현재 대도시 거의 모든 도시철도에 설치되어 가동 중에 있는 승강장안전문은 사상사고 감소, 지하 공기질 개선, 안전성 등의 효과를 가져왔다. 이런 긍정적인 효과와는 달리 승강장안전문 장애, 고장의 증가로 인해 2016년 5월 구의역에서 승강장안전문 단독보수를 진행하던 직원이 사망하는 사고가 발생하는 등 또 다른 2차 안전사고의 발생으로 이어지고 있다. 승강장안전문 안전사고 발생을 최소화하고 승객의 안전확보 및 열차의 정시운행을 위해 본 연구에서는 승강장안전문의 설치현황, 장애·고장 사례 등을 살펴보았고, 이를 출입문검지 센서방식과 RF방식을 사용하는 호선별로 나누어 근본적인 고장원인과 위험요인을 분석하였다. 또한 국내 승강장안전문 장애, 고장 현황에 ...
현재 대도시 거의 모든 도시철도에 설치되어 가동 중에 있는 승강장안전문은 사상사고 감소, 지하 공기질 개선, 안전성 등의 효과를 가져왔다. 이런 긍정적인 효과와는 달리 승강장안전문 장애, 고장의 증가로 인해 2016년 5월 구의역에서 승강장안전문 단독보수를 진행하던 직원이 사망하는 사고가 발생하는 등 또 다른 2차 안전사고의 발생으로 이어지고 있다. 승강장안전문 안전사고 발생을 최소화하고 승객의 안전확보 및 열차의 정시운행을 위해 본 연구에서는 승강장안전문의 설치현황, 장애·고장 사례 등을 살펴보았고, 이를 출입문검지 센서방식과 RF방식을 사용하는 호선별로 나누어 근본적인 고장원인과 위험요인을 분석하였다. 또한 국내 승강장안전문 장애, 고장 현황에 RAMS 분석 적용 시 나타나는 가용성 및 신뢰성에 대해 예측하였고, 실제로 RAMS 분석을 적용시켜 목표설정 및 평가를 실시하고 있는 서울메트로 9호선의 RAMS 입증 값에 대해 살펴보았다. 분석결과 서울교통공사 보다 RMAS 활용도가 높은 서울메트로 9호선의 가용율이 국제규격에 부합하는 것을 확인하였다. 또 출입문검지 센서방식의 위험성이 상존함에도 불구하고 1,3,4호선에서는 평일기준 하루 1,389번의 열차운행이 이루어지고 있으며, 약 70개의 역에서 총 약 5600개의 승강장안전문이 수백 번 개,폐되고 있는 상황이다. 이에 따른 안전사고를 예방하기 위해 작동방식별 현황 분석에 따라 출입문검지 센서방식의 단점과 RF방식의 장점에 대해 알아보았으며, 이를 통해 모든 호선에 RF방식 승강장안전문 시스템 설치를 제안하였다. 또한 뛰어난 신뢰성, 가용성, 유지보수성, 안전성을 가진 부품 및 승강장안전문이 요구되며 RAMS 표준안에 따른 국내 승강장안전문의 표준화 및 인증 의무화, 성능개선을 제안하였다. 본 연구에서 살펴본 바와 같이 RF방식 도입 및 국내 승강장안전문에도 RAMS 표준안을 적용시켜 제작, 개선, 의무화한다면 국내 승강장안전문 안전성 향상에도 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
현재 대도시 거의 모든 도시철도에 설치되어 가동 중에 있는 승강장안전문은 사상사고 감소, 지하 공기질 개선, 안전성 등의 효과를 가져왔다. 이런 긍정적인 효과와는 달리 승강장안전문 장애, 고장의 증가로 인해 2016년 5월 구의역에서 승강장안전문 단독보수를 진행하던 직원이 사망하는 사고가 발생하는 등 또 다른 2차 안전사고의 발생으로 이어지고 있다. 승강장안전문 안전사고 발생을 최소화하고 승객의 안전확보 및 열차의 정시운행을 위해 본 연구에서는 승강장안전문의 설치현황, 장애·고장 사례 등을 살펴보았고, 이를 출입문검지 센서방식과 RF방식을 사용하는 호선별로 나누어 근본적인 고장원인과 위험요인을 분석하였다. 또한 국내 승강장안전문 장애, 고장 현황에 RAMS 분석 적용 시 나타나는 가용성 및 신뢰성에 대해 예측하였고, 실제로 RAMS 분석을 적용시켜 목표설정 및 평가를 실시하고 있는 서울메트로 9호선의 RAMS 입증 값에 대해 살펴보았다. 분석결과 서울교통공사 보다 RMAS 활용도가 높은 서울메트로 9호선의 가용율이 국제규격에 부합하는 것을 확인하였다. 또 출입문검지 센서방식의 위험성이 상존함에도 불구하고 1,3,4호선에서는 평일기준 하루 1,389번의 열차운행이 이루어지고 있으며, 약 70개의 역에서 총 약 5600개의 승강장안전문이 수백 번 개,폐되고 있는 상황이다. 이에 따른 안전사고를 예방하기 위해 작동방식별 현황 분석에 따라 출입문검지 센서방식의 단점과 RF방식의 장점에 대해 알아보았으며, 이를 통해 모든 호선에 RF방식 승강장안전문 시스템 설치를 제안하였다. 또한 뛰어난 신뢰성, 가용성, 유지보수성, 안전성을 가진 부품 및 승강장안전문이 요구되며 RAMS 표준안에 따른 국내 승강장안전문의 표준화 및 인증 의무화, 성능개선을 제안하였다. 본 연구에서 살펴본 바와 같이 RF방식 도입 및 국내 승강장안전문에도 RAMS 표준안을 적용시켜 제작, 개선, 의무화한다면 국내 승강장안전문 안전성 향상에도 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
The screen doors safety system, which is installed in almost all city railways of major cities in the present day, has resulted in reduction of accident incidents, improvement of underground air quality and safety. In contrast to this positive effect, there are other secondary safety accidents, such...
The screen doors safety system, which is installed in almost all city railways of major cities in the present day, has resulted in reduction of accident incidents, improvement of underground air quality and safety. In contrast to this positive effect, there are other secondary safety accidents, such as an accident in which an employee who died in a stand alone repair work in the Guui statioin in May. In order to minimize the occurrence of occupational safety accidents and ensure the safety of passengers and the on-time operation of trains, this study examined the installation status of passenger disorders and failure cases, And analyzed the cause and risk factors of the fundamental failure. In addition, we estimated the availability and reliability of RAMS analysis in Korea, and examined the RAMS verification value of Seoul Metro Line 9, which is setting and evaluating the target by applying RAMS analysis. As a result of analysis, we confirmed that the available rate of Seoul Metro Line 9, which has higher RMAS utilization than Seoul Metro, meets international standards. In addition, despite the danger of gate detection sensor method, there are 1,389 train services per day on weekdays in Lanes 1 and 3 and 4, and a total of about 5,600 screen doors are opened and closed several times in about 70 stations. In order to prevent safety accidents, we investigated the disadvantages of the door detection sensor system and the advantages of the RF system according to the analysis of the operation mode, and proposed to install the RF system screen doors system in all the lines. In addition, it is required that parts with excellent reliability, availability, maintenance and safety and screen doors safety are required, and it is required to standardize and certify domestic screen doors safety inquiry according to RAMS standard and to improve performance. As we have seen in this study, it is expected that it will be helpful to improve the professional safety of the screen doors in Korea by adopting the system of RF method and applying the RAMS standard to the domestic screen doors.
The screen doors safety system, which is installed in almost all city railways of major cities in the present day, has resulted in reduction of accident incidents, improvement of underground air quality and safety. In contrast to this positive effect, there are other secondary safety accidents, such as an accident in which an employee who died in a stand alone repair work in the Guui statioin in May. In order to minimize the occurrence of occupational safety accidents and ensure the safety of passengers and the on-time operation of trains, this study examined the installation status of passenger disorders and failure cases, And analyzed the cause and risk factors of the fundamental failure. In addition, we estimated the availability and reliability of RAMS analysis in Korea, and examined the RAMS verification value of Seoul Metro Line 9, which is setting and evaluating the target by applying RAMS analysis. As a result of analysis, we confirmed that the available rate of Seoul Metro Line 9, which has higher RMAS utilization than Seoul Metro, meets international standards. In addition, despite the danger of gate detection sensor method, there are 1,389 train services per day on weekdays in Lanes 1 and 3 and 4, and a total of about 5,600 screen doors are opened and closed several times in about 70 stations. In order to prevent safety accidents, we investigated the disadvantages of the door detection sensor system and the advantages of the RF system according to the analysis of the operation mode, and proposed to install the RF system screen doors system in all the lines. In addition, it is required that parts with excellent reliability, availability, maintenance and safety and screen doors safety are required, and it is required to standardize and certify domestic screen doors safety inquiry according to RAMS standard and to improve performance. As we have seen in this study, it is expected that it will be helpful to improve the professional safety of the screen doors in Korea by adopting the system of RF method and applying the RAMS standard to the domestic screen doors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.