국 문 초 록 예술가 역량 강화를 위한 예술기업가정신 교육 프로그램 개발 경희대학교 경영대학원 문화예술경영학과 문화예술정책전공 이원주 본 논문은 국내에서 이제 막 논의가 시작되고 있는 예술기업가정신에 대한 이해를 기 반으로, 이를 교육 프로그램으로 접목시켜 예술가들의 혁신적 사고 역량을 키우는 데 연구의 목적을 둔다. 이를 위해 예술기업가정신의 개념을 분석하고, 예술가들이 인식하 고 있는 자원과 기술의 활용에 대한 현황을 점검하면서 교육 프로그램 개발을 통해 예 술기업가정신의 ...
국 문 초 록 예술가 역량 강화를 위한 예술기업가정신 교육 프로그램 개발 경희대학교 경영대학원 문화예술경영학과 문화예술정책전공 이원주 본 논문은 국내에서 이제 막 논의가 시작되고 있는 예술기업가정신에 대한 이해를 기 반으로, 이를 교육 프로그램으로 접목시켜 예술가들의 혁신적 사고 역량을 키우는 데 연구의 목적을 둔다. 이를 위해 예술기업가정신의 개념을 분석하고, 예술가들이 인식하 고 있는 자원과 기술의 활용에 대한 현황을 점검하면서 교육 프로그램 개발을 통해 예 술기업가정신의 적합도를 확인해 보았다. 연구 방법은 문헌연구와 사례연구, 면담, 설문조사를 통해 진행되었다. 문헌연구를 통 해 기업가정신과 예술기업가정신에 대한 개념 및 규정, 교육 프로그램 개발 이론 등을 살펴보았다. 사례연구를 통해서는 국내외 기업가정신 및 예술기업가정신 교육 프로그램 을 조사하여 비교분석하였다. 이어서 진행된 교육 프로그램 개발과정에서 초점집단면접 법(focus group interview)을, 교육 프로그램 적합성 여부에 대해서는 예술경영 및 문화 기획자로 구성된 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 예술기업가정신은 ICT 발달로 인한 커뮤니케이션 환경 변화와 4차 산업혁명으로 인 한 일과 경제 개념의 변화에 대응하기 위해, 전반적으로 모더니즘 구도에 머물러 있는 예술 활동 구조를 혁신하기 위한 목표에서 출발한다. 이에 따라 우리나라 예술가들이 겪고 있는 어려움을 이해하면서, 그들이 스스로 예술 혁신을 인식하고 수행할 수 있는 역량을 함양하기 위한 교육 프로그램 개발이 매우 절실한 상황이다. 이에 따라 본 연구 는 크게 교육 프로그램 개발과 적합도 조사로 구분하여 진행되었다. 먼저 교육 프로그램 개발은 예술가를 대상으로 그룹 토론을 실시하여 요구조사 분석 과정을 거쳤다. 예술가들은 창조시대의 흐름을 인식하고 예술자원의 폭넓은 활용 방식 에 관심을 가지고 있었지만, 새로운 사고를 시도하고 구현하는 데는 난해함을 느끼고 있었다. 그리고 기존 역량 교육이 지식 전달 중심으로 구성되어 흡수력이 낮은 한계를 거론하였다. 이러한 쟁점을 반영하고 예술기업가정신의 사고 역량을 교육에 접목하기 위하여, 오늘날 혁신적 사고를 위한 원리로 자주 거론되는 들뢰즈와 가타리의 리좀 (rhizome) 철학의 사유 방식을 원리로 삼았다. 또한 학습자의 실천 중심으로 구성되는 - ii - 구조주의 실행체계인 액션러닝(action learning)의 실행 원리를 적용하였다. 이러한 프로그램이 적합한지를 검토하는 적합도 조사는 개발 원리를 배경으로 도출된 4가지 학습역량(자원역량, 사고역량, 기획역량, 실행역량)으로 나누어 설문을 구성하여 실시하였다. 결과적으로 예술자원의 새로운 활용이 핵심역량으로 나타났고, 도전욕구와 성취욕은 낮게 나타나 이에 대한 프로그램 보완이 필요함을 확인하였다. 이번 연구를 통해 예술가를 위한 예술기업가정신 교육 프로그램 개발 연구를 통하여 세 가지 지점에서 변화를 확인할 수 있었다. 첫째, 예술가들은 상당부분 예술의 전통적 규범을 탈피하고 창작활동에 새로운 시도와 사고를 이해하고 받아들이고 있었다. 둘째, 예술기업가정신을 교육에 접목시키는 원리로서 리좀적 사고를 활용하는 부분에서 긍정 적인 결과를 확인할 수 있었다. 셋째, 교육 프로그램의 실행체계에 대한 방법론 연구가 지속적으로 될 필요가 있음을 확인하였다. 하지만 이번 연구는 적합도 조사자 수치가 충분치 않다는 점에서 일정하게 한계가 있 을 수 있다. 그럼에도 일정하게 대표성은 확보될 수 있다고 보고, 오히려 후속 연구를 통해 프로그램 개발과 수정·보완 과정을 거치면서 예술기업가정신의 효과가 드러나는 실효성 높은 프로그램 개발이 주어질 수 있기를 기대한다. 핵심어: 예술기업가정신, 예술기업가정신 교육 프로그램, 예술가 역량, 리좀적 사유방식, 예술자원
국 문 초 록 예술가 역량 강화를 위한 예술기업가정신 교육 프로그램 개발 경희대학교 경영대학원 문화예술경영학과 문화예술정책전공 이원주 본 논문은 국내에서 이제 막 논의가 시작되고 있는 예술기업가정신에 대한 이해를 기 반으로, 이를 교육 프로그램으로 접목시켜 예술가들의 혁신적 사고 역량을 키우는 데 연구의 목적을 둔다. 이를 위해 예술기업가정신의 개념을 분석하고, 예술가들이 인식하 고 있는 자원과 기술의 활용에 대한 현황을 점검하면서 교육 프로그램 개발을 통해 예 술기업가정신의 적합도를 확인해 보았다. 연구 방법은 문헌연구와 사례연구, 면담, 설문조사를 통해 진행되었다. 문헌연구를 통 해 기업가정신과 예술기업가정신에 대한 개념 및 규정, 교육 프로그램 개발 이론 등을 살펴보았다. 사례연구를 통해서는 국내외 기업가정신 및 예술기업가정신 교육 프로그램 을 조사하여 비교분석하였다. 이어서 진행된 교육 프로그램 개발과정에서 초점집단면접 법(focus group interview)을, 교육 프로그램 적합성 여부에 대해서는 예술경영 및 문화 기획자로 구성된 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 예술기업가정신은 ICT 발달로 인한 커뮤니케이션 환경 변화와 4차 산업혁명으로 인 한 일과 경제 개념의 변화에 대응하기 위해, 전반적으로 모더니즘 구도에 머물러 있는 예술 활동 구조를 혁신하기 위한 목표에서 출발한다. 이에 따라 우리나라 예술가들이 겪고 있는 어려움을 이해하면서, 그들이 스스로 예술 혁신을 인식하고 수행할 수 있는 역량을 함양하기 위한 교육 프로그램 개발이 매우 절실한 상황이다. 이에 따라 본 연구 는 크게 교육 프로그램 개발과 적합도 조사로 구분하여 진행되었다. 먼저 교육 프로그램 개발은 예술가를 대상으로 그룹 토론을 실시하여 요구조사 분석 과정을 거쳤다. 예술가들은 창조시대의 흐름을 인식하고 예술자원의 폭넓은 활용 방식 에 관심을 가지고 있었지만, 새로운 사고를 시도하고 구현하는 데는 난해함을 느끼고 있었다. 그리고 기존 역량 교육이 지식 전달 중심으로 구성되어 흡수력이 낮은 한계를 거론하였다. 이러한 쟁점을 반영하고 예술기업가정신의 사고 역량을 교육에 접목하기 위하여, 오늘날 혁신적 사고를 위한 원리로 자주 거론되는 들뢰즈와 가타리의 리좀 (rhizome) 철학의 사유 방식을 원리로 삼았다. 또한 학습자의 실천 중심으로 구성되는 - ii - 구조주의 실행체계인 액션러닝(action learning)의 실행 원리를 적용하였다. 이러한 프로그램이 적합한지를 검토하는 적합도 조사는 개발 원리를 배경으로 도출된 4가지 학습역량(자원역량, 사고역량, 기획역량, 실행역량)으로 나누어 설문을 구성하여 실시하였다. 결과적으로 예술자원의 새로운 활용이 핵심역량으로 나타났고, 도전욕구와 성취욕은 낮게 나타나 이에 대한 프로그램 보완이 필요함을 확인하였다. 이번 연구를 통해 예술가를 위한 예술기업가정신 교육 프로그램 개발 연구를 통하여 세 가지 지점에서 변화를 확인할 수 있었다. 첫째, 예술가들은 상당부분 예술의 전통적 규범을 탈피하고 창작활동에 새로운 시도와 사고를 이해하고 받아들이고 있었다. 둘째, 예술기업가정신을 교육에 접목시키는 원리로서 리좀적 사고를 활용하는 부분에서 긍정 적인 결과를 확인할 수 있었다. 셋째, 교육 프로그램의 실행체계에 대한 방법론 연구가 지속적으로 될 필요가 있음을 확인하였다. 하지만 이번 연구는 적합도 조사자 수치가 충분치 않다는 점에서 일정하게 한계가 있 을 수 있다. 그럼에도 일정하게 대표성은 확보될 수 있다고 보고, 오히려 후속 연구를 통해 프로그램 개발과 수정·보완 과정을 거치면서 예술기업가정신의 효과가 드러나는 실효성 높은 프로그램 개발이 주어질 수 있기를 기대한다. 핵심어: 예술기업가정신, 예술기업가정신 교육 프로그램, 예술가 역량, 리좀적 사유방식, 예술자원
Abstract A Study on the Development of Art Entrepreneurship Educational Program for Strengthening Artists' Capabilities Won-Ju Lee Culture and Arts Policy Major Department of Arts & Cultural Management Graduate School of Business Administration Kyung Hee University Un...
Abstract A Study on the Development of Art Entrepreneurship Educational Program for Strengthening Artists' Capabilities Won-Ju Lee Culture and Arts Policy Major Department of Arts & Cultural Management Graduate School of Business Administration Kyung Hee University Under the Guidance of Professor Shin-Eui Park The purpose of this research is to cultivate the innovative thinking capabilities of artists by applying art entrepreneurship based on its understanding, which has been recently discussed in Korea. This study analyzed the concept of art entrepreneurship, reviewed the status of resources perceived by artists and technology use, as well as confirmed the fitness of art entrepreneurship by developing an educational program. Research methods included literature review, case study, interview, and survey. Through literature review, this research examined the concept and definition of entrepreneurship and art entrepreneurship and the theories of educational program development. Through case study, this research investigated, compared and analyzed entrepreneurship and art entrepreneurship educational programs in Korea and abroad. Next, it carried out a Focus-Group Interview during the development of educational program, and it conducted a survey on experts in the arts management and cultural planning fields to verify the fitness of educational program. Art entrepreneurship first starts from a goal to innovate the structure of artistic activities, which is staying in the modernism structure, to respond to the changing concept of work and economy due to the evolution of communication environment and the 4th industrial revolution brought by the advancement of ICT. Accordingly, it is necessary to develop an educational program for Korean artists to build their ability to recognize and realize artistic innovations on their own by understanding the difficulties they are facing. Finally, this research was largely divided into the development of educational program and its fitness test. - 87 - First, the educational program was developed through the analysis and assessment of artists’ needs by having a group discussion. While artists recognized the trend of the era of creation and were interested in the wide use of art resources, they found it difficult to attempt at and realize new thinking. They mentioned the weakness of the existing capability education that had low absorption of curriculum because it focused on delivering knowledge. To improve this issue and apply the thinking capability of art entrepreneurship to education, this research set Rhizome philosophy of ownership by Deleuze and Guattari, which is often mentioned as a principle of innovative thinking today. This research also applied the execution principle of action learning, a constructivist execution system consisting of learners’ action. For the fitness test to verify the appropriateness of the educational program, this research conducted a survey on 4 learning capabilities (resources capability, thinking capability, planning capability, execution capability) drawn upon the development principle. The study results showed that the new use of art resources was the core capability while the desire for challenge and achievement was low, confirming the need to improve the program accordingly. This research could confirm changes in 3 areas through the development of art entrepreneurship educational program for artists. First, artists were breaking away from most traditional norms of art while understanding and accepting new attempts and thinking in their creative activities. Second, this study could identify positive results in using Rhizome philosophy as a principle to integrate art entrepreneurship with education. Third, the study confirmed that it was necessary to continuously conduct a methodology research on the execution system of educational program. However, the limitation of this research was that it did not have enough numbers for the fitness test to be consistent, while it secured representativeness. It is hoped that a highly effective art entrepreneurship program is developed by developing, modifying, and improving the program through a follow-up research. Keywords: Art entrepreneurship, Art entrepreneurship educational program, Artists’ capabilities, Rhizome philosophy of ownership, Art resources
Abstract A Study on the Development of Art Entrepreneurship Educational Program for Strengthening Artists' Capabilities Won-Ju Lee Culture and Arts Policy Major Department of Arts & Cultural Management Graduate School of Business Administration Kyung Hee University Under the Guidance of Professor Shin-Eui Park The purpose of this research is to cultivate the innovative thinking capabilities of artists by applying art entrepreneurship based on its understanding, which has been recently discussed in Korea. This study analyzed the concept of art entrepreneurship, reviewed the status of resources perceived by artists and technology use, as well as confirmed the fitness of art entrepreneurship by developing an educational program. Research methods included literature review, case study, interview, and survey. Through literature review, this research examined the concept and definition of entrepreneurship and art entrepreneurship and the theories of educational program development. Through case study, this research investigated, compared and analyzed entrepreneurship and art entrepreneurship educational programs in Korea and abroad. Next, it carried out a Focus-Group Interview during the development of educational program, and it conducted a survey on experts in the arts management and cultural planning fields to verify the fitness of educational program. Art entrepreneurship first starts from a goal to innovate the structure of artistic activities, which is staying in the modernism structure, to respond to the changing concept of work and economy due to the evolution of communication environment and the 4th industrial revolution brought by the advancement of ICT. Accordingly, it is necessary to develop an educational program for Korean artists to build their ability to recognize and realize artistic innovations on their own by understanding the difficulties they are facing. Finally, this research was largely divided into the development of educational program and its fitness test. - 87 - First, the educational program was developed through the analysis and assessment of artists’ needs by having a group discussion. While artists recognized the trend of the era of creation and were interested in the wide use of art resources, they found it difficult to attempt at and realize new thinking. They mentioned the weakness of the existing capability education that had low absorption of curriculum because it focused on delivering knowledge. To improve this issue and apply the thinking capability of art entrepreneurship to education, this research set Rhizome philosophy of ownership by Deleuze and Guattari, which is often mentioned as a principle of innovative thinking today. This research also applied the execution principle of action learning, a constructivist execution system consisting of learners’ action. For the fitness test to verify the appropriateness of the educational program, this research conducted a survey on 4 learning capabilities (resources capability, thinking capability, planning capability, execution capability) drawn upon the development principle. The study results showed that the new use of art resources was the core capability while the desire for challenge and achievement was low, confirming the need to improve the program accordingly. This research could confirm changes in 3 areas through the development of art entrepreneurship educational program for artists. First, artists were breaking away from most traditional norms of art while understanding and accepting new attempts and thinking in their creative activities. Second, this study could identify positive results in using Rhizome philosophy as a principle to integrate art entrepreneurship with education. Third, the study confirmed that it was necessary to continuously conduct a methodology research on the execution system of educational program. However, the limitation of this research was that it did not have enough numbers for the fitness test to be consistent, while it secured representativeness. It is hoped that a highly effective art entrepreneurship program is developed by developing, modifying, and improving the program through a follow-up research. Keywords: Art entrepreneurship, Art entrepreneurship educational program, Artists’ capabilities, Rhizome philosophy of ownership, Art resources
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.