최근 몇 년간 국제결혼 가정이 갈수록 많아지면서, 한국 사회는 다문화 사회로 변하고 있다. 결혼이민자 중에는 가정주부로서 가정음식을 책임지는 사람이 많고, 음식을 준비하는 것이 그들의 중요한 일상생활이다. 한국 음식 조리법을 배울 때, 시장에 가서 식재료를 구매할 때, 가족과 함께 음식에 대한 요구를 표현하는 의사소통을 할 때, 식생활과 관련된 어휘가 필요하다. 결혼이민자들은 한국 음식 조리법을 배우고 싶어 하지만 의사소통능력과 어휘력 부족으로 인해 한국 음식 조리법을 배우는 것이 쉬운 일이 아니다. 식생활 어휘 교육은 결혼이민자가 조리법을 배워 조리 도구와 재료를 확인하는 데 도움이 된다. 실제로 음식 조리법을 배우려는 결혼이민자의 요구가 높지만 식생활 어휘를 몰라 어려움을 겪고 있다. 이러한 문제는 시대가 변하면서 등장한 실생활과 밀접한 예능 프로그램을 활용한 교육으로 어느 정도 해결이 가능하다. 영상 매체는 학습자에게 한국어 어휘 학습에 대한 흥미를 갖게 하기 때문에 효율적인 교육 자료로 볼 수 있다. 본 연구는 다양한 영상 매체 중 하나인 예능프로그램을 활용해 결혼이민자를 대상으로 식생활 어휘 교육 방안을 제시해 보았다. 구체적인 연구 방법은 다음과 같다. 제1장은 먼저 이 연구의 목적을 제시한 후 결혼이민자를 대상으로 한 식생활 어휘 교육과 다양한 영상 매체를 이용한 언어교육 방안에 대한 연구를 정리하였다. 2장에서는 식생활 어휘의 개념과 의미 분류를 살펴보고 영상 매체의 개념과 종류를 소개하며 영상 매체의 특징과 교육 가치, 예능 프로그램의 특징과 교육 가치를 분석하였다. 3장에서는 어휘 교육에서 예능 프로그램을 선택하게 된 이유와 적합성, 식생활 어휘 교육을 위한 예능 프로그램 선정 기준을 정리했다. 본 연구에서는 요리에 관한 예능 프로그램 '집밥 백선생'을 어휘 교육 차원에서 분석하기 위해 다음 절차를 진행하였다. 첫째, '집밥 백선생' 10편을 전사하고 품사별로 ...
최근 몇 년간 국제결혼 가정이 갈수록 많아지면서, 한국 사회는 다문화 사회로 변하고 있다. 결혼이민자 중에는 가정주부로서 가정음식을 책임지는 사람이 많고, 음식을 준비하는 것이 그들의 중요한 일상생활이다. 한국 음식 조리법을 배울 때, 시장에 가서 식재료를 구매할 때, 가족과 함께 음식에 대한 요구를 표현하는 의사소통을 할 때, 식생활과 관련된 어휘가 필요하다. 결혼이민자들은 한국 음식 조리법을 배우고 싶어 하지만 의사소통능력과 어휘력 부족으로 인해 한국 음식 조리법을 배우는 것이 쉬운 일이 아니다. 식생활 어휘 교육은 결혼이민자가 조리법을 배워 조리 도구와 재료를 확인하는 데 도움이 된다. 실제로 음식 조리법을 배우려는 결혼이민자의 요구가 높지만 식생활 어휘를 몰라 어려움을 겪고 있다. 이러한 문제는 시대가 변하면서 등장한 실생활과 밀접한 예능 프로그램을 활용한 교육으로 어느 정도 해결이 가능하다. 영상 매체는 학습자에게 한국어 어휘 학습에 대한 흥미를 갖게 하기 때문에 효율적인 교육 자료로 볼 수 있다. 본 연구는 다양한 영상 매체 중 하나인 예능프로그램을 활용해 결혼이민자를 대상으로 식생활 어휘 교육 방안을 제시해 보았다. 구체적인 연구 방법은 다음과 같다. 제1장은 먼저 이 연구의 목적을 제시한 후 결혼이민자를 대상으로 한 식생활 어휘 교육과 다양한 영상 매체를 이용한 언어교육 방안에 대한 연구를 정리하였다. 2장에서는 식생활 어휘의 개념과 의미 분류를 살펴보고 영상 매체의 개념과 종류를 소개하며 영상 매체의 특징과 교육 가치, 예능 프로그램의 특징과 교육 가치를 분석하였다. 3장에서는 어휘 교육에서 예능 프로그램을 선택하게 된 이유와 적합성, 식생활 어휘 교육을 위한 예능 프로그램 선정 기준을 정리했다. 본 연구에서는 요리에 관한 예능 프로그램 '집밥 백선생'을 어휘 교육 차원에서 분석하기 위해 다음 절차를 진행하였다. 첫째, '집밥 백선생' 10편을 전사하고 품사별로 형태소 분석을 실시하였다. 둘째, 분석된 어휘 중에 식생활 어휘를 추출하여 의미 분류별로 정리하여 해당 어휘가 ‘집밥 백선생’에서 나타난 장면 예시와 함께 제시하였다. 셋째, 교육 어휘 목록을 선택하기 위해 먼저 R 프로그램을 이용하여 추출된 식생활 어휘 빈도수를 분석하고 어휘의 빈도수와 ‘국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구 단계 어휘 문법 등급 목록’을 참고하여 교육용 식생활 어휘 목록을 선정한 후 초급, 중급, 고급으로 나누었다. 제4장은 영상 매체를 이용한 어휘 교육 모형을 제시하고 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 수업 지도안의 실례를 제시했다. 식생활 어휘 교육 방안에 대한 연구가 많지만 결혼이민자 대상으로 한 식생활 어휘 교육 방안에 대한 연구는 아직 드물다. 또한 책을 통한 전통적인 수업 방식은 교육 효과에 아쉬움이 있다. 보다 효과적인 식생활 어휘 교육에 대한 교육 방안이 필요하다. '집밥 백선생' 같은 예능 프로그램은 학습자의 흥미를 유발하는 데에 뛰어난 효과가 있어 다른 교수 방법에 비해 짧은 시간 안에 학습 효과를 볼 수 있다. 본 연구는 예능 프로그램 '집밥 백선생'에 나오는 식생활의 어휘 분석을 통해 효과적인 교육 방안을 제시했다는 점에서 의미가 있다고 본다.
최근 몇 년간 국제결혼 가정이 갈수록 많아지면서, 한국 사회는 다문화 사회로 변하고 있다. 결혼이민자 중에는 가정주부로서 가정음식을 책임지는 사람이 많고, 음식을 준비하는 것이 그들의 중요한 일상생활이다. 한국 음식 조리법을 배울 때, 시장에 가서 식재료를 구매할 때, 가족과 함께 음식에 대한 요구를 표현하는 의사소통을 할 때, 식생활과 관련된 어휘가 필요하다. 결혼이민자들은 한국 음식 조리법을 배우고 싶어 하지만 의사소통능력과 어휘력 부족으로 인해 한국 음식 조리법을 배우는 것이 쉬운 일이 아니다. 식생활 어휘 교육은 결혼이민자가 조리법을 배워 조리 도구와 재료를 확인하는 데 도움이 된다. 실제로 음식 조리법을 배우려는 결혼이민자의 요구가 높지만 식생활 어휘를 몰라 어려움을 겪고 있다. 이러한 문제는 시대가 변하면서 등장한 실생활과 밀접한 예능 프로그램을 활용한 교육으로 어느 정도 해결이 가능하다. 영상 매체는 학습자에게 한국어 어휘 학습에 대한 흥미를 갖게 하기 때문에 효율적인 교육 자료로 볼 수 있다. 본 연구는 다양한 영상 매체 중 하나인 예능프로그램을 활용해 결혼이민자를 대상으로 식생활 어휘 교육 방안을 제시해 보았다. 구체적인 연구 방법은 다음과 같다. 제1장은 먼저 이 연구의 목적을 제시한 후 결혼이민자를 대상으로 한 식생활 어휘 교육과 다양한 영상 매체를 이용한 언어교육 방안에 대한 연구를 정리하였다. 2장에서는 식생활 어휘의 개념과 의미 분류를 살펴보고 영상 매체의 개념과 종류를 소개하며 영상 매체의 특징과 교육 가치, 예능 프로그램의 특징과 교육 가치를 분석하였다. 3장에서는 어휘 교육에서 예능 프로그램을 선택하게 된 이유와 적합성, 식생활 어휘 교육을 위한 예능 프로그램 선정 기준을 정리했다. 본 연구에서는 요리에 관한 예능 프로그램 '집밥 백선생'을 어휘 교육 차원에서 분석하기 위해 다음 절차를 진행하였다. 첫째, '집밥 백선생' 10편을 전사하고 품사별로 형태소 분석을 실시하였다. 둘째, 분석된 어휘 중에 식생활 어휘를 추출하여 의미 분류별로 정리하여 해당 어휘가 ‘집밥 백선생’에서 나타난 장면 예시와 함께 제시하였다. 셋째, 교육 어휘 목록을 선택하기 위해 먼저 R 프로그램을 이용하여 추출된 식생활 어휘 빈도수를 분석하고 어휘의 빈도수와 ‘국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구 단계 어휘 문법 등급 목록’을 참고하여 교육용 식생활 어휘 목록을 선정한 후 초급, 중급, 고급으로 나누었다. 제4장은 영상 매체를 이용한 어휘 교육 모형을 제시하고 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 수업 지도안의 실례를 제시했다. 식생활 어휘 교육 방안에 대한 연구가 많지만 결혼이민자 대상으로 한 식생활 어휘 교육 방안에 대한 연구는 아직 드물다. 또한 책을 통한 전통적인 수업 방식은 교육 효과에 아쉬움이 있다. 보다 효과적인 식생활 어휘 교육에 대한 교육 방안이 필요하다. '집밥 백선생' 같은 예능 프로그램은 학습자의 흥미를 유발하는 데에 뛰어난 효과가 있어 다른 교수 방법에 비해 짧은 시간 안에 학습 효과를 볼 수 있다. 본 연구는 예능 프로그램 '집밥 백선생'에 나오는 식생활의 어휘 분석을 통해 효과적인 교육 방안을 제시했다는 점에서 의미가 있다고 본다.
In recent years, with the increasing number of internationally married families, Korean society is transitioning into a multicultural society. As housewives, many married immigrants are responsible for home cooking, and preparing food is an important aspect of their daily life. Whether t...
In recent years, with the increasing number of internationally married families, Korean society is transitioning into a multicultural society. As housewives, many married immigrants are responsible for home cooking, and preparing food is an important aspect of their daily life. Whether they need to learn Korean food recipes, go to the market to buy ingredients, communicate with their family to express their dietary preferences, eventually they require diet related vocabulary. Married immigrants want to learn how to cook Korean food, however it is not easy task because of their lack of language skills. Dietary vocabulary training assists married immigrants in learning the recipes, identify cooking utensils and ingredients. Although married immigrants might have a strong interest in learning how to cook, they experience difficulties because they do not understand the vocabulary. Nonetheless, as the times change, entertainment programs closely related to real life can solve this problem to some extent with visual media. The visual medium can be seen as an effective educational material because it has been shown that visual media greatly accelerates the learning process. In this study, we have tried to suggest dietary vocabulary education methods for married immigrants using an entertainment program which is one of various available visual media. Specific research methods are as follows. The first chapter presents the purpose of this study and then summarizes the study on the vocabulary education of married immigrants and language education using various visual media. In Chapter 2, the concept and classification of the vocabulary of dietary life are introduced, and the concepts and kinds of visual media are stated. Furthermore, the characteristics of the visual media, the educational value, the characteristics of the entertainment program and the education value are analyzed. Chapter 3 summarizes the reason for the choice of the entertainment program in vocabulary education. The suitability and the selection criteria of the entertainment program for the vocabulary of dietary life education has also been discussed. The following procedure was carried out to analyze the entertainment program “Mr. Baek: The Homemade Food Master” in terms of vocabulary education. First, 10 pieces of “Mr. Baek: The Homemade Food Master” were executed for the company and morphological analysis was performed for each part of the speeches. Second, the vocabulary extracted from the analyzed vocabulary is organized by semantic classification, and the vocabulary of the classification is presented together with the example of the scene shown in the “Mr. Baek: The Homemade Food Master”. Third, in order to select the educational vocabulary list, analysis is performed on the frequency of dietary vocabulary extracted by using R program and then referred to the frequency of vocabulary and “List of Vocabulary Grammar Classes in Study Level of Korean Standard Education Curriculum for International Standardization”. After selection, they were divided into beginner, intermediate, and advanced. Chapter 4 introduces vocabulary instruction principles and educational models. It presents a vocabulary education model using visual media, and gives an example of teaching instruction based on the results of analysis in Chapter 3. There is much research done on dietary vocabulary education methods, but there are still few studies on dietary vocabulary education for married immigrants. In addition, traditional teaching methods through books have a negative effect on educational effectiveness. More effective dietary vocabulary education methods are required. Entertainment programs such as “Mr. Baek: The Homemade Food Master” have an exceptional effect in inducing the interest of learners, as such, the rate of adaptation can be seen in a shorter time than other teaching methods. This study is meaningful in that it presents an effective education plan through analyzing the vocabulary of dietary life by employing the entertainment program “Mr. Baek: The Homemade Food Master".
In recent years, with the increasing number of internationally married families, Korean society is transitioning into a multicultural society. As housewives, many married immigrants are responsible for home cooking, and preparing food is an important aspect of their daily life. Whether they need to learn Korean food recipes, go to the market to buy ingredients, communicate with their family to express their dietary preferences, eventually they require diet related vocabulary. Married immigrants want to learn how to cook Korean food, however it is not easy task because of their lack of language skills. Dietary vocabulary training assists married immigrants in learning the recipes, identify cooking utensils and ingredients. Although married immigrants might have a strong interest in learning how to cook, they experience difficulties because they do not understand the vocabulary. Nonetheless, as the times change, entertainment programs closely related to real life can solve this problem to some extent with visual media. The visual medium can be seen as an effective educational material because it has been shown that visual media greatly accelerates the learning process. In this study, we have tried to suggest dietary vocabulary education methods for married immigrants using an entertainment program which is one of various available visual media. Specific research methods are as follows. The first chapter presents the purpose of this study and then summarizes the study on the vocabulary education of married immigrants and language education using various visual media. In Chapter 2, the concept and classification of the vocabulary of dietary life are introduced, and the concepts and kinds of visual media are stated. Furthermore, the characteristics of the visual media, the educational value, the characteristics of the entertainment program and the education value are analyzed. Chapter 3 summarizes the reason for the choice of the entertainment program in vocabulary education. The suitability and the selection criteria of the entertainment program for the vocabulary of dietary life education has also been discussed. The following procedure was carried out to analyze the entertainment program “Mr. Baek: The Homemade Food Master” in terms of vocabulary education. First, 10 pieces of “Mr. Baek: The Homemade Food Master” were executed for the company and morphological analysis was performed for each part of the speeches. Second, the vocabulary extracted from the analyzed vocabulary is organized by semantic classification, and the vocabulary of the classification is presented together with the example of the scene shown in the “Mr. Baek: The Homemade Food Master”. Third, in order to select the educational vocabulary list, analysis is performed on the frequency of dietary vocabulary extracted by using R program and then referred to the frequency of vocabulary and “List of Vocabulary Grammar Classes in Study Level of Korean Standard Education Curriculum for International Standardization”. After selection, they were divided into beginner, intermediate, and advanced. Chapter 4 introduces vocabulary instruction principles and educational models. It presents a vocabulary education model using visual media, and gives an example of teaching instruction based on the results of analysis in Chapter 3. There is much research done on dietary vocabulary education methods, but there are still few studies on dietary vocabulary education for married immigrants. In addition, traditional teaching methods through books have a negative effect on educational effectiveness. More effective dietary vocabulary education methods are required. Entertainment programs such as “Mr. Baek: The Homemade Food Master” have an exceptional effect in inducing the interest of learners, as such, the rate of adaptation can be seen in a shorter time than other teaching methods. This study is meaningful in that it presents an effective education plan through analyzing the vocabulary of dietary life by employing the entertainment program “Mr. Baek: The Homemade Food Master".
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.