지역특이성을 고려한 학교복합화시설 건축계획 연구 : - 동탄2 신도시 사례를 중심으로 - A Study on the Architectural Planning of Mixed-Use School Facilities Considering Local Characteristics원문보기
최근 들어 저출산·고령화 사회, 국민생활수준의 향상으로 교육·문화·복지등에 대한 수요가 늘어나면서 신도시를 중심으로 학교와 공공시설을 복합화하는 사례가 증가하고 있다. 물론, 농촌이나 강남과 같은 대도시에도 복합화시설이 건축, 운영되고 있지만 동탄이나 광교신도시와 같이 수도권 신도시에서는 좀 더 다양하고 광범위하게 복합화시설이 활용되고 있는 것을 볼 수 있다. 본 연구에서는 2002년부터 대두되기 시작한 학교복합화의 개념과 사례부터 2017년 개관하여 운영되고 있는 동탄2 신도시의 중앙 이음터까지의 자료를 통해 신도시의 지역특이성과 학교복합화시설의 건축계획을 크게 5장으로 구분하여 정리하였다. 제1장은 본 연구의 배경과 목적, 연구의 구성체계를 설명하였다. 제2장은 학교복합화시설의 개념과 사례를 국내와 국외사례로 나누어 설명하여 배치, 공간구성, 동선등의 특성을 정리하였다. 문헌연구 등을 통해 학교시설 복합화의 개념을 정의하고, ...
제 목 : 지역특이성을 고려한 학교복합화시설 건축계획 연구
최근 들어 저출산·고령화 사회, 국민생활수준의 향상으로 교육·문화·복지등에 대한 수요가 늘어나면서 신도시를 중심으로 학교와 공공시설을 복합화하는 사례가 증가하고 있다. 물론, 농촌이나 강남과 같은 대도시에도 복합화시설이 건축, 운영되고 있지만 동탄이나 광교신도시와 같이 수도권 신도시에서는 좀 더 다양하고 광범위하게 복합화시설이 활용되고 있는 것을 볼 수 있다. 본 연구에서는 2002년부터 대두되기 시작한 학교복합화의 개념과 사례부터 2017년 개관하여 운영되고 있는 동탄2 신도시의 중앙 이음터까지의 자료를 통해 신도시의 지역특이성과 학교복합화시설의 건축계획을 크게 5장으로 구분하여 정리하였다. 제1장은 본 연구의 배경과 목적, 연구의 구성체계를 설명하였다. 제2장은 학교복합화시설의 개념과 사례를 국내와 국외사례로 나누어 설명하여 배치, 공간구성, 동선등의 특성을 정리하였다. 문헌연구 등을 통해 학교시설 복합화의 개념을 정의하고, 사례연구에서 국·내외의 학교복합화시설을 다양하게 분석하였다. 제3장에서는 신도시의 지역특이성과 복합화시설을 정리, 신도시2기에 해당하는 광교신도시와 시흥배곧신도시의 지역특성을 비교, 분석하고 대표적인 학교복합화 사례를 통해 특성을 도출하였다. 이를 토대로 4장에서 동탄2 신도시의 학교복합화시설의 입지여건과 공간구성 현황을 파악하였고, 현재 운영중인 동탄2 신도시의 학교복합화시설의 관계자와 시청 관계자를 대상으로 학교복합화시설의 이용실태와 운영상 문제점에 대한 조사를 실시한 후 이를 종합하였다. 제5장에서는 종합적인 결론을 맺고 향후 연구방향과 한계성을 알아보았다. 이상과 같이 향후 신도시의 학교복합화시설 건립 시 고려 할 사항에 대해 종합해 보았는데, 본 연구가 신도시의 학교복합화시설 건축계획시 중요 고려사항이 되기를 희망하며 향후 보다 다양한 운영 사례에 대한 연구가 필요할 것으로 생각된다.
키워드 : 신도시, 특이성, 동탄2신도시, 학교복합화시설, 복합화, 지역공공시설
제 목 : 지역특이성을 고려한 학교복합화시설 건축계획 연구
최근 들어 저출산·고령화 사회, 국민생활수준의 향상으로 교육·문화·복지등에 대한 수요가 늘어나면서 신도시를 중심으로 학교와 공공시설을 복합화하는 사례가 증가하고 있다. 물론, 농촌이나 강남과 같은 대도시에도 복합화시설이 건축, 운영되고 있지만 동탄이나 광교신도시와 같이 수도권 신도시에서는 좀 더 다양하고 광범위하게 복합화시설이 활용되고 있는 것을 볼 수 있다. 본 연구에서는 2002년부터 대두되기 시작한 학교복합화의 개념과 사례부터 2017년 개관하여 운영되고 있는 동탄2 신도시의 중앙 이음터까지의 자료를 통해 신도시의 지역특이성과 학교복합화시설의 건축계획을 크게 5장으로 구분하여 정리하였다. 제1장은 본 연구의 배경과 목적, 연구의 구성체계를 설명하였다. 제2장은 학교복합화시설의 개념과 사례를 국내와 국외사례로 나누어 설명하여 배치, 공간구성, 동선등의 특성을 정리하였다. 문헌연구 등을 통해 학교시설 복합화의 개념을 정의하고, 사례연구에서 국·내외의 학교복합화시설을 다양하게 분석하였다. 제3장에서는 신도시의 지역특이성과 복합화시설을 정리, 신도시2기에 해당하는 광교신도시와 시흥배곧신도시의 지역특성을 비교, 분석하고 대표적인 학교복합화 사례를 통해 특성을 도출하였다. 이를 토대로 4장에서 동탄2 신도시의 학교복합화시설의 입지여건과 공간구성 현황을 파악하였고, 현재 운영중인 동탄2 신도시의 학교복합화시설의 관계자와 시청 관계자를 대상으로 학교복합화시설의 이용실태와 운영상 문제점에 대한 조사를 실시한 후 이를 종합하였다. 제5장에서는 종합적인 결론을 맺고 향후 연구방향과 한계성을 알아보았다. 이상과 같이 향후 신도시의 학교복합화시설 건립 시 고려 할 사항에 대해 종합해 보았는데, 본 연구가 신도시의 학교복합화시설 건축계획시 중요 고려사항이 되기를 희망하며 향후 보다 다양한 운영 사례에 대한 연구가 필요할 것으로 생각된다.
A Study on the Architectural Planning of Mixed-Use School Facilities Considering Local Characteristics - Focused On The Case Study Of DongtanⅡ New Town -
Kim, Hyun Ju (Supervisor Kim,, Min Kyung) Dept. of Architectural Design Graduate School of Industry and...
Abstract
A Study on the Architectural Planning of Mixed-Use School Facilities Considering Local Characteristics - Focused On The Case Study Of DongtanⅡ New Town -
Kim, Hyun Ju (Supervisor Kim,, Min Kyung) Dept. of Architectural Design Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Science and Technology
As the demand for education, culture and welfare is increasing due to the improvement of low birth rate, aging society, and national standard of living, schools and public facilities are being combined in new cities. Of course, complex facilities are being built and operated in large cities such as rural areas and Gangnam, but more diverse and widely used in new cities in the Seoul metropolitan area such as Dongtan and Gwanggyo New Town. In this study, the concept and example of school complex that began to emerge from 2002 to the central center of the new city of Dongtan 2, which was opened and operated in 2017, was divided into five chapters on the regional characteristics of the new city and the building characteristics of the school complex. Chapter 1 described the background, purpose and structure of the study. Chapter 2 divided the concepts and cases of complex school facilities into domestic and foreign cases and organized the characteristics of layout, space composition and copper lines. The concept of complex school facilities was defined through literature research, and various analysis of the school complex at home and abroad was conducted in a case study. In Chapter 3, the district specialties and complex facilities of the new city were organized, comparing and analyzing the regional characteristics of Gwanggyo New Town and Siheung Basin City, which correspond to the second phase of the new city, and derived the characteristics through a representative case of school complex. Based on this, the location and spatial composition of school complexes in the new town of Dongtan 2 were identified in Chapter 4 and the survey was conducted on the use of the complex and problems in operation of the complex after surveying the officials of the school complex and the viewers. In Chapter 5, the team reached a comprehensive conclusion and examined the direction and limitations of future research. As above, we have discussed the considerations of building a new school complex in the future. We hope that this research will be an important consideration when planning a new school complex in the new city, and we believe that more diverse operational cases will be needed in the future.
Keywords: New Town, Specificity, DongtanⅡ New Town, School Complexity, Complexity, and Local Public Facilities
Abstract
A Study on the Architectural Planning of Mixed-Use School Facilities Considering Local Characteristics - Focused On The Case Study Of DongtanⅡ New Town -
Kim, Hyun Ju (Supervisor Kim,, Min Kyung) Dept. of Architectural Design Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Science and Technology
As the demand for education, culture and welfare is increasing due to the improvement of low birth rate, aging society, and national standard of living, schools and public facilities are being combined in new cities. Of course, complex facilities are being built and operated in large cities such as rural areas and Gangnam, but more diverse and widely used in new cities in the Seoul metropolitan area such as Dongtan and Gwanggyo New Town. In this study, the concept and example of school complex that began to emerge from 2002 to the central center of the new city of Dongtan 2, which was opened and operated in 2017, was divided into five chapters on the regional characteristics of the new city and the building characteristics of the school complex. Chapter 1 described the background, purpose and structure of the study. Chapter 2 divided the concepts and cases of complex school facilities into domestic and foreign cases and organized the characteristics of layout, space composition and copper lines. The concept of complex school facilities was defined through literature research, and various analysis of the school complex at home and abroad was conducted in a case study. In Chapter 3, the district specialties and complex facilities of the new city were organized, comparing and analyzing the regional characteristics of Gwanggyo New Town and Siheung Basin City, which correspond to the second phase of the new city, and derived the characteristics through a representative case of school complex. Based on this, the location and spatial composition of school complexes in the new town of Dongtan 2 were identified in Chapter 4 and the survey was conducted on the use of the complex and problems in operation of the complex after surveying the officials of the school complex and the viewers. In Chapter 5, the team reached a comprehensive conclusion and examined the direction and limitations of future research. As above, we have discussed the considerations of building a new school complex in the future. We hope that this research will be an important consideration when planning a new school complex in the new city, and we believe that more diverse operational cases will be needed in the future.
Keywords: New Town, Specificity, DongtanⅡ New Town, School Complexity, Complexity, and Local Public Facilities
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.