본 연구의 목적은 사업장 안전보건교육의 실태를 분석하고, 전문가 인터뷰를 통해 문제점과 원인을 파악하여 안전보건교육의 실효성을 강화하는 방안을 제시하고자 하는 것이다. 본 연구의 설문은 256개 사업장의 안전컨설턴트, 안전업무 담당자, 관리감독자, 근로자에게 안전보건교육실태를 조사하였으며, 인터뷰는 안전보건실무 경력 10년 이상인 안전컨설턴트 20명에게 사업장 안전보건교육 실태와 문제점에 대한 자세한 원인을 분석하였다. 설문은 SPSS(Statistical Package for the Social Science Version 25.0) 통계프로그램을 활용하였으며, 상관관계분석(Correlation), ...
본 연구의 목적은 사업장 안전보건교육의 실태를 분석하고, 전문가 인터뷰를 통해 문제점과 원인을 파악하여 안전보건교육의 실효성을 강화하는 방안을 제시하고자 하는 것이다. 본 연구의 설문은 256개 사업장의 안전컨설턴트, 안전업무 담당자, 관리감독자, 근로자에게 안전보건교육실태를 조사하였으며, 인터뷰는 안전보건실무 경력 10년 이상인 안전컨설턴트 20명에게 사업장 안전보건교육 실태와 문제점에 대한 자세한 원인을 분석하였다. 설문은 SPSS(Statistical Package for the Social Science Version 25.0) 통계프로그램을 활용하였으며, 상관관계분석(Correlation), 빈도분석, 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였고, 인터뷰는 반구조화 면접(Semi-Structured Interview)기법으로 심층면접을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 토대로 사업장 안전보건교육과 관련하여 다음 같은 실태를 확인하였다. 첫째, 사업주들은 사업장 안전보건교육의 필요성을 느끼고 교육 실시의무를 인지하고 있는 것으로 조사되었으나, 그런 인식에 비해 충분한 예산과 시간을 투자하는 데는 소극적이고, 아직도 사업장 생산·품질향상 교육에 비해 안전보건교육의 비중이 낮은 것으로 파악되었다. 둘째, 다수의 사업장이 안전보건교육 매뉴얼, 전용 안전교육장, 교육 실시 후 이력관리, 안전보건교육 실시에 따른 성과측정과 같은 안전보건교육 운영 시스템이 부족한 것으로 나타났다. 반면, PSM(Process Safety Management)대상 사업장은 비 대상 사업장보다 안전보건교육 시스템이 잘 마련되어 있는 것으로 조사 되었다. 셋째, 응답자 대부분은 안전보건교육이 위험 수준 및 위험요소를 파악하는 데 도움이 된다고 생각하였으나, 실제 사업장 안전보건교육의 실효성은 다소 낮은 것으로 파악되었다. 특히, 사업주의 의지가 낮고 안전보건교육 운영 시스템이 부족한 사업장일수록 교육의 만족도와 참여도가 떨어지는 것으로 나타났다. 넷째, 사업장 감독 시 안전보건교육 실시 여부 확인 방법은 대부분 서류상으로만 확인이 이루어져 안전보건교육을 실시하지 않거나 일부만 실시하더라도 법위반 사항을 적발하기 어렵다는 의견이 주를 이루었다. 또한, 감독 시 안전보건교육 미 실시에 대한 시정지시조차도 서류 제출과 같은 요식행위로 면피하고 있음을 확인하였다. 이상에서 확인된 사업장 안전보건교육 실태를 바탕으로 교육의 실효성 확보를 위한 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 사업주의 적극적인 안전보건교육 실시를 유도하기 위해서는 안전보건교육을 실시하니 않으면 법을 준수하였을 때의 비용보다 미 준수 비용이 훨씬 크다는 인식을 가질 수 있도록 과태료 부과 금액을 현행보다 상향조정하고, 미실시 교육에 대해서는 반드시 소급하여 실시하도록 하는 개선명령이 이루어지도록 하는 제도적 보완이 필요할 것이다. 둘째, 사업장 안전보건교육의 실효성 강화를 위해서는 안전보건교육 운영 시스템이 체계적으로 구축되어야 할 것이다. 이를 위해 우수한 안전보건교육 강사 육성이 시급하고, 체계적인 안전보건교육의 실시를 위해 P(계획)-D(실행)-C(평가)-A(개선) 사이클의 적용이 필요할 것이다. 셋째, 효과적인 안전보건교육을 위해서는 강의(OFF-JT)방식 교육, OJT방식 교육, 토의방식 교육, 문제해결방식 교육 등 다양한 교육방법을 도입하고, ‘Know How’만 가르치는 것이 아니라 ‘Know Why’도 가르쳐 그 원리를 알도록 하는 교육이 필요할 것이다. 또한, 작업절차서, 위험성평가 등의 사업장내 안전보건활동과 연계된 교육이 이루어져야 할 것이다. 넷째, 효과적인 감독을 실시하기 위해 특정분야의 자격 소지자 또는 실무경험이 있는 산업안전 감독관의 자격요건을 강화하고, 사업장 감독 시 안전보건교육 실시 여부 확인 방법이 체계화 되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 사업장 안전보건교육의 실태를 분석하고, 전문가 인터뷰를 통해 문제점과 원인을 파악하여 안전보건교육의 실효성을 강화하는 방안을 제시하고자 하는 것이다. 본 연구의 설문은 256개 사업장의 안전컨설턴트, 안전업무 담당자, 관리감독자, 근로자에게 안전보건교육실태를 조사하였으며, 인터뷰는 안전보건실무 경력 10년 이상인 안전컨설턴트 20명에게 사업장 안전보건교육 실태와 문제점에 대한 자세한 원인을 분석하였다. 설문은 SPSS(Statistical Package for the Social Science Version 25.0) 통계프로그램을 활용하였으며, 상관관계분석(Correlation), 빈도분석, 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였고, 인터뷰는 반구조화 면접(Semi-Structured Interview)기법으로 심층면접을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 토대로 사업장 안전보건교육과 관련하여 다음 같은 실태를 확인하였다. 첫째, 사업주들은 사업장 안전보건교육의 필요성을 느끼고 교육 실시의무를 인지하고 있는 것으로 조사되었으나, 그런 인식에 비해 충분한 예산과 시간을 투자하는 데는 소극적이고, 아직도 사업장 생산·품질향상 교육에 비해 안전보건교육의 비중이 낮은 것으로 파악되었다. 둘째, 다수의 사업장이 안전보건교육 매뉴얼, 전용 안전교육장, 교육 실시 후 이력관리, 안전보건교육 실시에 따른 성과측정과 같은 안전보건교육 운영 시스템이 부족한 것으로 나타났다. 반면, PSM(Process Safety Management)대상 사업장은 비 대상 사업장보다 안전보건교육 시스템이 잘 마련되어 있는 것으로 조사 되었다. 셋째, 응답자 대부분은 안전보건교육이 위험 수준 및 위험요소를 파악하는 데 도움이 된다고 생각하였으나, 실제 사업장 안전보건교육의 실효성은 다소 낮은 것으로 파악되었다. 특히, 사업주의 의지가 낮고 안전보건교육 운영 시스템이 부족한 사업장일수록 교육의 만족도와 참여도가 떨어지는 것으로 나타났다. 넷째, 사업장 감독 시 안전보건교육 실시 여부 확인 방법은 대부분 서류상으로만 확인이 이루어져 안전보건교육을 실시하지 않거나 일부만 실시하더라도 법위반 사항을 적발하기 어렵다는 의견이 주를 이루었다. 또한, 감독 시 안전보건교육 미 실시에 대한 시정지시조차도 서류 제출과 같은 요식행위로 면피하고 있음을 확인하였다. 이상에서 확인된 사업장 안전보건교육 실태를 바탕으로 교육의 실효성 확보를 위한 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 사업주의 적극적인 안전보건교육 실시를 유도하기 위해서는 안전보건교육을 실시하니 않으면 법을 준수하였을 때의 비용보다 미 준수 비용이 훨씬 크다는 인식을 가질 수 있도록 과태료 부과 금액을 현행보다 상향조정하고, 미실시 교육에 대해서는 반드시 소급하여 실시하도록 하는 개선명령이 이루어지도록 하는 제도적 보완이 필요할 것이다. 둘째, 사업장 안전보건교육의 실효성 강화를 위해서는 안전보건교육 운영 시스템이 체계적으로 구축되어야 할 것이다. 이를 위해 우수한 안전보건교육 강사 육성이 시급하고, 체계적인 안전보건교육의 실시를 위해 P(계획)-D(실행)-C(평가)-A(개선) 사이클의 적용이 필요할 것이다. 셋째, 효과적인 안전보건교육을 위해서는 강의(OFF-JT)방식 교육, OJT방식 교육, 토의방식 교육, 문제해결방식 교육 등 다양한 교육방법을 도입하고, ‘Know How’만 가르치는 것이 아니라 ‘Know Why’도 가르쳐 그 원리를 알도록 하는 교육이 필요할 것이다. 또한, 작업절차서, 위험성평가 등의 사업장내 안전보건활동과 연계된 교육이 이루어져야 할 것이다. 넷째, 효과적인 감독을 실시하기 위해 특정분야의 자격 소지자 또는 실무경험이 있는 산업안전 감독관의 자격요건을 강화하고, 사업장 감독 시 안전보건교육 실시 여부 확인 방법이 체계화 되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to analyze the actual situation of safety and health education at workplace and to suggest ways to enhance the effectiveness of safety and health education by analyzing the problems and causes through expert interviews. The survey questionnaire surveyed the safety an...
The purpose of this study is to analyze the actual situation of safety and health education at workplace and to suggest ways to enhance the effectiveness of safety and health education by analyzing the problems and causes through expert interviews. The survey questionnaire surveyed the safety and health education practices of 256 safety management consultants, safety managers, supervisors, and workers in 256 workplaces. The interviews were conducted with 20 safety consultants who have more than 10 years of experience in safety and health work, The reason for this is analyzed. The questionnaire used statistical program for SPSS (Statistical Package for the Social Science Version 25.0), correlation analysis, frequency analysis and multiple regression analysis. Semi-Structured Interview In - depth interview was conducted using the interview technique. Based on the above research methods and procedures, we have confirmed the following facts related to safety and health education at workplaces. First, the employers felt the necessity of safety and health education at the workplace and were aware that they were aware of the obligation to conduct education. However, they were not able to invest enough time and budget in recognition of such recognition. Of the total. Second, many workplaces have lacked safety and health education management system such as safety and health education manual, dedicated safety training center, history management after training, and measurement of performance by implementing safety and health education. On the other hand, PSM (Process Safety Management) sites were found to have better safety and health education systems than non - target sites. Third, most of the respondents thought that the safety and health education helped to identify the risk level and the risk factors, but the actual effectiveness of the safety and health education in the workplace was found to be somewhat low. Especially, it was found that the satisfaction level and the participation level of the education were lower in the workplace where the employer 's willingness was low and the safety and health education operating system was lacking. Fourth, most of the methods of confirming the safety and health education at the workplace supervision were confirmed only on paper, so that it was difficult to detect the violation of the law even if the safety and health education was not carried out or only partly. In addition, it was confirmed that even the directive for the non - supervision of the safety and health education at the time of supervision is also avoided by the catering activities such as the submission of documents. Based on the actual situation of the safety and health education at the workplace identified above, we suggest the improvement plan for securing the effectiveness of education. First, in order to induce employers to engage in active safety and health education, if the safety and health education is conducted, the amount of penalty charge should be increased from the current level so that the perceived cost of non-compliance is much greater than the cost of compliance with the law. It is necessary to make systematic supplement to make improvement orders to be carried out retroactively for education. Second, in order to strengthen the effectiveness of the workplace safety and health education system, a safety and health education operating system should be structured systematically. To do this, it is necessary to develop excellent safety and health education instructors, and it will be necessary to apply the P (Plan)-D(Practice)-C(Evaluation)-A(Improvement) cycle to implement systematic safety and health education. Third, for effective safety and health education, various education methods such as OFF-JT education, OJT education, discussion education and problem-solving education are introduced and 'Know Why' You will need an education that teaches and knows the principles. In addition, education linked to safety and health activities in the workplace, such as work procedures and risk assessment, should be conducted. Fourth, in order to carry out effective supervision, it is necessary to strengthen the qualifications of the qualification holders of the specific field or the occupational safety supervisor who has practical experience, and to systematize how to check whether the safety and health education is conducted when supervising the workplace.
The purpose of this study is to analyze the actual situation of safety and health education at workplace and to suggest ways to enhance the effectiveness of safety and health education by analyzing the problems and causes through expert interviews. The survey questionnaire surveyed the safety and health education practices of 256 safety management consultants, safety managers, supervisors, and workers in 256 workplaces. The interviews were conducted with 20 safety consultants who have more than 10 years of experience in safety and health work, The reason for this is analyzed. The questionnaire used statistical program for SPSS (Statistical Package for the Social Science Version 25.0), correlation analysis, frequency analysis and multiple regression analysis. Semi-Structured Interview In - depth interview was conducted using the interview technique. Based on the above research methods and procedures, we have confirmed the following facts related to safety and health education at workplaces. First, the employers felt the necessity of safety and health education at the workplace and were aware that they were aware of the obligation to conduct education. However, they were not able to invest enough time and budget in recognition of such recognition. Of the total. Second, many workplaces have lacked safety and health education management system such as safety and health education manual, dedicated safety training center, history management after training, and measurement of performance by implementing safety and health education. On the other hand, PSM (Process Safety Management) sites were found to have better safety and health education systems than non - target sites. Third, most of the respondents thought that the safety and health education helped to identify the risk level and the risk factors, but the actual effectiveness of the safety and health education in the workplace was found to be somewhat low. Especially, it was found that the satisfaction level and the participation level of the education were lower in the workplace where the employer 's willingness was low and the safety and health education operating system was lacking. Fourth, most of the methods of confirming the safety and health education at the workplace supervision were confirmed only on paper, so that it was difficult to detect the violation of the law even if the safety and health education was not carried out or only partly. In addition, it was confirmed that even the directive for the non - supervision of the safety and health education at the time of supervision is also avoided by the catering activities such as the submission of documents. Based on the actual situation of the safety and health education at the workplace identified above, we suggest the improvement plan for securing the effectiveness of education. First, in order to induce employers to engage in active safety and health education, if the safety and health education is conducted, the amount of penalty charge should be increased from the current level so that the perceived cost of non-compliance is much greater than the cost of compliance with the law. It is necessary to make systematic supplement to make improvement orders to be carried out retroactively for education. Second, in order to strengthen the effectiveness of the workplace safety and health education system, a safety and health education operating system should be structured systematically. To do this, it is necessary to develop excellent safety and health education instructors, and it will be necessary to apply the P (Plan)-D(Practice)-C(Evaluation)-A(Improvement) cycle to implement systematic safety and health education. Third, for effective safety and health education, various education methods such as OFF-JT education, OJT education, discussion education and problem-solving education are introduced and 'Know Why' You will need an education that teaches and knows the principles. In addition, education linked to safety and health activities in the workplace, such as work procedures and risk assessment, should be conducted. Fourth, in order to carry out effective supervision, it is necessary to strengthen the qualifications of the qualification holders of the specific field or the occupational safety supervisor who has practical experience, and to systematize how to check whether the safety and health education is conducted when supervising the workplace.
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