본 연구는 연구자가 전동열차 기관사로 근무하며 열차 운행 시 실제 느꼈던 눈부심에 대해 안전운행에 눈부심이 지장을 준다는 판단 하에 본 연구를 시작하게 되었다. 연구의 목적은 전동열차 운행 시 발생하는 운전실의 눈부심에 대해 실차 실험과 설문지를 통한 평가를 하여 눈부심을 완화하고 방지할 수 있는 개선대책을 찾아 열차 안전운행과 기관사 시력보호 및 신체보호에 이바지하기 위함이다. 연구의 방법은 기존연구의 틀을 바탕으로 실정에 맞게 단순화시켜 비교연구를 한 논문이다. 기존연구는 열차 운전실 실물크기 모형(Full-size ...
본 연구는 연구자가 전동열차 기관사로 근무하며 열차 운행 시 실제 느꼈던 눈부심에 대해 안전운행에 눈부심이 지장을 준다는 판단 하에 본 연구를 시작하게 되었다. 연구의 목적은 전동열차 운행 시 발생하는 운전실의 눈부심에 대해 실차 실험과 설문지를 통한 평가를 하여 눈부심을 완화하고 방지할 수 있는 개선대책을 찾아 열차 안전운행과 기관사 시력보호 및 신체보호에 이바지하기 위함이다. 연구의 방법은 기존연구의 틀을 바탕으로 실정에 맞게 단순화시켜 비교연구를 한 논문이다. 기존연구는 열차 운전실 실물크기 모형(Full-size mock-up)에서 눈부심을 평가하였으나 본 연구는 실제 운행하는 전동열차 운전실에서 눈부심을 평가하였다. 눈부심의 평가는 전동열차 운전실 전면유리에 조도계를 3×3 그리드 시스템으로 장착하고 기관사는 조도계를 부착한 헬멧을 쓰고 태양광의 조도를 측정하여 평가하는 방법과 실제 전동열차를 운행하는 기관사를 대상으로 설문지를 통해 평가하는 방법으로 구성되었다. 실험 결과를 보면 일광 시간대에 따라 조도 값의 차이가 있었다. 그리고 기관사 헬멧 조도 측정값은 운전실 설계에 따라 조도 값의 차이가 발견되었다. 설문을 통한 평가는 눈부심이 운전에 미치는 영향을 실험하여 응답결과에 따른 분석을 하였다. 그 결과 눈부심이 운전에 미치는 영향으로 안전 문제가 심각했고 다만, 운전실 내부조명과 햇빛에 의한 운전실 제어대 반사 눈부심에서만 기관사 근무경력과 나이에 따른 차이가 있는 것으로 분석되었다. 위 연구결과를 토대로 고찰을 하여 정부와 철도공사에 대한 개선대책과 정책적인 제안을 제시하였다. 결국, 이런 개선방안은 신조차량 제작 시 운전실 설계에 모두 반영되어야 할 것이다.
본 연구는 연구자가 전동열차 기관사로 근무하며 열차 운행 시 실제 느꼈던 눈부심에 대해 안전운행에 눈부심이 지장을 준다는 판단 하에 본 연구를 시작하게 되었다. 연구의 목적은 전동열차 운행 시 발생하는 운전실의 눈부심에 대해 실차 실험과 설문지를 통한 평가를 하여 눈부심을 완화하고 방지할 수 있는 개선대책을 찾아 열차 안전운행과 기관사 시력보호 및 신체보호에 이바지하기 위함이다. 연구의 방법은 기존연구의 틀을 바탕으로 실정에 맞게 단순화시켜 비교연구를 한 논문이다. 기존연구는 열차 운전실 실물크기 모형(Full-size mock-up)에서 눈부심을 평가하였으나 본 연구는 실제 운행하는 전동열차 운전실에서 눈부심을 평가하였다. 눈부심의 평가는 전동열차 운전실 전면유리에 조도계를 3×3 그리드 시스템으로 장착하고 기관사는 조도계를 부착한 헬멧을 쓰고 태양광의 조도를 측정하여 평가하는 방법과 실제 전동열차를 운행하는 기관사를 대상으로 설문지를 통해 평가하는 방법으로 구성되었다. 실험 결과를 보면 일광 시간대에 따라 조도 값의 차이가 있었다. 그리고 기관사 헬멧 조도 측정값은 운전실 설계에 따라 조도 값의 차이가 발견되었다. 설문을 통한 평가는 눈부심이 운전에 미치는 영향을 실험하여 응답결과에 따른 분석을 하였다. 그 결과 눈부심이 운전에 미치는 영향으로 안전 문제가 심각했고 다만, 운전실 내부조명과 햇빛에 의한 운전실 제어대 반사 눈부심에서만 기관사 근무경력과 나이에 따른 차이가 있는 것으로 분석되었다. 위 연구결과를 토대로 고찰을 하여 정부와 철도공사에 대한 개선대책과 정책적인 제안을 제시하였다. 결국, 이런 개선방안은 신조차량 제작 시 운전실 설계에 모두 반영되어야 할 것이다.
In this study, the researcher started the study under the judgment that the glare that he felt when operating the train was working as an electric train engineer, and that the glare would interfere with safety operation. The purpose of this study is to contribute to the safe operation of trains,...
In this study, the researcher started the study under the judgment that the glare that he felt when operating the train was working as an electric train engineer, and that the glare would interfere with safety operation. The purpose of this study is to contribute to the safe operation of trains, the vision of the engineer and the protection of the body by finding the improvement measures that can prevent the glare by evaluating the glare generated during the electric train operation through actual vehicle tests and questionnaires. The method of the study is based on the framework of the existing research and is a comparative study in which it is simplified according to the actual situation. Previous studies evaluated glare in a full-size mock-up model, but this study evaluated the glare in an actual operating train cab. The evaluation of the glare was carried out by using a 3 × 3 grid system on the windshield of the electric train cab and measuring the illuminance of the sun by using a helmet with an illuminometer attached to the engine and a questionnaire The results are summarized as follows. Experimental results show that there is a difference in illuminance values according to daylight hours. Then, the difference in illuminance value was found according to the cab design. The results of the questionnaire showed that the effect of glare on driving was analyzed and analyzed according to the response results. As a result, it was analyzed that the safety problem was serious due to the influence of the glare on the driving. However, it was analyzed that there was a difference according to the career history and the ages of the driver only in the cab control and the reflection glare due to the sunlight. Based on the results of this study, we suggest the improvement measures and the policy suggestions for the government and the railway corporation. In the end, these improvements should be reflected in the design of the cab in the construction of the newbuilding vehicle.
In this study, the researcher started the study under the judgment that the glare that he felt when operating the train was working as an electric train engineer, and that the glare would interfere with safety operation. The purpose of this study is to contribute to the safe operation of trains, the vision of the engineer and the protection of the body by finding the improvement measures that can prevent the glare by evaluating the glare generated during the electric train operation through actual vehicle tests and questionnaires. The method of the study is based on the framework of the existing research and is a comparative study in which it is simplified according to the actual situation. Previous studies evaluated glare in a full-size mock-up model, but this study evaluated the glare in an actual operating train cab. The evaluation of the glare was carried out by using a 3 × 3 grid system on the windshield of the electric train cab and measuring the illuminance of the sun by using a helmet with an illuminometer attached to the engine and a questionnaire The results are summarized as follows. Experimental results show that there is a difference in illuminance values according to daylight hours. Then, the difference in illuminance value was found according to the cab design. The results of the questionnaire showed that the effect of glare on driving was analyzed and analyzed according to the response results. As a result, it was analyzed that the safety problem was serious due to the influence of the glare on the driving. However, it was analyzed that there was a difference according to the career history and the ages of the driver only in the cab control and the reflection glare due to the sunlight. Based on the results of this study, we suggest the improvement measures and the policy suggestions for the government and the railway corporation. In the end, these improvements should be reflected in the design of the cab in the construction of the newbuilding vehicle.
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