본 연구의 목적은 외국인 유학생을 대상으로 하는 한국어 수업 지도 방안을 제시하는 것이다. 이에 따라 그들이 좋아하는 음식의 요리 과정을 이용하여 다양한 한국어 어휘와 한국 문화를 배울 수 있도록 지도안을 구성하였다. Ⅱ장에서는 한국어 교육에서 문화 교육이 필요함을 강조하고, 그 지도 방법에 대해 제시하였다. 그러나 모든 문화를 연구하기에는 범위가 지나치게 넓기 때문에, 실생활에서 가장 쉽게 접할 수 있는 음식 문화를 활용하여 한국어 지도 방안을 제시하였다. 또한 ‘음식 요리’를 활용한 한국어 수업의 교육적 가치를 고찰하고, 그 실행 방법을 소개하였다. Ⅲ장에서는 현재 주요 대학기관에서 사용하는 한국어 교재 4권에 등장하는 음식 관련 어휘들을 분석하였다. 그중 빈도가 높은 어휘를 토대로 수업 지도 방안에 활용할 음식을 선정하였다. Ⅲ장의 분석 내용을 바탕으로, Ⅳ장에서는 음식 선정 이유를 5가지로 서술하고 해당 음식들의 요리 방법을 제시하였다. 나아가 실제 수업에 활용될 수업 모형과 교수 학습안을 <초급>, <중급>, <고급>의 3단계로 나누어 제시하였다. 본 연구에서는 외국인 학습자들이 실생활의 한국어 어휘와 한국 문화를 효과적으로 습득할 수 있도록 음식 문화를 활용한 교육 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 방안은 외국인 학습자들이 한국인의 삶을 간접적으로 경험함으로써 한국 문화를 받아들이고 사고를 확장하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 본다. 본 연구가 현존하는 한국어 교육 자료에 조금이나마 보탬이 되기를 기대한다.
주제어 한국어통합교육, 음식 만들기 수업, 외국인유학생, ...
본 연구의 목적은 외국인 유학생을 대상으로 하는 한국어 수업 지도 방안을 제시하는 것이다. 이에 따라 그들이 좋아하는 음식의 요리 과정을 이용하여 다양한 한국어 어휘와 한국 문화를 배울 수 있도록 지도안을 구성하였다. Ⅱ장에서는 한국어 교육에서 문화 교육이 필요함을 강조하고, 그 지도 방법에 대해 제시하였다. 그러나 모든 문화를 연구하기에는 범위가 지나치게 넓기 때문에, 실생활에서 가장 쉽게 접할 수 있는 음식 문화를 활용하여 한국어 지도 방안을 제시하였다. 또한 ‘음식 요리’를 활용한 한국어 수업의 교육적 가치를 고찰하고, 그 실행 방법을 소개하였다. Ⅲ장에서는 현재 주요 대학기관에서 사용하는 한국어 교재 4권에 등장하는 음식 관련 어휘들을 분석하였다. 그중 빈도가 높은 어휘를 토대로 수업 지도 방안에 활용할 음식을 선정하였다. Ⅲ장의 분석 내용을 바탕으로, Ⅳ장에서는 음식 선정 이유를 5가지로 서술하고 해당 음식들의 요리 방법을 제시하였다. 나아가 실제 수업에 활용될 수업 모형과 교수 학습안을 <초급>, <중급>, <고급>의 3단계로 나누어 제시하였다. 본 연구에서는 외국인 학습자들이 실생활의 한국어 어휘와 한국 문화를 효과적으로 습득할 수 있도록 음식 문화를 활용한 교육 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 방안은 외국인 학습자들이 한국인의 삶을 간접적으로 경험함으로써 한국 문화를 받아들이고 사고를 확장하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 본다. 본 연구가 현존하는 한국어 교육 자료에 조금이나마 보탬이 되기를 기대한다.
주제어 한국어통합교육, 음식 만들기 수업, 외국인유학생, 다문화사회, 한국의 식문화, 문화를 활용한 한국어 교육
본 연구의 목적은 외국인 유학생을 대상으로 하는 한국어 수업 지도 방안을 제시하는 것이다. 이에 따라 그들이 좋아하는 음식의 요리 과정을 이용하여 다양한 한국어 어휘와 한국 문화를 배울 수 있도록 지도안을 구성하였다. Ⅱ장에서는 한국어 교육에서 문화 교육이 필요함을 강조하고, 그 지도 방법에 대해 제시하였다. 그러나 모든 문화를 연구하기에는 범위가 지나치게 넓기 때문에, 실생활에서 가장 쉽게 접할 수 있는 음식 문화를 활용하여 한국어 지도 방안을 제시하였다. 또한 ‘음식 요리’를 활용한 한국어 수업의 교육적 가치를 고찰하고, 그 실행 방법을 소개하였다. Ⅲ장에서는 현재 주요 대학기관에서 사용하는 한국어 교재 4권에 등장하는 음식 관련 어휘들을 분석하였다. 그중 빈도가 높은 어휘를 토대로 수업 지도 방안에 활용할 음식을 선정하였다. Ⅲ장의 분석 내용을 바탕으로, Ⅳ장에서는 음식 선정 이유를 5가지로 서술하고 해당 음식들의 요리 방법을 제시하였다. 나아가 실제 수업에 활용될 수업 모형과 교수 학습안을 <초급>, <중급>, <고급>의 3단계로 나누어 제시하였다. 본 연구에서는 외국인 학습자들이 실생활의 한국어 어휘와 한국 문화를 효과적으로 습득할 수 있도록 음식 문화를 활용한 교육 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 방안은 외국인 학습자들이 한국인의 삶을 간접적으로 경험함으로써 한국 문화를 받아들이고 사고를 확장하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 본다. 본 연구가 현존하는 한국어 교육 자료에 조금이나마 보탬이 되기를 기대한다.
주제어 한국어통합교육, 음식 만들기 수업, 외국인유학생, 다문화사회, 한국의 식문화, 문화를 활용한 한국어 교육
The purpose of this experiment is to set a teaching plan for Korean class subjected to foreign students. Thus, through cooking their favorite food they are able to learn Korean terminology and culture. In Chapter II, it presents a guidance for learning Korean culture, as it is important to learn...
The purpose of this experiment is to set a teaching plan for Korean class subjected to foreign students. Thus, through cooking their favorite food they are able to learn Korean terminology and culture. In Chapter II, it presents a guidance for learning Korean culture, as it is important to learn the culture to understand the Korean language. However, there are various aspects of culture, so to focus on one it suggests a culture that is easily accessible in life, the food culture. Additionally, we look at the educational value of Korean class by “cooking food” and its implementation method. In Chapter III, it analyzes the food related vocabulary in four Korean textbooks used in major university institutions. The food choice for teaching is the frequently used vocabularies. Based on the chapter III analysis, Chapter IV describes the five reasons for the food choice and suggests the food cooking methods. Furthermore, the teaching model and lecture have three stages: beginner, intermediate and advanced. In this experiment, it proposes a teaching method that uses the food culture so that foreign students can effectively learn Korean terminology and culture used in everyday life. Furthermore, this teaching method helps foreigners indirectly experience culture, and its recommends to understand Korean culture and widen their knowledge. Lastly, it hopes this experiment could additionally contribute to the existing Korean educational resources.
Key words: Korean integrated education, Food making classes, Foreign students, A multi-cultural society, Food culture of Korea, Korean language education using culture.
The purpose of this experiment is to set a teaching plan for Korean class subjected to foreign students. Thus, through cooking their favorite food they are able to learn Korean terminology and culture. In Chapter II, it presents a guidance for learning Korean culture, as it is important to learn the culture to understand the Korean language. However, there are various aspects of culture, so to focus on one it suggests a culture that is easily accessible in life, the food culture. Additionally, we look at the educational value of Korean class by “cooking food” and its implementation method. In Chapter III, it analyzes the food related vocabulary in four Korean textbooks used in major university institutions. The food choice for teaching is the frequently used vocabularies. Based on the chapter III analysis, Chapter IV describes the five reasons for the food choice and suggests the food cooking methods. Furthermore, the teaching model and lecture have three stages: beginner, intermediate and advanced. In this experiment, it proposes a teaching method that uses the food culture so that foreign students can effectively learn Korean terminology and culture used in everyday life. Furthermore, this teaching method helps foreigners indirectly experience culture, and its recommends to understand Korean culture and widen their knowledge. Lastly, it hopes this experiment could additionally contribute to the existing Korean educational resources.
Key words: Korean integrated education, Food making classes, Foreign students, A multi-cultural society, Food culture of Korea, Korean language education using culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.