게임 장르별 사운드 디자인 경향분석 : -게임 사운드 디자인에 영향을 주는 요인을 중심으로- Trend Analysis of Game Sound Design by Game Genre : - It focused on the factors that influence game sound design. -원문보기
최근 게임 산업은 대용량 고성능 스마트 폰의 보급과 광통신망의 발달로 PC나 콘솔 에서만 가능했던 게임들이 스마트 폰 에서도 가능해 졌다. 전 세계 어디서나 누구나 원하는 게임을 다운 받아 할 수 있게 되었고, 게임을 만드는 사람이면 누구 나 전 세계에 팔수도 있는 시대가 되었다. 또한 VR, AR, ...
최근 게임 산업은 대용량 고성능 스마트 폰의 보급과 광통신망의 발달로 PC나 콘솔 에서만 가능했던 게임들이 스마트 폰 에서도 가능해 졌다. 전 세계 어디서나 누구나 원하는 게임을 다운 받아 할 수 있게 되었고, 게임을 만드는 사람이면 누구 나 전 세계에 팔수도 있는 시대가 되었다. 또한 VR, AR, MR, 인공 지능등 기술의 발전으로 새로운 다양한 장르의 게임들이 생겨나고 있으며, 급속도로 발전 그리고 성장하고 있다. 게임 산업의 급속한 발전과 성장은 게임 개발 과정을 더욱더 고도화 시켰고, 분업 화 시켰다. 그래서 게임 기획, 프로그램, 그래픽, 사운드등 각 분야별 전문가들은 물 론, 더 세분화된 각각의 분야 전문가들의 역할과 협업이 매우 중요하다. 이중 게임 사운드 디자인 분야는 게임 기획, 게임 프로그램, 게임 그래픽 분야만큼 매우 중요 한 부분을 차지 하지만, 실제 투자는 상대적으로 매우 부족한 편이고, 연구는 전무 하다 해도 과언이 아니며, 체계화된 분석 자료를 찾아보기 힘들다. 그래서 게임의 대표 장르별 사운드 디자인의 특징과 경향 분석 그리고 게임 사운드 디자인에 영향 을 미치는 요인을 분석하여 앞으로의 게임 사운드 디자인 분야에 연구를 통한 성장 과 발전에 조금이나마 도움이 되고자 한다. 2018년 출시 예정이거나 출시한 게임 중 클래 게임즈의 전략시뮬레이션 게임 ‘문 명전쟁’, 게임펍의 캐주얼게임(버블슈팅게임) ‘고래밥’, 아이피플스의 보드게임 ‘부루 마블M’, 산베의 VR게임(어드벤처게임) ‘로스트 케이브’를 선정 하여, 이 게임들의 사운드 디자인 영역을 음악(BGM)부분, 사운드 이펙트(Sound Effect)부분, 보이스 이펙트(Voice Effect) 부분으로 나누어, 게임 장르별 사운드 디자인에 영향을 주는 요인 분석과 특징을 정리 하여 일반화 시켜 보았다. 앞으로도 게임 사운드 디자인 분야는 더 많은 장르의 게임들의 음악적 분석, 사 운드 이펙트의 장르적 특징 분석, 보이스 이펙트의 특징 분석이 진행 되어야 하며, 또한 게임 플렛폼과 게임 개발 엔진에 연관된 기술적인 분석과 특징 연구도 지속되 어야 할 것이다. 급속도로 성장하는 게임 산업과 다변화 하는 플렛폼의 생태계에서 게임 사운드 디자인 분야의 연구는 필수, 필연적으로 맞물려 함께 이루어 져야 할 것이다.
최근 게임 산업은 대용량 고성능 스마트 폰의 보급과 광통신망의 발달로 PC나 콘솔 에서만 가능했던 게임들이 스마트 폰 에서도 가능해 졌다. 전 세계 어디서나 누구나 원하는 게임을 다운 받아 할 수 있게 되었고, 게임을 만드는 사람이면 누구 나 전 세계에 팔수도 있는 시대가 되었다. 또한 VR, AR, MR, 인공 지능등 기술의 발전으로 새로운 다양한 장르의 게임들이 생겨나고 있으며, 급속도로 발전 그리고 성장하고 있다. 게임 산업의 급속한 발전과 성장은 게임 개발 과정을 더욱더 고도화 시켰고, 분업 화 시켰다. 그래서 게임 기획, 프로그램, 그래픽, 사운드등 각 분야별 전문가들은 물 론, 더 세분화된 각각의 분야 전문가들의 역할과 협업이 매우 중요하다. 이중 게임 사운드 디자인 분야는 게임 기획, 게임 프로그램, 게임 그래픽 분야만큼 매우 중요 한 부분을 차지 하지만, 실제 투자는 상대적으로 매우 부족한 편이고, 연구는 전무 하다 해도 과언이 아니며, 체계화된 분석 자료를 찾아보기 힘들다. 그래서 게임의 대표 장르별 사운드 디자인의 특징과 경향 분석 그리고 게임 사운드 디자인에 영향 을 미치는 요인을 분석하여 앞으로의 게임 사운드 디자인 분야에 연구를 통한 성장 과 발전에 조금이나마 도움이 되고자 한다. 2018년 출시 예정이거나 출시한 게임 중 클래 게임즈의 전략시뮬레이션 게임 ‘문 명전쟁’, 게임펍의 캐주얼게임(버블슈팅게임) ‘고래밥’, 아이피플스의 보드게임 ‘부루 마블M’, 산베의 VR게임(어드벤처게임) ‘로스트 케이브’를 선정 하여, 이 게임들의 사운드 디자인 영역을 음악(BGM)부분, 사운드 이펙트(Sound Effect)부분, 보이스 이펙트(Voice Effect) 부분으로 나누어, 게임 장르별 사운드 디자인에 영향을 주는 요인 분석과 특징을 정리 하여 일반화 시켜 보았다. 앞으로도 게임 사운드 디자인 분야는 더 많은 장르의 게임들의 음악적 분석, 사 운드 이펙트의 장르적 특징 분석, 보이스 이펙트의 특징 분석이 진행 되어야 하며, 또한 게임 플렛폼과 게임 개발 엔진에 연관된 기술적인 분석과 특징 연구도 지속되 어야 할 것이다. 급속도로 성장하는 게임 산업과 다변화 하는 플렛폼의 생태계에서 게임 사운드 디자인 분야의 연구는 필수, 필연적으로 맞물려 함께 이루어 져야 할 것이다.
Recently, the game industry has been able to play games that were only available on PCs and consoles due to the spread of high-capacity, high-performance smart phones and the development of optical communication networks. Everyone in the world can download the games they want, and an...
Recently, the game industry has been able to play games that were only available on PCs and consoles due to the spread of high-capacity, high-performance smart phones and the development of optical communication networks. Everyone in the world can download the games they want, and anyone who makes the games can sell them to the world. Also, various new genres of games are being developed and rapidly developed and are growing due to the development of VR, AR, MR, and AI technologies. The rapid development and growth of the game industry have further enhanced and decentralized the game development process. Therefore, the role and collaboration of e perts in each field, as well as e perts in each field such as game planning, programs, graphics, sound, etc., are very important. While game sound design is a very important part of the field of game planning, game programming, and game graphics, real investment is relatively scarce, and research is almost impossible to find. So, I want to analyze the characteristics and trends of sound design of each major genre of the game and analyze the factors that influence game sound design to help the growth and development of game sound design field through research. It analyzed games that were scheduled to be released or released in 2018. SLG 'Civil War', Casual game 'Karibap', Board game 'BurumabbleM', VR Game 'Lost Cave', We divided the sound design areas of these games into music (BGM) parts, sound effects parts, and voice effects sections, and generalized them by organizing factor analysis and features that affect the sound design of each game genre. In the future, the field of game sound design should continue to be a musical analysis of more genres of games, a - 98 - genre-specific analysis of sound effects, and a character analysis of voice effects, as well as technical analysis and character research related to game platform and game development engines. Research in game sound design in the rapidly growing gaming industry and in the multi-variable ecosystem of platform should be done together as a necessary and necessary
Recently, the game industry has been able to play games that were only available on PCs and consoles due to the spread of high-capacity, high-performance smart phones and the development of optical communication networks. Everyone in the world can download the games they want, and anyone who makes the games can sell them to the world. Also, various new genres of games are being developed and rapidly developed and are growing due to the development of VR, AR, MR, and AI technologies. The rapid development and growth of the game industry have further enhanced and decentralized the game development process. Therefore, the role and collaboration of e perts in each field, as well as e perts in each field such as game planning, programs, graphics, sound, etc., are very important. While game sound design is a very important part of the field of game planning, game programming, and game graphics, real investment is relatively scarce, and research is almost impossible to find. So, I want to analyze the characteristics and trends of sound design of each major genre of the game and analyze the factors that influence game sound design to help the growth and development of game sound design field through research. It analyzed games that were scheduled to be released or released in 2018. SLG 'Civil War', Casual game 'Karibap', Board game 'BurumabbleM', VR Game 'Lost Cave', We divided the sound design areas of these games into music (BGM) parts, sound effects parts, and voice effects sections, and generalized them by organizing factor analysis and features that affect the sound design of each game genre. In the future, the field of game sound design should continue to be a musical analysis of more genres of games, a - 98 - genre-specific analysis of sound effects, and a character analysis of voice effects, as well as technical analysis and character research related to game platform and game development engines. Research in game sound design in the rapidly growing gaming industry and in the multi-variable ecosystem of platform should be done together as a necessary and necessary
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