자본주의 시장 내 거대 플랫폼은 디지털 음원 유통 서비스 시장을 장악하였고, 이는 음원 생산자의 수익분배 문제를 야기하고 서비스를 획일화하는 등 음원 시장의 다양한 문제의 근원이 되고 있다. 본 논문은 이런 시장 독점의 문제를 개선할 수 있는 방안을 모색하는 대안 연구에 해당한다. 즉 이 글은 음원 생태계가 보다 민주적 운영 조직과 음원 생태계 내 이용자들의 자발적 참여를 통해 보다 나은 음원 유통 환경을 만들기 위한 대안 모델을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 현재 음원시장에 새롭게 등장한 대안 모델들의 가치에 대한 문제의식에서 출발하였으며, 논문의 주요 논의들은 다음과 같다. 첫째, 글로벌 시장에 혼재된 음원 유통 모델의 작동 기제를 몇 가지 변인들에 의해 구분하여 범주화해 유형화하고 있다. 글로벌 음원 유통 모델의 유형화는 개방도와 집중도를 축으로 구분하여 각각 독점형, 자율형, 조건부개방형, 분산거래형로 유형화를 시도하고 있다. 둘째, 유형화된 음원 유통 모델에서 분석 사례를 선정하였으며 이로부터 유형별 특성을 도출하였다. 분석 사례는 자율형으로 춘, 조건부개방형으로 자멘도, 분산거래형으로 레즈네이트를 선정하였다. 선정된 사례는 형성과정, 설립주체, 작동방식, 조직관계, 수익방식, 사회경제적 의의의 여섯 가지 분석틀로 각 유형별 특성을 분석하였다. 분석결과, 사례의 주요 특성으로 자율형인 춘은 탈집중 거래와 개방형 음원서비스로서 자본주의 시장 내 공정한 경쟁체제를 구현했지만 음원 생산자 간 수익 양극화 문제는 여전히 상존하고 있었고 이점은 춘의 한계점으로 볼 수 있었다. 조건부개방형인 자멘도는 집중형 거래구조로 비영리 목적에 한해서만 음원을 개방하는 조건부 개방형이 특징이다. 자멘도는 개방형 인디 음원서비스로서 자립적 성공을 한 대표 모델로 의의를 갖지만 모델의 확장을 위해 점차 수익 범위를 넓혀가면서 기업 독점 모델과 유사해질 수 있다는 우려를 안고 있다. 분산거래형인 레즈네이트는 탈집중 거래 방식과 민주적 ...
요 약
제 목 : 디지털 음원 유통 모델 유형화 및 대안 연구
자본주의 시장 내 거대 플랫폼은 디지털 음원 유통 서비스 시장을 장악하였고, 이는 음원 생산자의 수익분배 문제를 야기하고 서비스를 획일화하는 등 음원 시장의 다양한 문제의 근원이 되고 있다. 본 논문은 이런 시장 독점의 문제를 개선할 수 있는 방안을 모색하는 대안 연구에 해당한다. 즉 이 글은 음원 생태계가 보다 민주적 운영 조직과 음원 생태계 내 이용자들의 자발적 참여를 통해 보다 나은 음원 유통 환경을 만들기 위한 대안 모델을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 현재 음원시장에 새롭게 등장한 대안 모델들의 가치에 대한 문제의식에서 출발하였으며, 논문의 주요 논의들은 다음과 같다. 첫째, 글로벌 시장에 혼재된 음원 유통 모델의 작동 기제를 몇 가지 변인들에 의해 구분하여 범주화해 유형화하고 있다. 글로벌 음원 유통 모델의 유형화는 개방도와 집중도를 축으로 구분하여 각각 독점형, 자율형, 조건부개방형, 분산거래형로 유형화를 시도하고 있다. 둘째, 유형화된 음원 유통 모델에서 분석 사례를 선정하였으며 이로부터 유형별 특성을 도출하였다. 분석 사례는 자율형으로 춘, 조건부개방형으로 자멘도, 분산거래형으로 레즈네이트를 선정하였다. 선정된 사례는 형성과정, 설립주체, 작동방식, 조직관계, 수익방식, 사회경제적 의의의 여섯 가지 분석틀로 각 유형별 특성을 분석하였다. 분석결과, 사례의 주요 특성으로 자율형인 춘은 탈집중 거래와 개방형 음원서비스로서 자본주의 시장 내 공정한 경쟁체제를 구현했지만 음원 생산자 간 수익 양극화 문제는 여전히 상존하고 있었고 이점은 춘의 한계점으로 볼 수 있었다. 조건부개방형인 자멘도는 집중형 거래구조로 비영리 목적에 한해서만 음원을 개방하는 조건부 개방형이 특징이다. 자멘도는 개방형 인디 음원서비스로서 자립적 성공을 한 대표 모델로 의의를 갖지만 모델의 확장을 위해 점차 수익 범위를 넓혀가면서 기업 독점 모델과 유사해질 수 있다는 우려를 안고 있다. 분산거래형인 레즈네이트는 탈집중 거래 방식과 민주적 의사결정 방법 그리고 수익 양극화의 문제를 개선하기 위해 수익배분 방식 등 기존 자본주의 모델에서 볼 수 없었던 방식을 시도를 하였으며, 이런 점은 레즈네이트에 가장 큰 대안적 의의를 갖게 했다. 하지만 레즈네이트는 음원 확보량과 품질, 이용자 사용성이 미흡하여 이용성 개선이 필요했다. 주요 사례를 분석한 결과, 민주적 운영구조와 수익 양극화 개선과 같은 대안적 의의와 이용자 편의성과 음원 양과 품질과 같은 이용가치는 서로 상반된 경향을 보이며, 이 속성들이 양립하기 쉽지 않은 것을 수 있었다. 마지막으로 대안 모델 사례들의 주요 특징들에 기반해 대안 모델을 구성하고 이의 활성화 방안을 제안하였다. 대안적 유통 모델은 기존 기업 독점을 완화하고 음원 생산자들의 유통 채널을 다변화하는 효과가 있다. 본 논문에서는 수익배분율이나 음원 유통 가격과 같은 직접적인 시장 정책은 글로벌 음원 유통 모델에 큰 실효성이 없다고 보고, 대안 모델을 육성하는 간접적인 정책을 방안으로 모색하였다. 이런 정책 환경과 대안 사례에서 도출된 디지털 음원 유통 모델의 특징을 바탕으로 지속성을 가정한 보다 민주적으로 운영되는 이상적 대안 유통 모델을 모델링하였다. 대안 모델은 가장 민주적 구조를 갖고 있는 음악 협동조합을 중심으로 음악 스타트업의 협력체를 구성하는 대안 음원 유통서비스를 제안하고 있다. 또한, 이 협력체의 자발적인 참여자 활성화 방안으로 퍼블릭 블록체인의 기여보상 시스템을 도입하여 음악 협동조합, 음악 스타트업, 음원 이용자, 자원협력자 그룹에 의해 권력이 탈집중화된 음원 유통 생태계를 모색했다. 대안 모델의 참여 보상 시스템은 보다 현실주의적인 참여자 동기 부여를 만든다. 참여자가 대안 음원 모델에 자발적으로 기여를 한다면 기업 독점 유통 모델에 대한 경쟁력을 갖게 할 수 있다고 보았다. 이를 바탕으로 대안 모델이 활성화되고 음원 생태계를 보다 풍요롭고 민주적 환경으로 만들 수 있다고 봤다.
요 약
제 목 : 디지털 음원 유통 모델 유형화 및 대안 연구
자본주의 시장 내 거대 플랫폼은 디지털 음원 유통 서비스 시장을 장악하였고, 이는 음원 생산자의 수익분배 문제를 야기하고 서비스를 획일화하는 등 음원 시장의 다양한 문제의 근원이 되고 있다. 본 논문은 이런 시장 독점의 문제를 개선할 수 있는 방안을 모색하는 대안 연구에 해당한다. 즉 이 글은 음원 생태계가 보다 민주적 운영 조직과 음원 생태계 내 이용자들의 자발적 참여를 통해 보다 나은 음원 유통 환경을 만들기 위한 대안 모델을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 현재 음원시장에 새롭게 등장한 대안 모델들의 가치에 대한 문제의식에서 출발하였으며, 논문의 주요 논의들은 다음과 같다. 첫째, 글로벌 시장에 혼재된 음원 유통 모델의 작동 기제를 몇 가지 변인들에 의해 구분하여 범주화해 유형화하고 있다. 글로벌 음원 유통 모델의 유형화는 개방도와 집중도를 축으로 구분하여 각각 독점형, 자율형, 조건부개방형, 분산거래형로 유형화를 시도하고 있다. 둘째, 유형화된 음원 유통 모델에서 분석 사례를 선정하였으며 이로부터 유형별 특성을 도출하였다. 분석 사례는 자율형으로 춘, 조건부개방형으로 자멘도, 분산거래형으로 레즈네이트를 선정하였다. 선정된 사례는 형성과정, 설립주체, 작동방식, 조직관계, 수익방식, 사회경제적 의의의 여섯 가지 분석틀로 각 유형별 특성을 분석하였다. 분석결과, 사례의 주요 특성으로 자율형인 춘은 탈집중 거래와 개방형 음원서비스로서 자본주의 시장 내 공정한 경쟁체제를 구현했지만 음원 생산자 간 수익 양극화 문제는 여전히 상존하고 있었고 이점은 춘의 한계점으로 볼 수 있었다. 조건부개방형인 자멘도는 집중형 거래구조로 비영리 목적에 한해서만 음원을 개방하는 조건부 개방형이 특징이다. 자멘도는 개방형 인디 음원서비스로서 자립적 성공을 한 대표 모델로 의의를 갖지만 모델의 확장을 위해 점차 수익 범위를 넓혀가면서 기업 독점 모델과 유사해질 수 있다는 우려를 안고 있다. 분산거래형인 레즈네이트는 탈집중 거래 방식과 민주적 의사결정 방법 그리고 수익 양극화의 문제를 개선하기 위해 수익배분 방식 등 기존 자본주의 모델에서 볼 수 없었던 방식을 시도를 하였으며, 이런 점은 레즈네이트에 가장 큰 대안적 의의를 갖게 했다. 하지만 레즈네이트는 음원 확보량과 품질, 이용자 사용성이 미흡하여 이용성 개선이 필요했다. 주요 사례를 분석한 결과, 민주적 운영구조와 수익 양극화 개선과 같은 대안적 의의와 이용자 편의성과 음원 양과 품질과 같은 이용가치는 서로 상반된 경향을 보이며, 이 속성들이 양립하기 쉽지 않은 것을 수 있었다. 마지막으로 대안 모델 사례들의 주요 특징들에 기반해 대안 모델을 구성하고 이의 활성화 방안을 제안하였다. 대안적 유통 모델은 기존 기업 독점을 완화하고 음원 생산자들의 유통 채널을 다변화하는 효과가 있다. 본 논문에서는 수익배분율이나 음원 유통 가격과 같은 직접적인 시장 정책은 글로벌 음원 유통 모델에 큰 실효성이 없다고 보고, 대안 모델을 육성하는 간접적인 정책을 방안으로 모색하였다. 이런 정책 환경과 대안 사례에서 도출된 디지털 음원 유통 모델의 특징을 바탕으로 지속성을 가정한 보다 민주적으로 운영되는 이상적 대안 유통 모델을 모델링하였다. 대안 모델은 가장 민주적 구조를 갖고 있는 음악 협동조합을 중심으로 음악 스타트업의 협력체를 구성하는 대안 음원 유통서비스를 제안하고 있다. 또한, 이 협력체의 자발적인 참여자 활성화 방안으로 퍼블릭 블록체인의 기여보상 시스템을 도입하여 음악 협동조합, 음악 스타트업, 음원 이용자, 자원협력자 그룹에 의해 권력이 탈집중화된 음원 유통 생태계를 모색했다. 대안 모델의 참여 보상 시스템은 보다 현실주의적인 참여자 동기 부여를 만든다. 참여자가 대안 음원 모델에 자발적으로 기여를 한다면 기업 독점 유통 모델에 대한 경쟁력을 갖게 할 수 있다고 보았다. 이를 바탕으로 대안 모델이 활성화되고 음원 생태계를 보다 풍요롭고 민주적 환경으로 만들 수 있다고 봤다.
A Study of Modeling & Alternative on Digital Music Distribution model
Jang, Sung-Wook (Supervisor Lee, Kwang-Suk) Dept. of Digital & Cultural Policy Graduate School of Public Policy and Information Technology Seoul National University of Science and Technol...
Abstract
A Study of Modeling & Alternative on Digital Music Distribution model
Jang, Sung-Wook (Supervisor Lee, Kwang-Suk) Dept. of Digital & Cultural Policy Graduate School of Public Policy and Information Technology Seoul National University of Science and Technology
The platform in the capitalist market has dominated the digital music distribution service market, which is causing the problem of profit distribution of the music producer and uniformity of the service. This study is made to find ways to improve the market monopoly problem through alternatives. The purpose of this study is to find an alternative model for music ecosystem to create better music circulation environment through voluntary participation of users in democratic operating organization and music ecosystem. In this study, the following discussion is made based on the consciousness of the value of alternative models newly emerging in the music market. First, the operating mechanism of the music distribution model in the global market is categorized and classified by several variables. The typology of the global music distribution model is typified by the proprietary type, autonomous type, conditional open type, and distributed trading type based on the openness and concentration characteristics. Secondly, The analysis cases were selected as 'Choon' as autonomous type, 'Zamendo' as conditional open type, and 'Resonate' as distributed trading type. The selected cases analyzed characteristics of each type by six analysis frameworks: forming process, establishment subject, operating method, organization relation, profit method, socioeconomic significance. As a result of analysis, 'Chun', an autonomous type, implemented a fair competition system within the capitalist market as a decentralized transaction and an open source service, but there was still a problem of polarization of revenue among producers of music. Zamendo, a conditional open type, is a concentrated transaction type, and features a conditional open type that opens the music only for non-commercial purposes. While Zamendo is a representative model of indie music service, it is concerned that it may be similar to the proprietary model, gradually expanding the scope of the model to expand the model. Resonate, a decentralized transaction type, attempted a method that was not found in existing capitalist models, such as decentralization, democratic decision-making, and revenue allocation to improve the problem of polarizing profits. Because of this, 'Resinate' has the greatest alternative significance. However, 'Resinate' needs to improve the usability because of lack of music, quality and user availability. As a result of analyzing the major cases, the alternative meaning such as improvement of democratic operating structure and profit polarization and utilization values such as user convenience, music volume and quality tend to be incompatible with each other. Finally, based on the main features of the alternative model cases, alternative models and ways to activate them are suggested. In this study, direct market policies such as profit distribution ratio and music distribution price are not effective in the global music distribution model. Therefore, it was sought as an indirect policy to foster alternative models. Based on the characteristics of digital music distribution model derived from this policy environment and alternative case, the ideal democratic alternative model assuming substantiality was modeled. The alternative model proposes alternative music distribution service which constitutes a partnership of music startup centered on music cooperatives having the most democratic structure. In addition, as a way of activating voluntary participants of this partnership, the contribution reimbursement system of the public block-chain was introduced and the eco-system of the music circulation where the power was decentralized by the music cooperative, the music startup, the music user, and the resource cooperation group was sought. The participation compensation system of the alternative model creates more realistic motivation of participants. Participation compensation systems in alternative models create more realistic participant motivation. If volunteers contribute voluntarily to the alternative music model, they will be able to gain competitiveness in the proprietary distribution model. Based on this, it is expected that the alternative model will be activated and the ecosystem of the sound source will be made richer and democratic environment.
Abstract
A Study of Modeling & Alternative on Digital Music Distribution model
Jang, Sung-Wook (Supervisor Lee, Kwang-Suk) Dept. of Digital & Cultural Policy Graduate School of Public Policy and Information Technology Seoul National University of Science and Technology
The platform in the capitalist market has dominated the digital music distribution service market, which is causing the problem of profit distribution of the music producer and uniformity of the service. This study is made to find ways to improve the market monopoly problem through alternatives. The purpose of this study is to find an alternative model for music ecosystem to create better music circulation environment through voluntary participation of users in democratic operating organization and music ecosystem. In this study, the following discussion is made based on the consciousness of the value of alternative models newly emerging in the music market. First, the operating mechanism of the music distribution model in the global market is categorized and classified by several variables. The typology of the global music distribution model is typified by the proprietary type, autonomous type, conditional open type, and distributed trading type based on the openness and concentration characteristics. Secondly, The analysis cases were selected as 'Choon' as autonomous type, 'Zamendo' as conditional open type, and 'Resonate' as distributed trading type. The selected cases analyzed characteristics of each type by six analysis frameworks: forming process, establishment subject, operating method, organization relation, profit method, socioeconomic significance. As a result of analysis, 'Chun', an autonomous type, implemented a fair competition system within the capitalist market as a decentralized transaction and an open source service, but there was still a problem of polarization of revenue among producers of music. Zamendo, a conditional open type, is a concentrated transaction type, and features a conditional open type that opens the music only for non-commercial purposes. While Zamendo is a representative model of indie music service, it is concerned that it may be similar to the proprietary model, gradually expanding the scope of the model to expand the model. Resonate, a decentralized transaction type, attempted a method that was not found in existing capitalist models, such as decentralization, democratic decision-making, and revenue allocation to improve the problem of polarizing profits. Because of this, 'Resinate' has the greatest alternative significance. However, 'Resinate' needs to improve the usability because of lack of music, quality and user availability. As a result of analyzing the major cases, the alternative meaning such as improvement of democratic operating structure and profit polarization and utilization values such as user convenience, music volume and quality tend to be incompatible with each other. Finally, based on the main features of the alternative model cases, alternative models and ways to activate them are suggested. In this study, direct market policies such as profit distribution ratio and music distribution price are not effective in the global music distribution model. Therefore, it was sought as an indirect policy to foster alternative models. Based on the characteristics of digital music distribution model derived from this policy environment and alternative case, the ideal democratic alternative model assuming substantiality was modeled. The alternative model proposes alternative music distribution service which constitutes a partnership of music startup centered on music cooperatives having the most democratic structure. In addition, as a way of activating voluntary participants of this partnership, the contribution reimbursement system of the public block-chain was introduced and the eco-system of the music circulation where the power was decentralized by the music cooperative, the music startup, the music user, and the resource cooperation group was sought. The participation compensation system of the alternative model creates more realistic motivation of participants. Participation compensation systems in alternative models create more realistic participant motivation. If volunteers contribute voluntarily to the alternative music model, they will be able to gain competitiveness in the proprietary distribution model. Based on this, it is expected that the alternative model will be activated and the ecosystem of the sound source will be made richer and democratic environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.