 가능하다고 판단하더라도 카지노 이용의도에는 영향을 미치지 않은 것으로 판단된다. 추가된 변인인 인지된 위험도 카지노 이용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 거래로 인하여 실질적으로 사용자들이 피해를 입었을 경우, 그 심각성을 인지 못할 가능성이 있다. 특히 P2P를 통한 악성코드, 감염과 같은 보안 문제에 대해 개인 이용자는 이를 인지하기 어렵기에 피해를 당했음에도 피해를 입었다고 인지하는 것이 쉽지 않기 때문에 이러한 결과로 이어졌을 것이라 예상된다. 또한 암호화폐가 도입된 카지노의 사례가 전 세계적으로 몇 개 없는 점을 감안해 볼 때, 실제로 위험을 경험해 보지 못한 상태이기에 위험에 대한 인지를 파악 못했을 것이라 예상된다. 이 연구는 환대산업에서의 연구가 미비한 암호화폐를 카지노와 연관시켜 중국인 카지노 이용객들을 대상으로 연구를 진행해, 암호화폐가 도입된 카지노 이용객들의 의사결정 과정에 어떠한 요소가 영향을 미치는지, 그리고 이들 인과관계에는 어떤 차이가 있는지를 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 기각된 가설에 있어선 향후, 도입된 사례가 활성화되었을 시 다시 연구를 진행한다면 또 다른 결과를 얻을 수 있다고 고려된다.
이 연구는 향후 암호화폐의 영향력이 기대되는 관광산업의 한 분야인 카지노에서 암호화폐 도입 시 나타나게 될 이용자들의 의사결정과정을 보다 심층적으로 이해할 목적을 지닌다. 이를 다차원적으로 검증하기 위해 TAM과 TPB의 결합모델에 인지된 위험을 추가하여 최종적으로 확장된 모델을 제시하였으며, 카지노 이용경험이 있는 중국인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, TAM과 TPB의 결합모델을 구성하는 변수 중 암호화폐가 도입된 카지노에 대한 개인의 태도에 인지된 용이성과 유용성이 정(+)의 영향을 미치며, 결국 카지노 이용의도까지 영향을 미치는 것으로 나타났다. 암호화폐는 거래소를 통해 암호화폐의 판매와 구매가 손쉽게 가능하며, 실물화폐와의 교환이 편리하다. 또한 핀테크를 통해 빠르고 간단한 결제가 가능하다. 이는 결국 암호화폐가 도입된 카지노가 편리하고 유용하다는 인식을 각인시켜줬을 것으로 판단된다. 이어 주관적 규범은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 가격은 투자자들의 암묵적인 합의로 가격이 결정되고, 주식과 달리 참고할 기준이 많지 않으며 또 쓰임이 보편화되어 있지 않기에 가치평가가 불가능하다. 게다가 암호화폐가 세상에 나온지, 채 10년이 되지 않았기에 현재로썬 대다수의 사람들이 암호화폐에 대한 정확한 판단이 불가능하다. 따라서 주변인에게 지지를 받거나 의견을 공유하는 것이 어려운 상황이기에 이와 같은 결과가 나타났을 것으로 판단된다. 인지된 행동통제 또한 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 기술은 일반인이 정확히 이해하기 힘들며 시장의 불확실성도 내포하고 있다. 또한 암호화폐의 다소 높은 시장 가격과 복잡한 기술은 진입장벽을 만들어 암호화폐가 도입된 카지노를 이용했을 때, 이것이 자신의 욕구를 충족시켜줄 수 있을지에 대한 의구심을 품을 수 있다. 이로 인해, 자신이 암호화폐가 도입된 카지노를 이용할 수 있는 의지나 여건 그리고 충분한 자원 등이 있으며 스스로 이용여부의 결정이 가능하다고 판단하더라도 카지노 이용의도에는 영향을 미치지 않은 것으로 판단된다. 추가된 변인인 인지된 위험도 카지노 이용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 암호화폐의 거래로 인하여 실질적으로 사용자들이 피해를 입었을 경우, 그 심각성을 인지 못할 가능성이 있다. 특히 P2P를 통한 악성코드, 감염과 같은 보안 문제에 대해 개인 이용자는 이를 인지하기 어렵기에 피해를 당했음에도 피해를 입었다고 인지하는 것이 쉽지 않기 때문에 이러한 결과로 이어졌을 것이라 예상된다. 또한 암호화폐가 도입된 카지노의 사례가 전 세계적으로 몇 개 없는 점을 감안해 볼 때, 실제로 위험을 경험해 보지 못한 상태이기에 위험에 대한 인지를 파악 못했을 것이라 예상된다. 이 연구는 환대산업에서의 연구가 미비한 암호화폐를 카지노와 연관시켜 중국인 카지노 이용객들을 대상으로 연구를 진행해, 암호화폐가 도입된 카지노 이용객들의 의사결정 과정에 어떠한 요소가 영향을 미치는지, 그리고 이들 인과관계에는 어떤 차이가 있는지를 규명하였다는 점에서 의의가 있다. 기각된 가설에 있어선 향후, 도입된 사례가 활성화되었을 시 다시 연구를 진행한다면 또 다른 결과를 얻을 수 있다고 고려된다.
This study aims to understand the decision-making process of users in more depth when crypto-currency is introduced to casinos affiliated with the tourist industry that is expected to be influenced by crypto-currency in the future. In order to verify this multidimensionally, perceived risk was added...
This study aims to understand the decision-making process of users in more depth when crypto-currency is introduced to casinos affiliated with the tourist industry that is expected to be influenced by crypto-currency in the future. In order to verify this multidimensionally, perceived risk was added to the combined TAM and TPB model and an extended model was developed finally. Then a survey was conducted targeting Chinese people with experience in using casinos. The analysis result showed that among the variables forming the combined TAM and TPB model, perceived usability and perceived ease of use had positive influence on individual attitude towards casinos using crypto-currency and influenced the intention to use casinos, in the end. Crypto-currency can be readily sold and purchased through exchanges and it is convenient to exchange for commodity money. Besides, it is possible to pay quickly and simply via FinTech. It is considered that thanks to these strong points, users recognize that the casinos using crypto-currency are convenient and useful. In addition, subjective norms did not significantly influence. The price of crypto-currency is decided by an implicit agreement among investors and unlike stocks, there are few criteria for reference. Moreover, it is impossible to evaluate its value, since it is not yet used universally. Currently, most people cannot make an accurate judgment of crypto-currency, because it’s been less than 10 years since it was launched in the world. It is, therefore, supposed that it was hard to gain support from people around or share views and that’s why this finding occurred. Perceived behavioral control also did not significantly affect. For normal people, it is difficult to understand the crypto-currency technology accurately and it contains the uncertainty of the market. Also, the little high market price and the complicated technology of crypto-currency create entry barriers. For this reason, when visiting casinos using crypto-currency, people may doubt if this can satisfy their desires. In this sense, perceived behavioral control did not have influence the intention to use a casino, although they had a will or a condition and sufficient resources to use a casino introducing crypto-currency, and could decide whether or not to use by themselves. As a variable added, perceived risk did not influence the intention to use a casino as well. When users are actually damaged by transactions of crypto-currency, they may not perceive the seriousness. In particular, for individual users, it is hard to detect security problems, such as malignant codes via P2P and infections. So it is not easy to perceive if they are damaged and that’s why this result was displayed. Also, considering that there aren’t many cases of casinos that have introduced crypto-currency all over the world, it is supposed that the risk was not properly recognized, since they did not experience the risk in reality. In conclusion, this study has significance by looking into the factors influencing the decision-making process of Chinese users in the casinos using crypto-currency and the differences among the factors, in the relationship between casinos and crypto-currency, which has hardly been researched in the hospitality industry. It is anticipated that in terms of the hypothesis rejected, another result might be obtained in further research when crypto-currency is activated in the future.
This study aims to understand the decision-making process of users in more depth when crypto-currency is introduced to casinos affiliated with the tourist industry that is expected to be influenced by crypto-currency in the future. In order to verify this multidimensionally, perceived risk was added to the combined TAM and TPB model and an extended model was developed finally. Then a survey was conducted targeting Chinese people with experience in using casinos. The analysis result showed that among the variables forming the combined TAM and TPB model, perceived usability and perceived ease of use had positive influence on individual attitude towards casinos using crypto-currency and influenced the intention to use casinos, in the end. Crypto-currency can be readily sold and purchased through exchanges and it is convenient to exchange for commodity money. Besides, it is possible to pay quickly and simply via FinTech. It is considered that thanks to these strong points, users recognize that the casinos using crypto-currency are convenient and useful. In addition, subjective norms did not significantly influence. The price of crypto-currency is decided by an implicit agreement among investors and unlike stocks, there are few criteria for reference. Moreover, it is impossible to evaluate its value, since it is not yet used universally. Currently, most people cannot make an accurate judgment of crypto-currency, because it’s been less than 10 years since it was launched in the world. It is, therefore, supposed that it was hard to gain support from people around or share views and that’s why this finding occurred. Perceived behavioral control also did not significantly affect. For normal people, it is difficult to understand the crypto-currency technology accurately and it contains the uncertainty of the market. Also, the little high market price and the complicated technology of crypto-currency create entry barriers. For this reason, when visiting casinos using crypto-currency, people may doubt if this can satisfy their desires. In this sense, perceived behavioral control did not have influence the intention to use a casino, although they had a will or a condition and sufficient resources to use a casino introducing crypto-currency, and could decide whether or not to use by themselves. As a variable added, perceived risk did not influence the intention to use a casino as well. When users are actually damaged by transactions of crypto-currency, they may not perceive the seriousness. In particular, for individual users, it is hard to detect security problems, such as malignant codes via P2P and infections. So it is not easy to perceive if they are damaged and that’s why this result was displayed. Also, considering that there aren’t many cases of casinos that have introduced crypto-currency all over the world, it is supposed that the risk was not properly recognized, since they did not experience the risk in reality. In conclusion, this study has significance by looking into the factors influencing the decision-making process of Chinese users in the casinos using crypto-currency and the differences among the factors, in the relationship between casinos and crypto-currency, which has hardly been researched in the hospitality industry. It is anticipated that in terms of the hypothesis rejected, another result might be obtained in further research when crypto-currency is activated in the future.
주제어
#블록체인, 암호화폐, 카지노, 이용의도, Blockchain, Crypto-currency, Casino, Intention to Use
학위논문 정보
저자
이사희
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
윤지환
발행연도
2019
총페이지
ⅴ, 112 p.
키워드
블록체인, 암호화폐, 카지노, 이용의도, Blockchain, Crypto-currency, Casino, Intention to Use
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