본 논문은 2014년 10월 17일 27명의 사상자를 낸 경기도 판교의 야외 공연장 안전사고 발생 여파가 사회적으로 매우 큰 충격을 주었던 바, 이와 같은 안전사고 재발방지를 위해 개정된 현행 공연법의 재해대처계획과 공연장 안전관리에 대한 문제점을 검토하고, 그 개선방안에 대해 분석하였다. 따라서 본 논문은 공연장 안전관리 문제점과 개선방안에 대한 요인을 심층적으로 분석하여 공연장에서 안전사고를 일으킬 수 있는 위험요인 즉, 문제점을 파악한 후 안전을 저해하는 위험요소를 제거하고, 안전한 공연·행사문화 풍토를 조성하고자 함에 그 목적이 있다. 논문은 공연·행사 시 인명을 최우선한 가운데 안전하고 효율적인 공연·행사 운영을 제고하기 위하여 문헌을 검토하고, 1, 2차 설문조사를 통해 문제점과 개선방안을 검토·분석하였다. 또한 공연법 제11조에 규정한 재해대처계획서와 공연업의 특성에 따른 주요 문제점을 파악하고, 그 개선점을 검토하기 위해 전문가 그룹 인터뷰(F.G.I : ...
본 논문은 2014년 10월 17일 27명의 사상자를 낸 경기도 판교의 야외 공연장 안전사고 발생 여파가 사회적으로 매우 큰 충격을 주었던 바, 이와 같은 안전사고 재발방지를 위해 개정된 현행 공연법의 재해대처계획과 공연장 안전관리에 대한 문제점을 검토하고, 그 개선방안에 대해 분석하였다. 따라서 본 논문은 공연장 안전관리 문제점과 개선방안에 대한 요인을 심층적으로 분석하여 공연장에서 안전사고를 일으킬 수 있는 위험요인 즉, 문제점을 파악한 후 안전을 저해하는 위험요소를 제거하고, 안전한 공연·행사문화 풍토를 조성하고자 함에 그 목적이 있다. 논문은 공연·행사 시 인명을 최우선한 가운데 안전하고 효율적인 공연·행사 운영을 제고하기 위하여 문헌을 검토하고, 1, 2차 설문조사를 통해 문제점과 개선방안을 검토·분석하였다. 또한 공연법 제11조에 규정한 재해대처계획서와 공연업의 특성에 따른 주요 문제점을 파악하고, 그 개선점을 검토하기 위해 전문가 그룹 인터뷰(F.G.I : Focus Group Interview)와 계층분석적 의사결정기법(A.H.P : Analytic Hierarchy Process)을 적용하여 진행하였으며, 본 연구결과 공연장에서 발생될 수 있는 문제점에 대한 요인을 분석하고, 이를 개선하기 위한 통계분석을 통해 실무적으로 목표를 달성할 수 있는 효과적인 성과를 얻었다. 공연업의 무대 설치공사(작업)는 건설업으로 간주되고 있으나 무대설치 후부터는 불특정 다수의 관람객이 공연장에 입장하여 공연을 즐기게 되는 문화산업으로 복합적인 업종이다. 공연업에서 사고발생은 무대 설치공사시의 근로자뿐만 아니라 주최 측의 스텝, 아티스트, 관객 등 다양한 분야의 종사자를 대상으로 인명사고가 발생될 수 있으므로 이에 대한 원인적 요소와 문제점을 파악하여 개선방향을 찾고자 하였다. 1차 AHP 분석결과 문제점은 공연 중일 때의 안전사고, 제작 전 문제점, 제작 중 문제점 및 외부 환경 순으로 조사되었다. 제작 전 문제점은 경영자 및 공연 주최 측의 안전의식 결여, 제작 중 문제점은 소품의 미방염처리, 음향장치 및 조명기기의 불안전한 고정, 공연 중 문제점은 비상통로 미확보, 외부 환경에 대한 문제점은 제작기간 미확보가 각각 최우선순위로 나타났다. 2차 AHP 분석결과 공연장 개선방안으로는 공연법 개선, 예산확보 및 관리, 인력 양성, 안전의식 개선, 산업안전보건법 준수 순으로 조사되었다. 공연법 개선의 개선방안 1순위는 안전조직 강화(겸직금지)였으며, 산업안전보건법 준수에서는 관련 규정 준수가 1순위로 나타났다. 안전인력 양성의 중요도 결과로는 기초안전보건교육 및 대피훈련교육 강화, 예산확보 및 관리에 대한 개선방안은 제작기간 및 안전예산의 확보가 1순위로 조사되었다. 마지막으로 안전의식에 대한 개선방안은 공연 주최 측의 안전 마인드 개선이 1순위로 조사되었다. 공연·행사에 대한 법규적용 일원화로 공연 규모를 막론하고 공연·행사 안전관리계획서를 각 지자체의 안전총괄과에 제출토록 하여 재난 및 안전관리기본법 에 의한 사전 안전심의와 점검을 받도록 하거나 재난 및 안전관리기본법에 명시되어 있는 예상 관람객 수의 법적 기준을 1,000명 이상에서 500명 이상의 행사도 심의를 거치도록 하는 등 공연안전을 보다 강화해야 할 것으로 나타났다. 또한 안전조직의 권한 강화 및 중복(겸직)선임 금지, 안전총괄책임자, 안전관리담당자에 대한 책임과 권한의 명확한 부여, 선임자격 강화, 안전관리비 투명성 확보, 공연업의 위험성 평가제도 도입 등이 절실한 것으로 파악되었다. 한편, 유사시 안전하고 원활한 관람객의 피난대피를 위해 충분한 피난대피로의 확보가 필요한 것으로 조사된 바, 일정 규모 이상의 좌석 또는 스텐딩 존(구역) 설치 시 피난통로 확보의 비례적 정량화가 강조되고 있다. 나아가 공연·행사 규모에 따른 보안인원 배치 수, 응급구조사 및 응급구조 차량 확보의 배치기준 법제화, 공연·행사 담당 공무원의 전문성 제고를 위한 순환배치 기간연장 조정 또는 전문가 영입(특채), 공연 주최 측의 안전 마인드 제고 및 예산확보 방안 등도 요구되고 있었다. 끝으로 본 연구에서 AHP 분석결과를 토대로 국내 공연·행사장의 안전관리를 위해 각종 위험요소를 사전에 제거하기 위해 정량적으로 관리할 수 있는 구체화된 법규 개정 등을 정비하여 이를 준수하도록 강제함으로써 국내 공연장의 안전관리가 보다 실질적으로 이루어지고, 공연업 종사자는 물론 관람객의 안전의식 수준향상을 도모함으로써 공연·행사 안전문화의 지속적인 발전으로 이어지기를 기대하는 바이다.
본 논문은 2014년 10월 17일 27명의 사상자를 낸 경기도 판교의 야외 공연장 안전사고 발생 여파가 사회적으로 매우 큰 충격을 주었던 바, 이와 같은 안전사고 재발방지를 위해 개정된 현행 공연법의 재해대처계획과 공연장 안전관리에 대한 문제점을 검토하고, 그 개선방안에 대해 분석하였다. 따라서 본 논문은 공연장 안전관리 문제점과 개선방안에 대한 요인을 심층적으로 분석하여 공연장에서 안전사고를 일으킬 수 있는 위험요인 즉, 문제점을 파악한 후 안전을 저해하는 위험요소를 제거하고, 안전한 공연·행사문화 풍토를 조성하고자 함에 그 목적이 있다. 논문은 공연·행사 시 인명을 최우선한 가운데 안전하고 효율적인 공연·행사 운영을 제고하기 위하여 문헌을 검토하고, 1, 2차 설문조사를 통해 문제점과 개선방안을 검토·분석하였다. 또한 공연법 제11조에 규정한 재해대처계획서와 공연업의 특성에 따른 주요 문제점을 파악하고, 그 개선점을 검토하기 위해 전문가 그룹 인터뷰(F.G.I : Focus Group Interview)와 계층분석적 의사결정기법(A.H.P : Analytic Hierarchy Process)을 적용하여 진행하였으며, 본 연구결과 공연장에서 발생될 수 있는 문제점에 대한 요인을 분석하고, 이를 개선하기 위한 통계분석을 통해 실무적으로 목표를 달성할 수 있는 효과적인 성과를 얻었다. 공연업의 무대 설치공사(작업)는 건설업으로 간주되고 있으나 무대설치 후부터는 불특정 다수의 관람객이 공연장에 입장하여 공연을 즐기게 되는 문화산업으로 복합적인 업종이다. 공연업에서 사고발생은 무대 설치공사시의 근로자뿐만 아니라 주최 측의 스텝, 아티스트, 관객 등 다양한 분야의 종사자를 대상으로 인명사고가 발생될 수 있으므로 이에 대한 원인적 요소와 문제점을 파악하여 개선방향을 찾고자 하였다. 1차 AHP 분석결과 문제점은 공연 중일 때의 안전사고, 제작 전 문제점, 제작 중 문제점 및 외부 환경 순으로 조사되었다. 제작 전 문제점은 경영자 및 공연 주최 측의 안전의식 결여, 제작 중 문제점은 소품의 미방염처리, 음향장치 및 조명기기의 불안전한 고정, 공연 중 문제점은 비상통로 미확보, 외부 환경에 대한 문제점은 제작기간 미확보가 각각 최우선순위로 나타났다. 2차 AHP 분석결과 공연장 개선방안으로는 공연법 개선, 예산확보 및 관리, 인력 양성, 안전의식 개선, 산업안전보건법 준수 순으로 조사되었다. 공연법 개선의 개선방안 1순위는 안전조직 강화(겸직금지)였으며, 산업안전보건법 준수에서는 관련 규정 준수가 1순위로 나타났다. 안전인력 양성의 중요도 결과로는 기초안전보건교육 및 대피훈련교육 강화, 예산확보 및 관리에 대한 개선방안은 제작기간 및 안전예산의 확보가 1순위로 조사되었다. 마지막으로 안전의식에 대한 개선방안은 공연 주최 측의 안전 마인드 개선이 1순위로 조사되었다. 공연·행사에 대한 법규적용 일원화로 공연 규모를 막론하고 공연·행사 안전관리계획서를 각 지자체의 안전총괄과에 제출토록 하여 재난 및 안전관리기본법 에 의한 사전 안전심의와 점검을 받도록 하거나 재난 및 안전관리기본법에 명시되어 있는 예상 관람객 수의 법적 기준을 1,000명 이상에서 500명 이상의 행사도 심의를 거치도록 하는 등 공연안전을 보다 강화해야 할 것으로 나타났다. 또한 안전조직의 권한 강화 및 중복(겸직)선임 금지, 안전총괄책임자, 안전관리담당자에 대한 책임과 권한의 명확한 부여, 선임자격 강화, 안전관리비 투명성 확보, 공연업의 위험성 평가제도 도입 등이 절실한 것으로 파악되었다. 한편, 유사시 안전하고 원활한 관람객의 피난대피를 위해 충분한 피난대피로의 확보가 필요한 것으로 조사된 바, 일정 규모 이상의 좌석 또는 스텐딩 존(구역) 설치 시 피난통로 확보의 비례적 정량화가 강조되고 있다. 나아가 공연·행사 규모에 따른 보안인원 배치 수, 응급구조사 및 응급구조 차량 확보의 배치기준 법제화, 공연·행사 담당 공무원의 전문성 제고를 위한 순환배치 기간연장 조정 또는 전문가 영입(특채), 공연 주최 측의 안전 마인드 제고 및 예산확보 방안 등도 요구되고 있었다. 끝으로 본 연구에서 AHP 분석결과를 토대로 국내 공연·행사장의 안전관리를 위해 각종 위험요소를 사전에 제거하기 위해 정량적으로 관리할 수 있는 구체화된 법규 개정 등을 정비하여 이를 준수하도록 강제함으로써 국내 공연장의 안전관리가 보다 실질적으로 이루어지고, 공연업 종사자는 물론 관람객의 안전의식 수준향상을 도모함으로써 공연·행사 안전문화의 지속적인 발전으로 이어지기를 기대하는 바이다.
Since the social impact was very high due to the safety accident at the performance hall where 27 casualties occurred at the outdoor performance hall of Pangyo in Gyeonggi province on October 17, 2014, this paper analyzed the revised performance law and Disaster Response Plan, and problems and impro...
Since the social impact was very high due to the safety accident at the performance hall where 27 casualties occurred at the outdoor performance hall of Pangyo in Gyeonggi province on October 17, 2014, this paper analyzed the revised performance law and Disaster Response Plan, and problems and improvements of performance facilities for preventing recurrence of accidents. The purpose of this study is to analyze the factors to improve them in depth in order to solve the problems to be considered in the facilities, to identify the risk factors, to remove the risk factors, and to create safe performance and event culture. The study reviewed the literature and analyzed the problems and improvement plans through the first and second questionnaires in order to improve the safe and efficient operation while giving priority to the people at the performance and the event. In addition, a focus group interview (FGI) and an analytical hierarchy process (AHP) were applied to identify major problems and improvement points according to the Performance Act Article 11 Disaster Action Plan and the characteristics of the performance industry. As a result of this study, it was analyzed the factors of the problems that can occur in performance halls and was obtained statistical analysis to improve them. Stage installation of performing arts industry is regarded as a construction industry, and after that, it transformed to a cultural industry and a mixed industry in which an unspecified audience enter and enjoy performances. In case of accidents in the halls, because it is possible to cause various human accidents such as staffs, artists, and spectators as well as construction workers, the study tried to find out the improvement factors by identifying the causal factors and problems. The results of the first AHP analysis were as follows: safety accidents during performance, problems before production, problems during production, and external environment. The problem before the production is the lack of safety consciousness of the manager and the organizer of the performance, the problem during the production is the unfinished processing of the small article, the unstable fixation of the sound device and the lighting device. During the performances, the problems were the uncertainty of the emergency passage, and the problems about the external environment was insecurity of production period. As a result of the second AHP analysis, improvement methods of performance facilities were improvements of performance law, budget securing and management, training of manpower, improvement of safety consciousness and compliance with Industrial Safety Health Law. The first place to improve the performance law improvement was to strengthen the safety organization (prohibition of concurrent employment), and the first place to improve the compliance with Industrial Safety Health Law was to compliance with related rules. As a result of the importance of the training of safety manpower, the improvement of the basic safety and health education and evacuation training education, Lastly, improvement of safety consciousness was the first place to improve the safety mind of the performers. Performance and safety management plan should be submitted to the local governments' safety departments, regardless of the size of the performance, so as to receive prior safety reviews and inspections under the Basic Act on Disaster and Safety Management. It is necessary to strengthen the safety of performances, such as deliberating on the event where more than 500 audiences gather from more than 1,000 legal standards for the number of expected visitors specified in the Basic Law. In addition, it is urgent to strengthen the authority of the safety organization and to prohibit concurrent employment, to clearly assign responsibility and authority to the safety officers, to strengthen the seniority, to ensure transparency in safety management expenses, respectively. On the other hand, it is necessary to secure evacuation shelters by quantifying safety standards by evacuation shelters. Therefore, it is emphasized that there is a need to secure evacuation aids when seats or standing zones larger than a certain size are installed. In accordance with the current regulations, the number of security personnel and the arrangement standard of the emergency rescue staff according to the size of the event is needed. In case of emergency, it is necessary to secure rescue personnel and emergency vehicles for emergency rescue. Prohibition of circulation of public officials in charge of performances and events, recruitment of experts and enhancement of safety mind of organizers, and budgeting measures were also required. Finally, based on the results of the AHP priorities analyzed in this study, it is necessary to propose the risk factors through the revision of the laws that quantify the various risk factors of domestic performances and event venues. In addition, it is expected to improve the safety management level of domestic performance venues and the continuous development of domestic performance safety culture by observing the regulations of related legal system.
Since the social impact was very high due to the safety accident at the performance hall where 27 casualties occurred at the outdoor performance hall of Pangyo in Gyeonggi province on October 17, 2014, this paper analyzed the revised performance law and Disaster Response Plan, and problems and improvements of performance facilities for preventing recurrence of accidents. The purpose of this study is to analyze the factors to improve them in depth in order to solve the problems to be considered in the facilities, to identify the risk factors, to remove the risk factors, and to create safe performance and event culture. The study reviewed the literature and analyzed the problems and improvement plans through the first and second questionnaires in order to improve the safe and efficient operation while giving priority to the people at the performance and the event. In addition, a focus group interview (FGI) and an analytical hierarchy process (AHP) were applied to identify major problems and improvement points according to the Performance Act Article 11 Disaster Action Plan and the characteristics of the performance industry. As a result of this study, it was analyzed the factors of the problems that can occur in performance halls and was obtained statistical analysis to improve them. Stage installation of performing arts industry is regarded as a construction industry, and after that, it transformed to a cultural industry and a mixed industry in which an unspecified audience enter and enjoy performances. In case of accidents in the halls, because it is possible to cause various human accidents such as staffs, artists, and spectators as well as construction workers, the study tried to find out the improvement factors by identifying the causal factors and problems. The results of the first AHP analysis were as follows: safety accidents during performance, problems before production, problems during production, and external environment. The problem before the production is the lack of safety consciousness of the manager and the organizer of the performance, the problem during the production is the unfinished processing of the small article, the unstable fixation of the sound device and the lighting device. During the performances, the problems were the uncertainty of the emergency passage, and the problems about the external environment was insecurity of production period. As a result of the second AHP analysis, improvement methods of performance facilities were improvements of performance law, budget securing and management, training of manpower, improvement of safety consciousness and compliance with Industrial Safety Health Law. The first place to improve the performance law improvement was to strengthen the safety organization (prohibition of concurrent employment), and the first place to improve the compliance with Industrial Safety Health Law was to compliance with related rules. As a result of the importance of the training of safety manpower, the improvement of the basic safety and health education and evacuation training education, Lastly, improvement of safety consciousness was the first place to improve the safety mind of the performers. Performance and safety management plan should be submitted to the local governments' safety departments, regardless of the size of the performance, so as to receive prior safety reviews and inspections under the Basic Act on Disaster and Safety Management. It is necessary to strengthen the safety of performances, such as deliberating on the event where more than 500 audiences gather from more than 1,000 legal standards for the number of expected visitors specified in the Basic Law. In addition, it is urgent to strengthen the authority of the safety organization and to prohibit concurrent employment, to clearly assign responsibility and authority to the safety officers, to strengthen the seniority, to ensure transparency in safety management expenses, respectively. On the other hand, it is necessary to secure evacuation shelters by quantifying safety standards by evacuation shelters. Therefore, it is emphasized that there is a need to secure evacuation aids when seats or standing zones larger than a certain size are installed. In accordance with the current regulations, the number of security personnel and the arrangement standard of the emergency rescue staff according to the size of the event is needed. In case of emergency, it is necessary to secure rescue personnel and emergency vehicles for emergency rescue. Prohibition of circulation of public officials in charge of performances and events, recruitment of experts and enhancement of safety mind of organizers, and budgeting measures were also required. Finally, based on the results of the AHP priorities analyzed in this study, it is necessary to propose the risk factors through the revision of the laws that quantify the various risk factors of domestic performances and event venues. In addition, it is expected to improve the safety management level of domestic performance venues and the continuous development of domestic performance safety culture by observing the regulations of related legal system.
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